Het grote auto topic

In Aus kun je auto´s rijden die in NL niet betaalbaar zijn door de hoge belasting, ik heb hier een Land Rover en een Range Rover, en een Falcon AU als daily driver. De Land Rovers met V8 natuurlijk.

Land rover V8, dat zijn de echte :) Net als een landcruiser met de V8 diesel.

Betaal je voor diesel auto's eigenlijk meer dan voor petrol in oz? Belastingtechnisch gezien?
 
Brandstof maakt niet uit. Gaat (hier) alleen om het gewicht van de auto. Diesel is soms duurder per liter dan benzine trouwens.
 
En brandstofprijzen verschillen enorm, ene dag 20 cent duurder dan andere dag, vooral loodvrij /e10 kan flink schommelen. Dieselprijs is wat stabieler.
 
En met kerst altijd duurder? Of is dat ‘toeval’?

Altijd in steden! Ook in de weekends. Goedkoopste dag is vaak woensdag.

Ik heb een "fuel app" waarop je de prijzen kan zien bij petrol stations, ideal want de prijzen verschillen soms gigantisch. Tijdens onze laatste reis heeft die app ons veel geld bespaard, want soms is de benzine om de hoek inderdaad 20 cent goedkoper...
 
Altijd in steden! Ook in de weekends. Goedkoopste dag is vaak woensdag.

Ik heb een "fuel app" waarop je de prijzen kan zien bij petrol stations, ideal want de prijzen verschillen soms gigantisch. Tijdens onze laatste reis heeft die app ons veel geld bespaard, want soms is de benzine om de hoek inderdaad 20 cent goedkoper...

Ik vermoedde al dat het geen toeval was dat n de zomervakantie de brandstof 10 cent duurder is. (Al heb ik nog geen 20 cent per liter verschillen gezien hier)
 
Brandstof maakt niet uit. Gaat (hier) alleen om het gewicht van de auto. Diesel is soms duurder per liter dan benzine trouwens.

Gewicht?
In Tasmanie betaal je meer Rego naar mate je meer cilinders hebt, er zit tussen mijn 6 en 8 cilinder zo'n $50 per 6 maanden verschil in Rego.
 
OK, hier in ACT is het gewicht. De Defender is duurder dan de Outback. Terwijl motorinhoud hetzelfde is (de Defender heeft 1 pit meer trouwens ;) )
 
Ik vermoedde al dat het geen toeval was dat n de zomervakantie de brandstof 10 cent duurder is. (Al heb ik nog geen 20 cent per liter verschillen gezien hier)
Da's vrij normaal hier in WA. En daarom gebruiken we ook de Fuelwatch apps.
Tankstations moeten voor 2PM doorgeven, voor hoeveel ze hun fuels de volgende dag (vanaf 6AM) verkopen.
Doe je dat niet, of hou je je niet aan die prijs, dan kunnen er fikse boetes volgen.
Op dit moment is Maandag (bij de meesten) de goedkope dag. Brandstof gaat dan bijna tegen Terminal Gate Price (inkoopsprijs) de deur uit.
Het kan de volgende dag inderdaad zomaar 20 ct duurder zijn.
Beetje plannen kan dus wonderen doen.
Al kon ik vorig jaar, op vakantie in Broome, niet echt veel verschil merken tussen de dagen. o_O
 
Beetje plannen kan dus wonderen doen.
Al kon ik vorig jaar, op vakantie in Broome, niet echt veel verschil merken tussen de dagen. o_O

In dorpen en kleinere steden fluctueert de prijs niet door de week... dus in Broome al helemaal niet... helaas pindakaas
 
Altijd in steden! Ook in de weekends. Goedkoopste dag is vaak woensdag.

Ik heb een "fuel app" waarop je de prijzen kan zien bij petrol stations, ideal want de prijzen verschillen soms gigantisch. Tijdens onze laatste reis heeft die app ons veel geld bespaard, want soms is de benzine om de hoek inderdaad 20 cent goedkoper...
Welke app gebruik je Kims?
 
Ik vind het opvallend dat alle tankstations, ongeacht het merk, opeens alle benzine prijzen verhogen, dan wel verlagen. Soms wel tot 20 ct/liter.
Het kan niet anders dan dat er prijsafspraken zijn tussen de aanbieders. Is dat ooit eens onderzocht door de kartel waakhond?
 
Fuel map Australia, ideaal voor de meer afgelegen plekken. Er zijn vast betere voor in de steden.
 
Last edited:
Pas op met Subies als je zelf niet kan sleutelen!!

Onderdelen zijn stervens duur, en de koppeling en koppakking zijn zwakke punten, en als je het laat doen is dat heel erg duur!!


En een stuk meer kilometers!
En dan de kneutigheid van een energielabel bij een 5 liter bak. Holland op zijn smalst.
Maar doe mij een lol, geen personalised plate met iets van PONY-1

Is een Subaru Outback ook 4WD?
 
Leuk bakkie @Thijsvr .
Als je er zuinig op bent, kan ie vast nog lang mee.

@afterbang, heeft jouw Land Rover geen 2H? Ik dacht dat die oudere 4x4's doorgaans een starre verbinding hebben tussen voor en achter, de reden waarom je nooit 4x4 moet gaan rijden op een normale weg.
Iedere 4wd heeft 3 diffs, anders kun je er niet mee op straat rijden, wielen hebben nooit exact dezelfde snelheid.

Land Rovers hebben een diff lock op het center diff.
 
Ik moet bekennen dat ik niet al teveel meer nadenk over benzine prijzen. Als ik moet tanken, dan moet ik tanken. Ik weet waar de doorgaans wat betaalbaardere stations zitten en als het onderweg naar huis voor m'n gevoel prijzig is dan wacht ik soms tot de heenreis de dag erna ofzo. Het is hier nog altijd significant goedkoper dan in Nederland denk ik altijd maar.
 
Pas op met Subies als je zelf niet kan sleutelen!!

Onderdelen zijn stervens duur, en de koppeling en koppakking zijn zwakke punten, en als je het laat doen is dat heel erg duur!!

Ik heb gelukkig een model waarbij de koppakking niet zo'n probleem is en als de koppeling uiteindelijk gaat (235k erop nu) dan is het niet anders. Ik kan technisch gezien wel sleutelen, maar ik heb de ruimte en tijd niet om zelf aan dat soort projecten te beginnen. Het zijn ook redelijke enthusiast auto's inmiddels dus zijn genoeg dingen om geld op te besparen, gelukkig.
 
Back
Top