Het grote auto topic

Ik geloof dat de 1.4T(F)SI als 180pk versie in de Polo GTI lag, dus software matig zou je heel makkelijk de motor meer vermogen kunnen geven. Een mooi projectje lijkt mij ;)
 
Ik geloof dat de 1.4T(F)SI als 180pk versie in de Polo GTI lag, dus software matig zou je heel makkelijk de motor meer vermogen kunnen geven. Een mooi projectje lijkt mij ;)

Yep dat is een projectje wat we zeker gaan oppakken. 192 pk gaat het worden.
 
Na een paar mislukte start in Sketchup (de leercurve is vrij stijl...) Lukt het nu best aardig, al zeg ik het zelf.
De Unimog is van het internet gedownload hoor, de camper body is van scratch getekend. Als je eenmaal een tijdje bezig bent is het best leuk om te doen dat tekenen. Maar het is ontzettend tijdrovend voor een self-taught knutselaar.

In eerste instantie wilde we gewoon een vaste (hoge) body. Maar we neigen nu toch naar een slide-off camper zodat we Matilda ook gewoon kunnen gebruiken om plantjes te gaan halen of werk te doen op het land. Een Unimog is uiteindelijk een roadworthy tractor. (Voor als we straks in Queensland wonen) Dus dan is het handig als de body er af kan. Maar als je dat doet komt de camper op een subframe en wordt nog hoger, dus dan maar een pop-top :)

Hebben hem ook een half metertje korter gemaakt, gewoon om onszelf te Challengen. Meer is niet altijd beter, maar meer kost altijd meer geld. Dus 4 meter lang is lang genoeg. Dat is ongeveer hoe groot onze caravan was in NL. En de Unimog is iets langer en breder, en het is hier meer mooi weer. Dus dat komt vast goed! Nu weer centjes sparen ;)
 

Attachments

  • Screen Shot .png
    Screen Shot .png
    229.4 KB · Views: 13
  • Screen Shot 2020-05-09 at 17.14.54.png
    Screen Shot 2020-05-09 at 17.14.54.png
    357.3 KB · Views: 14
  • Screen Shot 2020-05-09 at 17.15.42.png
    Screen Shot 2020-05-09 at 17.15.42.png
    294.8 KB · Views: 13
Sketchup is leuk om mee te klooien, heb er al heel wat fijne huis designs mee gemaakt voor als we ooit nog een keer iets hoger op de berg terecht komen. Maar idd je moet er wel even bekend mee raken. Tof programma.

Camper ziet er goed uit. Ik mis alleen de extra grote fuel tanks aan beide kanten. Misschien nog een diagonaal geplaatste solarpanel op het dak van de mog om de wind wat te breken naar de camperkoets toe. Zal goed zijn voor fuel economy. Wanneer zijn jullie van plan om permanent in QLD te gaan wonen?
 
Sketchup is leuk om mee te klooien, heb er al heel wat fijne huis designs mee gemaakt voor als we ooit nog een keer iets hoger op de berg terecht komen. Maar idd je moet er wel even bekend mee raken. Tof programma.

Camper ziet er goed uit. Ik mis alleen de extra grote fuel tanks aan beide kanten. Misschien nog een diagonaal geplaatste solarpanel op het dak van de mog om de wind wat te breken naar de camperkoets toe. Zal goed zijn voor fuel economy. Wanneer zijn jullie van plan om permanent in QLD te gaan wonen?

De Unimog is unaltered van internet geplukt. Heb daar geen tijd en moeite ingestoken zover ;) De box in 3D ontwerpen helpt omdat je dan toch dingen ziet die je in 2D niet zo goed ziet (dat het niet lekker past of zo met een deur.) En ja many details moeten nog ingevuld worden. Zoals waar solar panels, brushbars enz.

Qld. Ja, ligt een beetje aan werk hier. Hoe meer of minder we hier verdienen. Dus te eerder (of later) we vertrekken. Vooral omdat het doel is niet of nauwelijks te werken daar.
Dus hypotheek in Canberra moet zich afbetalen met verkoop huis. Hypotheek QLD moet afbetaald zijn en er moet geld zijn om van te leven met minimale werk verplichtingen. Beetje vakken vullen paar keer per week moet voldoende zijn ;)

Dus salaris en sparen hier in Canberra is belangrijk. Gelukkig zei de huurder in QLD dat hij er pas uit gaat als wij er in gaan en geen dag eerder. Het is een echte Queenslander die lekker heel de dag in shorts en thongs rond loopt en teveel kapotte auto’s verzameld als tie de kans krijgt 😂 Dus die zit helemaal op zijn plek daar, een beetje uit de weg van iedereen. Lang verhaal kort; het ziet er naar uit dat die inkomsten iig wel redelijk safe zijn.
 
Last edited:
Na een paar mislukte start in Sketchup (de leercurve is vrij stijl...) Lukt het nu best aardig, al zeg ik het zelf.
wat een Gaaf Project. Sketch up is idd een goed tekenprogramma voor de masses omdat het redelijk intuïtief kan werken en een redelijke leercurve heeft Itt de ‘echte’ 3D programma’s (en geen fortuin kost, zelfs de pro versie).
Misschien loont het de moeite om de serie Tiny house nation te bekijken (Netflix?) waar vooral de gave Mac Gyver achtige multi functionele oplossingen de moeite waard zijn. Voor zo’n relatief kleine ruimte zou het handig zijn om zaken (vooral de dag-nacht zaken zoals bed) dubbel te kunnen gebruiken. Of nadenken wat doen we vooral binnen en wat buiten. Zoals: het lijkt erop dat dit toch redelijk op Europese layout is gebaseerd (binnenkeuken, redelijk dicht/afgesloten). Terwijl wat ik zo gaaf vind aan de Australische trailers zijn die uitschuifladen die de unit rondom omtoveren tot een buitenkeuken of douche (jouw unit zit natuurlijk wel hoger...maar misschien geeft dat extra, andere mogelijkheden?) Of is dat anders in non tropical aussie regions? Of wat met een daglichtkoepel boven je bed for stargazing? Ik ga ervan uit dat onder het bed plaats is voor storage?
Maar ik kan me ook inbeelden dat de unimog unit gewoon de korte essentiële escape room is voor uitstappen. Dan nog lijkt er me meer mogelijk! Gewoon om je wat te pushen hoor 😎
 
wat een Gaaf Project. Sketch up is idd een goed tekenprogramma voor de masses omdat het redelijk intuïtief kan werken en een redelijke leercurve heeft Itt de ‘echte’ 3D programma’s (en geen fortuin kost, zelfs de pro versie).
Misschien loont het de moeite om de serie Tiny house nation te bekijken (Netflix?) waar vooral de gave Mac Gyver achtige multi functionele oplossingen de moeite waard zijn. Voor zo’n relatief kleine ruimte zou het handig zijn om zaken (vooral de dag-nacht zaken zoals bed) dubbel te kunnen gebruiken. Of nadenken wat doen we vooral binnen en wat buiten. Zoals: het lijkt erop dat dit toch redelijk op Europese layout is gebaseerd (binnenkeuken, redelijk dicht/afgesloten). Terwijl wat ik zo gaaf vind aan de Australische trailers zijn die uitschuifladen die de unit rondom omtoveren tot een buitenkeuken of douche (jouw unit zit natuurlijk wel hoger...maar misschien geeft dat extra, andere mogelijkheden?) Of is dat anders in non tropical aussie regions? Of wat met een daglichtkoepel boven je bed for stargazing? Ik ga ervan uit dat onder het bed plaats is voor storage?
Maar ik kan me ook inbeelden dat de unimog unit gewoon de korte essentiële escape room is voor uitstappen. Dan nog lijkt er me meer mogelijk! Gewoon om je wat te pushen hoor 😎

Lang antwoord komt! Binnen ruimte is alleen voor regen en kou. (En om te slapen) onder de tray komt de buitenkeuken. Aan de body een awning etc. Binnen is echt alleen voor de luxe van een bathroom, een volledig bed, slecht weer refuge en storage. Vandaar dat we ook een halve meter korter zijn gegaan dan eerst. Binnen is niet zo belangrijk eigenlijk ;)

Zal vanavond wel even de design brief delen!
 
Sneak peek! Zal vanavond wat meer plaatsen ;)

Nu met buiten keuken (in de box onder de tray, en onder de awning zodat je droog/in de schaduw kunt koken. Dat tie dan wellicht wat smoezelig wordt nemen we op de koop toe. Schaduw is van levensbelang, een schone awning niet zo :D)


Screen Shot 2020-05-25 at 10.14.30.png
 
Sneak peek! Zal vanavond wat meer plaatsen ;)

Nu met buiten keuken (in de box onder de tray, en onder de awning zodat je droog/in de schaduw kunt koken. Dat tie dan wellicht wat smoezelig wordt nemen we op de koop toe. Schaduw is van levensbelang, een schone awning niet zo :D)


View attachment 1143
Dat is een flinke klapperd die je kan maken als je midden in de nacht de deur uit komt. Of komt er een uitschuif trap bij?
 
Dat is een flinke klapperd die je kan maken als je midden in de nacht de deur uit komt. Of komt er een uitschuif trap bij?

De ingang zit op 1.60mtr. Dus ik denk dat het een trap wordt! Elke keer er in, en er uit klauteren gaat snel vervelen gok ik.

Er zit trouwens een wc in. Dus voor de nachtelijke pit stop hoef je maar 2 meter, overdekt, te lopen.
 
wat is de afmeting van het bed?
Denk je dat 2 diesel tanks genoeg zijn?

Bed is standaard Queen size bed 153 breed x 200 lang. De lattenbodem in de tekening is van Ikea :)
De camper body is 240 breed, dus je houdt wat ruimte over, vandaar de kastenwand aan het voeten eind.

2 standaard/originele dieseltanks moet voldoende zijn. Dat geeft je zo'n 1200km radius bij normaal verbruik.
 
Bed is standaard Queen size bed 153 breed x 200 lang. De lattenbodem in de tekening is van Ikea :)
De camper body is 240 breed, dus je houdt wat ruimte over, vandaar de kastenwand aan het voeten eind.

2 standaard/originele dieseltanks moet voldoende zijn. Dat geeft je zo'n 1200km radius bij normaal verbruik.

Hoe heb je normaal gebruik berekend? Hoeveel liter gaat er totaal in? Want onder normaal gebruik versta je black top neem ik aan? Want als je off road gaat gaat je verbruik enorm stijgen. Dus vraag me af of 2 tanks voldoende is?
 
Hoe heb je normaal gebruik berekend? Hoeveel liter gaat er totaal in? Want onder normaal gebruik versta je black top neem ik aan? Want als je off road gaat gaat je verbruik enorm stijgen. Dus vraag me af of 2 tanks voldoende is?

25 liter per 100km. Een mix van blacktop en gravelroads zou daar ongeveer uit moeten komen. Op de weg loopt de motor wellicht wat zuiniger maar heb je meer luchtweerstand. Eenvoudig off-road/gravel heb je minder luchtweerstand. Echt grof 4x4 werk, ja dan schiet het verbruik wel omhoog.

De originele tanks zijn vrij klein. 160 liter per stuk. Maar dat zijn minor details. Je kunt ook iets hogere/diepere tanks nemen. Dat zijn details die zich gaan invullen. Het is maar net wat voor tanks er op GumTree staan ;)

Over het algemeen is het makkelijker om aan diesel te komen dan water. Beide is nu 320 liter.
 


OFX
Back
Top