Het grote auto topic

Voor een dirt road heb je lang niet altijd een 4x4 nodig.
Wil je wat meer zekerheid bij slipperige ondergronden, dan is een permanente 4x4 goed genoeg, zoals de Subaru.
Wil je het losse zand in, steile hellingen, modder en bende, ga dan voor een Toyota Landcruiser met sperren en lage gearing.
Ja inderdaad een awd is vrijwel altijd goed genoeg!
 
Ik zelf rij een Renault Clio RS 200. Gelukkig timmeren ze aardig aan de weg in Australia en zie je steeds meer Renault dealers, dus geen problemen met onderdelen en de service is goed. De andere auto die we rijden is een Toyota Aurion and absoluut bullit proof. De beste auto die ik ooit heb gehad en betaalbaar en snel:D
 
  • Like
Reactions: Lin
Vorige week zaterdag een dag trip nar de heuvels, offroad.
Een hill met 7 auto's duurde 2.5 uur omdat 3 auto's vast kwamen te ziten.
En dat terwijl ik binnen 1 minuut boven was zonder probleem.
Blij met mijn LX470 is an understatement.
 
Blij met mijn LX470 is an understatement.
LX470 is toch het zelfde model als de Toyota Landcruizer maar dan van Lexus?
Mooie bak en echte terein beulen!
 
Yep, dezelfde 4.7 V8 als de Landcruiser maar met meer comfortable "gadgets".
En heel capabel.
 
Voor mij als autogek heb ik al uren gespendeerd te kijken naar wat we gaan rijden. In Nederland hebben we nu een Mazda MX5 NA 1.8 (haar auto) en een BMW E46 325i Touring (mijn auto) en ik had voorheen nog een Honda 954 Fireblade (motor), maar die is er nu uit.
Een MX5 komt er daar meteen weer, goedkoop, makkelijk in onderhoud, goedkope onderdelen en het rijdt geweldig.
De BMW gaat er uit, een heerlijke auto en eigenlijk nooit echt grote problemen mee gehad, maar ik heb hem echt gekocht voor de Nederlandse wegen als de tienbaans A2 waar je hem op cruisecontrol zet en er verder niet meer aan denkt. Het is een heerlijk comfortabele auto, hij is bijna full-option, dus ik kom niets tekort. Maar ik ken het nu wel en ondanks dat het een station is wil ik een wat praktischer auto. Iets waar een deukje op de parkeerplaats niet zo'n pijn doet. Bovendien is het een benzine auto, maar wil ik veel liever een diesel, alleen zijn die financieel in Nederland niet zo aantrekkelijk.

In Australië wil ik erg graag een garage om in te kunnen werken, zodat ik wat meer een projectauto kan nemen. Iets wat ook beter mogelijk is door de afwezigheid van een APK elk jaar.
Als dat allemaal lukt begint de zoektocht naar een VW T3 Doppelkabine (crewcab model). Bij voorkeur in afgeragde vorm. Ik weet dat er een aantal te koop staan voor schappelijke prijzen, maar anders staan ze ook in Engeland voor vrijwel niks. Vervolgens motor er uit en een mooie diesel er in. Subaru blokken zijn populair en zijn kant en klare ombouwkits voor te krijgen. Dat geeft een platform om vanaf te kunnen bouwen, want er zijn voldoende turbo etc. opties op de Subi blokken. Onderstel er onderuit, chassis verstevigen en klein stukje verlagen en steviger onderstel zodat hij iets strakker op de weg ligt.
Vervolgens wat investeren in het interieur en dan heb je een heerlijke auto voor talloze situaties. Mooie bak om snel wat troep in te donderen. Een grote achterbank. Motor achterin, achterwiel aangedreven. Gewoon leuk. Niet het snelste op de weg, maar wel het meest ideale. Kan er zelfs een paar crossmotoren achterin gooien. En als iemand een keer z'n deur tegen me aan gooit op de parkeerplaats, dan is dat ook niet zo'n probleem.

2btb2q.png


En voor woon-werk wil ik wel een mooie KTM SMC 690.


Heerlijk dat dromen ;-)
 
Hij weet wel wat hij wil....
Er zijn er denk ik niet zo veel die een T3 hun droomauto noemen.

Thijs, kerel, neem gewoon een ute. Zo'n degelijke Hilux. Daar zijn de onderdelen ook de komende 100 jaar nog wel van te krijgen.
;):up:
 
Hij weet wel wat hij wil....
Er zijn er denk ik niet zo veel die een T3 hun droomauto noemen.

Thijs, kerel, neem gewoon een ute. Zo'n degelijke Hilux. Daar zijn de onderdelen ook de komende 100 jaar nog wel van te krijgen.
;):up:

Haha, dat zeker, maar dan is een oude HiAce cooler. Maar als ik voor een Toyota ga, dan ga ik wel gewoon voor een Tundra ;-) (we doen net of geld geen enkele rol speelt)
 
Heeft er toevallig iemand tips als het gaat over het aanschaffen van een oudere Toyota Landcruiser? Alle info is welkom!
 
Landcruisers zijn over het algemeen hele goede auto's. Let er wel op waar die vandaan komt. Het droge binnenland zorgt over het algemeen voor een keiharde auto. De meeste modellen, zo niet alle, hebben een chassis. Deze draagconstructie is naast de drijflijn het belangrijkste aan je cruiser. Er zitten openingen in zodat je met je vinger of een spiegeltje erin kunt kijken. Zit-ie vol met modder, dan is er waarschijnlijk behoorlijk mee geragd. Kan veel hebben, maar zou een eerste indicator zijn om weg te lopen. Gewone weg kilometers hoef je niet bang van te zijn. Ik heb een kennis met een HZJ 62 waar een dikke vijf ton op staat, loopt nog steeds fantastisch. Oudere modellen hebben minder elektronica en daarom makkelijker om zelf wat aan te sleutelen. 70 serie kun je het beste vanaf bouwjaar 2001 kopen omdat er vanaf dat jaar voor schroefveren gebruikt zijn in plaats van bladveren, rijdt comfortabeler. 70 series zijn ruig en spartaans, maar wel heerlijk om de zandbak in te rijden. 100 series zijn ontzettend grote auto's die veel kunnen en ook vaak erg luxe zijn. Oja, je vroeg naar een oudere: De 40 serie is een geinig bakkie, maar een beetje technische onderlegging is wel handig.

Pfff... What else?
Kijk ff onder de kap of alle draden en kabels netjes bevestigd zitten. Zo niet, dan heeft er iemand mee zitten klooien.

Post ff een stoer plaatje als je hem hebt!
Er zijn ontzettend gave 4x4 blaadjes in Australië, ook heel leerzaam! (en ze maken je begerig).
Have fun!
 
Haha, dat zeker, maar dan is een oude HiAce cooler. Maar als ik voor een Toyota ga, dan ga ik wel gewoon voor een Tundra ;-) (we doen net of geld geen enkele rol speelt)

Die HiAce camperbusjes zijn cool. Kun je leuk mee op pad. Hier niet te krijgen helaas. Maar ik zou toch graag 4x4 hebben, die zijn wat schaarser. Ben in NZ op pad geweest met een LC105. Dat is echt een beest! Tundra is wel beetje over the top, Thijs. En alleen leuk als je de V8 ook kunt voeden. Parkeren is lastig...
 
Heeft er toevallig iemand tips als het gaat over het aanschaffen van een oudere Toyota Landcruiser? Alle info is welkom!

Koop er één uit de regio van Canberra of Goulburn (de laatste heeft dan al NSW kenteken) Die zijn droog geweest en niet bij zeezout in de buurt geweest :)
De 70 series is wel een beetje een lomperik en wordt je in de stad niet blij van. Dan kun je wellicht beter voor een LandCruiser Prado gaan denk ik. Niet duurder dan een 70 vanaf 2001 en wel veel comfortabeler/luxer.

Maar als je hem wilt gebruiken voor het betere werk is een 70 series een juiste keus. En als je echt de outback in wilt of wat ouder/meer kilometers. Dan de 4.2 diesel ZONDER turbo. Gaat niet snel, is niet heel zuinig maar gaat ook niet stuk. 500.000km hoeft dan geen probleem te zijn.

40 series is meer een collector's item aan het worden. Nadelen: Oud, Roest/rot als een malle, 4 versnellingen, hoog verbruik, spartaans. Voordelen: Leuk, Leuk, Leuk!
 
De oude Land Cruiser is te vergelijken met een Defender, maar dan minus het dure onderhoud. M'n vader heeft al jaren een Defender 90 TD5 en ja het is heel spartaans, niet vooruit te branden, maar oh zo leuk. Tegen roest zijn gelukkig talloze redelijk betaalbare oplossingen, maar met een brug en een bus tectyl of vergelijkbaar spul kom je een heel eind.

@HardCore, ik weet dat de Tundra enorm over the top is, maar het is wel grappig. Een HiAce is ook onzin. 90% van de tijd zal ik alleen in de auto zitten. Dat parkeren lastig is, is wel een beetje een verrassing om te horen.
Ik wil gewoon lekker iets waar goed aan te werken is, waar onderdelen niet onbetaalbaar voor zijn, ruimte voor 4 personen en bij voorkeur iets om een supermotard/crosser in mee te kunnen nemen, maar dat kan ook altijd nog met een aanhanger. Ach eerst maar eens de oversteek maken denk ik ;-)
 
Keek toevallig laatst voor de gein eens voor zo'n Tundra. Dacht, is wel een handig autotje, mountainbikes achterin, nog wat ruimt om in de bak te slapen enzovoort. Boodschapjes doen :D

Mieterde bijna van mijn stoel. Die dingen zijn onbetaalbaar (in de aanschaf, let alone de doorlopende kosten)
 
Nee, Ik keek in OZ. Ook daar zijn ze niet goedkoop. En brandstof is in de outback duurder dan aan de kust/steden.

Dus nee, het wordt toch gewoon een LandCruiser/Pajero/HiLux (als we de loterij winnen ;) )

En die kans is klein. Dus dan maar een Forrester of Rav4 :)
 
Ik vind Toyota's over het algemeen duur in Oz in vergelijking met Europese auto's. Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een Porsche Cayenne, goedkoper dan een Prado van hetzelfde jaar en ongeveer dezelfde km stand. Wel iets minder geschikt voor de echte outback, maar het rijdt geweldig!
 
Back
Top