Alvast bedankt voor de tips en ik zal ook zeker het grote kampeer topic volgen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een website waar je moeilijkheidsgraden hebt van 4x4 wegen? Of een boek? Of is het niet zo simpel? We gaan ook al eens alleen er op uit dus willen niet in de problemen komen. Of slaat dat nergens op en is het niet te doen alleen? Misschien bij een club gaan maar dan is de charme van de rust en serenity er weer af.
We hebben een Grand Cherokee Limited gekocht. Diesel. Trekhaak voor fietsenrek dus willen ook gaan Mountain biken in State Forests maar dan mag het een beetje warmer worden om te camperen anders zal het motel worden!
OK, die kan wel wat hebben volgens mij
(foto's?)
Hema Maps verteld je de moeilijkheid van de wegen. Je kunt dat als papieren kaarten kopen en als app. De App moet je eenmalig kopen (iets van 100 dollar) en dan heb je alle kaarten van Australia. Die kun je offline beschikbaar hebben. Je ziet jezelf door middel van de GPS in je telefoon of tablet rijden op de kaart. Wil je het detail niveau hebben dat de wegen een moeilijkheidsgraad hebben dan moet je er een jaar abonnement bij kopen (50 dollar per jaar, of 10 dollar per maand) De app is reuzehandig als je echt op weg gaat omdat je niet hoeft te gokken waar je bent op de kaart
https://www.hemamaps.com/navigate/hema-explorer/australia.
Zolang je uit de buurt blijft van Newnes NSW en de Victorian High Country, kom je in de buurt van Sydney niet zomaar op dingen terecht waar je klamme handen van krijgt. Dus maak jezelf ook niet te bang, ga gewoon wat gravel roads rijden in het achterland of zo. (lees je user manual van de auto goed door, hoe werkt de 4x4. Kan die aan of uit? Wat moet je daar voor doen? Wat betekenen alle lampjes op het dashboard eigenlijk? enz.)
Wat een echte boost is voor het zelfvertrouwen en het er op uit gaan is een driver training. Wij hebben dat in Bungendore gedaan (uurtje of twee van Sydney)
http://greatdividetours.com.au/driver-training/2-day-introductory-4wd-driver-training. Je kunt voor de prijs van 1 met twee bestuurders komen en dus alle twee (jij en je man) de training volgen. 95% komt ook met twee personen. Voor mijn vriendin was het een enorme boost, ze kent de auto, wat er allemaal mee kan enz. enz. (en voor mij ook hoor) Ze rijdt nu gewoon 'zwarte piste' in de Victorian High Country(!) De training is gezellig, het is geen testosteron uit de oren spuitend publiek, en de trainers zijn ook super relaxed. Meeste zijn al wat ouder en hebben alles al gezien en meegemaakt en zijn zeker niet van het ruw en gevaarlijk rijden. Eerder het tegenovergestelde. Echt een aanrader! (wellicht ook wat voor jullie @RedDust?) In onze groep was een vrouw die meekwam voor de gezelligheid. Maar met positieve feedback van de trainers uiteindelijk ook gewoon mee reed en het een topdag vondt.
En je doet er wellicht weer gelijkgestemden op, heb er een snowboard maatje op gedaan
Naast rijden vetrellen ze in de avonden of pauzes ook veel over de auto zelf zoals bijvoorbeeld over de banden. (heel belangrijk, veel 4x4's hebben stadsbanden en dan kun je als het moeilijker wordt lelijk last van hebben) of de juiste bandenspanning. De bandenspanning voor op het asfalt is meestal veel te hoog voor in het terrein. Dit is echt 500 dollar well spent! (het klinkt wellicht als veel geld, maar uiteindelijk is het 125 per persoon per dag met eten en drinken inclusive)
Daarnaast hebben we hier 1x met een Facebook groep een dagtocht door de bergen achter Canberra gedaan, dat is ook leuk, gezellig, en was ook erg rustig. Kies voor dat soort trips iets uit wat men familie dagen of beginners dagen noemt, zodat je niet per ongelijk op een heavy rock crawl dag terecht komt. Die ene dag met de lokale groep heeft ons onze beste vrienden opgeleverd. Als er een familie bijzit waar het mee klikt kun je daar eens mee op pad.
Voor mij is de training en de kaarten een no-brainer. En daarna komt de rest 'vanzelf'.