Engels praten thuis?

Wij komen regelmatig mensen tegen die Nederlandse ouders hebben maar die geen Nederlands spreken omdat het toendertijd 'not done' was om Nederlands te blijven spreken als je hier kwam wonen. En allemaal hebben ze er heel erg veel spijt van.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het leren van twee talen het oplossingsvermogen en creativiteit bij kinderen verhoogt.
Ik denk niet dat het streven moet zijn om je kinderen vlekkeloos Nederlands te laten spreken. Het gaat erom je kinderen taalgevoel mee te geven. Wij zijn verleden jaar naar Melbourne geweest naar de jaarlijkse bijeenkomst van de Nederlandse kinderclubs aldaar. De ouders (van wie er een paar in Australie geboren waren) spraken Nederlands en de kinderen spraken onderling Engels (ook zij die hier niet al te lang wonen). Echter tegen de ouders spraken ze gewoon Nederlands. Het kost kinderen geen moeite om twee (of meer) talen te leren dus ik zie geen redenen om het niet te proberen.
 
Mijn vriend woont al heel zijn leven in Australie, en heeft nederlandse ouders,maar  ook zijn nederlands stelt niet zo heel veel voor, praten en verstaan gaat nog een klein beetje, maar schrijven en lezen is niet te doen,heeft hij nooit geleerd. Hij lacht mij wel eens uit ,omdat ik moeite heb met de 'r', ik krijg  bv 'ironing' niet normaal uitgesproken. Maar als hij me dan teveel voor de gek houdt, begin ik lekker in het nederlands  :evil: en dan is ie zo weer uitgelachen, en gaan we weer verder in het engels, ikke met mijn dutchie accent .. Vind het trouwens wel heel leuk als ie nederlands probeert te praten,klinkt wel leuk met zo'n aussie accentje. Maar we praten verder altijd engels, en mijn accentje zal wel verdwijnen als ik volgend jaar in Aust woon.

Maar met kinderen  zou ik zeker proberen  om ze 2-talig  op te voeden, altijd makkelijk,toch? Zeker voor familie, is toch wel fijn als je beide kanten kunt verstaan :wink:
 
Hi Sophia, kijk in je laatste reactie kan ik me wel goed vinden. Bovendien is het een stuk genuanceerder dan je eerdere reactie/uitspraak dat het geforceerd zou zijn om Engels thuis te spreken. Want daar ben ik het totaal niet mee eens. Maar goed zo veel zielen zoveel gedachten en gelukkig maar :up:

Ik "probeer" ook met grote regelmaat en het gaat met vlagen goed maar ik maak er verder ook geen punt van als de kinderen geen zin hebben om Nederlands te praten.

Vriendelijke groet
Syl
 
Nee hoor, ik blijf het nog steeds geforceerd vinden om thuis Engels te praten met je Nederlandse partner. Ik zie er dan ook absoluut het nut niet van in. Uiteraard is het ieders eigen keuze maar vooral met kinderen vind ik het erg jammer omdat het relatief makkelijk is om een jong kind tweetalig op te voeden.
 
Bij de ene is het misschien een geforceerd gevoel. Voor de ander gaat het misschien vanzelf. Zonder dat je er bewust voor kiest. Ik denk dat ook de vraag van Annemiek een beetje was. Bewust of onbewust. Ik merk het zelf al. Als ik iets helemaal in het Engels heb meegemaakt heb ik soms moeite om alles even snel te vertalen. En dan slippen er weer een paar Engelse woorden tussen het Nederlands door. Ik kan mij ook voorstellen dan je je kinderen Engels wilt leren. Zeker als je van plan bent om hier voor altijd te blijven. Nederlands is goed om vast te houden. Maar ook dat kun je forceren  :roll:.

Martijn en ik zullen wel Nederlands blijven praten. Maar dat komt ook omdat ik het Nederlands eenvoudiger vind  (zoals anderen ook hebben geschreven) om mij heel duidelijk uit te drukken. En omdat we hier misschien niet blijven wonen. Mochten wij ooit kinderen hebben, dan zou ik ze allebei de talen willen leren (tenzij we dan in Nederland wonen natuurlijk  :up:, hoewel je dan ook Engels kunt spreken thuis  :-D, wie houdt je tegen??)
 
Ik spreek wel Engels met Tim's ouders waarbij we op dit moment in huis wonen. Met Tim wisselt het, de ene keer Engels, dan weer Nederlands (dat hij heeft geleerd toen hij mij leerde kennen) of Frans (we hebben elkaar leren kennen op een talenschool in Frankrijk en hij studeert nog steeds Frans). Tegen onze boxer puppie spreek ik Engels, aangezien hij zitten, lig etc. heeft geleerd met Engelse termen.
Steeds vaker merk ik wel dat als ik Nederlands spreek ik beter op sommige woorden kan komen in het Engels dan in het Nederlands en ik ga dan vanzelf over op Engels... (en ik ben hier nog maar 11 maanden)

Anne Marie
 
[quote author=Anne Marie link=topic=1899.msg18083#msg18083 date=1118747196]
Tegen onze boxer puppie spreek ik Engels
[/quote]

:thinking:
 
Ja, je hebt echt van die mensen die praten tegen hun hond. Ik ben er 1 van. Gelukkig heb ik een ENGELSE bulldog, dus die is al 2-talig  :-D  :-D
Geen probleem dus als ie meegaat (is nog steeds niet zeker)
 
Met mijn goudvis blijf ik gewoon Nederlands praten hoor, tis goed...

:lol:
 
Weet je zeker dat je die mag invoeren? Volgens mij mag je geen verse producten mee te nemen  :-D. Wie weet ga je er wel sushi van maken. Das hier heel normaal (niet dat je het van je eigen goudvis maakt  :evil:, maar wel om sushi te eten  :wink:)
 
Trouwens er staat nog ergens een goede tip over zo'n handige "vis-vervoer-rok" op het forum om maar even compleet off topic te gaan........Alleen zorgen dat het water niet klotst anders moet je je visje inleveren :-(

enneh....AJ geen twee-taligheid voor je Vis? komt misschien ooit nog eens goed van pas!

Good night / welterusten (zo toch weer netjes on-topic op de valreep... :))
Syl
 
[quote author=jufrebekka link=topic=1899.msg18094#msg18094 date=1118750559]
Weet je zeker dat je die mag invoeren?
[/quote]

Het was eigenlijk de bedoeling haar op een spouse visum mee te laten gaan.

:flipper:
 
[quote author=Syl link=topic=1899.msg18095#msg18095 date=1118751166]
enneh....AJ geen twee-taligheid voor je Vis? komt misschien ooit nog eens goed van pas!
[/quote]Volgens mij is blub in het Engels ook blub... :fish: :)
 
Vorig jaar tijdens een scoutingkamp met pasen begon ik 's avonds in de tent al engels tegen Mark te praten, dus ik zie het nog best gebeuren dat we op een gegeven moment ook engelse woorden gaan gebruiken. Mij maakt het allemaal niets uit... Mochten we ooit kinderen krijgen dan wil ik wel dat ze nederlands leren spreken. Al was het maar, omdat mijn moeder en de moeder van Mark geen sterren zijn in engels. Het ljikt me echt vreselijk dat ze hun kleinkinderen niet eens kunnen verstaan en andersom.
 
Ik denk dat als je als (jong???) stel emigreer naar Oz ,er niets mis mee is om gewoon lekker nederlands tegen elkaar te praten. Maar je zult merken dat het op ten duur toch over gaat, vooral met regelmatig mensen over de vloer of als je inderdaad Austr.geboren kinderen krijgt. Op een gegeven moment zal je gewoon Engels met elkaar praten, ook omdat het dan makkelijker is omdat je toch voortdurend in het Engels praat en denkt.
Als ik echt kwaad ben dan denk(en vloek) ik in het Engels. Tellen doe ik ook in het Engels omdat het gewoon logischer is; (in het engels noem je het zoals het geschreven is 21 = niet 1 en 20 zoals in het nederlands : dit vind ik heel verwarrend als ik snel nummers moet intikken terwijl iemand anders ze op noemd.)
Verder praat ik alleen met mijn doggy in het engels, "sweetie" "my baby" etc.

groetjes miel
 
Hi Sophia

Welke jaarlijkse bijeenkomst van Nederlandse Kinderklubs ben jij geweest in Melbourne?

Ben reuze benieuwd.

Sidonia
 
[quote author=miel link=topic=1899.msg18148#msg18148 date=1118781097]
Ik denk dat als je als (jong???) stel emigreer naar Oz ,er niets mis mee is om gewoon lekker nederlands tegen elkaar te praten. Maar je zult merken dat het op ten duur toch over gaat, vooral met regelmatig mensen over de vloer of als je inderdaad Austr.geboren kinderen krijgt. Op een gegeven moment zal je gewoon Engels met elkaar praten, ook omdat het dan makkelijker is omdat je toch voortdurend in het Engels praat en denkt.

groetjes miel
[/quote]


Wanneer gebeurde dit bij jullie. Ik begrijp dat je geen precieze datum kunt geven  :wink:, maar een schatting van aantal jaar misschien? Ta!
 
wat mij betreft gisteren- ben al 16 jaar bezig mijn lieve Peter overstag te krijgen. Ik geef de moed niet op-misschien als de kids school af hebben gemaakt.Mijn zoon moet nog 2 jaar vwo  en mijn dochters nog 4 jaar vwo. Het lijk een eeuwigheid maar die 4 jaar kan er ook nog wel bij- alleen hopen nu dat de kids geen zware verkering hebben tegen die tijd. :cry:

miel
 
Back
Top