Het grote auto topic

Als je de auto 12 maanden op je naam hebt gehad kun je hem importeren als een personal import en hoef je bepaalde belastingen niet te betalen en zijn er wat soepelere importregels. Daarom kom je af en toe gekke auto's tegen hier. Handgeschakelde 6 Series, etc.

Voor een elektrische auto hoef je in NL geen BPM te betalen.

Nee dat klopt maar dat zou dan meer van toepassing zijn op een klassieker of echt speciale auto.
Bijvoorbeeld een Tesla M3 is hier net zo duur als in NL zonder BPM, dus dan kun je hem net zo goed gewoon hier kopen.

Ik weet dat een conversie voor een F150 lightning naar rechts stuur 25k kost, daar gaan al je voordelen.
 
Betaal je in OZ dus wegenbelasting en een soort kilometer heffing voor een EV? Is het per staat ook nog verschillend? Welke site kan ik bezoeken om daar wat meer over te lezen wat wegenbelasting doet etc etc?

Het hangt af van de staat. Op dit moment is Victoria de enige staat die bovenop de normale wegenbelasting ook een kilometerheffing wil. Ik ben gek op mijn staat, but they dropped the ball on this one in mijn opinie. Ik begrijp waarom ze het doen, maar het helpt niet erg met het vergroenen van het wagenpark hier. Hier is er meer te lezen: https://www.vicroads.vic.gov.au/registration/registration-fees/zlev-road-user-charge

Qua auto's zijn er per staat verschillende regels. In sommige staten heb je bijvoorbeeld een jaarlijkse technische keuring zoals een APK (in onder andere NSW is dat), maar bijvoorbeeld in Victoria moet het voertuig alleen bij de ten naam stelling gekeurd te worden. Er zijn waarschijnlijk ook staten die helemaal geen enkele keuring hebben.

Elke staat heeft dus ook z'n eigen wegenbelasting structuur. Registration/rego fees wordt dat hier genoemd.

Victoria: https://www.vicroads.vic.gov.au/registration/registration-fees/vehicle-registration-fees
NSW: https://www.nsw.gov.au/topics/vehicle-registration/fees-concessions-forms/fees
QLD: https://www.qld.gov.au/transport/registration/fees/cost
WA: https://www.wa.gov.au/service/transport/road-transport/calculate-vehicle-licence-duty
TAS: https://www.transport.tas.gov.au/fees_forms/registration_fees

In Victoria is onderdeel van je registration fee iets wat een Transport Accident Commission (TAC) fee heet.
Een soort universele third-party personal liability verzekering, waardoor iedereen die een ongeluk heeft direct de zorg kan krijgen die hij/zij nodig heeft. http://www.tac.vic.gov.au

In andere staten moet je zelf bepaalde verzekeringen afsluiten.
Soms lijkt Australië een beetje op Amerika. Hoop uitzoekwerk qua verzekeringen en dergelijke.
 
Nee dat klopt maar dat zou dan meer van toepassing zijn op een klassieker of echt speciale auto.
Bijvoorbeeld een Tesla M3 is hier net zo duur als in NL zonder BPM, dus dan kun je hem net zo goed gewoon hier kopen.

Ik weet dat een conversie voor een F150 lightning naar rechts stuur 25k kost, daar gaan al je voordelen.

Absoluut. Het was meer als reactie op Frits die zei dat je ook een Model 3 kunt bestellen in Europa met het stuur aan de rechterkant. Is irritant voor de 12 maanden dat je er mee in Nederland moet rijden, maar daarna kun je die auto redelijk goedkoop hier naartoe laten verschepen.
 
Ik dacht ik beperk het tot de plaatsen waar mensen uit vrije wil gaan wonen.

En WA ;)

We slaan beiden voor het gemak NT over. Al zou ik een Gladiator Uluru ofzo best leuk vinden om mee te mall-crawlen. Photoshop-idee.
Deed me denken aan deze:


(Note: toen NT nog SA was) Maar het zit hem vooral in de ‘uitspraak’ van West Australia ;)
 
Last edited:
Hey @Shiela wat hierboven ook al aangegeven wordt, je zit met dat stuur aan de verkeerde kant hé, en conversies zijn schreeuwend duur (is het zeker niet waard) Uit interesse: wat voor elektrische auto hebben jullie?

Vergeleken met Europa en in het bijzonder USA met zijn uitmundende Tesla supercharger netwerk is het hier in Australia nog wel behelpen ja. Ten noorden van Brisbane zijn er geen Tesla superchargers zijn (er schijnt er 1 in Townsville, Childers en Rocky te komen maar dat terzijde). Verder heeft QLD wel the electric super highway met chargers along the coast, dus je kunt zeker van Cairns naar Brisbane rijden en je auto gewoon iedere keer bij kunt laden, nadeel is dat deze laders niet de snelsten zijn (50kwh) en er niet heel veel van zijn, 1 of 2 laders per stop dus als je pech hebt sta je een uur achter iemand anders te wachten.

Kortom, op dit moment vallen de voordelen van een elektrische auto deels weg als je niet thuis kunt laden of niet in Sydney, Brisbane of Melbourne woont waar er wel voldoende supercharges zijn, als je dat wel kunt dan is het zeker het overwegen waard om jullie auto te verkopen en hier weer iets elektrisch aan te kopen. Het komt er ook op neer hoe je de auto wilt gebruiken natuurlijk, wil je een road trip door heel Australia dan is het minder handig. Maar als je de auto voor 90% stadsverkeer en 80km wegen gebruikt is het top.

Goede apps om te zien waar chargers zitten zijn Plugshare en Chargefox, en een goede routeplanner is ABRP.
Top thanks voor de info. We rijden een hyundai ioniq. Deze hebben we dan straks tegen die tijd wel 12 mnd op onze naam. We hebben al beetje gezocht maar voor ons waarschijnlijk de moeite om mee te nemen om om te laten bouwen omdat we hem hier voor een super scherpe prijs hebben gekocht.
 
Het hangt af van de staat. Op dit moment is Victoria de enige staat die bovenop de normale wegenbelasting ook een kilometerheffing wil. Ik ben gek op mijn staat, but they dropped the ball on this one in mijn opinie. Ik begrijp waarom ze het doen, maar het helpt niet erg met het vergroenen van het wagenpark hier. Hier is er meer te lezen: https://www.vicroads.vic.gov.au/registration/registration-fees/zlev-road-user-charge

Qua auto's zijn er per staat verschillende regels. In sommige staten heb je bijvoorbeeld een jaarlijkse technische keuring zoals een APK (in onder andere NSW is dat), maar bijvoorbeeld in Victoria moet het voertuig alleen bij de ten naam stelling gekeurd te worden. Er zijn waarschijnlijk ook staten die helemaal geen enkele keuring hebben.

Elke staat heeft dus ook z'n eigen wegenbelasting structuur. Registration/rego fees wordt dat hier genoemd.

Victoria: https://www.vicroads.vic.gov.au/registration/registration-fees/vehicle-registration-fees
NSW: https://www.nsw.gov.au/topics/vehicle-registration/fees-concessions-forms/fees
QLD: https://www.qld.gov.au/transport/registration/fees/cost
WA: https://www.wa.gov.au/service/transport/road-transport/calculate-vehicle-licence-duty
TAS: https://www.transport.tas.gov.au/fees_forms/registration_fees

In Victoria is onderdeel van je registration fee iets wat een Transport Accident Commission (TAC) fee heet.
Een soort universele third-party personal liability verzekering, waardoor iedereen die een ongeluk heeft direct de zorg kan krijgen die hij/zij nodig heeft. http://www.tac.vic.gov.au

In andere staten moet je zelf bepaalde verzekeringen afsluiten.
Soms lijkt Australië een beetje op Amerika. Hoop uitzoekwerk qua verzekeringen en dergelijke.
Top, dat is weer even wat lees voer op de websites, bedankt voor de moeite.
 
Komt tie met rechts stuur?

Denk trouwens dat in realiteit een Fiat 500 EV beter past. Een van de mooiste auto’s die er zijn (vind ik) en mooie toevoeging naast een Defender. Elke Red Neck ute is uiteraard een beetje dubbelop ;)

Zal vast niet, en als je dan de conversie kosten etc etc etc doorbereken dan kost hij hier al gauw 150k net zoals de F-150 lightning, tegenover 39k in de states. Tja voor dat geld zou ik het ook wel weten hoor.

Onze tesla is niet eligible voor de grant helaas, vreemd beleid maar dat terzijde. Ironisch is is dat op zaterdag bestelden en de prijs op maandagochtend met 3000k omhoog ging! Dus toch een soort grant gehad.
 
Komt tie met rechts stuur?

Denk trouwens dat in realiteit een Fiat 500 EV beter past. Een van de mooiste auto’s die er zijn (vind ik) en mooie toevoeging naast een Defender. Elke Red Neck ute is uiteraard een beetje dubbelop ;)
De Rivian komt er wel met het stuur rechts staat er op hun site
 
Iets wat ik soms een beetje vind met sommige EV's is het aantal gadgets, Rivian is daar een goed voorbeeld van.
Elke gadget kost resources, meer plastic, metaal etc.
De auto wordt er zwaarder door, kost dus meer energie om voort te bewegen (range)
Dus meer batterijen om de range toch weer OK te krijgen (dus weer meer resources)

Is het een interessante auto (de Rivian) Ik kijk uit naar meer geinige maar niet overdone auto's.
Als ze dit nu met kenteken zouden maken: https://vanderhallusa.com/brawley-base-2/ (en bijvoorbeeld met de optie voor iets meer batteries). Dit zou voor 90% van mijn ritjes werken en ziet er nog cool uit ook (vind ik) :)
 
Last edited:
Iets wat ik soms een beetje vind met sommige EV's is het aantal gadgets, Rivian is daar een goed voorbeeld van.
Elke gadget kost resources, meer plastic, metaal etc.
De auto wordt er zwaarder door, kost dus meer energie om voort te bewegen (range)
Dus meer batterijen om de range toch weer OK te krijgen (dus weer meer resources)

Is het een interessante auto (de Rivian) Ik kijk uit naar meer geinige maar niet overdone auto's.
Als ze dit nu met kenteken zouden maken: https://vanderhallusa.com/brawley-base-2/ (en bijvoorbeeld met de optie voor iets meer batteries). Dit zou voor 90% van mijn ritjes werken en ziet er nog cool uit ook (vind ik) :)
Snap je punt zekers.

Ziet er idd tof uit dat ding!

In eerste instantie zou er ook een Nikola Bager komen, Nikola en General motors zouden dit samen doen.
Dit is echt een vet ding met een goeie range. Maar helaas heeft er iemand daar binnen het bedrijf wat fraude gepleegd waardoor General Motors niet meer wil starten met het project
 
Iets wat ik soms een beetje vind met sommige EV's is het aantal gadgets, Rivian is daar een goed voorbeeld van.
Elke gadget kost resources, meer plastic, metaal etc.
De auto wordt er zwaarder door, kost dus meer energie om voort te bewegen (range)
Dus meer batterijen om de range toch weer OK te krijgen (dus weer meer resources)

Is het een interessante auto (de Rivian) Ik kijk uit naar meer geinige maar niet overdone auto's.
Als ze dit nu met kenteken zouden maken: https://vanderhallusa.com/brawley-base-2/ (en bijvoorbeeld met de optie voor iets meer batteries). Dit zou voor 90% van mijn ritjes werken en ziet er nog cool uit ook (vind ik) :)

Klopt, en dit is precies de reden waarom ik voor de standard range M3 ging, lichter en LFP battery zonder metalen. Lichter is efficiënter en efficiënter betekend meer range EN achterwiel aandrijving. Plus dat de LFP battery minder degradation heeft en ook nog eens tot 100% op te laden en tot 0% zonder blijvende schade. Range verschil met de LR is effectief nog maar 75-100km. Nog steeds in een redelijke 6 sec naar de 100 (5.7 IRL) niet supersnel maar nog steeds op Golf R niveau, en veel meer instant torque.

Rivian vind ik zelf wel een mooie auto alleen vind ik het front echt lelijk. Die F150 doet mij meer. Die Silverado is echt om te kwijlen, hopelijk is er daar een versie van over een jaar of 5-7 met een range van meer dan 1000km, prima opvolger van de Tesla.
 
Last edited:
Back
Top