Engels praten thuis?

Ben toch echt pas een paar jaar weg uit Nederland, maar BrEeZaH zegt me helemaal niets!
Dus even ge-Google-d en vond het volgende op www.examedia.nl - duidelijk niet geschreven door een voorstander trouwens....


~BrEe-ZaH-cul-tuur (de ~ (v.))
- het collectief dat zich op het medium Internet verschanst met verschillende motieven, veelal om zichzelf te etaleren in de hoop een (seksuele) relatie te krijgen en/of ego strelende praktijken te beoefenen en tegelijkertijd zijn of haar arrogantie te uiten. Communicatie gaat via een intern ontwikkeld taaltje, het BrEeZaH-jargon.

~BrEe-ZaH-jar-gon (het ~ (o.))
- meest gebruikte taal onder mensen die behoren tot de BrEeZaH-cultuur. Vrijwel identiek met de Nederlandse Taal, met uitzondering op de manier waarop de meeste woorden en zinnen worden geschreven en uiteraard de spelling die veelal foutief wordt toegepast. Letters worden afgewisseld met grote en kleine letters en de 'en' op het einde van een werkwoord wordt vaak vervangen door 'uh'. Zie voorbeeld:
Hmmz JaH Ik MoEt NoG NiEuWe BrEeZaHs KoPuH, goSsIeZz Ik VraAg Ut wEl AaN mUh VrIeNdJuH VaN 23 JaArtJuHs OuD diE mE Op 14 JaRiGe leEftiJd oNtmAagd HeeFt.


Lijkt erop dat we niet veel missen!  :yawn:
 
Breezah-taal is een nieuw ontwikkelde taal in Nederland (niet dat ik er voorstander van ben) maar het wordt voornamelijk gebruikt door meiden en jongens van rond de 12 a 13 t/m 20 (correct me if I'm wrong)...

Deze pubers zijn opgegroeid met MSN en schijnen bij MSN en SMS alleen maar dit soort taal te kunnen uiten. Breezah slaat op Breezer, het licht alcoholische drankje wat erg populair is in deze leeftijdsgroep. Die meiden worden ook ruwweg Breezah-sletjes genoemd.....

Stukje code geknipt van: http://www.kansloozz.nl (tja, helaas...niet kansloos, maar kansloozz...wel kansloos natuurlijk :p, damn...wat is dit lastig te omschrijven als je de url kansloozz.nl kansloos vindt :p)

-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
Dan hebben we nog de BrEeZaHtAaL! Een klein voorbeeldje van een bepaalde site :
3n m3ns3n d!3 !3ts t3g3n m3 h3bb3n,z0nd3r d4t z3 m3 k3nn3n K!ss My A$s
3n m3ns3n !k st3m 33l!ijk,!k st3m ni3t 4ll33n 0p u!terlijk!
H3t !s d4t julli3 h3t w3t3n,3n !k b3n 0ok n!3t z0 z!3lig 0m !emnAd d!3 m!j 33n 1 g33ft,h3m/h44r d4n 0ok 33n 1 t3 g3v3n.

Ik bedoel kom op! Schrijf DUIDELIJK! Dit is geen Nederlands meer! Dit is een verkrachting van de Nederlandse taal! Het is gigantisch moeilijk lezen, en het typen daarvan gaat nou ook niet zo snel. Ik snap niet waarom de jeugd dit zo “stoer” vind.

Dan heb je ook een zogenaamd “chat taaltje”. Een paar voorbeelden hiervan zijn :
strax, w8, tog, cker, pcies, en ga zo maar door. Woorden worden afgekort en kleiner gemaakt omdat dit zogenaamd makkelijker typt. Nog even en de Nederlandse taal wordt gecreëerd door een zooi tieners die het alleen maar makkelijker vinden.

h03z0 5n4p j3 d1t n13t :S?
-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden als je in Google zoekt op: breezah taal
 
Hmm. ik heb zo het idee, dit is verzonnen om
gewoon alles te kunnen schrijven , ook als je ouders je
over de shouder kijken, want ze snappen er dan toch niets van.
 
Nee hoor....het is gewoon luiheid als ze aan het MSN-en of aan het SMS-en zijn.

"ff w88" is toch veel sneller getypt dan "even wachten"

Wat ik dan niet begrijp hoe ze zo willekeurig mogelijk kleine letters en hoofdletters door elkaar kunnen gebruiken, tenzij er een script achterzit!!
 
Er zitten inderdaad scripts achter. Dat was het eerste wat Google mij gaf met BrEeZaH als zoekopdracht. Er zijn er tientallen...

Ik vind het vooral veel gedoe! Waarom zou je dat jezelf - en anderen aandoen?
 
[quote author=BlizzardofOz link=topic=1899.msg19553#msg19553 date=1120121576]
Ik vind het vooral veel gedoe! Waarom zou je dat jezelf - en anderen aandoen?
[/quote]

Als we daar nu eens achter kwamen....ik snap het ook niet, want veel pubers die hun vmbo/mavo/havo/vwo diploma moeten halen klagen over de moeilijkheid van de examens (ook Nederlands dus), maar kunnen dus nog amper Nederlands schrijven
 
Bedankt voor de uitleg!!

Jeetje........ben er even stil van. Man, wat een ellende! hahaha...en ik me maar druk maken dat mijn 3 jaar oude zoontje en 5 jarige dochter niet volledig twee-talig zijn :-D :-D (nee hoor, least of my worries!! :-D)

Pfff, ik zou dood moe worden om dergelijke teksten te lezen....kan er helemaal naast zitten maar volgens mij wordt hier alleen die afgekorte taal gebruikt zoals "2day" (today). Dat Breezah gedoe (het drankje Breezer ken ik wel :drinking:) daar heb ik nog nooit van gehoord.

Groetjes
Syl

p.s. Miranda, nee hoor ga (nog) niet verhuizen, zijn gewoon een beetje aan het kijken :)...helaas nog niet richting Mackay maar naar Mt Ommaney waar wij werken.
 
Beezah taal afkomstig van breezer???? Heb toen een documentaire gezien op TV west. Daar hadden ze het over dat Breezah een term is voor de verbastering van de nederlandse taal. Met nadruk op Buitelandse woorden afkostig uit Surinamse, Maroko, etc. Zoals "doekoes" (geld)?? Of bedoelde ze iets anders??? Weet het ook niet meer zeker???

Maar iig het is erg irri al die afkortingen. Chat wel eens met me broertje van 13 niet te volgen. Maar het went wel.  
Laatst kwam ie met de uitspraak eventjes met de weife schuren. Dus ik ??? WTF  Daar bedoelt ie mee een soort van "dirty dancing" oid  :| maar goed, Ik begrijp die gasten wel een beetje al die regeltjes die werkelijk nergens op slaan. Dan weer met een "n" dan weer zonder.....of  dan weer d of dt of ou - au  :lol: :lol: Weet het zelf ook nooit eigelijk. Maar ja ik ben maar een simpel MBO-ertje  :?
Het is idd tijd dat er lekker een grote verandering komt in deze taal. Jongens, vet lauw allemaal, ga zo door. :up:  :up:  :evil:  
:lol:  Laterz  
 
[quote author=Bear link=topic=1899.msg19557#msg19557 date=1120123080]
Breezah taal afkomstig van breezer???? Heb toen een documentaire gezien op TV west. Daar hadden ze het over dat Breezah een term is voor de verbastering van de nederlandse taal.[/quote]

Het geeft inderdaad de verbastering van de nederlandse taal aan, maar het is dus vernoemd naar de pubers die veelal breezers drinken (met rietje, want dan ben je eerder dronken)...
 
[quote author=Bear link=topic=1899.msg19557#msg19557 date=1120123080]
Laatst kwam ie met de uitspraak eventjes met de weife schuren. Dus ik ??? WTF
[/quote]

:lol1:


Weet iemand trouwens wat "watskeburt" betekent?

:cool:
 
[quote author=Maluka link=topic=1899.msg19565#msg19565 date=1120126158]
Het geeft inderdaad de verbastering van de nederlandse taal aan, maar het is dus vernoemd naar de pubers die veelal breezers drinken (met rietje, want dan ben je eerder dronken)...
[/quote]

O.k vandaar. Die zoete rotzooi. Moet je ook wel met een rietje drinken. Anders moet je er zoveel van op drinken om een beetje aan geschoten te worden. Dat gaat nooit lukken je bent eerder misselijk van die zooi dan dronken. Geef mij maar gewoon zoals we vroegah deden. Zelf mixen, Baco,  safari, sneeuwwitje, etc

:eek:fftopic:
 
Zow. Nu zulluh wuh eenzz latuh zzien hoew da msn geburuh met breezahtaal gaa.
Populair woord: Sgatjuh!!!!  of kuzzziezzz....   dat soort geneuzel...
DiT GeBeuRD ooK WeL VaaK.
Een zin is nog wel te volgen, maar constant..... Wordt je helemaal lijp van op den duur...
Ik vraag me af wie van de jongelui er tegenwoordig nog fatsoenlijk NL kan.   "me" is ook helemaal ingeburgerd en zo fout als maar zijn kan.  Me boek, me schoenen, me tas, me fiets noem maar op... klinkt toch niet!?

Enne Bear.... moet je dan dronken worden?? Al die jongelui die veeel te jong zijn om te gaan stappen en al helemaal om dat spul te drinken, moeten ook helemaal niet dronken worden... En om nou alcohol te gaan drinken alleen maar om dronken te worden......  :? :-o

Maar goed... inderdaad erg off topic.....  :roll:
 
[quote author=Annemiek link=topic=1899.msg19592#msg19592 date=1120129086]
En om nou alcohol te gaan drinken alleen maar om dronken te worden......  :? :-o
[/quote]
oops  :oops: ik heb een verkeerd woordt genruik ofzo.... Ik drink eigelijk zelden  alcohol en nooit om doel bewust dronken te worden. Helaas eindigt het meestal wel kwijlent en mompelent lang uit op de bank scheldent tegen alles en idereen dat ze nog maar eventjes wat meer moeten gaan halen :-D  :-D  :-D  :lol:

Maar het is idd wel een schande dat die jonge lui zo vroeg beginnen met drinken :-(
 
[quote author=Bear link=topic=1899.msg19597#msg19597 date=1120129944]
Maar het is idd wel een schande dat die jonge lui zo vroeg beginnen met drinken :-(
[/quote]

Ja he Bear, tis echt schandalig...

:evil:
 
Ik heb ook nog nooit van Breezah taal gehoord ...

Toch interessant dat taalontwikkeling zo snel gaat!
 
[quote author=tinusv link=topic=1899.msg19650#msg19650 date=1120170760]
Ook is het een populaire single
[/quote]

Jaha, dat idee had ik al.
Inmiddels krijg ik dat ellendige plaatje niet meer uit mun hoofd  :lol:
 
En als je dan nog kon verstaan wat ze zongen (lees: praten, tis net of ik de nieuwslezer hoor), maar nee hoor..geen ei van te bakken....
 
[quote author=AJ link=topic=1899.msg19686#msg19686 date=1120198765]
Inmiddels krijg ik dat ellendige plaatje niet meer uit mun hoofd  :lol:
[/quote]

Ik heb hem nog nooit gehoord, maar ik geloof dat ik dat beter ook maar niet kan doen, dan gaat mijn Nederlands nog verder achteruit.
Gisteren trouwens weer eens thuis Engels gekletst, maar dan was dan vooral omdat we Australische vrienden te eten hadden  :lol:
 
Back
Top