Het grote auto topic

[quote author=M5 link=topic=3356.msg47006#msg47006 date=1139399132]
[quote author=landmiles link=topic=3356.msg47003#msg47003 date=1139397107]
[quote author=perthpete link=topic=3356.msg46994#msg46994 date=1139394607]Een van de mooiste auto's op het moment: de Chrysler 300C !! (Ja, inderdaad, de 'mafia-car' volgens Top-Gear Jeremy). [/quote]
Je bedoelt dat lompe ding? Groot, zwaar, zegmaar de moderne versie van de (vergeef me de term) Amerikaanse Hoerensloep?

Altijd leuk, pogingen van de Yanks om een sport-achtige wagen te maken. Te groot, te zwaar of niet snel genoeg.
[/quote]De 2006 Corvette ZO6 de is de snelste Corvette die ooit op de markt is gebracht. Hij moet met ijn 505 pk sterke motor de sprint van 0 tot 100 km/h kunnen afleggen in 3,8 seconden en heeft een topsnelheid van ruim 300 km/h .

De ZO6 is de ultieme Corvette, die nu in het geschiedenisboek van supersportwagens kan worden bijgeschreven als de snelste Corvette die Chevrolet ooit heeft gebouwd. Volgens zijn makers moet hij de sprint van 0-100 km/h kunnen afleggen in 3,8 seconden. Daarbij hoef je niet te schakelen, hij doet het in de eerste versnelling. Daarmee schaart de Corvette ZO6 zich onder de snelste supersportwagens ooit, maar hij kost in Amerika 65.800 dollar en dat is een derde van de prijs die je voor concurrenten op tafel moet leggen.
Voor de ZO6 Corvette zijn gewichtsbesparende materialen toegepast, zoals koolstofvezel, aluminium, titanium en magnesium, zodat het gewicht tot 1421 kg beperkt kon blijven. Dat houd in dat de gewicht/pk-verhouding uitkomt op 2,81 kg/pk.

Hoezo Te groot, te zwaar of niet snel genoeg!

Bron Autoweek.

[/quote]

Een corvette.......dat lijkt mij inderdaad een goed voorbeeld van een POGING om een sportwagen te maken......... 505 pk en BLADVEREN  :|(geen grap!), heb je mijns inziens niet zoveel aan.  Wel meer vermogen dan het gemiddelde sportvliegtuig maar zodra er ook maar iets van een bocht in de buurt is houd je geen GTI meer bij......... en dat voor "slechts" USD65.800......... goed bezig :up:

Mijns inziens moeten die Amerikanen gewoon lekker grote auto's bouwen en de echte sportauto's aan Duitsers en Italianen (en sinds Donkervoort wellicht ook aan Nederlanders) overlaten.

Martijn
 
er is geen enkele auto mooier dan de eleanor....

Edit Rebekka: even de link van het mislukte plaatje verwijderd, thanks Lin!
 
[quote author=wezep link=topic=3356.msg47044#msg47044 date=1139411743]
er is geen enkele auto mooier dan de eleanor....


[/quote]

zou een mod dit kunne wissen ging iets fout

No worries! (p.s. je kunt ook op het knopje report to moderator klikken, dan krijgen we een berichtje :up:)
 
Tot voor kort was mijn ultieme sportwagen de Lotus Elise, maar sinds kort is het deze:

(click voor de site)

456 Kilo, 220 pk, er is ook een 300pk variant. Dat is 2 resp. 1 1/2 kilo per paard. Maar dan met double wishbones rondom (welke ignotant moron verzint bladveren op een 'supersportwagen'?!?), adjustable schokdempers.

Een echte supersportwagen bewijst zich op het circuit, niet op de zoutvlakte. Ik sluit me volledig aan bij Martijn, en wil daar nog the British aan toevoegen. Daarbij ben ik nog eens volledig zoekgereden door een Donkervoort (ja dAg!) dus inderdaad, ook de Nederlanders.
 
ziet er enorm vet uit... heeft wel wat weg van een F1 auto...
maar niets is mooier dan eleanor..


5768-15325lg.jpg
 
He die eerste van de twee foto's was bij Top Gear (hier dan) afgelopen maandag! Je weet wel dat ie je gezicht vervormt als je er in rijdt he ;).
 
Tis zeker een gaaf ding zeg, alleen in NL met al die regen zal hij vaak in de garage staan :lol1:
 
@jufbec: Zeker dat 'plooibare' gezicht van Clarkson :) ook zijn stem vervormde nogal, of was dat een Doppler-effect door de enorme luchtinlaat naast zijn hoofd?

@Wezep: Deze wagen is dus wel gewoon street legal he! Hoewel ik me er niet, zoals vanochtend, mee in de regen/sneeuw in de file zie staan...

Ik zie trouwens een groot verschil tussen design en een sportauto. Soms gaan ze samen in een, maar niet altijd. Ik vind die Elanor wel een mooie stijlfiguur, maar zie daarvoor de discussie over retro-auto's ;-) Het mooie van de Atom is dat er een extreem verband is tussen vorm en functie, nog steeds de mooiste expressie van design (ook populair in de architectuur).
 
Ja daarom is het wel een goede auto voor Sunny Queensland! Vooral de enorme  :-o bagageruimte vond ik fijn  :-D.
 
[quote author=landmiles link=topic=3356.msg47133#msg47133 date=1139474084]
Tot voor kort was mijn ultieme sportwagen de Lotus Elise, maar sinds kort is het deze:
[/quote]
met alle respect,..... maar :roll: :evil:

Als je zoiets wilt kopen bespaar je dan het geld. Haal je motor rijbewijs koop de eerste de beste hypersport Gixxer K5 ofzo +/- 180Pk 160KG. Dan ben je maar 15.000eurie kwijt en prakties even snel, misschien nog wel sneller als die Lotus. Als het dan nog niet snel genoeg gaat.  Pomp je er vervolgens voor10.000 eurie aan mods in en je rijd op 300-400 Pk op 160Kg   :later: bye bye lotus

Die Lotus is toch geen auto meer. Maar gewoon een motor op 4 wielen zodat elke rijke zak hooi er mee kan rond rijden. :lol: :-D
 
[quote author=Bear link=topic=3356.msg47154#msg47154 date=1139478060]Als je zoiets wilt kopen bespaar je dan het geld. Haal je motor rijbewijs koop de eerste de beste hypersport Gixxer K5 ofzo +/- 180Pk 160KG. (...) bye bye lotus

Die Lotus is toch geen auto meer. Maar gewoon een motor op 4 wielen zodat elke rijke zak hooi er mee kan rond rijden. :lol: :-D
[/quote]

Dat is ook precies het punt. De Atom (niet de Elise) mocht op het circuit een rondje racen tegen een stevige bike. Op het rechte stuk ging de tweewieler nog wel vlug, maar in de bochten werd ie volledig aan diggelen gereden. Die Atom kon net zo goed op Efteling-rails rijden! Die super-ophanging zit er echt niet voor niets... de Atom kwam uiteindelijk in handen van "zeStiggg" op de 1 na bovenste plek, aan het eind van dat seizoen. Boven de Koenigsegg!!!
 
De Atom (niet de Elise) mocht op het circuit een rondje racen tegen een stevige bike. Op het rechte stuk ging de tweewieler nog wel vlug, maar in de bochten werd ie volledig aan diggelen gereden. Die Atom kon net zo goed op Efteling-rails rijden! Die super-ophanging zit er echt niet voor niets
Sorry maar dit is echt geen vergelijk, want dezelfde test hebben ze ook met een standaart carrera gedaan en precies het zelfde verhaal, op het rechte stuk ging de tweewieler vlugger ,maar werd in de bochten aan alle kanten zoek gereden door de carrera. En als je naar de pk gewichtsverhouding van een standaart carrera kijkt die is helemaal niet zo toppie! Met andere woorden op het rechte stuk zal een motor het bijna altijd winnen van een auto en in de bochten moet een motor het afleggen.
 
Ja dat heb ik gezien. Het scheelde in ieder geval niet veel. De motor kwam steeds dichter bij omdat het voordeel op het rechten stuk toch teveel was voor de Porch. 1 rondje meer en de uitslag had anders geweest.   

Maar toch tegen woordig kan je met die koekblikken zoveel uit halen , aan snufjes en dingetjes. Dat ze bijna even snel de bocht door kunnen als dat ze rechtuit kunnen.
Ik heb wel eens gehoord dat in theorie een formule 1 auto op zijn kop door een tunnel kan rijden zoveel zuiging heeft dat ding. Desalniettemin :evil: is het eigelijk pas sinds 2004 dat standaard fabriek motoren de beruchte 1pk op 1kg grens over zijn. Dus dat vraagt om een re-mach :-D
 
[quote author=landmiles link=topic=3356.msg47133#msg47133 date=1139474084]
Een echte supersportwagen bewijst zich op het circuit, niet op de zoutvlakte. [/quote]

Dito voor het vergelijk motor-auto. Natuurlijk kan je op twee wielen great fun beleven, maar als het gaat om 'wedstrijdjes' dan boeit de 'drag strip' (must be an American invention) me voor geen meter. Rechtuit gasgeven nou petje af hoor. Je kunt mij ook geen plezier doen door me in te halen, voor me te gaan rijden en dan af te remmen voor een bocht. Leer dan sturen.

(xcuus voor dat laatste stukje expressie van irritatie  :roll: )

@Bear, het klopt dat de downforce van een F1 groter is dan zijn gewicht. Lukt al gauw met een magnesium bodemplaat en kamerbrede 'wings'...
 
[quote author=landmiles link=topic=3356.msg47164#msg47164 date=1139482258]
[quote author=landmiles link=topic=3356.msg47133#msg47133 date=1139474084]
Een echte supersportwagen bewijst zich op het circuit, niet op de zoutvlakte. [/quote]
Dito voor het vergelijk motor-auto. Natuurlijk kan je op twee wielen great fun beleven, maar als het gaat om 'wedstrijdjes' dan boeit de 'drag strip' (must be an American invention) me voor geen meter. Rechtuit gasgeven nou petje af hoor. Je kunt mij ook geen plezier doen door me in te halen, voor me te gaan rijden en dan af te remmen voor een bocht. Leer dan sturen.
(xcuus voor dat laatste stukje expressie van irritatie  :roll: )
[/quote]Volgens mij is er iemand eerder geweest binnen dit topic die het vergelijk gaf van een motor en een auto op het circuit. Dit heeft dus ook niets met leren sturen te maken, maar gewoon met feit dat een auto (omdat hij op 4 wielen staat ) sneller in de bocht is en een motor sneller op het rechte stuk. En de rest is ieder zijn persoonlijke(ongezouten) mening natuurlijk.  :wink:
 
Circuit rijden/ klaverblad rijden is inderdaad veel leuker dan recht door knallen. Alhoewel het ook heel leuk is om op een rechte stuk een of anderen vent in een dikke snelle Mercedes/ BMW ter waarde van een ton. Helemaal gek te maken op je brikie van 6000euro :evil:  Of 1 of anderen pettenmans in zijn opgevoerde, Fast and The Furious look a like,  GTI die denkt dat ie sneller bij het verkeerslicht weg is. Eerst een paar meter geven dan het gas open trekken. Hihihih prachtig
God I mis that bike :cry:
 
:)

Het is altijd leuk om iemand in een dure auto te plagen. Met een Dafje naast een beamer voor het stoplicht bijvoorbeeld. Laatst het Kadettje van een maat van me gezien, in saai beige, met een 1.4i badge achterop. Het enige dat 'm kon verraden was de uitlaat  :-D

@M5: Leren sturen was wat mij betreft gericht aan een medeweggebruiker op 4 wielen hoor. Maar soms is het ook wel eens lachen, werd ik voor het Terbregse Plein van Gouda richting Brienenoord ingehaald door een 5-serie. Ik reed 120 op cruise, en bleef stug 120 doorrijden. De BMW liet zich niet kennen en ging driftend de bocht door (er was niemand anders in de buurt hoor). Helaas kan ik niet driften maar met een beetje gas er bij bleef ik 'm toch netjes in de spiegels... nou ja weer een stel grote kinderen achter elkaar aan. Dat was een wederzijds thumbs up toen 'ie een andere afslag moest hebben.
 
[quote author=landmiles link=topic=3356.msg47185#msg47185 date=1139487325]
nou ja weer een stel grote kinderen achter elkaar aan. Dat was een wederzijds thumbs up toen 'ie een andere afslag moest hebben.
[/quote]Ik ken het, het blijft altijd leuk om je af en toe even te laten gaan.
 
Een vriend van mij, had jaren terug zijn Fiatje 128 uitgerust met een 130TC blok uit een Ritmo (we praten over de goeie jaren 80).

Fiat128-2.jpg


Fiat128-1.jpg


Nu is een 128 een heel bedaagd familiegebakje, maar het ding trok zo hard dat je er bang van werd. Menig pukkelhoofd met een Golfje GTI of een Beamer keek bij het volgende stoplicht nogmaals naar dat poepgroene geval... met iemand achter het stuur met een brede grijns op het gezicht.

Het geheel was eigenlijk best gevaarlijk, want het blok trok zo hard dat de voorwielophanging begon te klapperen. Uiteindelijk is ie door de pliessie van de weg gehaald: einde verhaal....

Later heeft ie hetzelfde kunstje nog eens uitgehaald met een kadettje C-coupé, met daar een GSI 16V blok ingelepeld, met daarachter een bak van een Omega. Hij had een ernstig gebrek aan sperdifferentieel... :up:
 
Back
Top