Hebben jullie ook zo'n last van negatieve reacties over jullie plannen voor Oz?

Jean76

XPdite Sponsor
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of jullie ook zo'n last hebben van negatieve reacties over jullie plannen voor Oz of het feit dat jullie daar al heen zijn gegaan?
Ik wordt er momenteel helemaal strontziek van dat ik zo afgeschoten wordt als ik over mijn plannen begin over reizen en werken in Nieuw-Zeeland en Australie. Sommigen zien me als kansloos als ik daar naartoe wil en vinden het min of meer 'vrijheid blijheid' en vluchtgedrag. Ik ben het helemaal zat dat er steeds zo op me wordt ingebeukt. Zij willen gewoon dat ik 'hier' blijf en hier mijn leven leid. Ik mag geen afwijkende meningen hebben want dat ik is blijkbaar storend. Ik ben iemand die niet altijd zo van de gebaande paden houd en vaak naar alternatieven zoekt. Maar blijkbaar mag ik gewoon geen andere kijk op het leven hebben en moet het allemaal zo en niet anders. Ik voel me erg beperkt in mijn vrijheid en heb het idee hier geen kant op te kunnen. Ik heb het idee dat ik hier geen kansen heb (qua werk, wonen) en dat beklemd me enorm.
Wie herkent deze situatie(s) eigenlijk zoal?
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!
Ik wordt daar ook strontziek van!
Denk maar gewoon zo: het is JOUW leven! JIJ bepaald hoe je dat invult en alleen JIJ weet wat jou gelukkig maakt.
Hoe harder mensen roepen dat je het niet moet doen, en hoe negatiever ze zijn, hoe egoistischer de persoon! En waarschijnlijk zijn dat dan ook mensen die niet veel van de wereld gezien hebben en vooral niet "out of the box" kunnen denken. Daarnaast speelt een hoop jaloezie op het lef dat jij hebt dat je met die ideen rondloopt ook een grote rol.
Je moet je gewoon niet teveel met die mensen ophouden en gewoon een kringetje opbouwen van mensen die wel achter je staan en in je geloven!
Het "goedpraten" kost gewoon veel te veel kostbare engergie!
Heel veel sterkte, en volgens mij komt het wel goed met jou hoor!!!
Marina

(ps bedankt voor je post op de site!!)
 
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!!! Ook wij stuiten op heel wat onbegrip. 3 kinderen, een eigen huis, allebei een goed betaalde job,.... je moet dan goed zot zijn om helemaal opnieuw te willen beginnen zijn zo van die dingen die wij te horen krijgen. Maar wij trekken dat ons allemaal niet veel aan. Wij zelf hebben hier een enorm goed gevoel bij. Ik begrijp best dat heel wat mensen uit dit 'bekrompen' belgenlandje zoiets niet kunnen vatten en dan slaan ze natuurlijk zo'n onzin uit.
Grtjs,
Nath
 
Het lijkt alsof veel mensen in Nederland zo ontzettend hun eigen leefwereld hebben. Daarbuiten lijkt niets te bestaan. Ja; af en toe naar een toeristische plaats in Spanje of Turkije (wat overigens wel prachtige landen zijn). Niets lijkt te moeten afwijken van de zogeheten standaard. Je lijkt al heel fout te zijn als je een andere visie en mening hebt over bepaalde zaken. Op de één of andere manier bevallen bepaalde dingen aan Nederland me gewoon niet; ondanks dat ik het wel een erg goed land vind. Vooral op sociaal-maatschappelijk vlak (uitkeringen krijg je in veel andere landen bijvoorbeeld niet). Het wonen (tsja; heb het helaas al vaker benoemd) vind ik gewoon vaak niet echt prettig; vooral in de steden niet. Ik kan er op de één of andere manier gewoon niet goed tegen. Ik besef wel dat er veel landen zijn waar het nog veel erger kan zijn (India, Brazilie, Indonesie, China etc). Het is eigenlijk een wonder dat je in Australie en Nieuw-Zeeland zo ontzettend mooi kunt wonen (ook al heb je geen hoog inkomen). Ik voel me gewoon zo beklemd hier en dat voelt gewoon niet goed.
 
Heel herkenbaar Jean!Je kan er beter niet meer over beginnen en gewoon je ding doen en als je uiteindelijk vertrekt,hebben hun lekker het nakijken.
De mentaliteit in Nl is nou eenmaal kritisch en negatief.Oh wat fijn :w00t: om hier te wonen.
 
Ik verkeer tussen de dertigers die aan hun 2e kindje en hun 5e baan bezig zijn. Zij vragen zich toch meer en meer af "is dit alles"...

Ik krijg eigenlijk louter positieve reacties. Ik zie blinkende oogjes, van "dat wil ik eigenlijk ook, maar wij hebben net een nieuw huis!"

En af en toe iemand die me liever niet ziet vertrekken, omdat hij de vriendschap niet wil verliezen.

Maar nee, eigenlijk geen negatieve reacties.

Ik maak er geen geheim van dat ik plannen maak om te vertrekken (sterker nog, als ik het visum heb vertrek ik), dus zijn er al een hoop mensen die het weten.

Alleen mijn ouwelui weten het nog niet, omdat ik meer zekerheid wil hebben voor ik het vertel. Ik weet dat het piekeraars zijn, en ik wil ze geen slapeloze nachten bezorgen.
Nu maar hopen dat ze het niet via een andere weg te horen krijgen, dat zou lullig zijn.

Bart
 
@Bart

Ik heb ook alleen maar positieve reacties gekregen... En inderdaad, er zijn er een hoop bij die graag hetzelfde zouden willen doen.

Nu ga ik natuurlijk voor een man, maar het blijft toch een grote stap naar de andere kant van de wereld.
Veel vriendinnen plannen al een vakantie naar Oz.

Zelfs mijn ouders (vinden het jammer dat ik ze achterlaat, maar willen niets liever dan hun dochter gelukkig te zien) staan voor de volle 100% achter mij.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben en als zij het niet eens zijn met jouw keuze, dan zij het zo. Leef je eigen leven en laat je niet beinvloeden door anderen. Neem een beetje afstand van alle negatieve mensen en ga gewoon door met je eigen plan.

Ellen
 
Ik krijg ook verschillende reacties. Mijn familie is er niet erg blij mee, voor hun is denk ik Australie gelijk aan een reisje naar de maan. Ze vinden het wel heel leuk voor mij.
Verder krijg ik een aantal jaloerse blikken, vooral na het bekijken van ons huis/uitzicht.
Weer anderen begrijpen niet helemaal dat ik alles achter laat. Ik zal zeker een stapje terug moeten doen kwa werk, maar ik kan me prive zo enorm verbeteren!!!
Maar de meesten reageren toch wel positief en zien het voornamelijk als een leuk vakantie adresje. Als iedereen die tegen me zegt dat ze langs komen, ook daadwerkelijk langskomen....dan hebben we een extra huis nodig!

Eigenlijk dus geen echte negatieve reacties maar voor namelijk zoals bij Bartman: dertigers met kids en een nieuw huis, incl. blinkende oogjes!

@ Jean76; lekker laten lullen man: PURE JALOEZIE!!!
 
Ja jeroen,

Juist daar om ben ik daar eens een draadje over begonnen. zie http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2839.0.
Maar dat weet je al, je hebt er al op gereageerd.

Maar ja, alleen Oz verslaafden weten dit fenomeen in z'n ware context te begrijpen. Vandaar ook de verslaving van xpdite. Hier kan je een begrijpend oor (lees; "oog") vinden.

Rene
 
Hoi Marina, heb even een stukje van jou ge-Quote als voorbeeld, nix persoonlijks dus :) de reactie hieronder is gewoon even een algemene:

Hoe harder mensen roepen dat je het niet moet doen, en hoe negatiever ze zijn, hoe egoistischer de persoon! En waarschijnlijk zijn dat dan ook mensen die niet veel van de wereld gezien hebben en vooral niet "out of the box" kunnen denken

Vergeet niet een dergelijke reactie ook kan voortkomen uit het feit dat "men" (lees: de Achterblijvers :)) jullie "kwijt" raken. Althans zo kan dat voelen. Het is misschien een wat primaire reactie maar het komt vaak ook voort uit een soort van onzekerheid en angst voor het grote onbekende. Daar is nix mis mee, het maakt het alleen voor "ons" (lees: de emigrant) emotioneel moeilijker dus voelt het misschien als een belemmering. (ook dat is een beetje een egoistische reactie :)).

Niet iedereen heeft die drang om ergens compleet anders een heel nieuw leven op te bouwen, En ik denk niet dat het fair is om mensen als bekrompen te bestempelen puur en alleen omdat ze niet die "drang" hebben die wij hier op het forum allemaal wel delen.

Geef mensen gewoon de tijd, het is misschien een complete "shock to the system" en ik weet uit eigen ervaring dat het met een beetje mazzel vanzelf allemaal wel (langzaam :evil:) bij trekt....

Gewoon lekker je eigen route uit blijven stippelen!

Groetjes
Syl :)
 
Bij ons waren de reacties gemengd. Sommige mensen waren "boos" want zij wilden zelf ook wel zoiets durven. Andere mensen zeiden gelijk dat ze jaloers waren. Weer anderen zeiden: ik vind het heel leuk voor JULLIE.  :roll: Ja, ja... Maar ook veel mensen die het echt oprecht heel leuk vinden. En enthousiast zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Nederlanders (als je ze al over een kam kunt scheren) niet erg bekrompen vind hoor. Daar zijn Australiers ook minstens zo goed in  :-D. In Nederland hebben de meeste mensen op z'n minst al een keer een ander land gezien. Hier zijn heel veel mensen die nog nooit Queensland of zelfs Brisbane uit zijn geweest  :-o. Voor mensen in Nederland is het moeilijk voor te stellen wat je dan wilt gaan doen in zo'n ver land. En waar je eigenlijk naar zoekt. Behalve de algemene "leuk" reacties kregen we heel erg Hollandse (zo vinden wij) vragen: Hoe ga je het allemaal betalen? Heb je al een huis daar? Heb je al een baan? Wat ga jij doen Rebekka? Wat voor een weer is het daar? Ken je al mensen in Brisbane?

De meeste mensen bedoelen het goed. Bij ons waren veel mensen geschrokken dat wij (wel) er opeens vandoor zouden zijn. En nu vinden veel mensen het leuk om te lezen (op onze website) hoe het met ons gaat. Over het algemeen hebben de meeste het beste met je voor (althans bij ons), alleen weten ze niet hoe ze het moeten zeggen  :cool:.
 
Hey Syl,
Voor een gedeelte kan ik inderdaad met je reactie meegaan. En voor sommige mensen geldt dit ook inderdaad zo. Maar in mijn geval: in eerste instantie bekeek ik het dus ook zo en dacht; laat maar gaan joh, ze kunnen het gewoon niet bolwerken. Maar als daarna elk opvolgend gesprek een negatief gesprek wordt en je jezelf continu loopt te verantwoorden, waarom, waarmee en hoe je het allemaal gaat doen en je continu als egoist wordt bestempeld, dan gaat het mij wat ver. Ik heb dan meer het idee dat ze je onderuit proberen te halen uit jaloezie voor wat ze zelf niet durven. Op een gegeven moment denk je dan; ik laat jou ook in je waarde maar laat mij dan ook in mijn waarde en accepteer gewoon dat ik dit ga doen. Ik denk dat uiteindelijk je echte vrienden je gelukkig willen zien (zoals ellen al omschreef) en uiteindelijk als je echt om iemand geeft wil je toch dat die gelukkig is. Mijn opa en oma zijn als vader en moeder voor me. Voor hun is het echt het ergst dat ik wegga (ze wonen een paar deuren verder en de kids zijn daar ook om de haverklap, die wandelen even binnen) Dat gaat straks wegvallen. Als er iemand is die het harst mag huilen om ons vertrek dan zijn het hun. MAAR; ze hebben nooit een negatief woord gerept over mijn vertrek. Ze hebben nooit geoordeeld over mijn plannen en die gingen nog al eens fout. Maar ze staan altijd weer achter mij. Dat soort mensen wil ik om me heen hebben, ookal zijn ze straks ver weg.
Negatieve zijn er genoeg, het is toch meestal een indicatie van wat er mis is of mist in hun eigen leven.......
Uiteindelijk als het niet goed gaat in je leven, zouden die mensen er dag en nacht voor jou zijn???
(ik heb het nog niet meegemaakt....)
 
Hoi Jean76,

Gewoon je eigen leven leiden en met degenen die niets over Oz willen horen er niet over praten. Zo heb ik het tenminste aangepakt.

Het is waarschijnlijk, zoals Syl ook al aangaf, voor de 'thuis'blijvers moeilijk te verkroppen dat ze je 'kwijt'raken. Zo is het mij in ieder geval vergaan. Mijn vader en jongste broer waren helemaal niet blij met mijn vertrek en ze lieten zich alleen maar negatief uit over Australie om te proberen mij op die manier ervan te weerhouden niet te gaan. Eigenwijs als ik ben, is dat voor mij juist reden om dan WEL te gaan :-D en dat weten ze inmiddels ook wel.

Nu ik eenmaal in Oz zit, hebben ze zich erbij neergelegd en zijn ze toch wel geinteresseerd in hoe het mij hier vergaat.

Dus gewoon doen wat je zelf graag wilt en je niet door anderen laten beinvloeden.

Groetjes,
Erna
 
"Wat denk je daar te vinden dan?"  

Echt zo'n dodelijke vraag.... Alsof ik hier op zoek ben naar iets.
En natuurlijk... de uitgebreide kruisverhoren, want dat zijn het naar mijn mening gewoon. Er wordt zo vaak geprobeerd om je helemaal vast te lullen... Dat vind ik wel irritant. Nu heb ik er geen last meer van, omdat nu iedereen het weet, maar een vriendin van me was zelfs boos. Dat was meer, omdat ze Mark nog nooit gezien heeft (ik heb haar ook al een paar maanden niet meer gezien ;) ) Ze maakte zich zorgen zei ze, omdat ik met een 'vreemde' naar Oz zou vertrekken en wat voor een type was dat dan wel en noem maar op. Ik liet haar een foto zien en ze zei "Ach ja... met zo'n lekkere vent zou ik ook wel naar Australie willen!" Toen konden er ineens wel weer grapjes vanaf... Ik begrijp het niet, maar goed ;)

Mijn vader heeft er heel lang over gedaan voordat hij besefte dat het echt wel doorgaat. Hij had heel lang zoiets van 'Ik moet het eerst nog zien'

Wat vrienden betreft laat ik niet veel achter. Al mijn vrienden uit Bergen op Zoom wonen door hun studie versprijd door heel NL. Ik zie ze bijna nooit, omdat iedereen in die stad een nieuw leven heeft opgebouwd. Dingen afspreken gaat heel moeilijk en moet maanden van te voren gepland worden. We zien elkaar in ieder geval eens per jar met de Vastenavend (carnaval) in Bergen op Zoom. Met 1 vriend heb ik wel wat meer moeite. Met hem heb ik in totaal 3 jaar verkering gehad en het is altijd een ontzettend goede, al dan niet, beste vriend geweest. Hij is er voor me geweest toen ik het even heel moeilijk heb gehad. Ook al zien we elkaar niet veel meer... toch is onze band nog sterk.  
 
Ik snap het ook allemaal wel hoor, maar we krijgen wel heel vaak dezelfde vragen (oprechte interesse) van dezelfde mensen....
Vooral "wat is nou echt DÉ reden waarom jullie naar Australia willen?".
Er is niet één reden, er zijn er meerdere...gewoon alles bij elkaar, maar daar willen mensen zich maar niet bij neer leggen. Ook horen we vaak dat het voor de kinderen niet goed is zo'n onrustig bestaan te leiden en dat we toch zeker als ze een jaar of 5 zijn gesetteld moeten zijn ,want anders, mogen we geloven, is hun hele leven zo'n beetje verknald. En ook grappig hoe je elke keer weer mag aanhoren hoe mooi de Galderse meren toch zijn en dat je in de Ardennen ook kan kamperen. Ja, dat kan en dat is ook mooi, maar ik wil toch naar Australie. Het lijkt soms alsof mensen zichzelf willen rechtvaardigen, omdat ze zelf niet durven, kunnen of willen. Als ze van ons horen dat er inderdaad negatieve kanten aan emigreren zitten, dan denken ze "zie je wel, ik zit hier goed!". Ach en veel mensen uiten hun verdriet op deze manier of ze willen je oprecht helpen met het maken van een juiste beslissing en draaien daar, uhum, lichtelijk in door, de keuze is namelijk allang gemaakt en alle voor-en nadelen staan al opgeslagen.
Maar ook krijgen we veel positieve reacties en veel mensen willen wel eens langskomen en zien het als vakantie adresje! Ik denk dat mensen gewoon aan het idee moeten wennen....als je er eenmaal bent accepteerd iedereen het gewoon.
 
HAHAHAHAHAHAHA de GAL-derse meren ja !!!! bah bah!



- wat is nu DE reden dat je wegwilt?
- wat ga je daar doen dan? (uit mijn neus eten en in het zwembad liggen)
- maar HOE doe je dat dan (nou, met een vliegtuig)
- maar dan zie je je familie toch nooit meer? (oh, vergeet ik toch dat Australia een continet opde maan is!)
- heb je daar al werk dan? (nee, mijn man werkt toch???)
- heb je al een huis daar dan? (nee ik ga op straat slapen en dan zie ik wel verder... duh...)
- en hoe moet dat met de kinderen dan? (wat doe jij met je kinderen hier in NL dan???)
- ga je alles dan meenemen? (ahem, Mike heeft ook wel spullen hoor.....)
- nou ik hoef niet zonodig weg hoor uit NL, ik vindt het hier ook best, Ik zit hier heerlijk in de luchtvervuiling waar ik
  de buren naar de wc kan horen gaan. Beter kan toch niet>???? (nou das fijn voor jou)
- je kan hier toch ook barbequen???
- Maar je kent hem nog maar net.... (hoe moeten we het dan doen?? elk weekend naar elkaar toe vliegen???)
- enz enz.....


ZUCHT STEUN, MOE MOE MOE...... (sorry....)
-
 
Wacht, we maken er een poll van: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3277.0
 
Veel negatieve reacties zijn er, maar daar tegenover staan ook vele positieve reacties.
Zeker wanneer men aan mij merkt dat ik echt serieus met de plannen bezig ben.

In het begin toen ik met het idee rondliep en het er met mensen over had, waren veel reacties negatief. Velen staan hierboven al beschreven. Inderdaad was/ is het voor ons moeilijk om een visum te krijgen. Zeker als ik kijk welke opleidingen ik heb genoten en in welke sectoren ik heb gewerkt.

Een paar jaar geleden ben ik er erg over gaan nadenken hoe ik het beste m'n doel zou kunnen bereiken. Ik heb m'n baan opgezegd en ben weer gaan studeren (voltijd hbo-opleiding). We (gezinnetje met 1 dochter) hebben heel veel moeten inleveren o.a. qua financiën. Veel mensen verklaarden ons voor gek. Maar om je doel te bereiken, moet je gewoon investeren, dingen opofferen.

Voor ons duurt het nog even, maar onze droom kunnen ze ons niet meer afnemen. Ook niet met negatieve reacties. In het begin verdedigde ik me nog, maar tegenwoordig...Ik heb geen zin meer om steeds opnieuw alles uit te leggen. Moe kan ik daar van worden. Ik steek liever m'n energie in de opleiding die ik nu doe.

Voor nu vind ik het o.a. prettig alle ups en downs te delen met de mensen van het forum, hier en met de mensen uit m'n omgeving die oprecht belangstelling tonen.
Uit de vele verhalen op het forum put ik energie en moed om door te gaan waar we aan zijn begonnen.
Bereiken zullen we ons doel ook al duurt het nog even...

Succes en sterkte voor iedereen die hier ook last van heeft.

Mel
 
Ik denk ook dat je het beste niet in de verdediging kunt schieten.....en om Marina weer even te Quoten :)
Op een gegeven moment denk je dan; ik laat jou ook in je waarde maar laat mij dan ook in mijn waarde en accepteer gewoon dat ik dit ga doen. Ik denk dat uiteindelijk je echte vrienden je gelukkig willen zien
dat is toch iets wat jullie hardop tegen die doemdenkers & negatieve achterblijvers kunnen zeggen?? Het is helemaal luid en duidelijk! :)

Trouwens en ik weet dat ik dit ooit als eens eerder geschreven heb maar ik zit dan ook al aan mijn duizend zoveelste post :oops: als jullie denken dat het met de vragen af gelopen is zodra je hier bent.........think again?

But WHY did you choose Australia, why QLD (of NT of waar dan ook). What did/do you like best. How is it over there (Nederland/België, etc). What sort of food do you eat.......kortom "brace yourself" voor de volgende ronde :-D :-D :-D. Ohhhhhh what is that lovely accent that you have?? (en dat na 10 jaar :-D, but who cares)

Groetjes
Syl
 
Back
Top