Het grote auto topic

@afterbang we zouden eigenlijk dit weekend gaan, maar we hebben dit uitgesteld vanwege het weer. We hadden geen slechter weekend kunnen kiezen. En als ik dit zo lees ben ik extra blij dat we niet gegaan zijn.
 
Ja dat stond me een beetje bij. Goed om te horen dat je niet op je dak ligt 👍

Nee, dat risico is het me niet waard. Heel makkelijk om zowel omhoog of naar beneden tractie te verliezen op die mudslides, met 2 wielen in de berm te komen en voor je het weet lig je op je dak. Zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste.

We doen het lekker een keer over als het 2 weken niet geregend heeft. Dit is niet voor niets 1 van de moeilijkste tracks, en misschien wel de moeilijkste in the wet in Cape York. Ik denk dat old coach road ook een uitdaging is maar daar regent het niet zo vaak.
 
@afterbang heb je de creb track update van vanmorgen gezien? Leuk leesvoer. Hint: there was a unimog involved.
Ik zag het ja. CREB track claims another victim. Ik probeer er al achter te komen of het een 'bekende' is.

Gok dat de trailer hem de das om gedaan heeft. Met tractor tyres en alles (diff) locked kom je heel ver, maar een trailer met van een tonnetje of 4-5 (met de lading) duwt door en is niet geremd/heeft geen tractie. Dat is wanneer dingen snel fout kunnen gaan. Heen was namelijk OK gegaan maar terug met lading erop niet.

Een tijdje wachten was slimmer geweest gok ik (tot het weer een paar dagen droog is)
 
300626393_3251255331860528_5881899487194776580_n.jpg

Kijk... dat verklaart weer het een en het ander. Dat zijn geen tractor tyres zoals eerst geclaimd. Dit zijn je normale Unimog AT banden. Dat is niet zo handig in de mud....


Bit of a mess...
301401891_3251255255193869_890872637352719068_n.jpg


More mess:
303287171_3251254508527277_5296022906006346832_n.jpg


Ben weer een beetje blijer met de tractor tyres (ik zag het laatst al in een 4x4 park. Unimog met deze banden kwam niet omhoog. Met mijn banden reed ik met stationair toerental omhoog. Traction is everything. Met foute banden kom je nergens heelhuids omhoog of beneden.
 
Ik zag al dat dat geen echte off road tires waren zoals jij die hebt.

En over de 79: daar hebben ze hier zo’n mooie uitdrukking voor: “all the gear but no idea”
 
Het is in ieder geval: chaos.
Heb in December vorig jaar de CREB uiteindelijk niet gedaan omdat de weersverwachting niet perfect was. Nou dat was denk ik de juiste keuze 👍
 
En, schot voor open doel: 'No idea' is een prerequisite om een 79 te kopen hahaha ;)

Als touring vehicle lijkt me er geen beter voertuig dan een 79 met canopy, maar voor iets serieuzer off road werk waar ik de natte CREB track zeker onder schaar zijn ze minder geschikt. Veel te log en zwaar. En er zit ook niet bijzonder veel flex in. De lange wheelbase is ook niet ideaal, ik zou persoonlijk dan altijd voor een 76 series gaan en deze zo licht mogelijk proberen te houden.

Maar goed, ik heb dan ook geen 150k om aan een auto uit te geven.
 
Er is zoveel niet goed (meer) ontworpen aan de 7x serie dat ik niet waar te beginnen ;) Het is een farm vehicle. Maar dat maakt het niet een goede off-roader. Voorbeeldje. De motoren zijn steeds sterker geworden. Maar de assen en CV’s niet. Die zijn. Nog uit de 4.0 non-turbo era. Dus zie je links en rechts CV’s er uit knallen. Bouten in de drive flanges afscheuren enz. Dat ze zero flex hebben helpt dan niet mee.

IMHO. Most overrated 4x4 in the world voor een belachelijke prijs en levertijd.

(Overrated betekent niet dat de hele auto puin is. Maar in de pure zin van het woord. Iedereen zingt halleluja terwijl het allemaal wel meevalt)

Wij hebben vele kilometers gemaakt in Troopies met de gutless 4.0 non-turbo en als je geen haast hebt is dat een goede tourer.
 
wellicht leuk lijstje. Meest underrated en overrated auto's ;)

Underrated: Isuzu MU-X, Hyundai Terracan, Mitsubishi Pajero (of, dit zijn Value for money auto's!)
Overrated: (huidige) Toyota 7x series.

Ben benieuwd waar de nieuwe Defender gaat eindigen over een jaar of 5 ;)

Dit is maar een mening van iemand die niet al deze autos gereden heeft in elk terrein.
 
wellicht leuk lijstje. Meest underrated en overrated auto's ;)

Underrated: Isuzu MU-X, Hyundai Terracan, Mitsubishi Pajero (of, dit zijn Value for money auto's!)
Overrated: (huidige) Toyota 7x series.

Ben benieuwd waar de nieuwe Defender gaat eindigen over een jaar of 5 ;)

Dit is maar een mening van iemand die niet al deze autos gereden heeft in elk terrein.

Under- of overrated vanuit welk perspectief? Als allrounder/tourer, of als daily, of hardcore off road vehicle. Ik zal mijn lijstje geven voor allrounder vanuit mijn observatie maar wel gelimiteerde ervaring met andere merken.

Underrated:
  • Mitsubishi Pajero: made in Japan, goede on road eigenschappen, oerdegelijke betrouwbare motor welke makkelijk te tunen valt, legendarisch goed 4WD system (Super Select), ruimte binnenin voor lange mensen. Weinig tech dus er kan weinig stuk. Bewezen platform: doorontwikkeld op de Gen 3. Wordt vaak budget Prado genoemd, ik vind het onterecht.
  • Mitsubishi Delica 4WD: off road personen busje met het goede 4WD super select systeem en betrouwbare techniek en engine, verassend capable.
  • Isuzu MUX: ben ik met je eens, al zijn ze wel stevig duurder geworden de laatste jaren, niet echt meer bang voor buck, maar de motor is oerdegelijk. Wel wat krapjes binnenin, evenals de dual cab broer, de D Max.
  • Suzuki Jimny: wordt vaak lacherig over gedaan als dames kappers autootje maar off road zijn ze niet voor de poes. Ik vind ze tof.
  • Komt ie dan, misschien niet verwacht van mij maar na gegeden onderzoek: Jeep Gladiator. Solid Axles, makkelijk 35's onder te schroeven, goed als tourer over gravel en corrugated roads, minder goed als pure off roader door de lange wheelbase, maar als all rounder meer dan prima EN origineel. (wel prijzig)
  • 76 series Landcruiser puur om het feit dat dit eigenlijk het beste voertuig is van de 3 ( 76,78 en 79 series) en onderbelicht en dus in mijn optiek vergeten en underrated. Wel duur en idd farm truck.

Overrated:

  • Prado vanwege Toyota tax, verder niets op aan te merken, het zijn goede auto's.
  • 79 series: holy grail voor bogan oz, ook ik vind ze overrated. Standard zijn ze knudde, dus je moet er bijna een ton aan $$$ op gooien wil je het capable en comfortabel krijgen. Voor dat prijsniveau heb je ook een F250 Super Duty of RAM 2500 Duramax, dan is de keuze toch niet moeilijk lijkt me.
  • Hi Lux (vooral de top versie), lang niet meer zo solid built als vroeger, en rijdt als een krant en erg krap interieur (we hebben er 1 op het werk) Ranger is beter left right and center, vooral de top versies. Ranger Raptor vs Hi Lux Rugged X: appels met peren vergelijken: off road race suspension setup voor Oz conditions vs wat bumpertjes en spatbordjes. Overrated in my book.
 
Even een update van de Defender!

Ik heb de canvas canopy er even af, werkt makkelijker/meer licht.
1.
De kastje links onder hadden we al, we sliepen op de grond tussen de kast en de wielkasten. Dat was niet al te ruim en in het warmere QLD is een beetje meer ruimte best lekker.
Dus een bedframe gelast. In twee delen zodat het makkelijker is om er beide of alleen 1 uit te tillen. Onder het bedframe ligt het reservewiel, met daarin wat tools die ik nog nooit nodig heb gehad, banden plak spul enz.
Onder het bedframe gaan ook twee Frontrunner kisten, een gazebo, een step om in bed te komen een tafel in sliders (hier nog niet gemonteerd) en kampeer stoeltje.
Het kastje links onder opent naar boven dus blijft gewoon toegankelijk.
Links boven zie je de camping stove. Koken doe je op de tailgate, perfect werkblad.
Links tegen de zijwand zitten 4 CrashPod's met een doorzichtige top zodat je kunt zien waar je favoriete t-shirt in zit. Ze staan op een soort boekenplank en worden op hun plek gehouden met ieder een eigen strap en klik gesp.
Rechts boven zie je de tas met keuken gerei, bestek, borden enz.
De achterwand is een 45 liter water tank met pomp, Kraan zit rechts onder bij het achterlicht zeg maar.
Ook een set max-trax en een kleine schep.
1.jpeg


2.

Platen op het bedframe. de voorste is een uitschuifbare plate en frame. Doe de tailgate vlak, en trek aan de rode lus onder het bed.
2.jpeg

3.

Tailgate vla, bedframe uitgetrokken, matras er op, spullen er onder.
Ik kan eventueel rechtop in bed zitten met een paar centimeter vrij boven mijn hoofd.
4.jpeg

4.
De matras en beddengoed kan gewoon blijven liggen als je weer gaat rijden.
3.jpeg

5.

Uitrusten van gedane arbeid!

5.jpeg


We hebben nu weer een setup die supersnel op te zetten en af te breken is. Plus een normaal 2 persoons bed (140 breed, 200 lang)
Nog even een klamboe kopen die over de open achterkant kan.
Verder zetten we de gazebo over de achterzijde als er regen op komst is om de voeten droog te houden. Of een tarp, zoals we al 6 jaar doen :D
 
Sllimme constructie met dat uittrekbed. Maar als jij rechtop kunt zitten denk ik dat Miss Bang haar hoofd stoot?!
 
Sllimme constructie met dat uittrekbed. Maar als jij rechtop kunt zitten denk ik dat Miss Bang haar hoofd stoot?!
Dank je :)

En… Miss bang haar hoofd stoot? Die snap ik even niet. Miss is 10cm korter?

We liggen in de lengterichting van de bak en met hoofd eind achterin, de gas brander storage is het voeteneinde.
 
Back
Top