Het grote auto topic

ongezien gekocht? Zo jij durft, helemaal met een jeep ;) zou ik persoonlijk echt nooit doen. Maar het wordt hier vaak geadverteerd door dealers dus zal inderdaad niet ongewoon zijn. Erg fijn dat de auto bevalt en dat jullie lekker kunnen gaan trippen.

@afterbang , heel gek maar ik vind die stengels links en rechts niet zo'n probleem hoor? De audi heeft de richtingaanwijzer op z'n Europees links zitten en de Pajero Japans rechts. Ben er nog nooit de mist mee in gegaan tot heden.
 
@afterbang , heel gek maar ik vind die stengels links en rechts niet zo'n probleem hoor? De audi heeft de richtingaanwijzer op z'n Europees links zitten en de Pajero Japans rechts. Ben er nog nooit de mist mee in gegaan tot heden.
Het is voor mij een bron van verwarring. Bij de Mini van partner zit de richtingaanwijzer links, en bij mijn Mazda rechts. De keren dat ik met de ruitenwissers aan de rotonde ben opgereden is niet meer te tellen.
Dus ook voor mij een voordeel van de Jeep. Helaas moet ik nog tot Januari wachten tot er een nieuwe batch komt, want de laatste Jeep die aan mijn specs voldeet is een dag eerder verkocht door een andere dealer. :(
 
ongezien gekocht? Zo jij durft, helemaal met een jeep ;) zou ik persoonlijk echt nooit doen. Maar het wordt hier vaak geadverteerd door dealers dus zal inderdaad niet ongewoon zijn. Erg fijn dat de auto bevalt en dat jullie lekker kunnen gaan trippen
Het is dat ie van een dealer komt met een goed serviceboekje. En stuk goedkoper incl. Transport dan hier. Ben niet zo’n auto techneut dus de mogelijkheid dat ik erin geluisd wordt als ik er naast sta is even reëel. Enige is dat je moeilijker kan verhaal halen mocht er iets fout gaan maar jij hebt ook al gemerkt met de Audi dat dat ook niet zo simpel is als je ter plekje koopt. Maar eerlijk, ik vind/vond het ook best spannend. Zeker als je hem in zuid Cairns moet gaan ophalen in een vage loods. Maar de outlander werd gedropt in het donker in een achterafstraatje. Die was wel nieuw maar qua aflever plek gaan we erop vooruit 😁. Wie weet is volgende zelfs in een showroom.
 
Last edited:
Voor mij ging het denk ik mis op het feit dat ik soms weken de Subaru niet reed, (en wel de Defender) en dan plots weer wel.
En ja, zoals @FritsC, afslaan met de ruitenwissers aan was een bekend fenomeen (die je dan ook nog een hartverlamming gaven omdat de ruit kurkdroog is, en ze dus met veel kabaal over de vooruit heen schraapten)

De Unimog heeft net als de Jeep maar 1 stengel, wel aan de Japans/Australische kant... waarschijnlijk zo aangevraagd door Defensie :mad:, want Unimog is gewoon Europees natuurlijk. Het feit dat het maar 1 stengel is helpt. Maar goede kans dat ik nog eens onderzoek of het terug gebouwd kan worden naar Europees.

Jammer dat we nu zo lang op de foto's moeten wachten @FritsC :( (en jij op de auto zelf natuurlijk)
 
Het feit dat het maar 1 stengel is helpt.
ja dat is de truk. je voelt niks met je rechterhand, zet dus ook niet de ruitenwissers aan :D en je linkerhand neemt automatisch over. Dat trucje werkt dus niet als ik straks weer in de outlander stap :rolleyes: . maar annelies is wel gecharmeerd van de Jeep dus misschien houden we het straks wel bij 1 stengel overal.
 
Het is dat ie van een dealer komt met een goed serviceboekje. En stuk goedkoper incl. Transport dan hier. Ben niet zo’n auto techneut dus de mogelijkheid dat ik erin geluisd wordt als ik er naast sta is even reëel. Enige is dat je moeilijker kan verhaal halen mocht er iets fout gaan maar jij hebt ook al gemerkt met de Audi dat dat ook niet zo simpel is als je ter plekje koopt.

Nee uiteraard, het stukje zekerheid van het op afstand kopen als alle documentatie op orde is en de dealer betrouwbaar overkomt begrijp ik zeker hoor, en het risico dat je erin genaaid wordt blijft er altijd met een auto. Garantie en reparaties claimen is sowieso altijd een gedoe, dit is bij ons nu wel uiteindelijk goed gekomen, en alles is na lang gezeur uiteindelijk opgelost, dat we hierbij persoonlijk binnen konden vallen bij zowel de verkoper als de audi dealer heeft dit wel makkelijker voor ons en urgenter voor hen gemaakt. Kort gezegd: ze wilden van ons gezeur af. Op afstand kunnen ze je iets makkelijker afpoeieren.

Maar ik bedoelde meer het stukje: testrijden met de auto, braketest, goed luisteren naar motor en bijgeluiden, en vooral, vind je de auto lekker rijden, want zoals ik het lees was de eerste keer dat je in een Jeep reedt toen hij afgeleverd was in Cairns? Voor mij zijn dit soort dingen heel belangrijk, net als geur in een auto. Als de geur mij niet bevalt laat ik hem staan. Er zijn veel details die je op de foto's niet kunt zien en ervaren, hoe gedetailleerd de foto's ook zijn. Kleine schades, slijtages in het interieur, allemaal dingen die ook van invloed zijn op de aanschafprijs uiteindelijk.

Maar inderdaad, verder snap ik dat het op afstand kopen aantrekkelijk is door de veel lagere prijzen down south, ik heb mijn auto niet voor niets in Gold Coast gekocht. Zal dit de volgende keer weer doen, en dan combineren met een trip naar schoonmoeders en gewoon zelf terug rijden. En uiteraard gefeliciteerd met de aanschaf, want ik bedoel het verder niet als kritiek ofzo. Ieder zijn ding toch?
 
Maar ik bedoelde meer het stukje: testrijden met de auto, braketest, goed luisteren naar motor en bijgeluiden, en vooral, vind je de auto lekker rijden, want zoals ik het lees was de eerste keer dat je in een Jeep reedt toen hij afgeleverd was in Cairns? Voor mij zijn dit soort dingen heel belangrijk, net als geur in een auto.
En uiteraard gefeliciteerd met de aanschaf, want ik bedoel het verder niet als kritiek ofzo. Ieder zijn ding toch?
Oh ik zag het zeker niet als kritiek! Je hebt natuurlijk gelijk: een auto dient om te rijden en het is een beetje raar om het dan aan te schaffen zonder dat essentieel aspect echt gedaan te hebben! Eigenlijk net zoals ik me als architect enorm verbaas dat de waarschijnlijk grootste uitgave in je leven en iets wat zoveel invloed heeft op je dagelijkse leven redelijk knullig en zonder veel ervaring wordt gedaan: het kopen van een huis. Je zou er eerst een tijdje in moeten kunnen wonen voor je zoiets mag/kan/wil kopen in plaats van erdoor gejaagd te worden.
Ik ben er meer als soort 'amateur' met wat gegoogle en hulp van mensen die er wel verstand van hadden ingerold.
 
Oh ik zag het zeker niet als kritiek! Je hebt natuurlijk gelijk: een auto dient om te rijden en het is een beetje raar om het dan aan te schaffen zonder dat essentieel aspect echt gedaan te hebben! Eigenlijk net zoals ik me als architect enorm verbaas dat de waarschijnlijk grootste uitgave in je leven en iets wat zoveel invloed heeft op je dagelijkse leven redelijk knullig en zonder veel ervaring wordt gedaan: het kopen van een huis. Je zou er eerst een tijdje in moeten kunnen wonen voor je zoiets mag/kan/wil kopen in plaats van erdoor gejaagd te worden.
Ik ben er meer als soort 'amateur' met wat gegoogle en hulp van mensen die er wel verstand van hadden ingerold.

En een bijkomend voordeel is: mocht de auto toch niet bevallen kun je hem razendsnel verkopen hier in de regio, en maak je waarschijnlijk nog winst ook! Ja huis kopen, ik denk als er proef gewoond mag worden er uiteindelijk een stuk minder huizen verkocht worden ;)
 
Op deze regenachtige zaterdag eens flink ingelezen en ge-youtubed op offroading. Voor onze xpdite off-roaders heb ik een vraag.

Al zal ik niet direct extreme offroad gaan, maar rocksliders schijnen een goede (must have) accessoire te zijn om de zijkant van de wagen te beschermen tegen rocks en ruts.

Voor de Cherokee KL zijn er niet veel mogelijkheden. Jeep zelf heeft rock sliders in de catalogus voor het astronomische bedrag van $3700. Rocky Road in de USA heeft ook rock sliders , en zelfs met shipping charges zullen ze goedkoper zijn. Punt is alleen dat ik een volkomen onbenul ben in zelf sleutelen aan auto's dus ik zal alsnog een garage of handige knutselaar moeten vinden.

Dus vraag aan onze offroaders:
- Wat zijn jullie gedachten; Heeft het zin om voor easy/medium grade off roading rocksliders aan te schaffen?
- Iemand een referentie in greater Sydney om die dingen erop te monteren als ik deze importeer vanuit de States?
 
Op deze regenachtige zaterdag eens flink ingelezen en ge-youtubed op offroading. Voor onze xpdite off-roaders heb ik een vraag.

Al zal ik niet direct extreme offroad gaan, maar rocksliders schijnen een goede (must have) accessoire te zijn om de zijkant van de wagen te beschermen tegen rocks en ruts.

Voor de Cherokee KL zijn er niet veel mogelijkheden. Jeep zelf heeft rock sliders in de catalogus voor het astronomische bedrag van $3700. Rocky Road in de USA heeft ook rock sliders , en zelfs met shipping charges zullen ze goedkoper zijn. Punt is alleen dat ik een volkomen onbenul ben in zelf sleutelen aan auto's dus ik zal alsnog een garage of handige knutselaar moeten vinden.

Dus vraag aan onze offroaders:
- Wat zijn jullie gedachten; Heeft het zin om voor easy/medium grade off roading rocksliders aan te schaffen?
- Iemand een referentie in greater Sydney om die dingen erop te monteren als ik deze importeer vanuit de States?

Als je rocksliders nodig hebt doe je toch best wel ruige dingen, vooral dus rock crawling. Ik zelf schaar rock crawling niet onder light of medium 4wding. Als je dat niet van plan bent heb je echt geen sliders nodig voor het normale 4wd werk. Bespaar een hoop geld en koop een hand held walkie talkie en praat met je spotter als het tricky wordt. Ik weet niet hoe het bij de jeep zit maar bij de Pajero zijn de sliders min of meer plug en play: passen op de bestaande bevestigings punten van de auto. Als je een spanner set hebt kun je dit echt makkelijk zelf doen, zelfs als je extreem a technisch bent.

Ik zelf heb toch al een aantal light tot medium tracks gedaan en heb zelf nooit sliders nodig gehad, not even close zelfs. Maar ik weet dat dit in de Vic highlands wel andere koek is.
 
Zoals @Tim911 al zegt. Zou niet als eerste op mijn wensen lijstje staan.

Als je de High Country in wil, of Lithgow/Newnes state forest. Ja. Maar als je dat echt wilt, zou ik het geld in je zak houden en doorsparen voor een anders soort auto ;)

Als je gewoon lekker National Parks in wilt on bij die wat verder afgelegen campground te komen zul je het in principe nooit nodig hebben. En als je ooit een hairy stukje tegen komt en je bent alleen, stop, loop de track een stuk. Rij een stuk en zo verder.

Onthou dat het hele off-road gebeuren omgeven is door marketing en een industrie. En dat het ook nog wel eens een echo chamber is in de media, fora’s en FB groepen.
Als je het internet gelooft kun je zonder winch, muddies, lockers en sliders niet echt op pad.
Nonsens (zolang je je eigen grenzen erkent)
 
Last edited:
Zoals @Tim911 al zegt. Zou niet als eerste op mijn wensen lijstje staan.

Als je de High Country in wil, of Lithgow/Newnes state forest. Ja. Maar als je dat echt wilt, zou ik het geld in je zak houden en doorsparen voor een anders soort auto ;)

Als je gewoon lekker National Parks in wilt on bij die wat verder afgelegen campground te komen zul je het in principe nooit nodig hebben. En als je ooit een hairy stukje tegen komt en je bent alleen, stop, loop de track een stuk. Rij een stuk en zo verder.

Onthou dat het hele off-road gebeuren omgeven is door marketing en een industrie. En dat het ook nog wel eens een echochamber is in de media, flora’s en FB groepen. Als je het internet gelooft kun je zonder winch, muddies, lockers en sliders niet echt op pad. Nonsens (zolang je je eigen grenzen erkent)

Eens, en van de dingen die je noemt zijn alleen lockers erg fijn om te hebben (op de medium tot hard tracks) de rest is meer een insurance policy. Uiteraard zijn goede banden net zo belangrijk zo niet nog belangrijker.

Inderdaad lekker gaan rijden @FritsC en dan merk je vanzelf wat je nodig hebt. Mijn enige onmisbare gear is een waeco achterin, een air compressor en axe, zo zie je maar.
 
+1 voor een rear Locker als je lastiger spul gaat doen. (Maar met moderne traction control komt het ook wel goed voor wat 99% van de meeste mensen doen )

Compressortje is handig, want (goede) banden af laten lopen geeft je veel veel meer grip.

Dus ja: save your money. Vraag of de garage de nieuwe banden er af haalt en gelijk goede AT banden monteert en koop een electric compressortje om je banden weer op te pompen als je ze af hebt laten lopen.

Al het andere is optioneel en aanschaffen nadat je wat op pad bent geweest en beetje ontdekt wat wel en niet nodig is voor jouw stijl can rijden/kamperen.
 
+1 voor een rear Locker als je lastiger spul gaat doen. (Maar met moderne traction control komt het ook wel goed voor wat 99% van de meeste mensen doen )

Compressortje is handig, want (goede) banden af laten lopen geeft je veel veel meer grip.

Dus ja: save your money. Vraag of de garage de nieuwe banden er af haalt en gelijk goede AT banden monteert en koop een electric compressortje om je banden weer op te pompen als je ze af hebt laten lopen.

Al het andere is optioneel en aanschaffen nadat je wat op pad bent geweest en beetje ontdekt wat wel en niet nodig is voor jouw stijl can rijden/kamperen.

Inderdaad, op the blacktop banden op 40 psi, maar zodra ik op gravel ga laat ik ze aflopen tot 26-28, en op zand 20-22. Kan zeggen dat je op deze manier je vullingen nog behoudt met corrugated roads dus een compressor is echt best onmisbaar. Uiteraard is het ook beter voor de hele auto (minder klappen) en minder kans om Lek te rijden.
 
+1 voor een rear Locker als je lastiger spul gaat doen. (Maar met moderne traction control komt het ook wel goed voor wat 99% van de meeste mensen doen )

Compressortje is handig, want (goede) banden af laten lopen geeft je veel veel meer grip.

Dus ja: save your money. Vraag of de garage de nieuwe banden er af haalt en gelijk goede AT banden monteert en koop een electric compressortje om je banden weer op te pompen als je ze af hebt laten lopen.

Al het andere is optioneel en aanschaffen nadat je wat op pad bent geweest en beetje ontdekt wat wel en niet nodig is voor jouw stijl can rijden/kamperen.

De rear-locker, rock crawl en 17 inch AT banden zijn standaard.
Een compressortje en bandenspanningsmetertje staan op de Kerst verlanglijst. Een axe had ik even niet aangedacht.
 

Die gebruik ik met regelmaat om takken en dergelijke uit de weg te ruimen. Werkt makkelijker dan een bijl (die ook wel bij me heb maar niet echt gebruik)

goede uitrusting verder dan op je Trailhawk 👍 Welke banden zitten er op?
 

Die gebruik ik met regelmaat om takken en dergelijke uit de weg te ruimen. Werkt makkelijker dan een bijl (die ook wel bij me heb maar niet echt gebruik)

goede uitrusting verder dan op je Trailhawk 👍 Welke banden zitten er op?

Er zijn meerdere opties inderdaad, handzaag is handig of een ryobi elektrische kettingzaag. Ik neem een bijl mee omdat je dan geen hamer hoeft mee te nemen omdat je dan de achterkant van de bijl gebruikt. Heb em al een paar keer gebruikt.
 
Er zijn meerdere opties inderdaad, handzaag is handig of een ryobi elektrische kettingzaag. Ik neem een bijl mee omdat je dan geen hamer hoeft mee te nemen omdat je dan de achterkant van de bijl gebruikt. Heb em al een paar keer gebruikt.

Gebruik de bijl ook als hamer :)

Ben nu langzaam maar zeker mijn power tools aan het uit bereiden en heb voor Makita gekozen. Die hebben veel dingen die op 2x 18v werken. En dus ook de kettingzaag tzt. Heb nu al de grasmaaier op 36V (2x18)
 
Back
Top