De DSG bak (s-tronic) vind ik vooral zo fijn omdat hij zo onwijs gaaf manueel schakelt
Maar als je dat zat bent het ook een goede automaat is. Enjoy!
Na zo'n 2000km totaal, en zo'n 600 km gereden door mijzelf is het tijd voor een ervaringsverslag
De Audi A3 1.4 TFSI 150pk COD (Cylinder On Demand) met 7 Speed S-Tronic gearbox heeft 2 gezichten. Laat ik vooropstellen dat alles in deze configuratie is afgesteld op comfort. En dat is zeker wat deze auto biedt. De rijbeleving is comfortabel, erg stil en de motor blijft erg op de achtergrond bij normaal rijden. Als je buiten de auto staat en wat wilt zeggen moet je echt flink je stem verheffen wil de persoon in de auto je verstaan, dus op isolatie gebied zit het allemaal wel snor. Op langere stukken snelweg met 100 in 7e versnelling schakelt de auto 2 cilinders uit en coast je als het ware op 2 cilinders, waardoor het verbruik zakt. 1 op 20 hebben we zonder veel moeite behaald en dat was zonder te hypermilen. We tanken hem wel altijd af met Shell V-power dus dat zal ook invloed hebben op verbruik en prestaties. Ook met normaal stadsverkeer ligt het verbruik rond de 6.8-7.0l per 100, dus ook niet slecht. En het gaat allemaal in alle rust. Je zou zweren dat je met een grotere auto onderweg bent. Afwerking is top, met mooie materialen, lederen interieur en mooi zacht dashboard. Echte aluminium handgrepen en draaiknoppen welke ook een fijne weerstand hebben. Volgens mij is het ook 1 van de weinige auto's in dit segment die regelbare ventilatieroosters voor de achterpassagiers hebben. Achterin is het voor volwassen wel aan de krappe kant, ik kan met mijn 193 cm niet achter mijzelf zitten.
En als je iets meer haast hebt, wat dan?
De gearbox moet soms even nadenken voordat hij in actie komt bij wegrijden, soms duurt dat te lang waardoor je soms te veel gas geeft en je opeens wegschiet. Vergt wat gewenning. De gearbox kiest altijd de hoogste gear dus met 50 rijdt je al in 6. Goed voor verbruik en stil aan boord maar niet zo goed als je opeens wil wegtrekken, dan schakelt hij te ver terug en begint de motor te loeien. Ook als je vanaf stilstand hard optrekt dan blijft hij te lang in 1 hangen, en loeit flinkt, dan naar 2 en dan pas kom je echt goed vooruit. Op een bochtige weg merk je dat het een VAG product is, sturen gaat nog redelijk direct maar onderstuur treedt vrij snel op, komt ook omdat dit het FWD model is. Als je de bak naar manual schakelt is dit wel een feestje, gearchanges up and down komen instant en je kunt op deze manier merken dat je toch 150 pk onder je rechtervoet hebt, de auto voelt opeens veel rapper aan. Alleen jammer dat de flippers heel klein zijn. Maar voor mij de reden om altijd de M stand te kiezen, missus blijft liever in A.
Al met al zeer tevreden over deze auto, al vinden we beiden wel dat deze auto Quattro en wat meer vermogen verdient, dus als deze aan inruil toe is weten we al wat de opvolger wordt, de S3. Tussentijds chippen we deze auto wel naar 192 pk, voor iets meer fun in de M stand.