Toyota is overprijsd en overhyped, ik heb zelf een tijdje naar een 76 gekeken en er bijna 1 gekocht, maar je betaald nu gewoon teveel voor een niet afgeragd exemplaar. Neemt niet weg dat een toyota waarschijnlijk wel de beste keuze is hier in Oz, (beschikbaarheid onderdelen, betrouwbaarheid, en resale value) Als je een goed exemplaar kunt vinden: ga voor een 100 series.
Ikzelf heb een Pajero diesel auto, en dat is gewoon echt een hele goede 4WD, rijdt goed on road, en rijdt ook heel goed offroad met wat kleine mods, en zeer capabel en extreem betrouwbaar. Parts zijn overal te krijgen en het onderhoud is relatief gunstig geprijsd. We waren in Burketown en hadden een pajero onderdeel nodig, welke gewoon op voorraad was. Niets ernstigs maar zo zie je maar dat het je zeker uit de shit kan helpen. Wat
@afterbang ook al zei, er zijn tegenwoordig veel zwaar gemodificeerde exemplaren door de lagere aanschafwaarde, maar ook enorm goede soccer mum cars. Het enige nadeel is DPF issues met de NS, dus koop een NT of later, en de 2500 kg towing voor de NS is magertjes, latere modellen hebben 3 ton towing. Verder is een auto met goede onderhoudshistorie met 2 ton op de teller net ingereden.
Jeep ben ik zelf geen fan van, ik vind het model niet mooi en Jeep staat nu niet bepaald als betrouwbaar bekend hier in OZ, en de onderdelen buiten de stad zijn ook niet te krijgen. Afschrijving is ook dramatisch. Ik trap een paar mensen hier tegen het zere been, want ik weet ook wel dat de betrouwbaarheid in de praktijk mee kan vallen, alles wat niet japans is wordt hier al gauw vaak onterecht afgeschreven, en ik heb er geen directe ervaringen mee dus kan er verder niet over meepraten. Wranger vind ik ook zeer gaaf maar is 1 grote kreukelzone, echt heel onveilig.
Mijn advies zou zijn, koop iets Japans. Je weet wat ze hier zeggen, je kunt hier wel met een Jeep of Land Rover de bush IN, maar je hebt wat japans nodig om er weer UIT te komen. Ik zelf zou hier in Australie nooit iets niet Koreaans of Japans kopen. Als je ziet hoeveel moeite ze hier hebben om onze Audi normaal te onderhouden dan gaan alle alarmbellen af.
Outsider tip voor een UTE: een Korean built SsanYong Musso, zwaar onderschatte UTE en heel goed geprijsd nieuw, niet ver over je budget