Het grote auto topic

HeinC

Active Member
Das zeker geen lelijke auto nee ;-)

Dju, ik dacht dat mijn lijstje korter ging worden, maar nu istie langer en staat de auto 'op de laatste plaats' ineens een stuk hoger. Nog een hoop keuzes te maken dus :p

Qua kilometer standen, wat is slim om aan te houden voor zowel de benzine (3.6?) en diesel (3.0)? Ik leef nog met het idee dat een benzine motor het niet zo lang uithoud?
 

afterbang

XPdite Sponsor
Hoe zit de lijst er nu uit? Qua volgorde?

Denk dat je op zich een mooie lijst had maar het hangt heel erg af van wat je er mee wilt.
Je noemde ergens ook nog gebruik in de stad? Als dat bijvoorbeeld zwaar weegt, dan is een Troopy natuurlijk veel minder logisch dan een luxe Pajero, Prado of Jeep GC. Maar als het meer een auto is voor de hardcore trips en in de stad is het fiets/OV. Dan is een Troopy of een 80 series wellicht weer een leukere/betere keus?

Een 76 is een beetje worst of both worlds/best of both worlds. Grootte van een normale SUV, maar zonder de luxe en net zo utilitarian als een Troopy. Of van de andere kant bekeken, net zo solid als een Troopy in het formaat van een Prado. (Eigenlijk de Toyota variant van een 110 Defender? Maar dan niet zo cool natuurlijk hahahaha. Zie James Bond niet in een 76 rijden 1-2-3 ;) )

Kilometerstand. Dat is voor mij vaak toch het belangrijkste. Naast de motor gaat de rest van de auto dus ook al zoveel KM mee. Dat zou wel eens de dealbreaker voor een 80 serie kunnen zijn. En wellicht ook de Troopy's? Beide hebben vaak een aardige boodschap gedaan (op die leeftijd/voor die prijs?)

Dat is voor mij het voordeel van bijvoorbeeld de Pajero en de Jeep GC. Die kun je wel vinden voor onder de 25k met nog geen 100.000km op de teller. Mooie afstand. Alle kinderziektes zijn er uit, maar eigenlijk maar net ingereden.

Max kilometers? Motoren gaan echt wel lang mee, het is meer de dingen er omheen die dan (ook) gaan meetellen. Ophanging/vering/electronica enz. Ik zie op diesels vlot 400.000km voorbij komen. Onze 3.6 staat op 120.000 en voelt als nieuw maar dat zegt verder weinig. Ik zou niet 1-2-3 een benzine kopen met 200.000 er op. Maar ik heb daarentegen wel de verwachting dat de 3.6 bij ons mee kan tot we alles ombouwen tot elektrisch hahaha. Een benzine ontploft echt niet bij 200.000km. Het is meer als ik hem koop met 200.000 kan ik er domweg niet zo lang meer van genieten. 300.000 moet verder geen issue zijn. (er is een 'bekende' Lexus V8 benzine met meer dan 1.6 miljoen km op de klok) https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28991860/the-million-mile-lexus/

Diesels... Ik zie zoveel Defenders met 400, 500 maar ook 800.000km op de klok...
 

afterbang

XPdite Sponsor
Ah, nog een voor de lijst. Land Rover Discovery 4. Bijna net zo luxe als een Range Rover, off road bijna net zo capabel als een Defender. Super ruim van binnen door de boxy vormgeving. Was boven ons budget als auto naast de Defender. Dus de Jeep. Maar ik vind ze gaaf!
 

HeinC

Active Member
Hoe zit de lijst er nu uit? Qua volgorde?
Begin steeds meer te denken aan een lage km Jeep vanwege value for money... De wrangler (4 deurs) staat wel nog echt op 1, gewoon omdat we dat beide een super gave bak vinden. Maar als je de prijzen/km stand dan afzet tegen een GC.. daar krijg je weer meer bang for your buck.

Ach, we hebben nog even, er is geen haast ;) wellicht binnenkort eens wat opties bij een dealer kijken, proefritje maken en nog eens over nadenken.

Bedankt voor eenieders reactie!
 

afterbang

XPdite Sponsor
Wrangler 4(5?) deurs looks great.
Maar ja, gewoon eens een paar auto’s in the flesh gaan bekijken.

Succes. Keep us posted!
 

Tim911

Well-Known Member
Toyota is overprijsd en overhyped, ik heb zelf een tijdje naar een 76 gekeken en er bijna 1 gekocht, maar je betaald nu gewoon teveel voor een niet afgeragd exemplaar. Neemt niet weg dat een toyota waarschijnlijk wel de beste keuze is hier in Oz, (beschikbaarheid onderdelen, betrouwbaarheid, en resale value) Als je een goed exemplaar kunt vinden: ga voor een 100 series.

Ikzelf heb een Pajero diesel auto, en dat is gewoon echt een hele goede 4WD, rijdt goed on road, en rijdt ook heel goed offroad met wat kleine mods, en zeer capabel en extreem betrouwbaar. Parts zijn overal te krijgen en het onderhoud is relatief gunstig geprijsd. We waren in Burketown en hadden een pajero onderdeel nodig, welke gewoon op voorraad was. Niets ernstigs maar zo zie je maar dat het je zeker uit de shit kan helpen. Wat @afterbang ook al zei, er zijn tegenwoordig veel zwaar gemodificeerde exemplaren door de lagere aanschafwaarde, maar ook enorm goede soccer mum cars. Het enige nadeel is DPF issues met de NS, dus koop een NT of later, en de 2500 kg towing voor de NS is magertjes, latere modellen hebben 3 ton towing. Verder is een auto met goede onderhoudshistorie met 2 ton op de teller net ingereden.

Jeep ben ik zelf geen fan van, ik vind het model niet mooi en Jeep staat nu niet bepaald als betrouwbaar bekend hier in OZ, en de onderdelen buiten de stad zijn ook niet te krijgen. Afschrijving is ook dramatisch. Ik trap een paar mensen hier tegen het zere been, want ik weet ook wel dat de betrouwbaarheid in de praktijk mee kan vallen, alles wat niet japans is wordt hier al gauw vaak onterecht afgeschreven, en ik heb er geen directe ervaringen mee dus kan er verder niet over meepraten. Wranger vind ik ook zeer gaaf maar is 1 grote kreukelzone, echt heel onveilig.

Mijn advies zou zijn, koop iets Japans. Je weet wat ze hier zeggen, je kunt hier wel met een Jeep of Land Rover de bush IN, maar je hebt wat japans nodig om er weer UIT te komen. Ik zelf zou hier in Australie nooit iets niet Koreaans of Japans kopen. Als je ziet hoeveel moeite ze hier hebben om onze Audi normaal te onderhouden dan gaan alle alarmbellen af.

Outsider tip voor een UTE: een Korean built SsanYong Musso, zwaar onderschatte UTE en heel goed geprijsd nieuw, niet ver over je budget ;)
 
Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Yes good idea, behalve als je naar de recente YT van onze aussie comedian-autospecialist luistert 😉:
Klopt, maar dit gaat op voor de meeste dual cab Utes. 3.5 ton achter een hilux, d-max of ranger lijkt me toch ook geen strak plan, al geeft de fabrikant aan dat het kan. Dus als je het alleen voor 3.5 ton towing koopt, koop dan een 200 , 70 series of Patrol. Verder lijkt het mij een UTE met Koreaanse kwaliteit en vol opties voor een Chinese prijs. Als ik mocht kiezen tussen Koreaans of Chinees dan is dat hier niet moeilijk.

Ik heb dit filmpje gezien, hij noemt JEEP ook nog even 😉
 

Tim911

Well-Known Member
En alles in between 😉.
Het gaat over meer dan towing: over faillissementen en gebrek aan degelijke info over eigenschappen. Benieuwd dus of je überhaupt met een ssanyong wel in de bush raakt 😜. No one knows.
Gebrek aan eigenschappen op website, absoluut. Maar dit is echt niet de enige fabrikant die dit doet. Faillissementen zijn allang opgelost wat hij zelf ook al zegt.
Zelfs gebacked door de Koreaanse staat, 4e grootste Koreaanse auto fabrikant laten ze echt niet zomaar vallen. Maar idd, kun je de Bush in, goede vraag, onderdelen zullen ook lastig te krijgen zijn. En in standaard trim lijkt hij me erg laag en veel te kleine wielen. Ze hebben wel een samenwerking met Ironman voor oa een lift kit en een bullbar. Het lijkt mij persoonlijk een prima optie of alternatief als je naar iets Chinees kijkt. Je ziet die Chinese Utes hier steeds vaker, die cannons en ldv 60, dat vind ik persoonlijk echt helemaal niks.
 

Tim911

Well-Known Member
Ah, nog een voor de lijst. Land Rover Discovery 4. Bijna net zo luxe als een Range Rover, off road bijna net zo capabel als een Defender. Super ruim van binnen door de boxy vormgeving. Was boven ons budget als auto naast de Defender. Dus de Jeep. Maar ik vind ze gaaf!

Google maar eens op disco 4 Diesel engine problems 😉

Disco 3 en 4 met meer dan 3 ton op de teller zijn op 1 hand te tellen. (Wel mooie auto’s overigens, maar ik zou er met een wijde boog omheen lopen)
 

afterbang

XPdite Sponsor
Gisteren even een stukje verkenning gedaan in het achterland. Dat blijkt dus echt een schat aan 4x4 trails te zijn, van gravel road simple tot dingen waar ik verbaasd van stond dat ik bandensporen omhoog zag gaan. Near vertical.

Op het kaartje hieronder zie je wat we gereden hebben en ik heb zelf wat markers gedropt bij side tracks en obstakels waar ik nog eens terug moet komen als er wat meer auto's zijn voor eventuele redding pogingen. Naast dit rode lijntje ligt er in de ander valleien daarbinnen ook nog van alles. Verder naar Kenilworth schijnt het helemaal moeilijk te worden en dan is er nog meer net onder Imbil. Dit is weer een stuk dichterbij dan de Glasshouse Mountains en veel mooiere natuur, Forestry, Eucalypt bos en Rainforest. waarbij Glasshouse alleen maar Forestry is.

Screen Shot 2022-01-17 at 14.00.12.png

Geen foto's gemaakt verder behalve deze ;)

IMG_4721.jpeg

Ga hier nog veel terug komen!
Doet ondertussen prijs opvraag voor muddies voor de Defender :p De Cooper AT's deden het perfect mijn inziens, maar Miss Bang vindt het te eng op AT's. Maar denk dat de AT’s gewoon nog een jaartje mee gaan als het aan mij ligt. Goede banden zijn niet goedkoop.
 
Last edited:


OFX
Top