Het grote auto topic

Even een ander vraagje, hoort eerder thuis in het kampeer topic maar ik kan daar om een of andere reden niet posten?

@afterbang, jij als heel ervaren kampeerder weet dit vast.

Wij gaan volgende week een paar dagen van stal om een 4 daagse offroad/kampeer trip te maken. Hiervan moeten we dus 3 overnachtingen boeken. 2 ervan zijn op een QLD national park camping ground, en 1 ervan is op een privaat campeer terrein. We zijn van plan om de 1e 2 nachten op hetzelfde NP camground te overnachten, omdat er veel te zien en doen is in de regio. (Blencoe falls camping ground). Echter heb ik nacht 1 en nacht 3 kunnen boeken, voor nacht 2 is het "uitverkocht". Wat nu? Want we willen daar graag 2 nachten staan. Hoe strikt zijn de controles? En is er een andere manier mogelijk om alsnog een nacht te boeken/betalen?
 
Last edited:
Even een ander vraagje, hoort eerder thuis in het kampeer topic maar ik kan daar om een of andere reden niet posten?

@afterbang, jij als heel ervaren kampeerder weet dit vast.

Wij gaan volgende week een paar dagen van stal om een 4 daagse offroad/kampeer trip te maken. Hiervan moeten we dus 3 overnachtingen boeken. 2 ervan zijn op een QLD national park camping ground, en 1 ervan is op een privaat campeer terrein. We zijn van plan om de 1e 2 nachten op hetzelfde NP camground te overnachten, omdat er veel te zien en doen is in de regio. (Blencoe falls camping ground). Echter heb ik nacht 1 en nacht 3 kunnen boeken, voor nacht 2 is het "uitverkocht". Wat nu? Want we willen daar graag 2 nachten staan. Hoe strikt zijn de controles? En is er een andere manier mogelijk om alsnog een nacht te boeken/betalen?

Ik ben niet zo bekend met QLD parks, als met NSW of Vic parks. En zelfs hier in NSW en Vic is het erg verschillend. De campsites rondom Thredbo in de Snowy Mountains, elke dag om 07:00 staan ze al te controleren. Sommige andere sites zie je nooit iemand. School holidays, meer controle, daar buiten vaak minder. Maar over het algemeen is de kans op controle in de populairdere parken best groot.

Wat wellicht belangrijker is: Boek je een plek (genummerd) of gewoon 'toegang'. Is het eerste, dan is je kans 0 dat het goed komt, want dan sta je gewoon op iemand zijn plek. Is het 'vrij kiezen' heb je meer kans. Maar ik denk dat je in een School Holiday zit? In NSW zou ik het dan niet gokken. Met QLD heb ik te weinig ervaring maar zelf zou ik denken dat het net als NSW is.
 
Als het schema het toelaat dan zou dat geen probleem moeten opleveren. We gaan sowieso eind van het jaar richting Brisbane region.

Zal nog wel wat langer duren denk ik... Kerst willen we op Tasmania doen. Al doen we de afgelopen 3 jaar door een vreemd soort toeval een Noosa trip in November.
 
Ik ben niet zo bekend met QLD parks, als met NSW of Vic parks. En zelfs hier in NSW en Vic is het erg verschillend. De campsites rondom Thredbo in de Snowy Mountains, elke dag om 07:00 staan ze al te controleren. Sommige andere sites zie je nooit iemand. School holidays, meer controle, daar buiten vaak minder. Maar over het algemeen is de kans op controle in de populairdere parken best groot.

Wat wellicht belangrijker is: Boek je een plek (genummerd) of gewoon 'toegang'. Is het eerste, dan is je kans 0 dat het goed komt, want dan sta je gewoon op iemand zijn plek. Is het 'vrij kiezen' heb je meer kans. Maar ik denk dat je in een School Holiday zit? In NSW zou ik het dan niet gokken. Met QLD heb ik te weinig ervaring maar zelf zou ik denken dat het net als NSW is.

Je boekt toegang. er zijn 3 kleinere campsites en samen is dat 1 grote campsite. Het zijn idd school holidays en ik heb weinig zin om een dikke fine te coppen. Wil ook niet kamperen zonder te betalen. Wild kamperen zou evt kunnen, door een plekje te zoeken vlakbij de camp site. Maar doe dit liever niet want wil de vegetation niet verstoren. Probleem is dat dit de enige campsite is op het hele traject, en zonder hier te kunnen overnachten valt het hele plan in het water en kunnen we die connecting camp site ook niet op tijd bereiken.. Lastig lastig.
 
Zal nog wel wat langer duren denk ik... Kerst willen we op Tasmania doen. Al doen we de afgelopen 3 jaar door een vreemd soort toeval een Noosa trip in November.

Ja geen probleem hoor. Wij zitten ook vol plannen maar het probleem is meer tijd.

We willen naar NT, en we willen naar Brisbane en Fraser.

Korte termijnplan echter is om wat korte day en weekendtrips in te lassen, niet teveel gear nodig en vanuit daar kijken welke gear bevalt en wat niet bevalt, en evt wat nieuw spul kopen in de komende maanden.

Nu staat een awning op de agenda, en een waeco.
 
Je boekt toegang. er zijn 3 kleinere campsites en samen is dat 1 grote campsite. Het zijn idd school holidays en ik heb weinig zin om een dikke fine te coppen. Wil ook niet kamperen zonder te betalen. Wild kamperen zou evt kunnen, door een plekje te zoeken vlakbij de camp site. Maar doe dit liever niet want wil de vegetation niet verstoren. Probleem is dat dit de enige campsite is op het hele traject, en zonder hier te kunnen overnachten valt het hele plan in het water en kunnen we die connecting camp site ook niet op tijd bereiken.. Lastig lastig.
Snel ferry boeken dan, zit snel vol in die tijd!

Gisteren al even gekeken. Zit nog een beetje met het Victoria verhaal. De boot vertrekt uit Victoria. Wat betekent dat?? Had al bijna geboekt. Maar wat als Victoria chaos blijft? Moet ik dan 2 weken in quarantaine in Tassie. En dan terug 2 weken in ACT?!?! Beetje veel vragen nog eigenlijk :(
 
Gisteren al even gekeken. Zit nog een beetje met het Victoria verhaal. De boot vertrekt uit Victoria. Wat betekent dat?? Had al bijna geboekt. Maar wat als Victoria chaos blijft? Moet ik dan 2 weken in quarantaine in Tassie. En dan terug 2 weken in ACT?!?! Beetje veel vragen nog eigenlijk :(

OK, even de Terms & Conditions uitgeplozen en een mailtje gestuurd (cancellation is normaal gesproken 25% van de booking cost. Dus zo'n 350 dollar in ons geval) Maar even gevraagd of Covid-19 en border situatie niet een 'act of God' situatie is en er dus geen cancellation fees gerekend worden. Nee heb je, Ja kun je krijgen ;)
 
Aangezien hier de nodige off-road fans zitten: wat vinden we van de nieuwe Ford Bronco?

Ik ben groot fan. De styling, de techniek, er is zelfs een handbak! Enige nadeel is dat Ford vooralsnog heeft aangegeven dat ie niet naar ons komt :(

 
Aangezien hier de nodige off-road fans zitten: wat vinden we van de nieuwe Ford Bronco?

Ik ben groot fan. De styling, de techniek, er is zelfs een handbak! Enige nadeel is dat Ford vooralsnog heeft aangegeven dat ie niet naar ons komt :(


Ik ben ook behoorlijk onder de indruk, zeker een waardige contester voor de Jeep Wrangler. Ge kunt zelfs vanaf de fabriek 35" banden hebben :) Voor mij lijkt het wat aan de kleine kant voor touring (week of meer), tenzij voor 1P of 2P met ultralight gear (maarja ik spreek vanuit de ruimte luxe van een landcruiser). Maar zeker een capabel karretje die'k van dichtbij ga volgen :) Helaas nog geen plannen voor RHD, dus zal niet meteen naar Australie komen :(
 
zeker een waardige contester voor de Jeep Wrangler

Hmmmm, dat dacht ik eerst ook. Tot ik de onder echte 4x4 enthousiastelingen gehate afkorting IFS hoorde (Independent Front Suspension)
Het unieke aan de Wrangler is dat het zo'n beetje de laatste der mohikanen is wat betreft fixed axles. En voor echt lomp werk is dat nog steeds de gold standard. Ook de reden waarom de nieuwe Defender geen Defender mag heten (wat mij betreft), maar Discovery X-Treme of zoiets...

En ja, net als de Wrangler geen ruime auto. Ik vind de Wrangler een mooie auto, maar wel wat krap ja. En de Bronco is zeker niet ruimer zo te zien.

Doet me verder een beetje aan de FJ Cruiser denken. Welke origineel ook alleen voor de Amerikaanse markt bedoeld was trouwens. En een auto waar ik ook een soort van haat/liefde verhouding mee heb.
  • Is tie nou lelijk of toch niet?
  • Is het een ode aan het origineel, of een belediging?
De FJ Cruiser is ondertussen al lang weer uit productie maar ben er nog steeds niet uit hahaha Bij de Bronco moet ik nog even kijken of het nu teveel Tonka Nep is, of wel cool...

Ach, maar gewoon de Rivian doen anders?
 
OK, even de Terms & Conditions uitgeplozen en een mailtje gestuurd (cancellation is normaal gesproken 25% van de booking cost. Dus zo'n 350 dollar in ons geval) Maar even gevraagd of Covid-19 en border situatie niet een 'act of God' situatie is en er dus geen cancellation fees gerekend worden. Nee heb je, Ja kun je krijgen ;)
En, antwoord gehad?
 
En, antwoord gehad?

Ja, Melbourne is verstoten en voortaan vertrekt de boot uit Albury NSW (zie kaartje van Thijs earlier)

Nee, alle gekheid op een stokje, ze deden wat van de beloften waar ze zich waarschijnlijk wel aan houden maar je hebt tegelijkertijd geen poot om op te staan. Wat ik ook wel begrijp hoor. Het is voor iedereen een beetje lastig in de toekomst kijken zeg maar ;)

Het kwam er op neer dat ze rekening houden met de omstandigheden. Ik denk dat ze ook niet veel meer kunnen zeggen. Voorlopig nog maar even niet geboekt. We hebben nog een paar duizend dollar in Canada liggen (tickets en appartement) wat we in 2021 hopelijk op kunnen maken. Om dan ook weer geld in een ferry te stoppen waar je misschien niet op kan... Moet bijna een boekhouding bij gaan houden van uitstaande reis tegoeden ;) Laten we het even een paar weken aankijken hoe het zich in Soy Latte Land ontwikkeld (Melbourne that is)
 
Hmmmm, dat dacht ik eerst ook. Tot ik de onder echte 4x4 enthousiastelingen gehate afkorting IFS hoorde (Independent Front Suspension)
Het unieke aan de Wrangler is dat het zo'n beetje de laatste der mohikanen is wat betreft fixed axles. En voor echt lomp werk is dat nog steeds de gold standard. Ook de reden waarom de nieuwe Defender geen Defender mag heten (wat mij betreft), maar Discovery X-Treme of zoiets...

En ja, net als de Wrangler geen ruime auto. Ik vind de Wrangler een mooie auto, maar wel wat krap ja. En de Bronco is zeker niet ruimer zo te zien.

Doet me verder een beetje aan de FJ Cruiser denken. Welke origineel ook alleen voor de Amerikaanse markt bedoeld was trouwens. En een auto waar ik ook een soort van haat/liefde verhouding mee heb.
  • Is tie nou lelijk of toch niet?
  • Is het een ode aan het origineel, of een belediging?
De FJ Cruiser is ondertussen al lang weer uit productie maar ben er nog steeds niet uit hahaha Bij de Bronco moet ik nog even kijken of het nu teveel Tonka Nep is, of wel cool...

Ach, maar gewoon de Rivian doen anders?

De FJ is lelijk, maar dat maakt hem cool. Ik heb verder niks met de originele Bronco, dus ik vergelijk hem niet.

Voor wat betreft the lack of IFS, ik ben een normie. Ik wil m'n offroader net capabel genoeg zodat ik zonder af te remmen over de IKEA drempeltjes kan knallen ;)

Ik ben fan van de deuren en het dak die er af kunnen. Dat zet hem in de categorie speelgoed voor mij. Wat ik aantrekkelijk vond aan de Gladiator vind ik hetzelfde aan de Bronco, met het voordeel dat de Bronco naar het lijkt wat beter on road gedrag heeft. Ik krijg bij het zien van die auto helemaal de behoefte om de deuren en de achterste helft van het dak eraf te halen en naar het strand te gaan. De voorste helft van het dak laat ik zitten want ik ben bang voor de Australische zon.

Ik zou hem overigens nooit nieuw kopen, het lelijkste aan de auto vind ik de strakke lak. Net als een perfecte Defender. It just looks wrong. Doe mij maar iets met krassen, deuken en wat condensatie in de achterlichten, haha.
 
Het is niet de lack of IFS @Thijsvr ;) Het is feit dat de Bronco IFS heeft. Net als elke andere auto op deze planeet behalve de (oude/echte) Defender, Wrangler, Ineos Grenadier en de 70-series (maar die heeft dan weer bladveren dus dat is helemaal klote voor bruut off-road, maar tja, technisch gezien hoort tie in het rijtje)

Je wilt eigenlijk geen onafhankelijke wiel ophanging maar gewoon zo’n spoor biels met wielen er aan, aan beide zijden.

Maar als je een mall-crawler 4x4 zoekt dan is IFS de way to go ;)
 


OFX
Back
Top