Wat ik me afvroeg is of ik beter af ben met een investerings- of beleggingsfonds dan met een spaarrekening, in het besef dat ik me geen cent verliezen of gokken kan veroorloven.
Als ik het goed heb begrepen zie ik twee verschilende vragen:
1. Kun je geld in je superfonds stoppen als je geen belasting betaald?
2. Is het handig om geld dat op een spaarrekening staat in beleggingen te stoppen? Dit staat los van de eerste vraag, want dit kan ook buiten super om.
Vraag 1 is het makkelijkst dus daar begin ik mee. Ja dat is zeker mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden zijn erg ruim, dus in praktijk is dit bijna altijd mogelijk. Geld in je super stoppen en daar een belastingaftrek voor krijgen staan bekend als 'concessional contributions'. Werkgeversbijdragen (minstens 10% van iemands salaris) vallen hier onder en kan alleen als je belastbaar inkomen hebt. Het maximum per jaar is voor dit soort bijdragen is, zoals
@Red dust al aangaf, tegenwoordig $27.500.
Daarnaast kun je ook geld in je super steken zonder daar belastingvoordeel voor te krijgen. Dit staat bekend als 'non-concessional contributions'. Aangezien jij geen belasting betaald is dit waar jouw bijdragen onder zouden vallen. Het maximum hiervoor is $110.000 per jaar, zolang je super totaal minder dan $1.7 miljoen is, en je jonger bent dan 67 jaar
Een redelijke uitleg van non-concessional contributions kun je hier vinden:
Making a personal contribution into your super can be a great way to boost your retirement nest egg and enjoy the tax-effective benefits of the super system.
www.superguide.com.au
Aangezien hier vooral werd gesproken over Australian Ethical super hierbij ook informatie van hun eigen website:
Frequently asked questions and answers about Australian Ethical Super.
www.australianethical.com.au
Als je dit wil doen is het zowiezo handig om contact met je superfonds op te nemen over hoe je dit moet doen. Ze kunnen je ook een hoop informatie geven over de regels die hiervoor gelden. Iets om misschien ook naar te kijken / vragen is de super co-contribution. Als je weinig belastbaar inkomen hebt is er een mogelijkheid dat de overheid geld in je superfonds stopt als jij dat ook doet (de details hiervan ken ik niet goed):
The super co-contribution scheme aims to help low or middle-income earners boost their retirement savings. Find out if you're eligible.
www.ato.gov.au
Vraag 2 is een complexere vraag omdat dit niet puur over feitelijke informatie gaat maar ook over je persoonlijke voorkeuren. Uiteindelijk is dat een persoonlijke vraag, waar ik (en mensen op dit forum) je niet over kunnen adviseren. Naast het feit dat wij niet precies jouw voorkeuren kennen, zijn de wettelijke regels voor het geven van financieel advies erg streng in Australie. Alleen iemand die de juiste vergunning heeft mag dit doen (en daar betaal je een paar duizend dollar voor). Ik kan dus alleen wat feitelijke informatie geven en wat observaties.
Geld op een spaarrekening vangt inderdaad tegenwoordig niet veel rente. Maar het is wel veilig. Zolang het bij een bank in Australie staat is de kans zo vrijwel nihil dat je het niet terug kan krijgen (ik zeg vrijwel, want niks is onmogelijk, maar dit is eigenlijk ondenkbaar). De lage rente is de prijs die je betaalt voor veiligheid. Er zijn beleggingen waar het verwachte rendement op de lange termijn hoger is, zoals in aandelen(fondsen), maar daar heb je geen garanties en 'in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst'.
Als je dus zegt dat er geen cent verloren mag gaan, dan lijkt de enige optie een bankrekening. Met eigelijk elke andere optie / belegging loop je het risico dat je belegging in waarde daalt. Wat je hierbij wel moet bedenken is dat inflatie ook een factor is. De rente die je krijgt op een bankrekening is lager dan inflatie. Dit betekent dat eigenlijk ieder jaar geld verliest (je geld wordt nominaal niet minder, maar alles wat je wil kopen wordt duurder, dus je kan minder kopen). Op de korte termijn merk je daar niet enorm veel van, maar als dit jaar op jaar gebeurt wordt de impact steeds groter. Dit is de reden dat als mensen geld wegzetten voor de langetermijn (lees 10+ jaar) mensen dit vaak vooral wegzetten in beleggingen zoals aandelen.
OK een hoop informatie en zeker niet volledig. Hoop dat dit een beetje antwoord geeft op je vragen. Laat het anders vooral weten.