Het grote auto topic

Wat we ermee willen gaan doen: woon -werk verkeer, boot trekken, light tot medium off road rijden in een luxe en stille auto. Dus in principe gaat het dan tussen de disco3 en de pajero, omdat de rest buiten budget valt. Defender is mijn ultieme droom. deze zal er ooit komen als hobby project haha.

Mijn vriendin vind de pajero een mooiere auto dus dat wordt ook nog wat..

Oh en stil... daar staat de Paj niet om bekend. De diesel is duidelijk aanwezig. Wellicht krijg je daar je vriendin mee om? ;)
 
je wilt hoe dan ook niet de 6e of 7e passagier zijn in wat voor auto dan ook......of je moet escape artist zijn....;):(:mad::confused::D
 
Na het zien van de rekeningen die m'n vader met z'n TD5 90 Defender binnenkreeg en na het spreken van wat monteurs heb ik besloten dat een LaRo niet voor mij is tenzij ik een goeie werkplaats (en een extra auto) heb ;) Ik vind Afterbang maar een waaghals. Geef mij maar de betrouwbaarheid van een Alfa Romeo, haha. Ik vind die Disco's nou ook niet zo vreselijk luxe van binnen, maar misschien ben ik wat verwend.
Zeker als je niet zelf serieus gaat sleutelen zou ik lekker voor Japanse veiligheid gaan. Al is het maar omdat onderdelen voor de Japanners hier een stuk goedkoper zijn dan wat dan ook Europees. Genoeg auto's hier die een boot kunnen sleuren voor onder de $20k :)
 
Een engelse auto is altijd wat tricky, er zijn genoeg horrorverhalen te melden. Maar dat was ook altijd zo met alfa romeo @Thijsvr . volgens mij is de 159 de eerste ECHT goede auto die ze gebouwd hebben.
Overig vind ik het hele spare parts en lage onderhouds kosten wel aantrekkelijk, blijf een hollander he maar dit zal nooit doorslaggevend worden. Een Discovery 3 is ook niet overdreven luxe dat klopt, maar als je dat wil moet je voor een Range Rover gaan. Ik vind het interieur net wat meer hebben dan die van bijv de Pajero. De algemene looks ook. zo'n pajero doet op een of andere manier toch wat goedkoop aan.

Maar goed, bij mij is het totaalplaatje doorslaggevend: dwz: goede rij eigenschappen, vol opties, stille motor, reliable, 4x4 geschikt voor medium offroading, met gemak een trailer met bayliner bowrider kunnen trekken. Ook genoeg ruimte achterin om grote pakketten te vervoeren. Komt nog bij dat we een deal willen maken: we willen er namelijk ook nog een toyota corolla als 2e auto bij kopen dus we gaan gewoon kijken waar we de beste package deal kunnen sluiten.

@afterbang mijn vriendin is ook Aussie en ik denk dat het een Europese auto betreft belangrijker is in haar mening dan de daadwerkelijke looks. Maar dat weet ik nog niet helemaal zeker haha. Ik liet haar wat europese auto's zien en het eerste wat ze zei was: o nee veel te duur in onderhoud. Zij zelf heeft altijd Toyota gereden in OZ.

Ik heb zelf hier in NL trouwens jaren Mitsubishi gereden, het was namelijk mijn eerste auto: een Lancer automaat uit '89. daar heb ik maar liefst 6 jaar compleet probleemloos mee gereden, helaas was dat daarna met mijn BMW, Opel en VW wel anders..... :(

Zelf ben ik niet zo heel bang voor onderhoudskosten, als je een goed exemplaar hebt met goede onderhoudshistorie waarvan de kritieke punten verholpen zijn dan durf ik het zelf wel aan.

@Katjavdl haha nee die 7e zitrij is ook niet voor volwassenen, meer voor kinderen. Is ook geen harde eis hoor.
@Thijsvr : als je nog wat leuke alternatieven hebt voor onder de 20k hoor ik het graag.
 
Denk dat @Thijsvr ook een beetje sarcastisch naar zichzelf was. Iedereen weet dat Alfa's niet bovenaan de ADAC lijstjes staan ;)

En wat betreft de historie, dat is een goed punt. Elke auto heeft meestal wel zwakkere punten. Als je die kent/onderzoekt en weet of deze goed gefixed of onderhouden zijn kom je een heel eind! En dan nog. Ik had in NL een V40. 170.000km in 4 jaar. Geen enkel issue. Perfecte auto. Collega. V40. Altijd in de garage, tig issues. Dus je kunt zowel met nieuw als oud geluk of pech hebben :confused:
 
Denk dat @Thijsvr ook een beetje sarcastisch naar zichzelf was. Iedereen weet dat Alfa's niet bovenaan de ADAC lijstjes staan ;)

En wat betreft de historie, dat is een goed punt. Elke auto heeft meestal wel zwakkere punten. Als je die kent/onderzoekt en weet of deze goed gefixed of onderhouden zijn kom je een heel eind! En dan nog. Ik had in NL een V40. 170.000km in 4 jaar. Geen enkel issue. Perfecte auto. Collega. V40. Altijd in de garage, tig issues. Dus je kunt zowel met nieuw als oud geluk of pech hebben :confused:

Inderdaad, ik was beetje treiteren met m'n Alfa (al houdt ie zich echt perfect). Hobby's mogen wat mij betreft wel geld kosten, zolang het geen grenade motoren zijn zoals die ook wel eens voorbij gekomen zijn ben ik niet zo bang voor de meeste auto's. Zonder werkplaats echter vermijd ik wel bepaalde types auto's zoals iets met een rotary of iets met veel luchtvering en specialistische elektra (BMW E6x ik kijk naar jou).

LaRo kan wel, maar het zijn wel prijzige auto's in het onderhoud. Ter voorbeeld: De Alfa specialist hier rekent 300 dollar voor een olie beurtje want Italiaans. Land Rover valt ook onder die liefhebbers categorie en daar zijn de prijzen vaak naar. Geen onoverkomelijke bedragen, maar wel serieus geld. Al heeft Afterbang geloof ik wel een redelijk geprijsde specialist gevonden.

Goed om ook te noemen dat Afterbang en ik allebei niet afhankelijk zijn van de eerder genoemde auto's. Ik woon in de stad en fiets naar werk, Annelies gaat met de metro. Als de auto morgen niet start en ik moet 3 weken op een onderdeel wachten dan heeft dat next to no impact. Voor Afterbang is de Defender een weekend fun auto. Als die een paar weken uit de running is pakken ze de andere auto. Het zou een andere afweging zijn als ik er afhankelijk van zou zijn. Dan zou ik waarschijnlijk iets willen wat ook niet 1 op 8 rijdt zoals die 159 ;)
 
Het grappige is dat ik laatst een artikel las over de alfa 159, dat dat zeer onderschatte auto's zijn. enige minpunt is dat ze te zwaar en log zijn. maar voorderest erg goed.

subaru outback :) ook ideaal als 2e auto.

mijn vriendin wil weer een corolla, misschien kan ik haar overhalen tot iets spannenders
 
Het grappige is dat ik laatst een artikel las over de alfa 159, dat dat zeer onderschatte auto's zijn. enige minpunt is dat ze te zwaar en log zijn. maar voorderest erg goed.

subaru outback :) ook ideaal als 2e auto.

mijn vriendin wil weer een corolla, misschien kan ik haar overhalen tot iets spannenders

Sst! 159 is een fluthok wat meer stil staat dan rijdt. En alle reparaties zijn echt heul duur! En het rijdt flut. En ze zijn lelijk. Nee echt een 159 wil je niet hoor! :p
Zolang iedereen dat gelooft en blijft zeggen heb ik een auto die vergelijkbaar is met een full option 3 serie of C klasse (maar mooier) voor de prijs van een Aygo.

Als het geen 159 zou worden zou ik trouwens waarschijnlijk voor een Liberty gaan. Dus ik snap de keuze voor een Outback volledig :)
 
Afgelopen zaterdag avond hebben we de Powerlines in Perth gedaan.
Altijd interessant, vooral wanneer het donker wordt.
De LX470 deed alles wat ik wilde dat het deed en de front locker maakte het een stuk makkelijker.
Alleen heb ik nu een lekke steering rack. :-(
 
Afgelopen zaterdag avond hebben we de Powerlines in Perth gedaan.
Altijd interessant, vooral wanneer het donker wordt.
De LX470 deed alles wat ik wilde dat het deed en de front locker maakte het een stuk makkelijker.
Alleen heb ik nu een lekke steering rack. :-(

Er zijn altijd casualties ;)
Heb nog niet de kans gehad om de 130 echt 'uit te laten'. Er zit een ARB locker in de rear diff. Er zou volgens de verkoper ook een front locker op moeten zitten. Dat bleek niet zo te zijn toen de auto hier van de trailer kwam. Na wat heen en weer bellen en mailen vergoeden ze nu 1000 dollar zodat ik eventueel zelf een front locker kan (laten) monteren. Probeer het eerst even zonder, kijken of ik wel echt zo'n rock en mud crawler ben dat ik front ook nodig heb ;)
 
Er zijn altijd casualties ;)
Heb nog niet de kans gehad om de 130 echt 'uit te laten'. Er zit een ARB locker in de rear diff. Er zou volgens de verkoper ook een front locker op moeten zitten. Dat bleek niet zo te zijn toen de auto hier van de trailer kwam. Na wat heen en weer bellen en mailen vergoeden ze nu 1000 dollar zodat ik eventueel zelf een front locker kan (laten) monteren. Probeer het eerst even zonder, kijken of ik wel echt zo'n rock en mud crawler ben dat ik front ook nodig heb ;)

Is het een garage waar je de auto hebt gekocht of particulier? Best netjes dat ze zo'n bedrag terugbetalen.

Heeft een Defender trouwens niet standaard een diflock?
 
Heb de auto bij een garage in Queensland gekocht. Ongezien, jij kent dat wel ;)
Maar tot nu toe geen rare dingen behalve dan het missende front diff lock en een spare wheel te weinig (er zit er 1 bij, volgens de advertentie 2)

Dus ik heb ze daar op aangesproken. Ze zouden me eerst een diff lock opsturen maar uiteindelijk zijn we toch op een bedrag uitgekomen (wat mijn voorkeur had) Ze sturen me ook nog een reservewiel extra na. Het gaat op zijn Australisch (langzaam) maar zeker niet onwillig of onvriendelijk. Dus mij hoor je niet klagen ;)

En ja, een Defender heeft altijd een central diff lock. Dit zet de aandrijving tussen voor- en achteras 'vast'. Maar je kunt dan nog apart via aftermarket spul ook de wielen links en rechts aan elkaar locken. Er kan dan links/rechts geen snelheidsverschil meer ontstaan en met het central diff lock ook niet tussen voor achter. Als je dan zowel een rear en een front locker hebt, ben je en beetje een tank die overal tegen op kruipt :) Er ontstaan wel brute krachten op assen enz. in dit soort omstandigheden en alles kan uiteindelijk kapot zeg maar... Easy does it.
 
Heb de auto bij een garage in Queensland gekocht. Ongezien, jij kent dat wel ;)
Maar tot nu toe geen rare dingen behalve dan het missende front diff lock en een spare wheel te weinig (er zit er 1 bij, volgens de advertentie 2)

Dus ik heb ze daar op aangesproken. Ze zouden me eerst een diff lock opsturen maar uiteindelijk zijn we toch op een bedrag uitgekomen (wat mijn voorkeur had) Ze sturen me ook nog een reservewiel extra na. Het gaat op zijn Australisch (langzaam) maar zeker niet onwillig of onvriendelijk. Dus mij hoor je niet klagen ;)

En ja, een Defender heeft altijd een central diff lock. Dit zet de aandrijving tussen voor- en achteras 'vast'. Maar je kunt dan nog apart via aftermarket spul ook de wielen links en rechts aan elkaar locken. Er kan dan links/rechts geen snelheidsverschil meer ontstaan en met het central diff lock ook niet tussen voor achter. Als je dan zowel een rear en een front locker hebt, ben je en beetje een tank die overal tegen op kruipt :) Er ontstaan wel brute krachten op assen enz. in dit soort omstandigheden en alles kan uiteindelijk kapot zeg maar... Easy does it.

Oke, m'n vader's 90 had een diff lock wat alle wielen vast zette en een hoge en lage gearing. Kon je ook niet mee rijden op de weg, want links en rechts konden niet meer onafhankelijk van elkaar draaien. Maar misschien bedoel jij iets anders. Ik weet te weinig van 4x4s :p

Ik heb mijne ongezien particulier gekocht. Dus ik vrees dat ik bij missende dingen iets meer pech hebt ;)
Mooi dat je inderdaad geld hebt gekregen, denk dat je nu ook al overal komt. Zeker als je een lier hebt voor noodgevallen.
 
Oke, m'n vader's 90 had een diff lock wat alle wielen vast zette en een hoge en lage gearing. Kon je ook niet mee rijden op de weg, want links en rechts konden niet meer onafhankelijk van elkaar draaien. Maar misschien bedoel jij iets anders. Ik weet te weinig van 4x4s :p

Ik heb mijne ongezien particulier gekocht. Dus ik vrees dat ik bij missende dingen iets meer pech hebt ;)
Mooi dat je inderdaad geld hebt gekregen, denk dat je nu ook al overal komt. Zeker als je een lier hebt voor noodgevallen.

Wellicht heb je gewoon een eerlijke verkoper :p

En 1 diff lock die zowel links/rechts van voor en achter + voor/achter in 1x vast zet is er volgens mij niet. Maar het diff lock van je pa is het standaard voor/achter diff lock. En nee dan kun je niet meer op asfalt rijden aangezien de voor- en achterwielen verschillende afstanden afleggen in een bocht. Als je dan voor/achter vast zet gaat het stuk. Hetzelfde geldt voor links/rechts natuurlijk.

De verschillende diff locks geven je gradaties van 'hulp' zeg maar. Je hebt vaak niet alle locks nodig om boven te komen. Maar het kan soms wel nodig zijn.
 
Oke, m'n vader's 90 had een diff lock wat alle wielen vast zette en een hoge en lage gearing.

Wat je noemt is de center diff lock.
Alle wielen vast zetten zoals jij het noemt met 1 diff lock bestaat niet.
Front diff locked de voorwielen links en rechts.
Rear diff locked de achterwielen links en rechts.
Center diff locked de aandrijf as voor en achter.
Met deze laatste ben je nog steeds niet gelocked voor wat de wielen betreft.
 
Mijn vraag heeft zijdelings met auto's te maken dus ik stel hem toch hier maar.... heeft het zin een Nederlandse fietsendrager mee te nemen? Of zijn de stekkers bij je trekhaak in Australië compleet anders?
 
Je bedoelt die ronde plugs neem ik aan? Ze hebben hier hetzelfde systeem maar ook wat variaties zoals een mini 6 pin versie. Alles is met een adapter wel werkend te krijgen.
 
Back
Top