Het grote auto topic

Ik heb mij laten wijs maken dat er een verschil is tussen AWD en 4WD. Voor het echte bushwerk is een 4WD beter dan een AWD.
Klopt dat?
 
Het is een beetje aan wie je het vraagt.

AWD is leuk voor regen, nat, sneeuw, gravel roads etc. (en dat kun je meestal ook allemaal in 2WD rijden natuurlijk) https://www.subaru.com.au/car-advice/awd-vs-4wd

4WD, heeft meestal een tussen versnellingsbak waarbij je zelf van 2WD naar 4WD schakelt indien je denkt dat je 4WD nodig hebt. En meestal ook nog de optie voor lage en hoge gearing.

De 'overtreffende' trap is dan meestal weer 4x4 genoemd en die zijn zeldzamer. Denk aan de Jeep Wrangler, Mercedes G of onze Land Rover Defender.
Onze Defender is altijd 4x4, je kunt het niet uitzetten. Je kunt wel lage of hoge gearing kiezen, allerlei differentiëlen locken enz... Voor het echte modder worstelen of rock crawling zeg maar.
 
Heb je het nodig? Neuh. Onze verlaagde Alfa kwam in principe overal. De bodem schraapte wellicht een keertje en in de sneeuw in Falls Creek van de winter kon er wel eens een wiel doorslippen, maar vast zitten of iets dergelijks kwam niet voor. Dat gezegd hebbende hield ik wel overal rekening met het feit dat het een voorwiel aangedreven auto was. Op onverharde wegen bleef ik ver weg van de berm (soms ter irritatie van tegenliggers), reed ik om plassen heen en parkeerde ik hem altijd alleen op plekken en op zo'n manier dat het risico op vast komen te zitten minimaal was. En dat is allemaal alleen op onverharde wegen, in de stad en ver daar buiten zit je met een voorwiel of achterwiel aangedreven auto prima.

Maar kijk je dan naar de andere station wagons in die prijsklasse, dan kijk je naar auto's als een Ford Falcon, Holden Commodore, Hyundai i30 en dat is het dan wel. Ja er is nog het één en ander aan Europese auto's te krijgen, maar ik heb geleerd en voor een daily gaan we niet weer Europees. Garages die er niet aan willen werken, onderdelen die moeilijk te krijgen zijn, dat soort dingen. Kijk je dan naar die alternatieven dan vinden we zelf de Subaru en Holden er het beste uit zien en dan tussen die twee kies ik liever voor de auto die ik ook een keer met twee wielen in een zachte berm kan zetten. Of waar de sneeuwketting verhuur me niet lacherig vraagt te kiezen tussen sturen en vooruit komen ;)

Annelies stelde een goeie en hele redelijke vraag die sommigen van jullie ook zullen hebben: Waarom dan geen SUV? Ik heb daar geen redelijk antwoord op. Een station is oke. Een 4x4 is ook oke, maar in mijn ogen is een SUV een "ik wil wel maar kan niet" auto. Het zijn de huidige minivans. Auto's waarvan mensen zeggen dat ze passen bij hun lifestyle. Is het terecht dat ik dat zeg? Nee, totaal niet. sommige SUVs zijn prachtige apparaten en ze hebben talloze voordelen, maar nee. Ik heb er een beeld bij waar ik niet van wil wijken. Sorry als ik iemand heb beledigd.
 
Ben het er wellicht niet helemaal mee eens maar snap wat je bedoeld ;)

Het eerste type RAV4 5 deurs kan heel leuk zijn en heeft nog veel 4x4 invloeden. Maar nu wel een beetje oud...

En een Holden is toch een beetje een Opel. Niet een merk waar ik veel mee had in NL zeg maar. Al vind ik ze niet lelijk (ze lijken zelfs een beetje op een A4 als je een beetje met je ogen knijpt)
 
Ben het er wellicht niet helemaal mee eens maar snap wat je bedoeld ;)

Het eerste type RAV4 5 deurs kan heel leuk zijn en heeft nog veel 4x4 invloeden. Maar nu wel een beetje oud...

En een Holden is toch een beetje een Opel. Niet een merk waar ik veel mee had in NL zeg maar. Al vind ik ze niet lelijk (ze lijken zelfs een beetje op een A4 als je een beetje met je ogen knijpt)

Ik wilde het niet zeggen, maar ja. Ik vind een beetje lekker aangeklede Commodore wagon echt een leuke auto, maar een Holden heeft toch wel een bepaalde reputatie ;)
 
Het was dat mijn Holden Commodore (2000) de nodige akkefietjes begon te krijgen met bijbehorend prijskaartje, dat ik de mijne weggedaan heb, maar niet om het een of ander: superdegelijke auto en prima wegligging. Niks mis mee.
Maar het is wel fijn om een nieuwere auto te rijden waarbij ALLE ramen open - en weer dicht - kunnen, om maar iets te noemen ;-)
 
Het was dat mijn Holden Commodore (2000) de nodige akkefietjes begon te krijgen met bijbehorend prijskaartje, dat ik de mijne weggedaan heb, maar niet om het een of ander: superdegelijke auto en prima wegligging. Niks mis mee.
Maar het is wel fijn om een nieuwere auto te rijden waarbij ALLE ramen open - en weer dicht - kunnen, om maar iets te noemen ;-)

Ramen, so overrated:D
 
Om nog wel even de Alfa te verdedigen: sinds dat we de auto hadden deed het thermostaat het niet meer. Probleem dat vaak voorkomt op de 156 en verschillende Alfa rijders gaven aan dat het niet direct een groot probleem was. Het stond altijd op het lijstje om te doen, maar ik stelde het telkens uit. Daar hebben we dus heel lang mee door gereden (sinds we hem hadden) en dat heeft waarschijnlijk z'n impact gehad op de koppakking. Sorry Annelies En doordat de thermostaat nooit open ging, kwam er ook nooit koelwater in de radiateur die vermoedelijk lek was/is. Vandaar dat toen ik uiteindelijk dan tóch de thermostaat liet vervangen al de problemen tegelijkertijd aan het licht kwamen. Dus uiteindelijk is het makkelijk om met de vinger naar de Italiaanse bouwkwaliteit te wijzen, maar ik vrees dat mijn eigen luiheid de echte schuldige is.

Nu hebben we een nieuwe auto gekocht. Een "verstandige". Een 2005 Subaru Liberty wagon. Verstandig staat tussen aanhalingstekens want ik kan nooit gewoon normaal doen. Het is de 3 liter, 6 cilinder Spec.B uitvoering met handbak ;) Dus zuinig gaat ie niet zijn. En met 235.000 km op de teller is hij ook niet exact meer nieuw. Maar we hebben hem gekocht bij de Subaru specialist, de prijs was gunstig en ondanks z'n leeftijd voelde het allemaal nog erg strak aan, dus we zullen zien. Optisch is ie wel duidelijk wat ouder, maar het is voor een dagelijkse auto soms wel lekker dat niet elk nieuw krasje pijn doet.

Hij moet nog even door de keuring en dan kunnen we hem volgende week ophalen. Ik zal wel even een fotootje plaatsen als ie binnen is :)
 
Die 6 cilinder motor is echt een fantastische machine met een heerlijk geluid. Zijn nog vrij snel ook: 0-100 in 6.7 seconden. Veel plezier ermee!
 
You murdered an Alfa :eek:

Maar nu heb je een 6 cilinder boxer. Dat heeft volgens mij maar één ander merk ;)

Enjoy!

Technisch gezien heb ik de executie een jaar uitgesteld ;) Door de kapotte thermostaat kwam de lekke radiateur niet aan het licht en kwam de motor niet eerder zonder koelwater te staan :p
 
En plaatjes:

qCrCBqT.jpg


FBoxn7Q.jpg


Wat een auto. Moet wel weer even wennen aan het formaat na zo'n beschaafd klein Alfaatje.
 
Dat digitale klokje onder het klepje toch? Ja die doet het prima :p
Ik hoop ook dat we van deze wat langer plezier hebben, maar als hier iets mee zou zijn zouden we ook meer bereid er wat geld in te steken. Die Alfa was een experimentje. Absoluut een leuke auto, maar klein en voorwiel aangedreven. Dit past veel beter en was samen met de Alfa Romeo 159 één van de twee auto's die ik overwoog.

Van het weekend de stad maar eens uit. Kijken hoe dat awd zich houdt op onverharde wegen ;)
 
Leuk bakkie @Thijsvr .
Als je er zuinig op bent, kan ie vast nog lang mee.

@afterbang, heeft jouw Land Rover geen 2H? Ik dacht dat die oudere 4x4's doorgaans een starre verbinding hebben tussen voor en achter, de reden waarom je nooit 4x4 moet gaan rijden op een normale weg.
 
Dat lederen interieur doet het goed als-ie een dagje in de zon gestaan heeft. Gelukkig is het zweet makkelijk af te nemen!
 
Nee
Leuk bakkie @Thijsvr .
Als je er zuinig op bent, kan ie vast nog lang mee.

@afterbang, heeft jouw Land Rover geen 2H? Ik dacht dat die oudere 4x4's doorgaans een starre verbinding hebben tussen voor en achter, de reden waarom je nooit 4x4 moet gaan rijden op een normale weg.
@HardCore. altijd 4x4. Geen 2h. Een Defender heeft 3 differentiëlen. 1 voor, 1 achter en 1 tussen voor en achteras. Zo kan alles onafhankelijk van elkaar draaien en kun je dus de bocht om zonder dat de tandwielen om je oren vliegen. Als je off-road gaat is het slim om de Center diff te locken. Anders kan in theorie 1 slippend wiel alle power krijgen.

We komen net terug van bijna 4 dagen echt 4x4 rijden (Victoria High Country) 4 dagen. 1 auto tegengekomen. Hellingen zo steil en vol met gaten dat je Low 1 en twee diff locks aan hebt (center en achter) om je een weg naar boven te knokken :) Nice!
 
Over diferentiëlen gesproken, ik heb net het midden differentieel vervangen ;) Zwakke plek van deze auto's is dat het midden differentieel vast kan komen te zitten en als je dan een bocht door gaat dan willen niet alle wielen mee en slipt één wiel de hele tijd door. Tip daarom van flip: zoek een auto met een beetje community. Nieuw differentieel: $1400. Rebuilt: $325.

Verder, de auto staat in principe altijd binnen dus qua opwarmen valt het mee. Vooralsnog geen echte problemen gehad met leer hier.
 
In Aus kun je auto´s rijden die in NL niet betaalbaar zijn door de hoge belasting, ik heb hier een Land Rover en een Range Rover, en een Falcon AU als daily driver. De Land Rovers met V8 natuurlijk.
 
Back
Top