Voor mij als autogek heb ik al uren gespendeerd te kijken naar wat we gaan rijden. In Nederland hebben we nu een Mazda MX5 NA 1.8 (haar auto) en een BMW E46 325i Touring (mijn auto) en ik had voorheen nog een Honda 954 Fireblade (motor), maar die is er nu uit.
Een MX5 komt er daar meteen weer, goedkoop, makkelijk in onderhoud, goedkope onderdelen en het rijdt geweldig.
De BMW gaat er uit, een heerlijke auto en eigenlijk nooit echt grote problemen mee gehad, maar ik heb hem echt gekocht voor de Nederlandse wegen als de tienbaans A2 waar je hem op cruisecontrol zet en er verder niet meer aan denkt. Het is een heerlijk comfortabele auto, hij is bijna full-option, dus ik kom niets tekort. Maar ik ken het nu wel en ondanks dat het een station is wil ik een wat praktischer auto. Iets waar een deukje op de parkeerplaats niet zo'n pijn doet. Bovendien is het een benzine auto, maar wil ik veel liever een diesel, alleen zijn die financieel in Nederland niet zo aantrekkelijk.
In Australië wil ik erg graag een garage om in te kunnen werken, zodat ik wat meer een projectauto kan nemen. Iets wat ook beter mogelijk is door de afwezigheid van een APK elk jaar.
Als dat allemaal lukt begint de zoektocht naar een VW T3 Doppelkabine (crewcab model). Bij voorkeur in afgeragde vorm. Ik weet dat er een aantal te koop staan voor schappelijke prijzen, maar anders staan ze ook in Engeland voor vrijwel niks. Vervolgens motor er uit en een mooie diesel er in. Subaru blokken zijn populair en zijn kant en klare ombouwkits voor te krijgen. Dat geeft een platform om vanaf te kunnen bouwen, want er zijn voldoende turbo etc. opties op de Subi blokken. Onderstel er onderuit, chassis verstevigen en klein stukje verlagen en steviger onderstel zodat hij iets strakker op de weg ligt.
Vervolgens wat investeren in het interieur en dan heb je een heerlijke auto voor talloze situaties. Mooie bak om snel wat troep in te donderen. Een grote achterbank. Motor achterin, achterwiel aangedreven. Gewoon leuk. Niet het snelste op de weg, maar wel het meest ideale. Kan er zelfs een paar crossmotoren achterin gooien. En als iemand een keer z'n deur tegen me aan gooit op de parkeerplaats, dan is dat ook niet zo'n probleem.
En voor woon-werk wil ik wel een mooie KTM SMC 690.
Heerlijk dat dromen ;-)