Het grote auto topic

Hey lieve mensen, sinds 18 oktober ben ik in Australië, momenteel nog in Tamworth en maandag vertrek ik, eindelijk, naar Coffs Harbour. Hier wil ik mijn 88 dagen voor mij 2e jaars visum gaan doen. Daarna of in de tussentijd wil ik graag gaan kijken voor een auto.

Ik heb totaal geen ervaring met auto’s. Ik heb wel een internationale rijbewijs maar nog nooit een eigen auto gehad. Mijn reden om een auto te nemen is omdat het ZOVEEEEEL makkelijker is dan met het OV (lees 20
Uur me trein van Tamworth naar Port Macquire en Coffs Harbour :,D en ook doordat je de vrijheid hebt om te bewegen en meer keus qua werk (gezien ik op boerderijen wil werken).

Ik ben nu nog aan het rondkijken en informeren over wat ik het beste kan kopen en ook qua verzekeringen enzo. Mijn budget zal rond de 5000€ (7600$) zijn. Ik verwacht ook geen luxe wagen. Maar wel een die niet na 5x rijden crashed.

Heeft iemand hier tips? Is het heel handig om voor een 4x4 te gaan? Mijn eerste reis zal richting Cairns gaan, vanuit Coffs Harbour, zijn. Ik wil het liefste een automaat, gezien ik echt moet wennen aan links rijden en dat automaat toch net iets makkelijker is.

Waar zijn jullie verzekerd? En wat zijn ongeveer de vaste kosten die ik per maand kan verwachten?

Alvast bedankt 8D
 
Voor zo’n bedrag kun je best wel wat vinden. Koop niet bij een backpackers sale ding. Kan me niet voorstellen dat die auto’s ook maar iets van onderhoud gehad hebben.

Wellicht dat een Subaru Forrester of Outback iets voor je is. Goed voor op de snelweg. Goed op gravelroads en ruwer gebeuren. En ruim genoeg om eens achterin te slapen bijvoorbeeld

Je kunt een soort aankoop keuring laten doen. Kost iets van 200(?) dollar voor jou. Als de verkoper niet wilt dat de auto gekeurd wordt weet je voldoende ;) als je zegt dat je hem wilt laten keuren en ze zeggen: geen probleem heb je al meer kans dat hij normaal onderhoud gehad heef ;)

Ik vond het indertijd erg lastig om goede auto’s/goed contact te krijgen via Gumtree. Uiteindelijk alle twee onze auto bij 2e hands handelaren gekocht. Op wat kleine dingetjes na alletwee goed.
 
Voor zo’n bedrag kun je best wel wat vinden. Koop niet bij een backpackers sale ding. Kan me niet voorstellen dat die auto’s ook maar iets van onderhoud gehad hebben.

Wellicht dat een Subaru Forrester of Outback iets voor je is. Goed voor op de snelweg. Goed op gravelroads en ruwer gebeuren. En ruim genoeg om eens achterin te slapen bijvoorbeeld

Je kunt een soort aankoop keuring laten doen. Kost iets van 200(?) dollar voor jou. Als de verkoper niet wilt dat de auto gekeurd wordt weet je voldoende ;) als je zegt dat je hem wilt laten keuren en ze zeggen: geen probleem heb je al meer kans dat hij normaal onderhoud gehad heef ;)

Ik vond het indertijd erg lastig om goede auto’s/goed contact te krijgen via Gumtree. Uiteindelijk alle twee onze auto bij 2e hands handelaren gekocht. Op wat kleine dingetjes na alletwee goed.

Oh dat merk kende ik nog niet. Ik had al gelezen van de Ford Falcon en de Holden Commodore.
Ik had inderdaad gelezen dat backpackers vrijwel geen onderhoud plegen en dat het verstandig is om dan een keuring te doen. Inderdaad rond de 200$.
Maar ik denk, omdat ik a-autotechnisch ben, het verstandiger is om misschien iets meer te betalen, en dan voor een auto van een dealer te gaan. Die kan mij, zoals ik had gelezen, ook helpen met papierwerk enzo. En dan heb ik meer kans op een goede en betrouwbare auto.

Ik vergelijk Gumtree altijd met de Nederlandse Marktplaats en daar heb je ook goede en slechte auto's en andere spullen tussen. En ik twijfel dan altijd aan de betrouwbaarheid.
Wat zijn bekenden of goede autodealers?
 
Heb je al op www.carsales.com.au gekeken? Dat is een handige website om je zoektocht te starten, je kunt allerlei selecties maken en zo je zoektocht vereenvoudigen. Ik denk dat in Australia Toyota en Subaru toch wel de meest verkochte automerken zijn, er zijn dan dus ook veel dealers en makkelijk voor onderhoud. Europese auto's zijn hier een stuk duurder in onderhoud, iets om rekening mee te houden.

Qua verzekering moet je echt even wat prijzen vergelijken. Wij hebben 2 auto's en verzekerd bij twee verschillende maatschappijen omdat het stukken goedkoper uitpakte (Allianz en Coles).
 
Elke stad en elke regio heeft zijn eigen dealers en goede of slechte dealers... Zijn ze niet gewoon allemaal slecht ;) Geintje. Maar ze zitten in het vak van dingen verkopen met zoveel mogelijk winst, dus je zult altijd zelf je ogen open moeten houden of op je gevoel af gaan. Voelt het niet goed, gewoon op naar de volgende. Auto's voldoende.
Car Sales is een goede tip. Daar hebben wij onze auto's ook op gevonden. Soms kun je even op de dealer Googelen (dealernaam + reviews als zoekterm) Doe dat ook voor de auto, vaak vindt je dan reviews met de bekende problemen genoemd (drive.com.au > used car reviews)

Succes!
 
Ik zit inderdaad op carsales te kijken! Handige site!

Bedankt voor de tips en als jullie meer tips en advies hebben, graag!

Ik had al een folder van coles mee gepikt om te kijken en een Australische vriendin van mij heeft ook coles verzekering.
 
Ik zou voor een Ford Falcon of een Holden Commodore gaan. Word je mee doodgegooid, en for good reason: simpel, betaalbaar en voor zover ik weet betrouwbaar. Is het spannend? Neuh, maar het zijn ruime en simpele auto's waar elke monteur in Australië mee overweg kan en waar overal onderdelen te krijgen zijn.
De station wagon varianten van een aantal jaar terug zijn bovendien ook ronduit gigantisch qua laadruimte.
 
ik heb 2x een ford falcon stationwagon gereden in OZ, totaal 30.000km afgelegd met dit type auto en het is echt een aanrader. Wat thijsvr ook al zegt: als je pech hebt zijn de onderdelen vrijwel overal op voorraad en de techniek is dusdanig simpel dat alles snel gerepareerd is. En echt een gigantische laadruimte. Ik heb daar zelfs een nacht in geslapen uit noodzaak, ging prima. Enige nadeel wat ik kon noemen was de lome motor welk flink dorstig was maar wel zeer fijne loop en een heerlijke km vreter.

De wat oudere modellen zijn ook goedkoop aan te schaffen.
 
Ik denk persoonlijk dat ik niet met een 4WD moet gaan rijden. Ik heb weinig rijd ervaring en ik ben bang dat ik niet kan inparkeren (haha). En ze drinken benzine als water. Ik weet niet of ik de kosten kan betalen. Mijn belangrijkste punt is dat ik van Coffs Harbour naar Cairns wil rijden. Ik hoef er ook niet perse in te kunnen slapen (ik ben een watje haha). Ik denk zelf dat een kleinere auto, zoals een Suzuki Swift of een Volkwagen Polo formaat perfect zijn voor mij.

Geld dat voor de meesten Ford's dat je daar bijna overal mee terecht kan? Anders kan ik naar een kleinere versie van een Ford kijken haha.
Ik heb nu een baantje tot en met eind december, als het goed is/gaat. En dan moet ik verder zoeken. Dus ik wil in deze periode gaan zoeken naar een geschikte auto voor mij. Ik ben best onzeker met rijden, gezien ik weinig rijd en nooit een eigen auto heb gehad. In Nederland kan vrijwel alles met OV en fiets, in Australië ook wel maar dan doe je er 2 dagen over haha.

Ik ga eens verder kijken naar de Ford Falcon, Australische vrienden raden deze ook aan.
 
Ik zou ala backpacker nooit zoveel geld aan een auto uitgeven, maar eerder aan max 3000 dollar denken. Dan heb je meer budget over als er iets gerepareerd moet worden (kan ook met een auto van 7k nodig zijn) en benzinegeld.
 
Ik zou ook niet een te kleine auto kopen, zoals een Swift of Fiesta. In de stad is het prima, maar op de highway voel ik me nooit op mijn gemak in een kleinere auto met al die grote trucks op de weg.
En wat dealers betreft, ik zou kijken naar de autohandelaren in een kleinere plaats. Kijk op de nummerborden van andere autos die rond rijden. Als er veel van dezelfde handelaren rondrijden is het ws een betrouwbare handelaar. Merk dealers verkopen bijna geen auto’s in jouw prijsklasse.
 
De kleinste auto's hier zijn nog steeds vrij groot vind ik. Ik heb welgeteld 1x een UP! gezien. Ik zie vrijwel alleen maar hatchbacks van het formaatje Corolla/Golf. Niet echt een formaat om je zorgen te maken lijkt me (misschien ben ik verpest doordat ik motor rijd).

4x4 zoals Afterbang en sommige anderen hier hebben hebben wij nog nooit nodig gehad. Je kunt wel echt ver de bewoonde wereld uit als je zou willen en dan heb je zoiets nodig, maar je kunt hier makkelijk een jaar lang rondreizen en elke dag nieuwe en de mooiste dingen zien zonder de gewone wegen hoeven te verlaten. Wij wonen hier nu een jaar en nog steeds komen we op adembenemend mooie plekken op maar een paar uur van de stad. Met een verlaagde, voorwiel aangedreven auto met een heel beschaafd motortje, leren bekleding en climate control (gekocht voor $5000).

Twee belangrijkste dingen die ik aanraad in een auto is air conditioning/climate control en cruise control. Afstanden hier zijn heel anders dan in Europa en zeker Nederland. Ik vergis me daar nog steeds in. Op de kaart kan iets om de hoek lijken, maar je rijdt hier zonder problemen uren en uren rechtdoor zonder je voet van het gas te hoeven halen en de snelheidslimiet op de snelweg is hier maar 100.

Parkeerplaatsen zijn hier veel groter, dus maak je daar geen zorgen om. Het hele land is ingesteld op grote auto's. Niet zoals in Nederland waar elke centimeter is gepland.

Ford en Holden hadden tot voor kort fabrieken in het land, dus die zie je het meest en zijn ook de meeste onderdelen voor te krijgen. Dat zijn je veiligste budget keuzes. In je budget zijn genoeg auto's te vinden. FOLs advies om iets goedkoper te kopen is een goeie. Dan hou je wat geld over voor een aankoopkeuring, misschien een RACV (Australische ANWB) abonnementje en wat mogelijke reparaties in de toekomst.
 
Ik zou ook niet een te kleine auto kopen, zoals een Swift of Fiesta. In de stad is het prima, maar op de highway voel ik me nooit op mijn gemak in een kleinere auto met al die grote trucks op de weg.
En wat dealers betreft, ik zou kijken naar de autohandelaren in een kleinere plaats. Kijk op de nummerborden van andere autos die rond rijden. Als er veel van dezelfde handelaren rondrijden is het ws een betrouwbare handelaar. Merk dealers verkopen bijna geen auto’s in jouw prijsklasse.

De Swift is misschien wel een beetje te klein. Gezien ik ook op boerderijen wil werken, is een wat grotere en stevigere auto wel fijn. Daarnaast komt mijn moeder, waarschijnlijk, in april dus zou het fijn zijn als zij ook haar spullen kwijt kan, zonder dat we opgepropt zitten haha.
Bedankt voor je advies.
En de kentekenplaten is een goed idee! Ik kijk ook al op de parkeerplaatsen en wegen voor wat voor auto ik fijn zou vinden om te rijden. Niet te groot, niet te kleine. Ik ga eens meer rondkijken! Ik liep gister avond langs een Subaru, weet niet welke soort, en die zag er voor mij wel goed uit. Ik moet alleen goed kijken, wat het mij kost om zo'n auto ook vol te pompen. Hoeveel emmertjes blauwebessen hahah.


Ik heb in stukken in de quote geantwoord. VV

De kleinste auto's hier zijn nog steeds vrij groot vind ik. Ik heb welgeteld 1x een UP! gezien. Ik zie vrijwel alleen maar hatchbacks van het formaatje Corolla/Golf. Niet echt een formaat om je zorgen te maken lijkt me (misschien ben ik verpest doordat ik motor rijd).

4x4 zoals Afterbang en sommige anderen hier hebben hebben wij nog nooit nodig gehad. Je kunt wel echt ver de bewoonde wereld uit als je zou willen en dan heb je zoiets nodig, maar je kunt hier makkelijk een jaar lang rondreizen en elke dag nieuwe en de mooiste dingen zien zonder de gewone wegen hoeven te verlaten. Wij wonen hier nu een jaar en nog steeds komen we op adembenemend mooie plekken op maar een paar uur van de stad. Met een verlaagde, voorwiel aangedreven auto met een heel beschaafd motortje, leren bekleding en climate control (gekocht voor $5000).

Ik wil gaan werken op boerderijen in de veeteelt werken, dus heb ik denk ik wel een stevigere auto nodig, die die wegen aan kan. Ik weet van mijn Jackaroo and Jillaroo school dat bij hun alles grindpad is. Kan elke auto dat aan? Ik ben niet iemand die echt op extreme wegen gaat rijden waar meer modderpoelen liggen dan weg. En zou ik met elke auto eventueel van Sydney naar Perth of iets kunnen reizen?

Ja, je zou uren kunnen rijden zonder je te vervelen. Al zijn het de dieren die je kunt bekijken. Een van de redenen ook, naast voor werk, om een auto te nemen. Dingen bezoeken en alles. Gisteren 40 minuten naar Coles gelopen om boodschappen te doen (20 min heen en terug). Lopen is erg lekker maar soms is het makkelijker om even de auto te pakken. Daarnaast zitten alle leuke dingen ver van mijn hostel, gelukkig is het strand wel dichtbij, 10/15 min lopen denk ik.


Twee belangrijkste dingen die ik aanraad in een auto is air conditioning/climate control en cruise control. Afstanden hier zijn heel anders dan in Europa en zeker Nederland. Ik vergis me daar nog steeds in. Op de kaart kan iets om de hoek lijken, maar je rijdt hier zonder problemen uren en uren rechtdoor zonder je voet van het gas te hoeven halen en de snelheidslimiet op de snelweg is hier maar 100.

Oh, cruise control en Airco is een goede aanbeveling. Ik zoek al wel op automaten, links voelt soms nog steeds vreemd aan.

Parkeerplaatsen zijn hier veel groter, dus maak je daar geen zorgen om. Het hele land is ingesteld op grote auto's. Niet zoals in Nederland waar elke centimeter is gepland.

Haha, ja dat is waar. Maar een vriendin van mij in Australië heeft een grote auto, ik weet niet welk merk, en je kon bijna niet uitstappen als een een andere auto naast stond. Terwijl zij netjes geparkeerd had haha, dus vandaar dat ik dacht van, geen grote auto's voor mij haha. Voor het rijden is het denk ik juist fijn een grote en stevige auto, maar je moet ook nog een keer parkeren haha

Ford en Holden hadden tot voor kort fabrieken in het land, dus die zie je het meest en zijn ook de meeste onderdelen voor te krijgen. Dat zijn je veiligste budget keuzes. In je budget zijn genoeg auto's te vinden. FOLs advies om iets goedkoper te kopen is een goeie. Dan hou je wat geld over voor een aankoopkeuring, misschien een RACV (Australische ANWB) abonnementje en wat mogelijke reparaties in de toekomst.Okay, dan ga ik toch meer focussen en kijken naar de Fords en Holdens.
Inderdaad ook slim om te kijken naar de RACV, meteen in mijn boekje opgeschreven haha. Moet je als buitenlander en 21 jarige nog extra rekening houden met bepaalde dingen? Ik weet dat met huren er een extra toeslag kan worden gerekend.



Ik zou ala backpacker nooit zoveel geld aan een auto uitgeven, maar eerder aan max 3000 dollar denken. Dan heb je meer budget over als er iets gerepareerd moet worden (kan ook met een auto van 7k nodig zijn) en benzinegeld.
Okay, dan houd ik mijn budget op 3000$. Het voelt zo weinig, omdat je in Nederland, naar mijn idee, nooit een betrouwbare auto voor 1934€ kunt kopen. Ik had altijd 5000€ in mijn achterhoofd gehouden en toen zei in Australische vriendin dat 7000$ veel te veel is haha en je echt moet rekenen voor maximaal 5000$ (3.223€).
Maar zo bespaar ik inderdaad veel geld, voor benzine, reizen, de vaste kosten en verplichte papieren als hier geld voor zou worden gevraagd. En de keuringen.

---------------
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en als jullie nog meer hele handige tips hebben, graag!!!
 
Last edited:
Ik heb lekker zitten rond neuzen op Carsales gezien het weer hier niet zo heel lekker is.
Ik heb nu deze gezien. 920 km met een volle tank (natuurlijk afhankelijk van bepaalde dingen zoals het weer enzo) en ziet er niet al te groot uit.

Hoe lang deden jullie er over om te wennen aan links? Ik vind dat nog best wel een puntje. Ik wil van de week een auto huren van hostel (50$) om een beetje rond te rijden en er aan te wennen.

https://www.carsales.com.au/cars/details/Holden-Astra-2001/OAG-AD-15335614
 
Hoe lang deden jullie er over om te wennen aan links? Ik vind dat nog best wel een puntje. Ik wil van de week een auto huren van hostel (50$) om een beetje rond te rijden en er aan te wennen.

Dat went heel snel, en je zal zien dat het hier best relaxed aan toe gaat op de weg.
Wat het meeste wennen is, is om aan de andere kant van de auto te moeten instappen.
 
Dat went heel snel, en je zal zien dat het hier best relaxed aan toe gaat op de weg.
Wat het meeste wennen is, is om aan de andere kant van de auto te moeten instappen.

Hahah ik moest lachen bij jouw bericht. Omdat ik ook elke keer aan de verkeerde kant sta xD bij een bus ofzo. Ook roltrappen, als je niet op let ga je de verkeerde kant op xD

Als ik naar het werk ga, we worden opgepikt bij hostel, dan vind ik de wegen inderdaad ook veel fijner er uit zien. Alleen ik zal denk ik nog spastisch alle kanten op kijken xD

Ik heb meer moeite gehad met het wennen aan het oversteken van een straat dan aan het autorijden
Okay, dat klinkt wel fijn dan! Stelt me toch een beetje meer gerust.
 
Dat went heel snel, en je zal zien dat het hier best relaxed aan toe gaat op de weg.
Wat het meeste wennen is, is om aan de andere kant van de auto te moeten instappen.

Idem dito, sta na 3,5 jaar nog steeds wel eens aan de verkeerde kant van de auto. Nou, dan gooi ik mijn tas maar op de bijrijdersstoel en loop om :) In het begin verwarde ik vooral de ruitenwisser met het knipperlicht. Dan ga je dus de bocht door met de ruitenwisser aan, erg handig.... @TravelGirl: automaat is inderdaad handige keuze, dat is wel zo relaxt sturen en minder om over na te denken!
 
Het enige waar ik zelf last van had is de knipperlichten/ruitenwissers in stress situaties en het verkeerd nemen van een one way street met middenberm 's ochtends heel vroeg en half slaapdronken. Voor de rest vind ik het een eitje. Zelfs een manual ging meteen vloeiend, terwijl ik verwachte dat dat helemaal fout zou gaan, wegrijden in 5 enz, maar nee hoor niks van dat.
 
Als je een Europese auto koopt, heb je dat probleem van de ruitenwissers/licht niet. Wij hebben nu na 7 jaar voor het eerst een Toyota naast een Volkswagen, dus met verschillende bediening. Ik was er na twee bochten aan gewend.
 
Back
Top