Het grote auto topic

Ik moet zeggen dat ik Hummers nagenoeg niet tegenkom. Heb zelf ook niets met Amerikaanse auto's. Kwaliteit is eigenlijk altijd benedenmaats, zeker als je Europees gewend bent.

Wij hebben een LR Defender en geen idee of deze duur is qua onderhoud. Ik denk het wel maar denk er maar niet teveel over na, er is geen auto die zoveel praatjes uitlokt als de Defender. Met grote regelmaat schieten mensen je even aan met een bewonderende opmerking ;)
 

Attachments

  • 25626409_10155154612007688_409746407975048444_o.jpg
    25626409_10155154612007688_409746407975048444_o.jpg
    109.8 KB · Views: 17
Gave foto @afterbang je gebruikt de auto waar ie voor bedoeld is!

Ik zou zelf niet zo snel een Hummer kopen nee. hel met parkeren want zelfs de baby hummer is 2 meter breed, maar toch ze hebben wel wat: een dikke uitstraling. Zicht achteruit is ook drama zonder rear cam. Onderdelen zullen ook wel lastig te verkrijgen zijn in OZ.

Defender is echt een droomwagen, persoonlijk zou ik echter eerder voor de Disco 3 of 4 gaan. Defender komt er ooit nog wel een keer, dat zeker!
 
Sja, de Defender is gewoon een icoon, daar kun je niet omheen.
Nadeel of voordeel is, dat in Australie zo veel stoere auto's rondrijden, dus met een stoere Landcruiser maak je ook geen blits meer.
Dus: Enjoy while you can.
 
Sja, de Defender is gewoon een icoon, daar kun je niet omheen.
Nadeel of voordeel is, dat in Australie zo veel stoere auto's rondrijden, dus met een stoere Landcruiser maak je ook geen blits meer.
Dus: Enjoy while you can.

True, voor je met een LandCruiser opvalt of indruk maakt moet je wel iets heel speciaals doen.

Een Defender in standaard uitvoering trekt (al) meer bekijks :)

Eerlijk is eerlijk de V8 diesel klinkt fenomenaal! Zuipt alleen als een ketter. Een vriend van me met een Defender 130 heeft ooit zijn vriend met een V8 70 series + trailer uit de desert moeten slepen. De Defender verbruikte minder brandstof de 70+trailer slepende dan de 70 series+trailer deed als tie op zichzelf reed :confused:
 
Is het onderhoud van Land Rover een beetje te betalen of val je in het Europese tarief?

Dat ligt er aan waar je de onderdelen besteld, ik heb laatst Land Rover direct ontdekt, en dat scheelt behoorlijk.
En zelf alles doen scheelt natuurlijk het meest.

Land Rovers zijn wel onderhoud nodig.
 
Dat ligt er aan waar je de onderdelen besteld, ik heb laatst Land Rover direct ontdekt, en dat scheelt behoorlijk.
En zelf alles doen scheelt natuurlijk het meest.

Land Rovers zijn wel onderhoud nodig.

Vooral de disco 3 zijn versnellingsbak heeft liefde nodig, anders wordt het een duur grapje. Zelf kan ik helaas niks aan de auto doen behalve filters en vloeistoffen verversen. Alles is ook relatief: we hebben hier in NL 2 wat oudere auto's en voor onderhoud ben ik voor beide zo'n 1000-2000 euro per jaar kwijt in totaal, moet je ook niet over zeuren vind ik. Ik vind de Range Rover Sport ook heel tof, maar volgens mij kun je daar niet zoveel mee behalve een boot sleuren.
 
True, voor je met een LandCruiser opvalt of indruk maakt moet je wel iets heel speciaals doen.

Een Defender in standaard uitvoering trekt (al) meer bekijks :)

Eerlijk is eerlijk de V8 diesel klinkt fenomenaal! Zuipt alleen als een ketter. Een vriend van me met een Defender 130 heeft ooit zijn vriend met een V8 70 series + trailer uit de desert moeten slepen. De Defender verbruikte minder brandstof de 70+trailer slepende dan de 70 series+trailer deed als tie op zichzelf reed :confused:

V8 diesel is no doubt het meest brute en angstaanjagende geluid wat er is. No brainer als het binnen budget ligt. V10 TDI VW Touareg is ook een heerlijke auto met een ongelooflijk koppel. maar weer een beetje een dameskappers bak.
 
Mn zusje heeft laatst een Toureg gekocht, een V6 wel te verstaan, maar dat ding zuipt geloof ik bijna net zo veel als mijn Rangie.
Er staat hier toevallig een in de straat, dus ik ben af e toe aan het vergelijken met mn Range Rover, dus ik ben bevooroordeeld ;) maar de Toureg is toch een Golf XL. ;)

Ik heb nu wat meer kilometers in mijn Range Rover P38 gemaakt, voornamelijk wat op de highways, maar ik begin hem steeds fijner te vinden, zo comfortabel!! Net of je op een luxe fauteuil zit, maar dan in een auto.
De schokbrekers zijn serieus aan vervanging toe, die zijn nu besteld, en de onderdelen om de luchtvering weer terug te bouwen zijn ook onderweg.. Ben benieuwd hoeveel verschil dat geeft.
 
Mn zusje heeft laatst een Toureg gekocht, een V6 wel te verstaan, maar dat ding zuipt geloof ik bijna net zo veel als mijn Rangie.
Er staat hier toevallig een in de straat, dus ik ben af e toe aan het vergelijken met mn Range Rover, dus ik ben bevooroordeeld ;) maar de Toureg is toch een Golf XL. ;)

Ik heb nu wat meer kilometers in mijn Range Rover P38 gemaakt, voornamelijk wat op de highways, maar ik begin hem steeds fijner te vinden, zo comfortabel!! Net of je op een luxe fauteuil zit, maar dan in een auto.
De schokbrekers zijn serieus aan vervanging toe, die zijn nu besteld, en de onderdelen om de luchtvering weer terug te bouwen zijn ook onderweg.. Ben benieuwd hoeveel verschil dat geeft.

V6 zijn niet de beste keus nee, zuipen enorm en zijn zeer traag, is ook de instapmotor.

Maar de V10 TDI, dat is echt een beest van een motor. Die maakt gehakt van elke opponent, dat doet 750 nm bij 2000 rpm.. ook van ELKE Land Rover haha. Maar je hebt gelijk: het is een Golf XL.


 
over even ruim 2 maanden gaan we al, dus het kijken naar auto's begint iets serieuzere vormen aan te nemen. Mijn vriendin en ik liggen niet echt op 1 lijn wat auto's betreft. we hebben hier in NL een paar auto's bekeken zoals de Discovery 3, Pajero maar ook een 2017 opel (holden) astra. van alles wat dus. De Honda CR-V hebben we gereden en vind ik best prima maar toch mis je wat..

Bottomline, een goeie Pajero of Disco 3 ligt iets boven het budget wat we willen besteden. Dit is zo rond max 15-16000 dollar. Toen kwam ik deze tegen: de baby Range Rover, voorloper van de range rover sport en de evoque en staan zeer betrouwbaar bekend, eveneens een beul van een off roader, ligt op hetzelfde niveau als een Disco 3. En niet onbelangrijk prima geprijsd en zeer economisch door de 2.0 diesel engine. Thoughts anyone?? Nu moet ik zeggen dat ik liever een versie met creme leder heb.

https://www.carsales.com.au/private/details/Land-Rover-Freelander-2-2007/SSE-AD-5323435/?Cr=0

Heel andere optie kan deze zijn: lage km stand, bijna nieuw, automaat, rear view cam etc. dus ik denk dat dit wel een paar jaar worry free vooruit kan normaal gesproken:

https://www.carsales.com.au/dealer/details/Holden-Astra-2017/OAG-AD-15825485/?Cr=2 (er nog wel iets vanaf moeten krijgen, maar dat is de sport)

Voordeel voor optie 1 is dat we een auto hebben waar we direct alles mee kunnen, bushcamping, light off roading enz.

Voordeel voor optie 2 is dat we een goeie 2e auto hebben en op termijn ruimte voor een hele dikke 4WD :D
 
Last edited:
De Freelander (in ieder geval de eerste) is volgens mij echt een hele slechte auto. Ik heb daar even naar gekeken als city run-about/beginnende off-roader maar hoorde er echt niets goeds over. De Freelander 2 lijkt beter te zijn. Kijk anders ook even op Aulro forum https://www.aulro.com/afvb/freelander-2-a/

En...ellek foordeel hep sijn nadeel ;)
 
Freelander was ooit mijn bedrijfsauto. Da's maar goed ook, de kosten van alle mechanisch en technische rampen waren niet meer te overzien. Twee woorden: niet doen!
 
Daar had ik ook even gekeken hoe het met de 2 was. De 1 was om te huilen. Het enige wat me opviel voor de 2 is de cost of repair. Een Pajero of iets dergelijks zal goedkoper in onderhoud zijn gok ik. En iemand die ik hier ken rijdt zijn Santa Fe ook naar plekken dat ik denk: dapper! Maar het gaat gewoon goed :)
 
Australië en auto denk ik spontaan aan een toyota 4runner :)
Pajero is ook wel leuk en Mitsubishi is een super merk, momenteel rij ik rond met een outlander.
Meer SUV dan 4x4 maar een geweldige wagen
 
Daar had ik ook even gekeken hoe het met de 2 was. De 1 was om te huilen. Het enige wat me opviel voor de 2 is de cost of repair. Een Pajero of iets dergelijks zal goedkoper in onderhoud zijn gok ik. En iemand die ik hier ken rijdt zijn Santa Fe ook naar plekken dat ik denk: dapper! Maar het gaat gewoon goed :)

Cost of repair zijn vrij fors ja, banden 350-400 per stuk, remmen onderbemeten, kost zo weer 2000 dollar per set. Sevice tussen de 600 en 1000 dollar al kun je dat makkelijk zelf doen. Ik geloof zeker dan een japanner (veel) goedkoper in onderhoud is.

Australië en auto denk ik spontaan aan een toyota 4runner :)
Pajero is ook wel leuk en Mitsubishi is een super merk, momenteel rij ik rond met een outlander.
Meer SUV dan 4x4 maar een geweldige wagen

Outlander zijn mooie wagens, lijken me ook prima in de onderhoudskosten, niet echt een 4WD nee, maar ik neem aan dat wat licht werk wel lukt.
Pajero is mijn persoonlijke nr 1 keuze, samen met de Disco 3 maar deze vind je niet onder de 15.000 dollar voor een knap exemplaar op diesel.
Mijn vriendin vind de Pajero weer te groot en log, en zo blijf je bezig :)
Zal wel uitdraaien op een 2017 model Astra
 
Cost of repair zijn vrij fors ja, banden 350-400 per stuk, remmen onderbemeten, kost zo weer 2000 dollar per set. Sevice tussen de 600 en 1000 dollar al kun je dat makkelijk zelf doen. Ik geloof zeker dan een japanner (veel) goedkoper in onderhoud is.



Outlander zijn mooie wagens, lijken me ook prima in de onderhoudskosten, niet echt een 4WD nee, maar ik neem aan dat wat licht werk wel lukt.
Pajero is mijn persoonlijke nr 1 keuze, samen met de Disco 3 maar deze vind je niet onder de 15.000 dollar voor een knap exemplaar op diesel.
Mijn vriendin vind de Pajero weer te groot en log, en zo blijf je bezig :)
Zal wel uitdraaien op een 2017 model Astra

Mij hebben ze altijd geleerd dat je 2 Discovery's moet kopen: één om aan te sleutelen en één om mee te rijden, en dan afwisselen.
Pajero was ook mijn nr 1 maar wat groot, om van de taksen te zwijgen in BE, dus is het de outlander geworden.
Die is geschikt voor actieve outdoor mensen, met 2 kajak's op het dak door de modder en sneeuw althans dat is hoe ik hem gebruik waarbij de 4WD wel handig is soms. Ik zou zeker eens naar een outlander kijken, het is een betere compromis dan een Astra ;)
 

Thanx @afterbang ! ik had dit filmpje ook gezien tijdens mijn research! Schijnen off road niet minder te zijn dan een Disco 3.

Het is nog steeds een zeer realistische optie voor ons

pro's:

  • niet al te groot en log
  • redelijk zuinige diesel engine
  • betere afwerking en beter geprijsd dan een paj diesel van een goed bouwjaar
  • alle flaws tov het model 1 freelander zijn eruit
  • zeer goede off road capacities
con's

  • onderdelen en onderhoud veel duurder dan een japanse equivalent
  • lagere restwaarde
 
Back
Top