Het grote auto topic

Mitsubishi Pajero en Ford Focus, al is de 1e idd wel een vrij Ozzie keuze. Focus is briljant omdat je wel de Europese wegligging en stuureigenschappen hebt, maar ook de relatief lage Australische onderhoudskosten. Nieuwste model staat op onze radar binnen 2 jaar hopelijk. We hebben er al in proefgereden - ST line en we zijn allebei verkocht. Oude Focus begint wel kuren te vertonen, ook veel roestvorming wat een nadeel is als je zo dicht aan de kust woont. Laten we hopen dat deze het nog een jaar of 2 volhoudt.

@afterbang geweldige aankoop weer, mooi project. Een kennis van ons heeft ook een hele oude Ute defender staan met een soort van huifkar achtige kap achterop. Ding staat al jaren lang stof te verzamelen, wie weet wil ie wel over gaan tot verkoop tzt.

Dit is ook een Ute, ik denk erover om de tub er af te halen tzt en er een flat tray op te maken, Staal met oud hardhout of zo. Dat past wel goed denk ik.

58375713_10156119271062026_6237973843164528640_n.jpg
 
HOLY MOTHER OF LAND ROVERS!!!!!


l8.jpg


Nou.... we weten in ieder geval wat je ervan kunt maken. Deze is gebouwd met precies het model wat we gekocht hebben. Een 107" ute.
 
Ja, dat is wel een hele gave bak, gaat die van jou ook zo worden?

Dat moet ik aan de baas vragen ;) Het is haar (toekomstige) Sunshine Coast car 👍

Maar ik denk dat je beter een ‘slechter’ exemplaar kunt pakken als je zoveel gaat verbouwen.
 
Dat moet ik aan de baas vragen ;) Het is haar (toekomstige) Sunshine Coast car 👍

Maar ik denk dat je beter een ‘slechter’ exemplaar kunt pakken als je zoveel gaat verbouwen.

Ik denk dat ze alleen de carroserie gebruikt hebben, de rest is ongetwijfeld van een andere auto afkomstig. Vind deze er wel gaaf uitzien, ben alleen niet zo'n fan van die leafsprings voor. De staat van jouw auto is niet goed te zien op de foto, maar wel gaaf dat hij opgeknapt wordt.
 
Last edited:
Ik denk dat ze alleen de carroserie gebruikt hebben, de rest is ongetwijfeld van een andere auto afkomstig. Vind deze er wel gaaf uitzien, ben alleen niet zo'n van van die leafsprings voor. De staat van jouw auto is niet goed te zien op de foto, maar wel gaaf dat hij opgeknapt wordt.

De staat, Tsja. Dat is maar hoe je het bekijkt ;) Veel mensen zullen het schroot vinden. Land Rover mensen zullen het een goed exemplaar voor restauratie noemen :)
 
En om het topic gaande te houden maar een andere daily driver gekocht ;)
Toen we hier aankwamen werd het rondrijden in huurauto een beetje duur en hebben we indertijd eerst een Subaru Outback gekocht. Uiteindelijk nooit echt mijn favoriete auto geweest, de auto versnellingsbak van zo'n 2.5 liter is echt uit de oertijd en verder vond ik de zitpositie nooit echt geweldig. Nu is het meer Miss Bang d'r auto dan de mijne maar ook de Missus wilde na ruim twee jaar ook wel iets grappigers.

Dus speciaal voor @Wilsil hebben we een Jeep gekocht :p


Een 3.6 V6 Grand Cherokee, zwart leer met stoelverwarming (fijn voor die frisse Canberra ochtenden) Wellicht nog een keer deze velgen zwart laten poedercoaten (of andere zwarte velgen) en/of de grille zwart. Maar eerst maar eens rijden.
IMG_4863.jpg


De WK2 (zoals het type intern heet) is volgens de interwebs niet meer van de oude Jeep stempel (Just Empty Every Pocket) maar gewoon normaal degelijk. Geen Toyota wellicht (al gaan die ook gewoon wel eens stuk) Maar voor je er aan versleuteld wat je meer betaald voor een gelijkwaardige Prado ben je wel even onderweg. En qua looks is het allemaal wat meer een gewone auto, terwijl het wel een echte 4x4 is met Low gearing, Hill Descent Control en geavanceerd 4wd/tractie controle. Dus als de Land Rover een keer verkouden is hebben we altijd deze nog ;)

De komende dagen alles regelen om hem van Qld naar ACT kenteken om te zetten en dan hopelijk veel fijne kilometers!
 
Knappe auto, mooi model vind ik dit. Ben zelf altijd een beetje sceptisch tov het onderhoud met JEEP, maar zo te lezen is dat niet meer nodig.

Stoelverwarming is wel fijn daar ja, ik zag dat het deze week 's nachts al onder 0 is. ai ai. Wij lopen hier al te mekkeren als het 's avonds 18 graden is.
 
Knappe auto, mooi model vind ik dit. Ben zelf altijd een beetje sceptisch tov het onderhoud met JEEP, maar zo te lezen is dat niet meer nodig.

Stoelverwarming is wel fijn daar ja, ik zag dat het deze week 's nachts al onder 0 is. ai ai. Wij lopen hier al te mekkeren als het 's avonds 18 graden is.

Dank je @Tim911. Vind het ook wel een cool model om te zien. Yep. Onderhoud schijnt nu normaal te zijn. Na wat jaren eigenaarschap Daimler en nu Fiat is Jeep schijnbaar ook toegetreden tot de normale Autowereld?

De interwebs zijn het er wel over eens dat in principe alle Jeep dealers geen dealers zijn maar stealers. Maar dat is op te lossen door niet naar een dealer te gaan ;)

Zie veel mensen onderdelen in de US bestellen als je echt iets duurs nodig hebt. Schijnt ondanks postage en Taxes nog steeds te lonen.
 
Last edited:
Dank je @Tim911
De interwebs zijn het er wel over eens dat in principe alle Jeep dealers geen dealers zijn maar stealers. .

Is dit niet met alle dealers zo? In Nederland betaalde ik voor mijn Mercedes meer dan dubbel zoveel als bij de lokale garage. Soms kun je niet om ze heen zoals ik nu met de Pajero, van specifieke problemen weet de dealer wel veel meer dan de lokale garage. Lokale garage wist bijv niet dat de Pajero low ash oil nodig heeft, dat soort dingen. Maar verder ga ik echt niet meer naar de dealer.
 
Is dit niet met alle dealers zo? In Nederland betaalde ik voor mijn Mercedes meer dan dubbel zoveel als bij de lokale garage. Soms kun je niet om ze heen zoals ik nu met de Pajero, van specifieke problemen weet de dealer wel veel meer dan de lokale garage. Lokale garage wist bijv niet dat de Pajero low ash oil nodig heeft, dat soort dingen. Maar verder ga ik echt niet meer naar de dealer.

Yep, wellicht geld dat wel voor meer merken. Wat er bij Jeep dealers bovenop lijkt te komen is dat ze vaak minder verstand van de auto lijken te hebben dan sommige independent garages.

Wat me doet denken dat de Defender ook niet naar de dealer gaat maar naar een gespecialiseerd Land Rover garage maar die juist niet werkt aan al die patser mobielen die Land Rover/Range Rover tegenwoordig maakt ;)
 
Yep, wellicht geld dat wel voor meer merken. Wat er bij Jeep dealers bovenop lijkt te komen is dat ze vaak minder verstand van de auto lijken te hebben dan sommige independent garages.

Wat me doet denken dat de Defender ook niet naar de dealer gaat maar naar een gespecialiseerd Land Rover garage maar die juist niet werkt aan al die patser mobielen die Land Rover/Range Rover tegenwoordig maakt ;)

Dat klopt, dat heeft te maken met de complexiteit van de nieuwe Land Rovers, aan al die electronica gaat zo'n specialist zich niet wagen. Het kost ook veel tijd en energie voor een monteur om die kennis up to date te houden, dealers hebben echte specialisten in dienst om die electronica te tackelen. Waarschijnlijk is het ook nog eens niet winstgevend genoeg voor de lokale specialist. Dat de Jeep dealer minder verstand heeft van de auto dan een independent garage is wel heel bizar, zeker reden genoeg om de dealer links te laten liggen, met een nieuwe auto kun je echter niet anders ivm garantie. Ik moet zeggen dat de dealership hier main brand Mitsubishi is, maar dat ze officeel onderhoud van Jeep etc erbij doen, dus misschien reden dat de kennis niet op het niveau is waar het hoort te zijn.
 
Iedereen weet dat je een H6 moet kopen van de Subaru ;)

Leuke auto die Jeep. Jullie gaan helemaal voor de off-road. Zijn de weg zo slecht daar in onze hoofdstad? Alle hoge piefen rijden worden daar in limousines vervoerd dacht ik :p
 
Dealers en garages in Victoria trouwens zijn doorgaans redelijk geprijst. Mijn auto komt ook van een garage en was goedkoper dan eigenlijk alles wat particulier te koop stond. Toen ik het opzocht scheen dat te maken te hebben met het feit dat garages en dealers vrijstelling hebben van de stamp duty.

Qua service is de concurrentie natuurlijk ook enorm. Meer ruimte, meer liefde voor auto's, geen APK in veel staten. Vroeger was ik op een feestje de enige die wat interesse in auto's en motoren had, nu vertellen mensen in pak mij hoe ze vroeger motors uitboorden en van school geschopt werden voor burnouts. Sta ik dan met m'n Aygo verhalen ;)

Dus in mijn ervaring zijn garages heel open en betaalbaar. In Nederland vertrouwde ik niemand en daarom deed ik zoveel mogelijk zelf. Nu heb ik een goeie relatie met twee garages en breng ik de auto en motor soms liever weg.
 
Dat klopt, dat heeft te maken met de complexiteit van de nieuwe Land Rovers, aan al die electronica gaat zo'n specialist zich niet wagen. Het kost ook veel tijd en energie voor een monteur om die kennis up to date te houden, dealers hebben echte specialisten in dienst om die electronica te tackelen. Waarschijnlijk is het ook nog eens niet winstgevend genoeg voor de lokale specialist.

Volgens een vriend die jaren voor BMW werkte en daarna bij een kleinere garage ging werken is het niet de complexiteit, maar het feit dat de software die je nodig hebt alleen beschikbaar is voor officiële garages en dat je jaarlijks duizenden Euro's aan licentie kosten betaalde voor die software. Daar komt bij dat de nieuwe auto's allemaal 5 jaar garantie hebben ofzo MITS het onderhoud gedaan wordt bij een dealer en dat is hetzelfde voor lease auto's. Dus er is geen reden om te investeren in dat soort nieuwe auto's.

Waardeloos. Doe mij maar lekker een tweedehandsje ;)
 
@Thijsvr De Land Rover en de Suby gaan/gingen voor de meeste dingen gewoon naar een mechanic. Vooral de Defender wil ik graag 1x in de zoveel tijd door een Pro na laten kijken. Is hij goedkoper dan de dealer? Wellicht niet eens echt, maar hij heeft echt kennis van Defenders en houdt van ze. Dus die betaal ik met liefde. Het gaat mis als dealers (of mechanics) hoofdprijzen vragen en knudde werk leveren

En of we echt helemaal 4x4 gaan... Ach, Miss Bang wilde gewoon een grote auto. En dit is redelijk fors zonder weer echt 4WD drive looks van een Prado of Pajero zeg maar.

In december hebben we vrienden over, die kunnen dan deze bak gebruiken om rond te trekken en ook off road te gaan zonder teveel stress. Heb gisteren de Low/Center Diff lock eens getest. Grappig, bij de Land Rover is dat een hendel die je omtrekt. In de Jeep een knopje en dan hoor je de electro motoren het voor je doen. Precies het verschil tussen een old school Defender en een moderne 4x4 ;)
 
Ik heb een 2 DIN Android 10.1 inch car navigation unit besteld incl ext microphone, matching fascia plate, dashcam en rear view camera voor in de Pajero. Fijn groot "zwevend" scherm en past mooi zodat de altitude meter nog steeds af te lezen valt. Scherm is ook draaibaar dus je kunt het naar je toe draaien voor beter zicht.

Enige nadeel is dat deze unit geen Apple Carplay ondersteund maar je kan wel muziek op de HDD zetten of streamen vanaf je iphone dus dat is voor mij voldoende. Ook apps zoals Spotify, Youtube en Netflix. Vooral de 1e is fijn.

Mijn vriendin heeft veel moeite met het achteruit rijden met deze auto, en durft dan ook niet te rijden als ze weet dat er gemanouvreerd moet worden zoals bij de shopping malls. Dus de hoofdreden is eigenlijk de rear view cam. Ook wel handig voor de trailer straks.
 


OFX
Back
Top