Going sustainable

Ik zeg niet dat het stikstof probleem onzin is. Te veel stikstof zorgt voor verzuring van de bodem. Een zure bodem is slecht voor de meeste planten.

Het is wel zo dat een deel van de natuur goed groeit van stikstof, kijk bijvoorbeeld naar gras (als je hond op het gras plast, de donkere kring van harder groeiend gras die ontstaat, stikstof) en bramen die doen het juist uitstekend op stikstof. Daarom zie je ook in kunstmesstoffen voor bijvoorbeeld gras zo'n hoog gehalte stikstof.

Het is meer de vraag of ze wel weten wat ze meten. En de vraag of juist de boeren wel het grootste probleem zijn, wat wel geclaimd wordt.

Vergunningen voor co2 uitstoot worden door bedrijven in bijvoorbeeld Brabant, gekocht in Noord Holland. Beetje vreemd niet?? En hoe groter het bedrijf, meer geld, meer vergunningen??
Dat is op papier een schonere werkelijkheid creëren. Klinkt mij vergelijkbaar als een bepaald automerk...iets met software.

Inderdaad andere EU landen als Duitsland doen niet eens stikstof rapportages aan Brussel.

China gaat meer kolencentrales openen of heeft deze al geopend, en stoot in een halve dag al zo gigantisch veel uit dat krijgen wij nooit bij elkaar bespaard.

Nederland zit zo verstrikt in eigen en EU regelgeving, ik vraag me oprecht af of het ooit goedkomt. Zonder dat het de belastingbetaler heel heel heel veel geld gaat kosten.

Ik zeg niet dat het per definitie onzin is, maar het is wel onzin als je bekijkt dat er een landen zijn die schaamteloos smerig produceren, en wat voor bende komt er allemaal in de atmosfeer door alles wat opgeblazen is het laatste jaar, en opnieuw geproduceerd zal moeten worden.

Ik geloof dat Duitsland zich aan dezelfde stikstof regels dient te houden als Nederland omdat dit bepaald is door EU, maar omdat zij een veel lager percentage boeren hebben tov de totale bevolking dit veel makkelijker te realiseren is.

China bouwt kolencentrales, UK bouwt kerncentrales en Duitsland draait weer volop op (vuil) gas, niet zonder reden lijkt me. En inderdaad, zolang er enorm vervuilende landen zijn is het hypocriet om te denken dat wij invloed hebben op enige uitstoot. Misschien een minimaal percentage, maar is dat het waard om alles om zeep te helpen?

Op papier een schonere werkelijkheid creeeren gebeurd al jaren, het is allemaal uit ideologisch perspectief maar men komt er nu wel achter dat er onoverkomelijke obstakels kunnen vormen vanuit praktisch perspectief.

Het is ook typisch westers, we willen alles groen en milieubewust maar we willen geen concessies doen aan onze lifestyle.

Ik ben zelf van mening dat het doordrukken van het hele 'groene' gebeuren op macro niveau zinloos is. Op micro niveau heeft het individu zelf invloed en kan dit invullen op de manier wat past bij hetgeen hij zelf comfortabel is en op die manier zijn bijdrage levert. Al is het het hebben van zonnepanelen of het terugbrengen van lege flessen of het scheiden van afval. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn welke beu worden van het opdringen van zaken door de overheid. Stimuleren is goed, maar het slaat steeds verder door naar opdringen naar mijn mening.
 
Hmm… ik (Arjan) zie het nét even anders.

Om op macro-niveau veranderingen te kunnen bespreken, moet ieder land zijn rol pakken.

Ik vind niet dat we China of India iets kunnen vragen of zelfs eisen, wanneer wij als rijk, Westers land niet onze stinkende best doen om het goede voorbeeld te geven.

En ik denk dat beide acties (vragen en voorbeeld geven) hard nodig zijn.

Daarom vind ik dit draadje ook zo waardevol: het helpt mij mijn best te doen. En ik merk dat dat mensen in mijn omgeving ook inspireert en motiveert.

Hoe meer mensen in NL ervan doordrongen zijn dat we meer kunnen doen, hoe meer we dat van onze politici gaan vragen, hoe meer die geneigd zijn daar met andere EU-lidstaten afspraken over te maken. Ik geloof in zo’n ‘ripple effect’.

Ik las net dat in het noorden van Zweden mogelijk velden met zware metalen gevonden zijn, te gebruiken voor windmolens en batterijen. Hopelijk volgen er meer van zulke vondsten.
 
Ik sluit me volledig aan bij @Arjan&Sytze. Natuurlijk is het voorlopig allemaal gemodder in je eentje, of at least voelt het zo, zolang grote landen nog geilen op, en hun ziel verkocht hebben aan, het bedrijfsleven en hun fossiele brandstoffen, de developing countries de rekening betalen, en rijke mensen zich het NIMBY-effect kunnen veroorloven. Maar de generaties na mij (ik ben zelf net na de babyboomers) slikken dit soort non-argumentatie niet meer. Zij zijn het die met deze planeet verder moeten leven, zijn militant en actiebereid en stemmen met hun voeten. Een belangrijke reden voor mij om Oz citizen te worden was dat ik verplicht werd om te stemmen. En ik heb gestemd op partijen die die verandering actief propageren en najagen. Oz mag wel decades achterlopen, maar als wij dat gezamenlijk niet meer willen, dan zorgen we samen voor die verandering. Om die reden ben ik ook Nederlander gebleven, ik kan nu in 2 landen meehelpen. Ik zal het eindresultaat zelf niet meer meemaken, maar ik stel me op het standpunt dat ik de aarde te leen heb van mijn nakomelingen en dat ik de plicht heb om mij als een goede beheerder te gedragen en zo min mogelijk verdere schade aan te richten. Idealistisch? Zeker. Realistisch? Ook zeker. Elke onwrikbare rots verdwijnt uiteindelijk in het niets als er ieder uur een druppel water op valt.
 
Back
Top