Het grote auto topic

Na praatje auto met @SteveSW gisteren en hoe grote auto's werken (of niet werken) in tight spaces bedacht ik me dat ik nog wat filmpjes had van een weekendje Unimog-en in een 4x4 park in SEQ.

De video begint met wat afdaal en klimwerk in de 'playground' (de volgende dag zou Miss Bang haar eerste meters met de Unimog daar maken!)
En vanaf minuut 1.30 gaan we de krappe en diepe geulen in. Deze geulen zijn normaliter in gebruik door de Patrol's en Hi-Lux's dus zeker niet breder dan een krappe track in de bush. Zoals zo vaak op video, alles is steiler, dieper, groter, hoger dan het op beeld lijkt. Sommige gaten in de track zijn zo groot dat ik niet weet of ik daar met de Defender doorheen kom zonder de winch te gebruiken. De Unimog hobbelt er doorheen met weinig schrik, schrik die Miss Bang zeker wel af en toe had hahaha.
Merk ook op hoe hoog de banking af en toe is, en net zo hoog komt als de motorkap. Dat in combinatie met de smalle geul en de bochten die er ook nog in liggen gaf/geeft me vertrouwen dat zo'n grote truck toch best in een hoop krappe plekjes kan komen.

Wat enorm helpt is het feit dat alles vreselijk hoog zit, vaak enorm sterk mocht je het alsnog raken en je goed overzicht hebt met een korte motorkap. Ik was er van overtuigd dat we zo rond de 2:30 en 4:40 mark echt wel de voorbumper in de zijkant van de gully zouden hebben zitten, maar nee hoor, geen krasje :)
Wel ben ik bevestigd in mijn keus om de camper body laag te houden, en lift-off te maken. Je ziet bij de hoger gebouwde campers nogal eens dat ze een boom raken, zeker als je plots een zijwaartse beweging maken. Daarnaast lukte het mij ook al om in de steilste en krapste klim die ik kon vinden ook een boom te raken omdat ik een keer moest steken en niet goed omhoog in de spiegel keek.
Boom 1 - Camper body in wording 0.
Dus: Indien je echt hardcore gaat rijden met de Unimog, campertje er af en knallen maar!

Je hebt een paar geinige video's op u tube staan. Isle of man dat zijn de echte mannen. Heb je even mee gereden ook 😉 of heb je het maar aan de geoefende rijders over gelaten.,🤣
 
Isle of Man is wel een hoogtepunt in mijn race bezoekjes. Toch weer net even anders dan de TT van Assen ;)
Maar op beide circuits (en nog veel meer), mijn meters gemaakt. Ben zeker geen John McGuinness of zo, maar kon altijd wel lekker rond komen.
Op Isle of Man kun je tijdens de trainings week zelf op de niet trainingsmomenten het circuit rijden, want dan is het gewoon openbare weg. Letterlijk levensgevaarlijk om dan goed gas te geven want je hebt gewoon aankomend verkeer (er waren iig 2 of misschien ook 3 doden in de trainingsweek onder de niet-racers/rondrijdende bezoekers)
Maar het stuk over de mountain is in die week éénrichting verkeer, dus daar heb ik wel even de sporen gegeven, ietsjepietsje veiliger ook want geen smeedijzeren hekje gelijk naast de weg (maar daar krijg je dan weer meer snelheid en 'afgronden' voor terug)
Dit is het stuk met dus eenrichtingsverkeer. Vanaf ongeveer hier:
tot aan ongeveer 16 minuten. Echt heel gaaf om te rijden.

En geoefende rijder... tsja wat is geoefend. Heb meerdaagse raceopleidingen gedaan in Frankrijk (2x) Silverstone (1x) en een paar keer 1-daags op Assen. Maar snel ben ik nog steeds niet hahaha

Assen.jpg
Op mijn laatste race motor. Italiaans raspaardje ;)
 
P.S. @Rolls: Zelf een motormuis?
Haha nee das toch wel een dingetje want ik vind het machtig mooie machines. Ik heb geen rijbewijs maar dat wordt mijn cadeau wanneer we in Aussie zijn aangekomen. Lees dus niet of... Maar wanneer we zijn aangekomen 😉😄 ik kan alles wel waarderen op twee wielen.. racers, naked, cafe en mjah chopper/tour als je die zo samen mag noemen.... Maar dat zijn dan toch wel de mindere dat zou ik persoonlijk niet snel kopen. maar, ieder zijn ding he.. KTM heeft erg mooie machines. 1290 super duke bijvoorbeeld dan slaat het hartje toch wel wat harder. 😄. Maar.... Eerst andere prioriteiten.
 
Isle of Man is wel een hoogtepunt in mijn race bezoekjes. Toch weer net even anders dan de TT van Assen ;)
Maar op beide circuits (en nog veel meer), mijn meters gemaakt. Ben zeker geen John McGuinness of zo, maar kon altijd wel lekker rond komen.
Op Isle of Man kun je tijdens de trainings week zelf op de niet trainingsmomenten het circuit rijden, want dan is het gewoon openbare weg. Letterlijk levensgevaarlijk om dan goed gas te geven want je hebt gewoon aankomend verkeer (er waren iig 2 of misschien ook 3 doden in de trainingsweek onder de niet-racers/rondrijdende bezoekers)
Maar het stuk over de mountain is in die week éénrichting verkeer, dus daar heb ik wel even de sporen gegeven, ietsjepietsje veiliger ook want geen smeedijzeren hekje gelijk naast de weg (maar daar krijg je dan weer meer snelheid en 'afgronden' voor terug)
Dit is het stuk met dus eenrichtingsverkeer. Vanaf ongeveer hier:
tot aan ongeveer 16 minuten. Echt heel gaaf om te rijden.

En geoefende rijder... tsja wat is geoefend. Heb meerdaagse raceopleidingen gedaan in Frankrijk (2x) Silverstone (1x) en een paar keer 1-daags op Assen. Maar snel ben ik nog steeds niet hahaha

View attachment 1643
Op mijn laatste race motor. Italiaans raspaardje ;)
Ik zou er graag een keer gaan kijken. Die lui kunnen pas rijden, al heb ik ook het idee dat je een klein beetje levens moe/gestoord moet zijn ,,,😄 sommige punten moeten ze tijdens de vlucht na een heuvel in de lucht al beginnen met sturen om de volgende bocht te kunnen nemen 😄😄 das toch echt bizar!

Dat paardje is een Ducati. Dat zijn toch ook wel mooie fietsjes hoor. Panigale V4 en de scrambler 1100 Tribute als je me blij wil maken 😉😄😄 de scrambler natuurlijk in geel. Super brute fiets. Maar ja....nogmaals.... Eerst dat papiertje maar eens halen straks in Aussie.
 
En van motor weer terug naar auto's ;) (of trucks in dit geval)

Ik was Home Alone met Kerst dus mooi tijd om wat werk te verzetten aan Matilda the Unimog.
De vorige eigenaar had een bepaalde oplossing geïnstalleerd die in principe zou moeten werken om 12v te hebben naast 24v (normale auto's zijn 12v, vrachtauto's 24v) Maar die oplossing sloopte elke keer de accu's. Eén accu was dan over laden, en de andere kreeg te weinig.
Dus nu maar grotendeels opnieuw begonnen.
  • 2x nieuw start accu's (24 volt)
  • DCDC charger 24 naar 12 volt
  • 2x de oude accu's (tijdelijk) als auxiliary accu's voor koelkast enz. (12 volt) Dat wordt tzt wel een betere accu/accu's, maar voor nu werkt het en milieu vriendelijker dan op zich nog aardige accu's weg gooien (maar durfde ze na zoveel keer verkeerd laden niet meer te gebruiken voor iets essentieels als starten)
  • Nieuw power verdeelpunt bij de start accu's
  • 24v naar 12v converter geschakeld via contact voor de dingen die 12v zijn en uit moeten gaan via contact (UHF radio, gewone radio/achteruit rij camera, aircon blower enz.)
  • 24v naar 12v converter constante stroom voor dingen die 12v nodig hebben onafhankelijk van contact aan of uit (geheugen radio, USB aansluitingen om telefoons e.d. op te laden)
  • Nieuwe voeding kabels en zekeringen voor allerlei relais die work lights en LED light bar enz. schakelen
  • Centre console prototype aan het maken waar de UHF en schakelaars in komen + de aircon unit covered.
  • Enz.
  • Enz.
Elektriciteit aanleggen in een auto kost altijd veel meer tijd als dat je verwacht, en je ziet er eigenlijk niets van als het dashboard weer dicht geschroefd zit, maar het helpt als je zelf de accessoires aangesloten hebt mocht je later storingen en dergelijke willen lokaliseren. Ook even een wiring diagram gemaakt van hoe alles nu zit, dan weet ik het over 10 jaar ook nog ;)

Er zal nog genoeg bijkomen en aangepast worden de komende maanden, dus des te beter om nu de basis op orde te brengen ;)

IMG_4518.jpeg
 
Last edited:
En van motor weer terug naar auto's ;) (of trucks in dit geval)

Ik was Home Alone met Kerst dus mooi tijd om wat werk te verzetten aan Matilda the Unimog.
De vorige eigenaar had een bepaalde oplossing geïnstalleerd die in principe zou moeten werken om 12v te hebben naast 24v (normale auto's zijn 12v, vrachtauto's 24v) Maar die oplossing sloopte elke keer de accu's. Eén accu was dan over laden, en de andere kreeg te weinig.
Dus nu maar grotendeels opnieuw begonnen.
  • 2x nieuw start accu's (24 volt)
  • DCDC charger 24 naar 12 volt
  • 2x de oude accu's (tijdelijk) als auxiliary accu's voor koelkast enz. (12 volt) Dat wordt tzt wel een betere accu/accu's, maar voor nu werkt het en milieu vriendelijker dan op zich nog aardige accu's weg gooien (maar durfde ze na zoveel keer verkeerd laden niet meer te gebruiken voor iets essentieels als starten)
  • Nieuw power verdeelpunt bij de start accu's
  • 24v naar 12v converter geschakeld via contact voor de dingen die 12v zijn en uit moeten gaan via contact (UHF radio, gewone radio/achteruit rij camera, aircon blower enz.)
  • 24v naar 12v converter constante stroom voor dingen die 12v nodig hebben onafhankelijk van contact aan of uit (geheugen radio, USB aansluitingen om telefoons e.d. op te laden)
  • Nieuwe voeding kabels en zekeringen voor allerlei relais die work lights en LED light bar enz. schakelen
  • Centre console prototype aan het maken waar de UHF en schakelaars in komen + de aircon unit covered.
  • Enz.
  • Enz.
Elektriciteit aanleggen in een auto kost altijd veel meer tijd als dat je verwacht, en je ziet er eigenlijk niets van als het dashboard weer dicht geschroefd zit, maar het helpt als je zelf de accessoires aangesloten hebt mocht je later storingen en dergelijke willen lokaliseren. Ook even een wiring diagram gemaakt van hoe alles nu zit, dan weet ik het over 10 jaar ook nog ;)

Er zal nog genoeg bijkomen en aangepast worden de komende maanden, dus des te beter om nu de basis op orde te brengen ;)

View attachment 1644
Nice! Jij zit nog in team soldeer zo te zien? Ik zag in de Prado allemaal man/vrouw krim setups nu waar ik toch even mijn hoofd bij krabde. Niet zozeer onder de motorkap, maar in het dash zeg maar. Vraag me toch af hoe lang dat goed blijft gaan als je regelmatig off road gaat.
 
Nice! Jij zit nog in team soldeer zo te zien? Ik zag in de Prado allemaal man/vrouw krim setups nu waar ik toch even mijn hoofd bij krabde. Niet zozeer onder de motorkap, maar in het dash zeg maar. Vraag me toch af hoe lang dat goed blijft gaan als je regelmatig off road gaat.
Ik soldeer veel. Maar dit is voornamelijk crimp werk. Ik gebruik normaliter soldeer als je twee kabels ergens in het midden aan elkaar wilt maken of een draadje er bij wilt hebben (bijvoorbeeld aftakking achteruitrijlicht om de camera aan te schakelen, dan soldeer)

Hier is het meestal kabel in one go van Schakelaar A naar Relais B enz. Dan is het dus zo'n amp deeltje er aan crimpen zodat je het draadje op het pootje kunt schuiven van de schakelaar of relais. Gebruik een professionele tang en A-merk stekkertjes, en juiste kleur bij juiste diameter kabel en dan zit het goed voor heeeeel lang. Maar zomaar een kabeltje splitsen/erbij frutselen: Soldeer waar enigszins mogelijk.
 
Heren (en dames), ik heb jullie kennis en hulp nodig.

Er van uitgaande dat het visa gegrant wordt binnen nu en een aantal maanden, ben ik me aan het orienteren om onze stadsauto (Golf VII uit 2014) toch maar te gaan inruilen voor een 4x4. Ondanks dat we op best wel veel plekken kunnen komen hier in Perth, zijn de echte parels alleen met 4x4 te bereiken.

We hebben niks aan 2 auto's (gaan met fiets/OV naar het werk, gebruiken het voor boodschappen en weekenden weg), dus nu zijn we opzoek naar een offroad monster, welke ook nog enigzins handelbaar is in de stad, maar vooral: betrouwbaar is.

Het lijstje wat ik nu heb is (in random order, maar toch niet helemaal ;-)) voor een budget van ca. $25-30k:

- Troopy (want tja, ben nu eenmaal fan en mis degene die we nog in Afrika hebben staan)
- 76-serie (bijna zoals een Troopy, maar vrees buiten het budget voor nu)
- Jeep Wrangler (geen idee of deze betrouwbaar is, maar we vinden beide het uiterlijk echt extreem gaaf)
- 80/100/105 series (hoge KM, best overprijst, maar kan wel in automaat versie - ben beetje lui geworden)
- Prado (same als hierboven en qua motor wat minder)
- Jeep GC (zag die hier voorbij komen, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe deze offroad zijn?)

Wat is volgens jullie de moeite waard om me in te gaan verdiepen binnen dit budget? Welke zie ik over het hoofd?
 
Warning, contains opinions next to facts! 😉

Alles waar een Toyota label op zit vind ik vaak over prijst. Dus als bang voor buck een doel is dan valt Toyota al een soort van af naar mijn idee (Zwerver had laatst wel een Prado 120 series voor niet teveel, dus het kan wel. Maar zeldzaam)

Voor de af en toe gravelroad trip is er veel meer keus naast Toyota. Maar ook voor het meer serieuze werk zijn er opties.

Pajero. Vaak gunstiger geprijsd en vaker niet als Bush basher ingezet maar als soccer mum car. Dat wil je eigenlijk.

Zelfde voor de Jeep GC. Wordt gezien als een straat auto. Maar stiekem capabel off road maar komt daar zelden. Dus je koopt een auto die niet al afgeragd is. Motorisch geen problemen naar mijn idee. 3.6 V6 of 3.0 diesel. Of de all-out V8 versies.
De Overland versie van de GC is super capabel. Als je die kunt vinden voor een leuke prijs: Doen!
(Ik zit in een FB groep Jeep Grand Cherokee Owners Au en zie geen schokkende verhalen qua betrouwbaarheid)

Defender is lastig voor dat budget. Prijzen gaan sky high. Je wilt eigenlijk de TD5. Of als je wat meer comfort wilt maar mindere build quality de versies na 2007.

Hier een goede vergelijking en historie van de standaard SUV’s

Zou wellicht de Patrol ook nog toevoegen maar significant grotere auto (maar niet ivm Troopy) Let dan wel op bouwjaar en motor. De 3.0D is tot bouwjaar xxxx echt heeeel slecht geweest. (Google: Grenade Engine Nissan)

Je noemde de Wrangler nog… Gave bak. ONGELOFELIJK klein van binnen. Dus voor je daar voor gaat, doe een proefrit of bekijk hem even van binnen bij een dealer. Ik vind het een gave bak. Maar als reis auto wel klein (ja ook de 5-deur versie) Van binnen is een RAV4 ruimer. (Hoeft geen issue te zijn. Het is maar dat je het weet) De build quality van de Wrangler is dacht ik iets Amerikaanser dan die van de GC. (En dat is niet een compliment) Maar de motor is dezelfde 3.6 als in de GC dus verder OK.
 
Last edited:
Warning, contains opinions next to facts! 😉

Alles waar een Toyota label op zit vind ik vaak over prijst. Dus als bang voor buck een doel is dan valt Toyota al een soort van af naar mijn idee (Zwerver had laatst wel een Prado 120 series voor niet teveel, dus het kan wel. Maar zeldzaam)
Volgens mij kan hij in WA wel een Prado oppikken voor zijn prijs stelling :). Maar ben het wel degelijk met je eens dat Toyota over priced is.
 
Volgens mij kan hij in WA wel een Prado oppikken voor zijn prijs stelling :). Maar ben het wel degelijk met je eens dat Toyota over priced is.
Potverdorie. Dat WA is ook wel een paradijsje. Goedkope auto’s, anderhalf Covid geval. Misschien moeten we Margaret River toch eens in heroverweging nemen 😂
 
- Jeep GC (zag die hier voorbij komen, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe deze offroad zijn?)
Ik heb 2012 GC basisversie (Laredo). Vooral gekocht omdat ie als diesel tot 3.5 ton kan trekken. Maar met All Terrain banden, recovery points voor en vooral een lift van 50mm (deze versie jeep heeft geen verstelbare vering en dus bijna continu te laag voor off road parcours) is het een erg comfortabele off roader shopping car. Ik kon hem/haar aanschaffen voor 19.000 (inclusief shipping cost Gold Coast - Cairns) en de genoemde upgrades waren iets van 4000-4500 (?)
 
IMG_2748 copy.jpg

Speciaal voor @SteveSW en @Emulate (en @HeinC) nog maar een WITTE Jeep GC. Deze kwam gelijk met me van Fraser Island af na een dagje spelen in het zand. Het was een Overland, dus die met vering omhoog/omlaag. En het beste Traction control systeem van Jeep (denk dat alleen Land Rover op de nieuwe 'Defender' wellicht een betere heeft)
 


OFX
Back
Top