Om even op te volgen op m'n post over de auto. Ik heb besloten er niet voor te gaan. Het is alles of niks en ik weet dat er tenminste één handgeschakelde AWD Alfa 159 wagon in Australië is. Er zijn vast meer en anders kan ik altijd nog een automaat kopen.
Die keuze heeft ook meteen als gevolg dat ik weer m'n volledige aandacht op de brommer kan richten en laat er nou toevallig van het weekend een goeie online gekomen zijn!
https://www.gumtree.com.au/s-ad/bli-bli/motorcycles/ktm-super-duke-990-r/1150282348
Het is een Super Duke R. Die R betekent 20 pk meer, voorvork onder een kortere hoek, compleet instelbare vering, hogere achterkant en nog wat andere kleine dingetjes die hem een flink stuk agressiever (meer track focussed) maken dan een "standaard" Super Duke. Ze waren nieuw dan ook een paar duizend dollar duurder. De nadelen zijn dat ze minder comfortabel zijn en normaal geen duo zitje hebben. De eigenaar van deze heeft echter de achterkant van een normale Super Duke op de R gezet. Een beetje best of both worlds dus, met als extra voordeel dat mensen die normaal naar een R kijken meestal juist geen duo zitje willen. De prijs is dus wat gunstiger.
Nadeel? Ja, de grootste is dat ie in Queensland staat. Ik heb contact met de verkoper en ben nog een beetje aan het dubben of ik heen en weer vlieg om hem te bekijken of dat ik het er op gok. Ik neig naar het laatste. Inclusief een dag niet werken kost het al gauw $500 en dat geld kan ik ook in reparatie/onderhoud steken van dingen die ik mis op foto's/video/telefoongesprekken.
Ander nadeel is dat hij geen originele uitlaat meer heeft en dat de kont is ingekort. Dat betekent dat de RWC een uitdaging kan gaan worden.
Hele lappen tekst dit voor in een auto topic, maar ik dacht dat het misschien wel handig is om een beetje bij te houden wat de stappen zijn als je een auto/motor interstate koopt. Voor mij is dit de eerste keer, maar aangezien ik zo kieskeurig ben als het op dit soort dingen aankomt is de kans groot dat ik dit niet de laatste keer gaat zijn.
De stappen zijn voor zover bekend als volgt:
- Je koopt het voertuig. Je hebt niet zoals in Nederland dat je naar het postkantoor moet om het voertuig op jouw naam te zetten, maar je maakt een documentje met daarop de gegevens van de koper, de verkoper, het en het voertuig (beschrijving + VIN), de datum waarop het voertuig verkocht is en voor welke prijs. Dit geldt als je eigendomsbewijs, dus bewaar dit goed.
- Dat je niet naar het postkantoor gaat betekent ook dat je onderzoeksplicht een stuk groter is. Je dient als koper te checken of het voertuig niet gestolen is en of er bijvoorbeeld geen financiering meer op zit. Als je dat niet checkt kan het zo maar zijn dat je een voertuig koopt voor x bedrag, maar dat het voertuig eigenlijk nog steeds eigendom is van de financieringsmaatschappij. Ook is het aan jou als koper om te checken wat de status van het voertuig is. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de motor in een ongeluk is geweest en total-loss (statuatory write-off) is verklaard en daardoor nooit meer op de weg mag rijden. Beetje lullig als je een perfecte motor denkt te hebben maar bij je overheidsinstelling te horen krijgt dat ie niet meer te registeren is.
- Dan moet je kiezen of je het voertuig zelf naar huis gaat rijden of dat je hem laat verschepen. Verschepen is het makkelijkste. Het land is er aardig op ingesteld dat dingen van ver moeten komen. Een motor versturen vanuit Brisbane naar Melbourne is dan bijvoorbeeld ook maar zo'n $500. Zelf rijden is uiteraard mogelijk, maar daarvoor moet je tijdelijke rego regelen. Als inwoner van Victoria kun je het kenteken van Queensland niet op jouw naam zetten bijvoorbeeld, maar je kunt wel een tijdelijk kenteken krijgen. Echter moet je die tijdelijk rego in elke staat regelen waar je rijdt. Van Sydney naar Melbourne is dus 2 tijdelijke rego's, maar van Queensland naar Melbourne is er al drie. Vlucht + benzine + tijdelijke rego's + slijtage + overnachtingen (en dan tellen we tijd niet eens mee) gaat in mijn geval al heel snel over de $500 heen, dus ik kies voor versturen.
- Normaal heb je in Victoria 14 dagen om een voertuig op kenteken te zetten nadat je hem hebt aangeschaft. Echter als je een unregistered voertuig koopt maakt dat niet uit. Je kunt hem dus op je dooie gemakje repareren, onderhouden, whatever voordat je hem op kenteken laat zetten.
- Op kenteken zetten is simpel. Je hebt wat basis gegevens nodig zoals het VIN en dat papiertje wat je eerder gekregen hebt van de vorige eigenaar heb je ook nodig. Dat is je bewijs dat je de motor op jouw naam mag zetten. Ook moet je meestal een RWC document hebben of zoals ze het in NSW noemen; een Blue Slip.
Houdt er rekening mee dat bepaalde staten specificieke eisen stellen aan voertuigen die nieuw op kenteken gezet kunnen worden. Victoria eist bijvoorbeeld dat auto's (geen motoren) met een compliance date van na 2011 ESP hebben. Hebben ze dat niet dan kan de auto meestal niet geregistreerd worden.
- Uiteraard zijn er extra kosten. Je moet onder andere kenteken platen laten maken en het voertuig moet ter plaatste gecheckt worden tegen de gegevens die je hebt opgegeven. In het geval van een motor zijn deze kosten zo'n $80 maar voor een auto zijn ze hoger. Dit zijn kosten puur voor het opnieuw laten registeren van een voertuig. Rego, TAC, etc. komen er nog bij.
Valt hier nog wat in te sjoemelen? Jazeker. Overdrachtskosten zijn op basis van de waarde van de dagwaarde van het voertuig. Uitzonderingen daargelaten zien ze bij Vicroads in ieder geval de prijs die jij betaald hebt als de dagwaarde. Deze moet je invullen op het aanvraag document en wordt gecheckt tegen datgene wat er op jouw eigendomsbewijs staat. Dat papiertje wat jij en de verkoper samen hebben ingevuld. Hier kun je dus eventueel ervoor kiezen om een ander bedrag in te vullen dan wat je daadwerkelijk betaald hebt. Er staat met grote letters op het aanvraag document dat het opgeven van een verkeerd bedrag strafbaar is, maar zolang je een ietwat plausibel bedrag aanhoudt moet je een knappe jongen zijn om tegen de lamp te lopen.
Dat gezegd hebbende kun je je natuurlijk afvragen of het al de moeite waard is. Op een motor van $7000 praten we over zo'n $250 aan overdrachtskosten. Wil je het ietwat realistisch houden dan bespaar je misschien een paar tientjes.
- En je bent klaar, rijden maar!
Ik zal later nog bevestigen of deze stappen inderdaad kloppen