Tijd voor een update en kan ik meteen wat vragen beantwoorden.
De Alfa startte niet meer goed, dus ik was er vrij zeker van dat de startmotor z'n beste tijd gehad had. Dus ik een nieuwe startmotor opgesnord en een nieuw thermostaat, aangezien die al vast zat sinds we de auto gekocht hadden en dus nooit de temperatuur goed aangaf. Dacht dan is het meteen maar geregeld.
Garage zette het erin en de auto deed het weer dachten we. $800 lichter. Toch wilde hij weer niet goed starten de volgende dag, maar toch maar even mee doorgereden, we zouden hem dan 's avonds wel terugbrengen naar de garage. Zo ver kwam het niet, we verloren we alle versnellingen. Versnellingspook was niet meer verbonden met iets. Niet ernstigs, maar niet iets wat ik langs de kant van de weg op kon lossen. En to top it all off: de motor werd wel erg heet.
Auto afgezet en wat bleek; De startmotor bleef vrij draaien. Hij maakte geen contact meer met het vliegwiel.
Dat werd toch wel een lijstje. Dus de auto afgesleept naar de garage. Goeie informatie voor iedereen: Je mag hier een auto niet slepen met sleepkabels. Hij moet op een flatbed of zo'n truck die de wielen van de grond tilt. Ondanks dat we maar 2km van huis waren, waren de sleepkosten toch $180. Joepie.
Eenmaal bij de garage waren de versnellingen in 5 minuten opgelost, los geschoten borg clipje. Monteur bewoog bij hoog en bij laag dat het niet zijn schuld was, maar ik heb daar nog steeds m'n twijfels bij.
De start motor zei hij, was kapot. Of m'n vriendin langdurig geprobeerd heeft de auto te starten terwijl de motor al draaide. Nee. Nou dan zou het misschien het vliegwiel zijn, maar wat het ook was. De startmotor moest er weer af. $400. En de koelvloeistof was waarschijnlijk een lekke radiateur, maar de koppakking was ook aan het lekken. Best case scenario zou dat zo'n $2,000 worden. Worst case al gauw $3,000. Op een auto die misschien $3,000 of $4,000 waard was.
De keuze werd dus gemaakt om de auto weg te doen. De aankoop indertijd was een experiment in Alfa Romeo rijden. Meer dan genoeg vrienden in Nederland die zonder problemen deze auto reden, dus ik dacht het eens te proberen. De auto reed super, maar onafhankelijk van elkaar zeiden de berger en de monteur dat Europese auto's niet gemaakt zijn voor Australië. Te heet, te droog, te stoffig. In Nederland zullen ze wellicht ook hun problemen hebben, maar daar zijn onderdelen toch een heel stuk goedkoper en rekent niet iedere monteur extra omdat het een Italiaan is.
Gisteravond is de auto opgehaald voor $700. Het voelt zonde omdat hij er, zeker van binnen, nog echt heel goed uit zag. Maar hij start niet en de koppakking is niet meer goed. Dat tikt aan. En ruimte/geduld om hem in onderdelen weg te doen heb ik niet, dus dan maar de pleister er in één keer af.
Nu tijd voor iets anders. We willen het voor nu bij één auto houden, dus mijn eisen zijn simpel: Niet voorwiel aangedreven, het moet een station zijn en hij moet een trekhaak hebben. Annelies haar eisen zijn nog makkelijker: bij voorkeur een automaat en iets met een kleinere draaicirkel dan de Alfa. Het lijkt erop dat het een Subaru Outback gaat worden, maar ik moet nog even goed in de betrouwbaarheid daarvan duiken. Een volledige SUV wil ik niet, maar ik snap dat een iets verhoogde station wel een goed idee is. Wel makkelijk als je eens een keertje buiten de stad bent en iets verder dan de parkeerplaats van een park wilt rijden.
Om antwoord te geven op je vragen TravelGirl:
- Ik zou geen Europese auto nemen. Dat wordt hier gezien als een premium auto, en monteurs vragen dan ook premium prijzen. Het zal niet spontaan uit elkaar vallen, maar je zit toch wat relaxter in de auto als je weet dat onderdelen overal beschikbaar zijn en dat monteurs niet heel veel moeite hebben met de auto. In de steden zal Volkswagen niet zo'n probleem zijn, maar als je in een kleiner dorp pech krijgt dan hang je. Iets Japans wordt hier meestal aangeraden als je gewoon een dagelijkse auto wilt die het altijd doet en Toyota en Honda zijn binnen de Japanners dan weer de toppers qua betrouwbaarheid.
- Onze auto en mijn motor zitten bij AAMI, ik heb geen problemen met ze. Ze zijn goed bereikbaar, geven goed en eerlijk antwoord op vragen aan de telefoon en ze zijn betaalbaar. Volgende auto gaat ook weer bij AAMI.
- Die Toyota, hoeveel kilometers staan er op de auto?
- Rijklaar kosten worden hier in mijn ervaring minder vaak gerekend dan in Nederland (waar het standaard tussen de 300 en 500 euro was), meestal is het er wel af te bedingen. Ik zou liever zeggen dat ze hem niet "rijklaar" maken, want wat doen ze nou echt. En hem dan naar een normale garage brengen en hem voor $300 een beurtje laten geven. Dan weet je tenminste zeker dat er iets voor het geld gedaan is.