Het grote auto topic

Hahhahahahhaah.... Jij hebt duidelijk minder moeite om de WAF op te krikken :) Als ik nu ga beginnen om de Prado van grotere banden te voorzien met meer offset, dan krijg ik toch echt wel een discussie :D
Je ziet nu hoe het moet: je koopt nog een auto die toevallig je oude wielen kan gebruiken.
Btw: die rego valt me tegen @afterbang . Nu je in NQld woont verwacht ik toch een wat meer gepersonaliseerde nummerplaat.
 
Het grote auto topic is een beetje het stille auto topic geworden ;)
Letterlijk en figuurlijk, er duiken her en der meer EV's op, ook hier denk ik?

Bij onszelf zijn er ook wat veranderingen, maar niet op het niveau van EV, al weet je het nooit natuurlijk.
- Alice de Defender; mijn forever auto heeft weer wat liefde gehad met nieuwe grotere intercooler en betere turbo. Nieuwe mapping in de ECU voor minder rook en toch meer vermogen. De nieuwe turbo (meer druk vulling van lucht) en intercooler (afkoelen van die lucht) zorgt voor een betere verbranding. Meer vermogen bij lager toerental en minder brandstof. Win-Win-Win zeg maar. Dat maakt haar natuurlijk nog steeds geen EV. Maar het is een leuke combi van betere driveability zonder grote rookpluimen. Je ziet vaak de Patrol en Land cruiser crowd met van die grote rookpluimen. Maar dat is echt niet nodig voor wat meer vermogen.
- Donna de Discovery doet dienst als shopping trolley voor mij en vrienden/familie als ze er zijn. Er moeten nog wat kleine dingen gebeuren zoals een deur die niet lekker opent, de hemelbekleding die er niet zo fraai uitziet enz. Maar ze doet trouw dienst.
- De Jeep, onze meest probleemloze auto(!) gaf gisteren aan dat hij genoeg heeft van de zomer, 5km van huis kwam er stoom onder de kap vandaan. Na onderzoek gisteren was het duidelijk. Kapotte radiator. Nieuwe besteld en hopelijk verder geen schade aan koppakkingen en dergelijke. Als dat wel zo is... 😢
- Matilda de Mog. Daar wilde we deze week wat aan doen, maar de Jeep heeft nu voorrang. Wat gaan we doen aan de Unimog. Netjes opruimen, paar kleinere dingen en dan... in de verkoop :eek: We gebruiken haar niet of nauwelijks, ons leven is veranderd tov Canberra. We hebben hier geen behoefte aan een winter-proof camper die de sneeuw in de bergen kan trotseren. We zijn ook niet van plan de big lap te gaan doen of zo. En dan is het wel heel veel 'auto' die je nauwelijks gebruikt.

En dan niet helemaal auto, maar wel mobiel. De KTM dirtbike is weg, daarvoor in de plaats is een Ducati Hypermotard (wegmotor) gekomen. Toeren is hier heeeeeeel veel leuker dan in NL met weinig verkeer, veel bochtige wegen en geen mensen op de Lek dijk of Waal dijk die je doodwensen. (Nederlandse dijken zijn gewoon te vol op een zonnige zondag) En het is een aardige manier om wat mensen uit de buurt te leren kennen.

Image.jpg


Niets al te schokkend maar even het stof van het topic geblazen.

Anderen nog auto/camper/EV/rokende diesel nieuws?
 
Het grote auto topic is een beetje het stille auto topic geworden ;)
Letterlijk en figuurlijk, er duiken her en der meer EV's op, ook hier denk ik?

Bij onszelf zijn er ook wat veranderingen, maar niet op het niveau van EV, al weet je het nooit natuurlijk.
- Alice de Defender; mijn forever auto heeft weer wat liefde gehad met nieuwe grotere intercooler en betere turbo. Nieuwe mapping in de ECU voor minder rook en toch meer vermogen. De nieuwe turbo (meer druk vulling van lucht) en intercooler (afkoelen van die lucht) zorgt voor een betere verbranding. Meer vermogen bij lager toerental en minder brandstof. Win-Win-Win zeg maar. Dat maakt haar natuurlijk nog steeds geen EV. Maar het is een leuke combi van betere driveability zonder grote rookpluimen. Je ziet vaak de Patrol en Land cruiser crowd met van die grote rookpluimen. Maar dat is echt niet nodig voor wat meer vermogen.
- Donna de Discovery doet dienst als shopping trolley voor mij en vrienden/familie als ze er zijn. Er moeten nog wat kleine dingen gebeuren zoals een deur die niet lekker opent, de hemelbekleding die er niet zo fraai uitziet enz. Maar ze doet trouw dienst.
- De Jeep, onze meest probleemloze auto(!) gaf gisteren aan dat hij genoeg heeft van de zomer, 5km van huis kwam er stoom onder de kap vandaan. Na onderzoek gisteren was het duidelijk. Kapotte radiator. Nieuwe besteld en hopelijk verder geen schade aan koppakkingen en dergelijke. Als dat wel zo is... 😢
- Matilda de Mog. Daar wilde we deze week wat aan doen, maar de Jeep heeft nu voorrang. Wat gaan we doen aan de Unimog. Netjes opruimen, paar kleinere dingen en dan... in de verkoop :eek: We gebruiken haar niet of nauwelijks, ons leven is veranderd tov Canberra. We hebben hier geen behoefte aan een winter-proof camper die de sneeuw in de bergen kan trotseren. We zijn ook niet van plan de big lap te gaan doen of zo. En dan is het wel heel veel 'auto' die je nauwelijks gebruikt.

En dan niet helemaal auto, maar wel mobiel. De KTM dirtbike is weg, daarvoor in de plaats is een Ducati Hypermotard (wegmotor) gekomen. Toeren is hier heeeeeeel veel leuker dan in NL met weinig verkeer, veel bochtige wegen en geen mensen op de Lek dijk of Waal dijk die je doodwensen. (Nederlandse dijken zijn gewoon te vol op een zonnige zondag) En het is een aardige manier om wat mensen uit de buurt te leren kennen.

View attachment 2130


Niets al te schokkend maar even het stof van het topic geblazen.

Anderen nog auto/camper/EV/rokende diesel nieuws?
Unimog verkopen en niet ombouwen tot camper vind ik toch best schokkend nieuws! Blijf je dan kamperen met Defender en zet je dan de rooftoptent over op Alice? Hier geen auto nieuws: nog steeds erg blij met Hilux en Tommy combinatie. Bedoeling is wel dat die combi een jaartje of 10 meegaat. 🤞🤞
 
Unimog verkopen en niet ombouwen tot camper vind ik toch best schokkend nieuws! Blijf je dan kamperen met Defender en zet je dan de rooftoptent over op Alice? Hier geen auto nieuws: nog steeds erg blij met Hilux en Tommy combinatie. Bedoeling is wel dat die combi een jaartje of 10 meegaat. 🤞🤞
Ja, het is wellicht ook wel ‘schokkend’.

Ik had de Defender en de Unimog tegelijk op K’gari/Fraser in September en kon ze dus goed met elkaar vergelijken door te wisselen van de een naar de ander.

De Defender is comfortabeler en eenvoudiger in het gebruik zeg maar.

Wellicht dat we tzt een andere canopy met RTT op de Defender zetten. Maar dat bedenken we nog even. Het zal waarschijnlijk niet de RTT van de Unimog worden. Eerder een James Barroud of zo. De RTT van de Unimog kan op de uitleen Discovery.

Mooi dat de combinatie Hilux/Tommy bevalt. Hoop hem dit jaar een keer te zien!
 
Wow, op een andere forum krijg ik zoveel anti-commentaar op een EV dat is niet normall meer.
Je kan echt merken dat de gemiddelde Australier er niets van hebben wil.
 
Wow, op een andere forum krijg ik zoveel anti-commentaar op een EV dat is niet normall meer.
Je kan echt merken dat de gemiddelde Australier er niets van hebben wil.
Ja, hier hebben we er nu ook twee (EVs dan) en er loopt een enorme kloof door het land weer. Zodra je uit de stad komt (en in de burbs en verder komt) is het bar en boos qua opmerkingen. Hier in de straat alleen staan er al 7 of 8, maar ja, Floreat...
 
Floreat, rijke buurt :)

Heel veel commentaar dat EV slecht is voor het milieu, de government is pushing het voor hun eigen agenda etc etc.
Het lijkt wel of ze overal iets achter zien, echt conspirancy theory.
 
Yep, een enorm deel van de community heeft de gekste redenen om het te kakken te zetten. De Jeep is nu met nieuwe radiator weer helemaal happy. Maar als de koppakkingen het begeven hadden, dan weet ik niet hoe lang we de EV nog uitgesteld hadden.

Het lijkt af en toe of elke Australier zich nog steeds ziet als een explorer. Of ze elke dag de Simpson door trekken, of de SA desert van 'bomb roads' voorzien. Maar uiteindelijk is Australie juist een van de meest verstedelijkte landen ter wereld. Bijna iedereen woont in een stad of conglomeratie van stadjes/suburbs. En voor bijna die iedereen is tig 1 EV in de familie een slimme keus lijkt. Ons ideaal beeld zou ook 1 EV zijn voor woon-werk-boodschappen verkeer. En dan 1 oude dinosaurus stoker voor die ene keer in de zoveel weken dat je eens echt de hort op gaat.

Maar voor 99% van de tijd zouden we beiden met EV's uit de voeten kunnen, en ik zie niet dat ons gebruiksprofiel nu belachelijk 'urban' is. Mrs. Bang rijdt 100km per dag. 50% highway, 50% rural/urban. Daar hoef je niet eens de dikste batterij voor te hebben om dat te halen.

Hier wellicht wat voer voor de conspiracy denkers van de petrolheads van Top Gear:

Zag van de week trouwens de BYD Seal voorbij komen. Wat ik er in een flits van kon zien zag er zeer appetijtelijk uit!
De Dolphin Premium ziet er ook goed uit met die sidecut, en de range zou voor ons ruim voldoende zijn.

We zouden een EV wel moeten testen op onze driveway. De Polestar (Rear Wheel Drive) die @Thijsvr bij zich had laatst deed het gewoon goed op onze driveway. Vanuit stilstand zonder slippen en dergelijke omhoog. Denk dat EV met een beetje goede traction control daar vet in het voordeel is tov meeste auto's. De Jeep hoor je als je op een steil stuk start met rijden een ietsepietsie tractie zoeken. De Defender (met betere banden) rijdt weg zonder slip. Maar dat de Polestar dat deed met gewoon wegbandjes was top!
 
Last edited:
Om de EV te offsetten hebben we uiteraard de LX470 nog.

En om het nog even verder te gaan, hebben we gisteren voor onze oudste dochter een DMax gekocht.
Iemand geintereert in een Suzuki Jimny?
 
Gesproken over auto's, ik kijk al jaren 4WD Action. Graham en Shauna zijn echt geweldig. Als ik straks weer in Oz woon wil ik ook zo'n setup kopen en vaak kamperen. Love it. Ik heb al veel gekampeerd in Oz en oh, wat vind ik dat fijn!

maxresdefault.jpg
 
Dat klopt, maar 4WD 24/7 is wel de grootste met enorme views. Ik heb ook andere gekeken en zij zijn toch het leukst. Is ook leuk om inspiratie op te doen. Ze gaan echt naar locaties waar je u tegen zegt. Heb al best veel van ze geleerd, ook over de 4wd driving tips/tricks etc.
 
Dat klopt, maar 4WD 24/7 is wel de grootste met enorme views. Ik heb ook andere gekeken en zij zijn toch het leukst. Is ook leuk om inspiratie op te doen. Ze gaan echt naar locaties waar je u tegen zegt. Heb al best veel van ze geleerd, ook over de 4wd driving tips/tricks etc.
Ze zijn op zijn minst een apart genre 4wd en representatief voor een deeltje van de 4wd in Australia. Maar gelukkig (yep ik ben niet zo een fan; iets teveel ‘zie mij eens doen’) is niet iedereen off track zo heftig. En die locaties: ja dat is wel Australië, veel tracks.
 
Back
Top