Familie de Wit is heel gelukkig in Perth

Hi Sacha,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee van onze Building Covenants, heb direct een mail gestuurd. Het loopt allemaal wat traag met het lot.... Wel heel interessant om te lezen zeg! Ik stuur je info zodra ik die heb, dank alvast voor je hulp!

Groet,
Annemarie

Hoi Sacha,

Ben je nou goedkoper uit als je nieuw bouwt dan als je een vergelijkbaar bestaand huis zou kopen?
Ben daar erg benieuwd naar....

Ziet er mooi uit die gevel trouwens!!
afro.gif

Groeten Steven

Daar hebben wij dus ook naar gekeken. Wanneer je laat bouwen, betaal je dus een tijd dubbele lasten en dat is niet prettig, huur en hypotheek. Dat kan je voorkomen door bestaande bouw te kopen, want daar kan je op korte termijn dan in. Maar als wij dit huis zouden moeten kopen als bestaande bouw op een stuk grond van dezelfde grootte in dezelfde wijk, dan ben je rond de 50.000 dollar meer kwijt. En wat wij nog het grootste nadeel vonden, was dat na 10 maanden zoeken wij nog altijd niet het huis hadden gevonden wat dus in onze begroting paste en aan al onze eisen voldeed. Slaapkamers te klein of badkamer helemaal niet onze smaak, keuken te klein, geen plek voor een zwembad en ga zo maar door. Dan hadden we dus nog eens extra moeten gaan verbouwen en dat is dus weer extra geld. Wij hebben in Nederland al 2 keer een nieuwbouw woning gekocht en naar onze eisen af laten maken. Door de jaren heen ga je dan ontdekken wat nu echt belangrijk voor je is in een huis en op basis daar van hebben wij onze eisen gesteld. Australiers vinden het geen enkel probleem om te beginnen met een kleiner en goedkoper huis en dan iedere paar jaar te verhuizen omdat ze meer zjn gaan verdienen en overwaarde hebben om hun oude huis. Wij zijn het verhuizen een beetje zat en willen nu iets waar we zeker nog 10 jaar gaan wonen. Daarna zien we wel weer verder!

50.000 dollar is toch een behoorlijk verschil wat je snel weer terug hebt verdient bij eventuele verkoop over 10 jaar!
En je kan idd gelijk naar je smaak bouwen en inrichten.

Australie is ook nog een land waar je nog wat geld kan verdienen met het kopen en verkopen van woningen. Het is niet zoals in NL dat je anders 60% van je overwaarde aan de belasting moet afstaan bij verkoop naar prive. Verheug mij dan ook echt op een paar lekkere klappers te maken met het opknappen en verkopen van huizen in Australie!

Het ziet er goed uit en blijf jullie zeker even volgen!
afro.gif

Groeten Steven

Je betaalt hier wel Capital Gains Tax als je een property verkoopt (behalve als het je 'principle place of recidence' is geloof ik).

Interessante info Sacha! Wat een gepuzzel, je bent expert straks!
Heel veel succes en laat ons vooral meeleren en -genieten! Zal ik ophouden met flauwe grappen over je plafond (hoop trouwens dat die nasleep meevalt want je hebt zo wel genoeg bouwbeslissingen op je bordje!)...

Voor de liefhebbers een update van de status van ons plafond...

Het gat in het dak is dicht, maar het gat in het plafond is nu ongeveer 12m2 groot. We hebben nu een noodreparatie aan het plafond gekegen. Dat wil zeggen.. er zit doorzichtig plastic onder het gat. Op die manier hebben we in elk geval geen last meer van de wind die dwars door de kieren in de dakpannen blaast of last van het stof wat daardoor naar beneden valt. De klusjesman heeft nog wat extra plafond moeten lostrekken omdat dit nog op instorten hing.

We wachten nu tot de schadeinspecteur is langsgeweest (kan nog wel even duren..). Pas wanneer het bedrag is uitgekeerd aan de eigenaar, kunnen we iemand verwachten die het echt gaat repareren (wachttijd: 6 tot 8 maanden). We verwachten nog tot het einde van het jaar dus in het dak te mogen staren... Gelukkig krijgen we in februari al de sleutel van ons nieuwe huis :)

Natuurlijk heb ik even geinformeerd wat mijn rechten als huurder zijn: gewoon de volledige huur blijven betalen!!!! We kunnen er voor kiezen om iemand van de gemeente langs te laten komen en het huis als onbewoonbaar te laten verklaren. Dan hebben we een reden om het huurcontract op te zeggen en kunnen er dan binnen 7 dagen weg ipv het contract uit te dienen (tot juli 2010). We verwachten niet dat het huis echt onbewoonbaar verklaard zal worden en hebben ook geen zin om dan weer een ander huis te moeten zoeken voor dat ene jaar.
We blijven dus maar zitten waar we zitten en zijn nu nog blijer met ons huis als het straks klaar is!!!!

jeetje, 6 tot 8 maanden!
Dan kan F haast het komen maken. :grin:
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig hoe jullie nieuwe huis eruit komt te zien. ;-)

@Familie S; Wie is F? Heb ik weer iets gemist????

@Afterbang: Godzijdank was het niet Dirk, Hij was net iets later die dag... Heeft vanaf kantoor ook maar gelijk even naar huis gebeld om te zeggen dat hij het niet was voor het geval ik het op de radio zou horen.. Weet niet hoe het met deze man is afgelopen. Hoop goed, hij droeg in elk geval beschermende kleding.

Hahahaha, F is de man des huizes. De plasterer. ;-)

Hij maakt bijna elke maand wel een keer een plafond. ;-)

Mmmm... En welke kant gaan jullie straks op???? Heb nog wat buitenmuurtjes van mijn nieuwe huis die gepleisterd moeten worden :rolleyes:

Wij gaan richting Adelaide.
Het is ook overal hetzelfde als je stukadoor bent. :grin:

Ach, misschien tzt een werk vakantie naar Perth? :wink:

Dan wacht ik wel op de offerte van de bouwer.... :smile:

Kwam nog een geweldige link tegen voor als je aan het bedenken bent welke plantjes je in de tuin wilt hebben in WA...
Water Corporation

Je kan dan zorgen dat je het heel jaar een leuk kleurtje in de tuin hebt en zonder dat je leegloopt op de waterrekening!
Heb al wat leuke plantjes uitgezocht....

Hoi Sacha,
Ik volg je verhalen op de voet.
Ben ook erg geinteresseert in een huis te laten bouwen (alleen dan aan de sunshine coast :wink: )
Ik zoek dan ook heel internet al af naar van die bouwbedrijven die floorplans laten zien van huizen met daarbij de prijzen .
Nou weet ik niet of jullie bouwbedrijf daar ook zit maar heb sites van AVJennings en Plantation homes etc bekeken.
Als je daarvan uit gaat kan je voor 150.000 tot 200.000 een prachtig huis neerzetten en als je de bouwers moet geloven zit daar alles bij...is dat waar of komt hetzelfde bedrag er nog bij aan extra dingen.
Natuurlijk komt je grond er nog bij maar wat kan ik nog meer verwachten ?
Als je het vervelend vind dat ik het allemaal zo vraag moet je het aangeven hoor maar ik ben zo benieuwd of onze droom om een huis neer te zetten reeel is.
Dank je
Groetjes Annemiek :up:

Mooi Annemiek, als Sacha het jou allemaal even uitlegd, jullie gaan een huis bouwen, hoeven wij niet zo ver weg voor advies :wink:

@ Sacha, ik vind het altijd zo leuk te lezen hoe positief jij bent, en die humor he...! :grin: Je zit nog weet ik hoelang in een half uit elkaar gevallen huis ( okay beetje overdrijven, is leuk ) maar ja dan verheug je je nog meer op je nieuwe woning he! hihihi Dat is :up:

Heb toevallig net een mailtje binnen van een kit home bedrijf uit Queensland. Die zeggen dat je de kosten voor de kit home ongeveer moet verdubbelen als zijnde de kosten voor het husi incl bouwen.
Daarnaast zijn er nog allerlei opties die je aan zal vinken of echt nodig hebt bij zo'n kit home. Dus ik neem als vuistregel dan maar even de prijs maal 2.5. Dan blijven nog over je eventuele sitecosts, plumbing en electriciteit en transportkosten van de kit.

@Familie S; Wie is F? Heb ik weer iets gemist????

@Afterbang: Godzijdank was het niet Dirk, Hij was net iets later die dag... Heeft vanaf kantoor ook maar gelijk even naar huis gebeld om te zeggen dat hij het niet was voor het geval ik het op de radio zou horen.. Weet niet hoe het met deze man is afgelopen. Hoop goed, hij droeg in elk geval beschermende kleding.

Hi Sacha,

Goed om te horen dat het Dirk niet was! Het was namelijk echt op zijn route en redelijk dichtbij huis.

Grt,

Michel

Back