Het grote auto topic

geen probleem @afterbang , want dit is ook het topic waar dit in eerste instantie heen gemoeten had, my bad.

Ik zat even op de site van Unidan te kijken, en kwam de truck inderdaad tegen in de for sale sectie. 350k. tja.....

Storage was top, nadeel van het ladesysteem vond ik dat alles te hoog zit en je altijd een trap nodig hebt, zelf om normaal bij de fridge te kunnen.
CTIS is echt briljant, en lijkt me ook de enige manier waarop je dit kunt doen? Het lijkt me niet dat je deze banden kunt bijpompen met hetzelfde soort compressor als ik heb? Dat duurt uren. Dat CTIS systeem zou ook niet misstaan op Landcruisers.

Die hele area behind the front seats zou ik persoonlijk ook anders benutten, extra watertanks of storage of wat jij zegt een soort van zithoek met tafeltje oid. Pop up rooftoptent is briljant. Beetje hetzelfde idee als een Troopcarrier. Makkelijk in te klimmen van binnenuit.

Laat ik het zo zeggen: na het zien van de video begrijp ik het nut van een Unimog beter. En zie nu wel dat er gewoon een heel capabele tourer van gemaakt kan worden, als je er maar voldoende coin in stopt..

Als je een 200 series vollaadt ga je ook al richting de 4 ton, dan met een trailer zit je zomaar op 7 ton, dus dan is het verschil met een mog zeer klein. Verbruikcijfers van deze truck vielen me ook nog wel mee.

Ik zou zelf eerder gaan voor een Troopy met pop top opbouw denk ik, zelfde idee maar dan wat compacter.
 
De hoogte van alle lades is niet optimaal nee. Wij zullen naast de boxes onder de tray dan ook niet zoveel lades van buitenaf hebben. Al hebben wel de ruimte onder het bed als grote storage bak, en ja daar heb je al snel een opstapje voor nodig.

Het opbanden van banden gaat met de compressor op de motor. Bij Vrachtwagens werken de remmen en dergelijke op lucht. Je hebt dus lucht tanks en een knoepert van een compressor. Die doet iets van 15 bar en levert af in een stuk of wat lucht tanks. Daar heb ik een aftakking vanaf met een hose connector. Nadeel is dat je dan nog steeds met het handje de banden op moet pompen. Of aflaten. Stap 1 is, een tweede hose connector aan de andere kant zodat we ieder een kant kunnen oppompen. Denk namelijk dat de compressor niet de limiterende factor is. Wordt vervolgd!

En ja, zoals je ziet en zelf ook zegt, een LC met trailer is langer dan een Mog en zal niet veel minder verbruiken. Met een Mog is de breedte en de hoogte meer een dingetje dan de lengte. Maar ja, elke oplossing voor de ‘kampeer en touring’ challenge heeft zijn voor en nadelen. En iedereen zoekt ook iets anders. Daarom zijn er ook zoveel verschillende oplossingen 😁
 
Als je een 200 series vollaadt ga je ook al richting de 4 ton, dan met een trailer zit je zomaar op 7 ton

Zit net een filmpje te kijken. Papa, mama, kleuter en een HiLux + kleine caravan. 5900 kilo combined. Dus ja, een 200 series met een extra fuel tank en een serieuze trailer en gear gaat zeker wel richting de 7 ton ;)

(en uiteraard was de HiLux over zijn GVM 😂)
 
Aan projecten geen gebrek daar. Ik vind Arthur nu al gaaf!

Arthur is the bomb! Overgrootvader van Alice (onze Defender)

Hou een beetje bij wat er in de ‘Classic EV’ wereld gebeurd. En waarschijnlijk gaat de grote verbouwing pas plaatsvinden als we in QLD wonen. Want dan heb ik de ruimte, een garage, een hefbrug enz.

In de tussentijd lees ik mee wat mensen uitvinden en hoop ik op zakkende battery prijzen/meer written off Nissan Leaf’s 👍
 
En in klein, en een keer ander, auto nieuws. We hebben 1 auto weg gedaan. Naast de Land Rover en de Jeep hadden we ook nog een Subaru Outback. Ondanks dat we de Jeep al een klein jaartje of zo hebben, hadden we de Suby aangehouden voor vrienden die overkwamen in December en een vriendin had hem daarna een tijdje in bruikleen nadat de hagelstorm een half jaartje terug haar auto tot een zielig hoopje blik had omgevormd.

Er was ook het idee als ik ook hier lokaal een baan zou moeten zoeken dat ik dit als runabout zou gebruiken. Maar elke 3 maanden wordt ik weer met drie maanden verlengd tot nu toe (zul je zien dat dit nu niet gebeurd hahaha) an de Jeep staat ook veel thuis aangezien Miss Bang ook veel vanuit huis werkt. De Land Rover is niet echt een auto die ik dagelijks wil gebruiken om mee naar kantoor te rijden, maar a) dat zie ik niet zo snel gebeuren (dat ik ook dagelijks naar een kantoor moet rijden hier) b) dat zien we tzt dan wel weer. Fiets, Bus, Carpoolen, Motorfiets, Land rover zijn allemaal opties afhangend van hoe het zich ontvouwt tzt. Beetje overdreven voor de what-if scenario een auto op voorraad te hebben. De driveways zijn ietsje leger nu. Nu alleen nog maar een Land Rover, en nog een Land Rover, een Jeep en een Unimogje ;)
 
Zo de kogel is door de kerk: de Outlander zal worden opgevolgd door een nieuwe Prado! Een volgende stap in onze integratie kan je zeggen. De outlander leek ons een stoere 4x4 toen we hier aankwamen maar dat bleek al snel een misrekening. Niet de schuld van de Outlander want het is/was een geweldige auto eigenlijk. Erg comfortabel, betrouwbaar, luxe, gezinsauto,...Maar vooral door wat je rond je ziet tijden en uiteindelijk wat je hier goed kan gebruiken wil je af en toe van de gebaande paden, letterlijk. Al die Utes en grotere 4x4’s hebben zo hun reden hier in FNQ.
Dus nu de lease van de Outlander in januari ophoudt zijn we eens verder gaan kijken. De nieuwe defender vind ik, ondanks de vele mindere kritieken van de die hards, een auto met geweldige looks en ongetwijfeld fantastische capaciteiten maar duidelijk buiten budget en eerlijk ook buiten wat we nodig hebben maar Nog altijd leuk om over te dromen. Meer praktisch komen we uit op de Prado en ditmaal hebben we gekozen om de auto meteen uit te rusten met enkele opties (van Toyota en Opposite Locks) voor nog betere integratie ☺ en om volop te kunnen genieten van het landschap straks zonder veel zorgen: bulbar met led spotties (geen bar want dat stoort blijkbaar enkele sensoren), roofrack, Safari snorkel, towbar, dual battery system met Anderson plug achter, recovery point front en tow pro system (voor een camper trailer in de toekomst). Enkele items heb ik zelfs moeten Googlen want die 4x4 wereld is nog redelijk nieuw voor ons maar erg veel zin in om dit te ontdekken. Dank ook @afterbang voor enkele tips!
Nu is het wachten want alle Prados hier zijn uitverkocht omdat de Prado een mooie upgrade krijgt (oa CarPlay en wat andere meer moderne accessoires) en wordt hoogstwaarschijnlijk in December geleverd (al kan dat hier in FNQ soms wel eens anders uitpakken 😎)
 
Last edited:
Good on ya mate. Op naar de Cape 😁

Fijne is dat je nu even om je heen hebt kunnen kijken en een beetje ervaren wat je nodig denkt te hebben. En dan nu de beslissing nemen.

De nieuwe Defender was ook een goede optie maar begrijp dat budget niet unlimited is. Ik denk dat je veel plezier gaat beleven met de Prado 👍
 
Doe ervaring op voordat je helemaal vol uit gaat met het "integreren". Niet alles wat je ziet op andere auto's is nodig voor wat jij doet.
Dat komt wel goed. Dit forum is iig al goede graadmeter.
Maar integreren moet wel van 2 kanten komen. Ondanks het feit dat we bij zelfde leasemaatschappij blijven, ons visum sinds onveranderd is, ik het ruim een maand geleden aan Fleetplus heb doorgegeven, komen ze nu aan dat ze toch geen langlopend contract kunnen aanbieden. Enkel tot eind visa (oktober 2021; daarna kunnen we over op PR) en dan bij verlengen visa nieuwe lease. Begrijpelijk maar wel beetje last in het proces. Eens afwachten welke bedragen hieraan gekoppeld gaan worden en of het dan nog interessant is.
 
Dat zie je hier toch met regelmaat gebeuren. Ergens is het papiertje dan bij iemand op zijn bureau gekomen en die vind het risico te groot (ze zijn nogal risico-mijdend hier want 'o wee, o wee') Wel balen dat dit nu pas boven komt drijven net voor bestellen. De verkorte lease tijd zal het wel eens duurder kunnen maken. Maar geen idee hoe Lease hier werkt, dus hopelijk valt het mee!
 
Dat zie je hier toch met regelmaat gebeuren. Ergens is het papiertje dan bij iemand op zijn bureau gekomen en die vind het risico te groot (ze zijn nogal risico-mijdend hier want 'o wee, o wee') Wel balen dat dit nu pas boven komt drijven net voor bestellen. De verkorte lease tijd zal het wel eens duurder kunnen maken. Maar geen idee hoe Lease hier werkt, dus hopelijk valt het mee!
Nou valt totaal niet mee. Omdat ze er ook nu pas achter komen dat als Prado geleverd kan worden, rond december, er minder dan 12 maand zit tussen levering en eind visa en ze geen leasecontracten voor minder dan 12 maand kunnen geven. Ben benieuwd of we dan de Outlander kunnen houden want dat loopt af in Januari....
En dat terwijl Annelies een vast, onbeperkt contract heeft, los van een visa. Met een beetje geluk kunnen we procedure PR starten begin januari maar gezien dat afhangt van Queensland Healts snelheid van handelen en dit een overheidsorganisatie is.....
Ik baal vooral van het feit dat dit info is die ze vanaf het begin hadden.
(Komt erbovenop Dat we ondertussen in de clinch liggen met de owner/real estate manager. Kregen na de laatste huis inspectie totaal onverwacht een form 11 notice to remedy breach met lijst van damages/cleaning die we binnen de maand moeten oplossen. Is ander topic maar we hebben legal advice ingewonnen en niets verplicht ons bij een huis inspectie het huis in staat van eind contract te hebben. ‘De schade’ zijn vlekken en krasjes op de muren.....). Leve de Aus administratie en de houding towards non PR.
 
What a mess!

Ik was al bang voor je lease, maar wilde niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten. Mooi staaltje, hoe hou je mensen gemotiveerd...

En dat met je huis is 1 van de redenen waarom we gekocht hebben (wat makkelijker gezegd dan gedaan is voor jullie als niet PR)
Als huren hier zo zou werken als in NL hadden we na QLD niet ook nog eens hier in ACT gekocht. Maar aangezien je als huurder bijna rechteloos bent, hebben we hier ook nog maar een huis gekocht...

Anyway, auto’s. Ben benieuwd of je straks na January wellicht het ‘grote fiets topic’ moet gaan starten 😳
 
Ik heb nog steeds het idee dat een novated lease niet veel zin heft.
Wij hebben het met 2 auto's gedaan, maar kon achter af niet echt het voordeel er van zien.
 
Ik heb nog steeds het idee dat een novated lease niet veel zin heft.
Wij hebben het met 2 auto's gedaan, maar kon achter af niet echt het voordeel er van zien.
Als je werkt voor Queensland Health gaat je lease eerst van je bruto salaris via Remserv. Per jaar levert ons dat minimaal 3.500$ op dus dat lijkt me niet slecht zonder iets te doen. Daarnaast is alles included: benzine, onderhoud....
Heb je een alternatief?
 
Toen wij het deden werkte het hetzelfde.
Eerst een gedeelte betalen pre-tax, de rest post-tax.
Alles inclusief en toch had ik het idee dat ik meer betaalde dan dat ik het zelf had gekocht out right.
 
wat een narigheid allemaal weer @SteveSW, ik weet zo ongeveer wel hoe je je moet voelen want wij hebben ook veel soortgelijks meegemaakt. Ruil de auto in voor een hypotheek een het huurhuis voor een appartement en dan komt het allemaal wel erg overeen. Het hatelijke is dat er altijd in eerste instantie alles mogelijk is, en dat er dan later door een pennelikker een label ' te groot risico' aan gehangen wordt. Het is gewoon niet fijn om visa holder te zijn in dit land. Als PR of citizen merk je niet eens tegen wat voor muren je aanloopt, waar non residents tegenaan lopen. Mijn advies: geef niet op, ga niet bij de pakken neer zitten en ga stoicijns verder: chipping away at it. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar boos worden heeft ook weinig zin. De auto kan nu even niet, koop tijdelijk een goedkope auto en als de PR er is ga dan voor de nieuwe Prado. Huur situatie is een lastige, je hoeft naar mijn weten niks op te lappen terwijl je nog huurt, alleen als je vertrekt wat je zelf ook al zei. Probleem is dat het kwaad bloed kan zetten bij de verhuurder en die je contract op zegt. Aangezien de huurmarkt zeer krap is op het moment lijkt me dat ook geen fijne optie. Als het echt uit de klauwen loopt hebben wij nog 3 slaapkamers en een badkamer over ;)

Novated lease: wij hebben ook de berekening laten maken aangezien ik zelf ook bij QH werk, en ik ben het persoonlijk wel met @Wilsil eens, alles bij elkaar zag ik het voordeel ook niet echt.

Niet om je de moed helemaal in de schoenen te laten zakken, maar als je voor je PR afhankelijk bent van QH, dan vrees ik het ergste. Als ik zie hoe lang ze over relatief simpele procedures doen wil ik niet weten hoe lang dat gaat duren, maar misschien valt het allemaal snel op z'n plek straks.

Lekker doorsparen en straks een mooi lappie grond kopen met een zelf ontworpen huis erop, met een gloednieuwe Prado op de oprit. Gaat allemaal goed komen. Bij mij is het goed gekomen, en dat gaat bij jullie ook gebeuren, daar ben ik van overtuigd.
 


OFX
Back
Top