Het grote auto topic

DE821E35-FEB1-477B-A0EE-4697AE204638.jpeg027EDD50-5735-4E32-A105-913C983DCA35.jpegDe jeep is weer een stapje verder om wat meer 4WD aan te kunnen. Zwakste schakel was tot nu de hoogte. Ik kon makkelijk mee bij de 4WD club qua trekkracht, slip (of hoe je al die zaken noemt) maar als ik al die landcruisers volgde schraapte de jeep te vaak over de grond. 25kg stalen bashplates waren al geïnstalleerd maar sinds kort is de jeep ook ruim 50mm gelift. Nieuwe billstein coils voor en achter (nivomat shocks achter moesten blijven voor behoudt trekkracht met trailer). Nu wachten om het eens uit te testen off road. Ook benieuwd hoe de trailer nu rijdt.
 
Wij hebben onlangs besloten om een naar een andere auto te zoeken en de Mazda3 in te ruilen. Hoewel de Mazda3 een hele fijne auto is (en veel luxe biedt voor het geld zijn we achtergekomen) zijn er toch wat min punten. Hij is te laag - we kunnen niet onze garage in of uit zonder de voorkant de schrapen op de helling en hebben bij meerdere drempels er last van. Ook is de auto redelijk krap achterin en zijn de zittingen van de stoel te kort voor mijn lang(ere) benen. We zijn dus de afgelopen weken aan het kijken en proefrijden geweest (wat ik fantastisch vind, @Roels werd er minder blij van).

We hebben eerst bij de Audi gekeken voor de Q3. Van buiten een erg mooie auto, van binnen ook wel netjes, maar toch niet zo ruim achterin als ik hoopte. Het rijden viel vooral erg tegen. We hebben twee keer gereden en elke keer voelde het niet alsof we in de sterkste "normale" Q3 reden. Hij voelde sloom aan, de versnellingsbak deed rare dingen en hij was erg nerveus en schakelde te snel uit in file verkeer (dat rijden we veel helaas).
Daarna zijn we bij de Volvo geweest voor de XC40. Erg mooie auto van binnen en voelde vooral sneller dan de Q3 (terwijl op papier het weinig uitmaakte). Toch was er iets aan het uiterlijke dat ons toch liet twijfelen.
We hebben ook nog even kort naar de Jeep Compass gekeken. Die heeft net een facelift gekregen waar vooral het interieur er flink op vooruit is gegaan. Ik was eigenlijk wel enthausiast tijdens het rijden. de Jeep reed soepel en makkelijk, was niet de snelste maar ging prima. Toen Roel gingen rijden was het echter snel over. Die zette de auto na 2 minuten aan de kant en zei "Ik word misselijk. Het beweegt te veel, dit vind ik niks". Dus ja, dat werd hem ook niet.

Mijn broer spoorde mij aan om bij de Volkswagen naar de Tiguan te kijken. Hij heeft er een besteld als leaseauto in Nederland en vond dat het aan alle eisen voor ons voldeed. Hij was wel jaloers dat wij hier de motor uit de Golf GTI in de Tiguan kunnen krijgen ;).
In de showroom van Volkswagen viel de Tiguan al snel af. Dat werd ons dan ook weer te groot. De T-Roc daarintegen vonden we allebei wel mooi, komt qua voormaat meer overeen met de Q3, maar leek iets ruimer achterin. We werden een proefrit aangeboden door de verkoper en dus gingen we op pad met de T-Roc.
Dat beviel wel! Veel meer pep dan de Q3 (maar wel dezelfde motor). De automaat leek ook een stuk fijner te werken en het comfort was in te stellen via het adaptief onderstel. Materialen van het dashboard waren dan niet zo plush als de Mazda en zouden we ook geen 360 camera, head-up display of elektrische stoelen meer hebben, maar de auto reed fijn genoeg dat we zonder die luxe ook wel kunnen leven.

Vorige week een bestelling geplaatst voor een T-Roc en te horen gekregen dat we de auto waarschijnlijk rond mijn verjaardag in Februari zouden krijgen. Hoera!

En nu is gisteren de facelift aangekondigd! Ben nu aan het proberen met de dealer om de bestelling aan te passen, want wacht liever op een nieuwer model (betere inruilwaarde strak en meer luxe). Dat zou dan eventueel de leverdatum verder het jaar in schuiven, maar geduld is een schone zaak toch?

Zodra de nieuwe auto er is kunnen wij ook over 4WD mee praten 😂, al denk ik dat de T-Roc al snel strand of vast zit.
 
Ik kende de T-roc niet maar ze hebben een mooi Engels woord voor auto’s in die klasse:
soft-roaders ;)
Wat natuurlijk een sensible choice is als 99% van je travels op asfalt zijn!

Mooi model trouwens 👍
 
@SteveSW wat een mooie wagen. Ik zou (wanneer wij daadwerkelijk ons in OZ gaan vestigen) ook graag voor een Grand Cherokee gaan (diesel) alleen lees en hoor ik toch veel "slechte"" verhalen qua kosten onderhoud en reliability (heel veel recalls)

Een Mitsubishi Pajero is andere auto die ik / we overwegen maar de looks van de GC zijn vele malen beter :)

Wat is jouw ervaring met de Jeep?
 
Jeep heeft een dubieuze reputatie op veel forums. Maar er zijn ook veel liefhebbers.

@afterbang heeft een Jeep GC. Overigens geloof ik dat er een nieuw model GC aaankomt volgend jaar.
Zelf heb ik een normale Cherokee van begin dit jaar, dus de eerste jaren onder garantie en capped servicing. Bevalt mij prima.

Pajero en Pajero Sport zijn gunstig geprijst en ook populair. Zeker voor de Pajero is er veel aftermarket beschikbaar, zoals bullbars, snorkels en wat al niet meer. Als je wilt off-roaden zou je ook eens naar een Toyota Prado kunnen kijken.
 
Dank voor de reactie FritsC - ik kijk naar modeljaar 2012-2014 ongeveer en dan is de GC aantrekkelijker geprijsd dan de Pajero en ook mooier. Ik heb in Oz al een Pajero gehad (en beviel erg goed) dus dat zou wel een "veilige" keuze zijn. De Prado zit met mijn 2m niet lekker - te klein :)

Ik zal slechts incidenteel off road gaan, maar wil gewoon een veilige goede auto hebben die als ik zou willen 4WD capabel is :)
 
@SteveSW wat een mooie wagen. Ik zou (wanneer wij daadwerkelijk ons in OZ gaan vestigen) ook graag voor een Grand Cherokee gaan (diesel) alleen lees en hoor ik toch veel "slechte"" verhalen qua kosten onderhoud en reliability (heel veel recalls)

Een Mitsubishi Pajero is andere auto die ik / we overwegen maar de looks van de GC zijn vele malen beter :)

Wat is jouw ervaring met de Jeep?
De jeep is een Laredo 2012 diesel. We zochten een aantrekkelijk geprijsde wagen om een trailer van 2.5 ton te trekken in afwachting van de Prado (welke in afwachting was van ons PR 🙃). @afterbang zette ons op het spoor van een GC. De auto had al aardig wat kilometers-195.000- maar was dan ook binnen budget. Ik had ook vervelende verhalen gelezen (de jeep Facebook groep heeft soort running gag van GC’s op een sleepwagen) maar dat zou zo maar bij elk merk kunnen lijkt me. Voorwaarde die ik had gesteld bij aankoop was een volledig overzicht van de services en deze was keurig naar een dealer gegaan wanneer nodig.
En tot nu toe: erg positief. Beurten bij de Jeep dealer zijn mijn inziens niet bijzonder prijzig vgl met andere auto’s. Enige probleem was wel de airco die van niet echt goed functioneren naar uitvallen ging en er eerst 1 onderdeel a 750$ en dan ander onderdeel a 1500$ moest vervangen worden. Maar is dat dan typisch Jeep? Onderdelen moesten van Melbourne komen en ja duurde week of 2.
Ik hoop van harte dat ie nog wat kilometers meegaat, ook als de Prado er is, want ik rij er erg graag mee.
En ja een Toyota, in FNQ zeker, is betrouwbaarder door de beschikbaarheid van onderdelen en dealers maar anders hadden we zeker een nieuwe GC overwogen ipv de Prado (of toch de nieuwe defender …☺️)
 
De GC is gewoon een betrouwbare auto met een ‘verkeerde’ naam hier. Hier is Japans heilig en al het andere crap. Dat Toyota al een jaar of twintig niet meer zo unbreakable motoren maakt als de oude 4.2 non-turbo diesel vergeet men dan voor het gemak maar even. De Toyota D4-D zou zo maar eens gevoeliger kunnen zijn dan de GC Diesel. Het enige issue wat ik bij de GC diesel regelmatig terug hoor is de dynamo die stuk gaat. Als je dat echt niet vertrouwd; preventief vervangen. Verder geen echte issues. De 3.6 benzine is ook een superbetrouwbare motor en zit ook in de Wrangler.

Als je er het geld voor hebt is de versie van na 2014 interessant vanwege de fijnere versnellingsbak. Maar zowel Steve als wij rijden met plezier een 2012 (wij benzine)

De navigatie is kansloos (gebruik je Phone) en het entertainment centre old school. Maar verder een fijne auto die een luxe gevoel geeft, en verbazingwekkend goed Offroad is.
Zie ook dit filmpje van een bekende YouTuber voor vergelijk van de 4 bekende SUV’s
 
hartelijk dank @SteveSW en @afterbang !
Duit in het zakje vanuit mij. Wij hadden totdat we onze huidige Prado kochten een lijstje met 2 GC's, een Wrangler en een Defender. Uiteindelijk hebben we deze Prado 120 D4D (uit 2009) gekocht omdat hij zoveel goedkoper was dan we normaal van een 120 uit 2009 zouden moeten betalen.
Er was vanuit ons never nooit twijfel over de GC, behalve dat het zoeken was naar de juiste. Toen de Prado langs kwam op het juiste moment was het snel gedaan, maar dat had niks te maken met negatieve gevoelens rond de GC.
 
*Note: Ik heb niets tegen Toyota hoor. Waar ik wel simpel van wordt is mensen die denken dat je met een Toyota een auto rijdt die nooit stuk gaat of issues heeft en alle andere fabrikanten zijn idioot. Zoals wel meer dingen in het leven is het niet zo zwart-wit. Maar grijs.

(Fun fact, de Jeep Diesel is geen Jeep motor maar ontwikkeld door de diesel motor specialist VM Motori)
 
@afterbang ik was in de veronderstelling dat het een Mercedes motor was :). Indien we de grote stap nemen richting Oz zal het een GC worden :)
Dat dacht ik ook altijd. Maar laatst ontdekte ik dus anders:

“…In January 2011, VM Motori launched its brand new engine 3.0L V6 Variable Valve Timing A 630 DOHC With 241 hp (180 kW; 244 PS) and 550 N⋅m (410 lb⋅ft) of torque. Thanks to a collaboration with Fiat Powertrain Technologies, the engine features the latest FPT Common RailMultijet2 technology for improved performance, fuel economy and NVH. In 2013, the engine was redesigned to comply with Euro5+ emissions standards.

The first application of the A 630 DOHC was the 2011 Grand Cherokee. The same engine also powers the Ram 1500 and Jeep Grand CherokeeEco-Diesel since 2014, and in lightly tuned form, the Maserati Ghibli III. The engine won several awards including Ward's 10 Best engines of 2014 during its first model year of production in the Jeep &Ram. And has gone on for an unprecedented diesel 'repeat' winning Ward's Top 10 List again in 2015 and 2016.[16][17][18]..”
 
Dat dacht ik ook altijd. Maar laatst ontdekte ik dus anders:

“…In January 2011, VM Motori launched its brand new engine 3.0L V6 Variable Valve Timing A 630 DOHC With 241 hp (180 kW; 244 PS) and 550 N⋅m (410 lb⋅ft) of torque. Thanks to a collaboration with Fiat Powertrain Technologies, the engine features the latest FPT Common RailMultijet2 technology for improved performance, fuel economy and NVH. In 2013, the engine was redesigned to comply with Euro5+ emissions standards.

The first application of the A 630 DOHC was the 2011 Grand Cherokee. The same engine also powers the Ram 1500 and Jeep Grand CherokeeEco-Diesel since 2014, and in lightly tuned form, the Maserati Ghibli III. The engine won several awards including Ward's 10 Best engines of 2014 during its first model year of production in the Jeep &Ram. And has gone on for an unprecedented diesel 'repeat' winning Ward's Top 10 List again in 2015 and 2016.[16][17][18]..”
Dus jij en @SteveSW rijden gewoon in een Fiat? :D ;)
 
Dus jij en @SteveSW rijden gewoon in een Fiat? :D ;)
Chrysler/Jeep is jaren van Mercedes geweest. Nu al weer jaren FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Je ziet hier een paar modellen die Fiat heten maar Chrysler zijn zeg maar.
En sinds kort Stellantis. (Fantasie naam…)

Stellantis N.V. is a multinational automotivemanufacturing corporation formed in 2021 on the basis of a 50-50 cross-border merger between the Italian-American conglomerate Fiat Chrysler Automobiles and the French PSA Group.[7][8][9]The company is headquartered in Amsterdam, Netherlands. As of May 2021, Stellantis is the sixth-largest automaker worldwide, after Volkswagen Group, Toyota, the Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, General Motors, and Hyundai Motor Group.[10]
 
Chrysler/Jeep is jaren van Mercedes geweest. Nu al weer jaren FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Je ziet hier een paar modellen die Fiat heten maar Chrysler zijn zeg maar.
En sinds kort Stellantis. (Fantasie naam…)

Stellantis N.V. is a multinational automotivemanufacturing corporation formed in 2021 on the basis of a 50-50 cross-border merger between the Italian-American conglomerate Fiat Chrysler Automobiles and the French PSA Group.[7][8][9]The company is headquartered in Amsterdam, Netherlands. As of May 2021, Stellantis is the sixth-largest automaker worldwide, after Volkswagen Group, Toyota, the Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, General Motors, and Hyundai Motor Group.[10]
Weer wat geleerd :)
 
8285415A-F3DD-4C64-BF64-C0C3DEE74936.jpeg

Onderweg naar FNQ moest dan toch de kap een keer open. Plotseling zakte het koelvloeistof niveau nogal rap terwijl dat normaal altijd hetzelde blijft.
Bijgevuld. En binnen no time weer laag. Temperatuur bleef keurig tussen de 80-90 graden, geen water in de olie, geen witte rook of gespetter uit de uitlaat. Gelukkig geen van deze meer desastreuze symptomen. Uiteindelijk bleek het een slangetje te zijn die wat verweerd was en lekte. Bij de Repco een Generic slang gehaald wat coolant en Alice gaat weer als een zonnetje!

Tip: een Motor ‘watchdog’ of motor management system is een fijn ding om te hebben. Geeft de koelvloeistof temp per graad exact aan. Alarmeert als dit te hoog wordt. En in dit geval, signaleert ook te laag vloeistof niveau. Kan een lifesaver zijn! (De temperatuur meter ol je dash is vaak erg grof en blijft in het midden tussen een vrij grove bandbreedte, terwijl je met een motor management systeem al ziet als het maar een graad toeneemt)
 
Last edited:
Na praatje auto met @SteveSW gisteren en hoe grote auto's werken (of niet werken) in tight spaces bedacht ik me dat ik nog wat filmpjes had van een weekendje Unimog-en in een 4x4 park in SEQ.

De video begint met wat afdaal en klimwerk in de 'playground' (de volgende dag zou Miss Bang haar eerste meters met de Unimog daar maken!)
En vanaf minuut 1.30 gaan we de krappe en diepe geulen in. Deze geulen zijn normaliter in gebruik door de Patrol's en Hi-Lux's dus zeker niet breder dan een krappe track in de bush. Zoals zo vaak op video, alles is steiler, dieper, groter, hoger dan het op beeld lijkt. Sommige gaten in de track zijn zo groot dat ik niet weet of ik daar met de Defender doorheen kom zonder de winch te gebruiken. De Unimog hobbelt er doorheen met weinig schrik, schrik die Miss Bang zeker wel af en toe had hahaha.
Merk ook op hoe hoog de banking af en toe is, en net zo hoog komt als de motorkap. Dat in combinatie met de smalle geul en de bochten die er ook nog in liggen gaf/geeft me vertrouwen dat zo'n grote truck toch best in een hoop krappe plekjes kan komen.

Wat enorm helpt is het feit dat alles vreselijk hoog zit, vaak enorm sterk mocht je het alsnog raken en je goed overzicht hebt met een korte motorkap. Ik was er van overtuigd dat we zo rond de 2:30 en 4:40 mark echt wel de voorbumper in de zijkant van de gully zouden hebben zitten, maar nee hoor, geen krasje :)
Wel ben ik bevestigd in mijn keus om de camper body laag te houden, en lift-off te maken. Je ziet bij de hoger gebouwde campers nogal eens dat ze een boom raken, zeker als je plots een zijwaartse beweging maken. Daarnaast lukte het mij ook al om in de steilste en krapste klim die ik kon vinden ook een boom te raken omdat ik een keer moest steken en niet goed omhoog in de spiegel keek.
Boom 1 - Camper body in wording 0.
Dus: Indien je echt hardcore gaat rijden met de Unimog, campertje er af en knallen maar!

 
Last edited:


OFX
Back
Top