Het grote auto topic

afterbang

XPdite Sponsor
Iedereen komt met hetzelfde probleem: glare.
Dus ik zou gewoon voor een goede LED-bar voorop gaan, en dan eens kijken of je echt nog wat anders nodig hebt.

Volgens mij mogen LED bar en spot’s alleen aan als je groot licht aan hebt. Je kunt wellicht wel ‘mist lampen’ onderin aan hebben voor de potholes, zonder onmiddellijk iedereen lastig te vallen met een bak licht. (en langzaam rijden :p)

Tim911

Well-Known Member
Iedereen komt met hetzelfde probleem: glare.
Dus ik zou gewoon voor een goede LED-bar voorop gaan, en dan eens kijken of je echt nog wat anders nodig hebt.

Volgens mij mogen LED bar en spot’s alleen aan als je groot licht aan hebt. Je kunt wellicht wel ‘mist lampen’ onderin aan hebben voor de potholes, zonder onmiddellijk iedereen lastig te vallen met een bak licht. (en langzaam rijden :p)
Ik ga het inderdaad omdraaien. Reden dat ik de spotties bovenop wou is dat je er meer kwijt kunt en voor de looks. Ook om ze te beschermen bij water crossings, maar glare is een te groot issue. Dus ga het omdraaien. 2x 9 inch spotties voorop en een 40 inch led bar aan het roof rack.

afterbang

XPdite Sponsor
Ik ga het inderdaad omdraaien. Reden dat ik de spotties bovenop wou is dat je er meer kwijt kunt en voor de looks. Ook om ze te beschermen bij water crossings, maar glare is een te groot issue. Dus ga het omdraaien. 2x 9 inch spotties voorop en een 40 inch led bar aan het roof rack.
Same problem, of wellicht erger.

De LED heeft over het algemeen een breder licht patroon dan de spotties (hence the name spotties ;) )
Dus je LED op je roofrack zal je (witte?) motorkap bijzonder goed verlichten :D

Gewoon een LED op de bull bar en verder niet teveel 's avonds rijden ;)

Tim911

Well-Known Member
Same problem, of wellicht erger.

De LED heeft over het algemeen een breder licht patroon dan de spotties (hence the name spotties ;) )
Dus je LED op je roofrack zal je (witte?) motorkap bijzonder goed verlichten :D

Gewoon een LED op de bull bar en verder niet teveel 's avonds rijden ;)
Inderdaad, spotties beamen lekker ver weg zodat je het vee optijd ziet, en bar geeft een brede lichtstraal zodat je de roos in de berm ziet, en zij door het licht ook niet de weg opkomen.

Oftewel spotties voor de grille, en bar op de bullbar. Geregeld :p

afterbang

XPdite Sponsor
Inderdaad, spotties beamen lekker ver weg zodat je het vee optijd ziet, en bar geeft een brede lichtstraal zodat je de roos in de berm ziet, en zij door het licht ook niet de weg opkomen.

Oftewel spotties voor de grille, en bar op de bullbar. Geregeld :p
Waarom doe je de Spotties ook niet op de bar eigenlijk? Plaatje van de Paj?

Tim911

Well-Known Member
Dit is niet mijn auto maar ik heb wel dezelfde bullbar.

Spotties komen dan op dezelfde plek als bij deze rig, alleen de bar heeft hij ook onder de horizontaal gemonteerd en ik zou die er liever bovenop willen hebben. Ik heb nog geen snorkel en wil wel dat mijn motor genoeg kan ademen.

IMG_2004.jpg

afterbang

XPdite Sponsor
De light bar bovenop mag niet altijd. Check even de regels hiervoor, dat verschilt een beetje per staat volgens mij (bovenop kan in sommige gevallen gevaarlijker zijn voor aanrijdingen met voetgangers dus vandaar dat daar wat regels aan zitten)

Met een snorkel ademt hij in principe minder goed (langer lucht kanaal) maar wel minder stof, en vooral, minder water ;)

Tim911

Well-Known Member
De light bar bovenop mag niet altijd. Check even de regels hiervoor, dat verschilt een beetje per staat volgens mij (bovenop kan in sommige gevallen gevaarlijker zijn voor aanrijdingen met voetgangers dus vandaar dat daar wat regels aan zitten)

Met een snorkel ademt hij in principe minder goed (langer lucht kanaal) maar wel minder stof, en vooral, minder water ;)
In QLD mag alles, geen probleem hier. Maar ik dacht dat het juist zo was dat je snorkel voor een stukje extra beluchting zorgt, dus juist dat extra stukje beluchting zou toch zorgen dat hij overall iets beter ademt?

In QLD mag alles, geen probleem hier. Maar ik dacht dat het juist zo was dat je snorkel voor een stukje extra beluchting zorgt, dus juist dat extra stukje beluchting zou toch zorgen dat hij overall iets beter ademt?
Wat bedoel je met extra beluchting? Je verlengt het aanzuigpunt van het luchtfilter, op zich is he verlengen van zo'n traject volgens mij geen verbetering, daar staat dan weer tegen over dat je vaak een soort van 'ram-air' inlaat creëert en je luchtfilter minder snel vies wordt en verstopt raakt. Dus, zo redenerend zou het moeten verbeteren ;)

Zie ook: http://www.theadventureportal.com/the-snorkel-a-misunderstood-upgrade/

Tim911

Well-Known Member
Wat bedoel je met extra beluchting? Je verlengt het aanzuigpunt van het luchtfilter, op zich is he verlengen van zo'n traject volgens mij geen verbetering, daar staat dan weer tegen over dat je vaak een soort van 'ram-air' inlaat creëert en je luchtfilter minder snel vies wordt en verstopt raakt. Dus, zo redenerend zou het moeten verbeteren ;)

Zie ook: http://www.theadventureportal.com/the-snorkel-a-misunderstood-upgrade/
Het komt niet echt heel duidelijk naar voren idd in het artikel, maar het is ook van ondergeschikt belang voor mij. Main reason is dat als ik een watercrossing wil doen dat ik zeker weet dat mijn diesel engine niet onder water staat.

Tim911

Well-Known Member
Vanochtend vond een Uber driver het nodig om zijn auto incl klanten achterin de Pajero te boren bij de roundabout. Ik wilde net de roundabout op rijden vanuit stilstand en hij klapte er vol achterop. Ironisch genoeg lag zijn hele voorkant linksvoor echt vrij goed in puin {Holden Captiva} en had mijn auto wat kleine krasjes en schade op de trekhaak en de cover van het reservewiel achterop, dat reservewiel is iets naar binnen gekomen dus achterkant is wel gedeukt maar verder valt de schade echt reuze mee gelukkig. Hij raakte voornamelijk mijn trekhaak.
Woensdag wordt de auto gerepareerd, en krijg ik een huurauto via de verzekering.

Toen ik de auto kocht zaten er een aantal krassen op de reservewiel cover, dus werd wel tijd voor een nieuwe. Even kijken of ze een compleet dichte willen monteren ipv de half open die ik nu heb.

Je ziet lang niet alle schade hier op onderstaande foto maar had foto van zijn kenteken nodig. Zijn linkervoorpaneel was helemaal aan gort en je kan precies zien waar de trekhaak naar binnen is gegaan.

image1.JPG

Last edited:

Wilsil

Well-Known Member
Yep, voor het aanhaken van trailers is het geweldig, je kunt de kogel precies onder de trailer hitch parkeren.
Wat kogel?
Die gebruiken we niet voor een camper trailer.

Enne, voor die Uber rijder, jammer dan.
Wij hadden zoiets met onze Surf. We stonden stil toen een andere achterop de Surf reed.
Zijn voorkant in elkaar, de Surf alleen een iets gebogen spare wheel carrier.
Daarom heb ik een stalen achter bumper. :D

Tim911

Well-Known Member
Wat kogel?
Die gebruiken we niet voor een camper trailer.

Enne, voor die Uber rijder, jammer dan.
Wij hadden zoiets met onze Surf. We stonden stil toen een andere achterop de Surf reed.
Zijn voorkant in elkaar, de Surf alleen een iets gebogen spare wheel carrier.
Daarom heb ik een stalen achter bumper. :D
Lift en stalen achterbumper idd gouden combinatie. verder is me spare wheel koffer aardig beschadigt en 1 deuk maar verder helemaal niks. Top zo'n 4WD

OFX