Het grote auto topic

Na twee maanden in quarantaine in de haven van Woollongong kon ik eind Maart eindelijk mijn nieuwe kar in ontvangst nemen.
@afterbang had goede ervaring met de 4WD training georganiseerd door Great Divide Tours. Dus dit weekend richting Braidwood gereden en met de Jeep de eerste offroad ervaring opgedaan. Alhoewel de Jeep klein was tussen de Pajeros, FJ, Landrovers and Hilux waren de prestaties er niet minder om.

Ik kan niet wachten om weer op pad te gaan en wat meer ervaring op te doen. Mochten er xpditers in de omgeving Sydney een dag of weekend offroad plannen, dan zou ik graag aanhaken.


Gave foto’s! mooie wagen ook.

Verstandig om bij anderen aan te haken, want je weet wat ze zeggen:
Met een jeep kun je de Bush in, maar je hebt wat Japans nodig om weer thuis te komen 😂
 
Pajero afgelopen week voor een grote beurt gestuurd, en werkelijk alles is nagelopen en aangepakt, oa:

Timing chain guide replaced, all belts replaced, intake manifold clean (soot opbouw viel reuze mee door gebruik catch can, @FritsC als het kan, installeer dan een catch can, dan heb je niet de troep in je motor wat moderne diesels doen en bespaar je een hoop geld op onderhoud down the track) dus was eigenlijk niet eens echt nodig, manual DPF regen, injector relearn and valve clearances, brake lines and fuel lines, en alle filters en vloeistoffen, en alle suspension bushes, en een tranny flush. Volgende keer zijn mijn remmen voor aan de beurt maar die vervang ik zelf.

Het verbruik is naar beneden geklapt, echt niet normaal. Voor de service haalde ik in de stad 20l per 100 en highway 14l, nu is het terug naar bijna fabriekswaarden: stad 13ll en highway 9.0-9.6l/100, en dat op All terrains. Dus even wat km's maken en we hebben de servicekosten wel weer terug verdiend. Verder is de auto in zeer goede staat, dus we gaan hem gewoon nog een paar jaar rijden.

Het kostte een aardige duit, maar de auto is wel weer zo als ik hem hebben wil, op de suspension na, deze is klaar voor een upgrade, ik zoek een systeem met remote shocks a la OME BP-51 voor de Pajero.
 
Last edited:
, @FritsC als het kan, installeer dan een catch can,
De Jeep Trailhawk heeft geen diesel versie, dus het 6 pittertje gaat op benzine.
Dat is wel wat jammer voor de actie radius want de tank is maar 60 liter.

Vooralsnog zitter er H/T banden onder (Geolandar G55), maar uiteindelijk zullen er wel A/T banden onder gezet worden.
 
Je kunt overwegen om er een grotere brandstof tank onder te zetten. Vrienden van ons hebben een nwe tank onder hun Isuzu gezet (110 liter) en dat kostte rond de 1200 dollar. Als je remote road trips wil doen is dat overwegen waard.
 
Het verbruik is naar beneden geklapt, echt niet normaal. Voor de service haalde ik in de stad 20l per 100 en highway 14l, nu is het terug naar bijna fabriekswaarden: stad 13ll en highway 9.0-9.6l/100, en dat op All terrains. Dus even wat km's maken en we hebben de servicekosten wel weer terug verdiend. Verder is de auto in zeer goede staat, dus we gaan hem gewoon nog een paar jaar rijden
Wow 20l in de stad!
Mij lijkt dat het omgekeerd is: je hebt al veel dure km gemaakt plus nu nog eens servicekosten. Je hebt een kleine auto aan diesel verbruikt.
De jeep GC verbruikt gemiddeld een kleine 13l als ie de 2.6 ton trailer trekt.
 
Je kunt overwegen om er een grotere brandstof tank onder te zetten. Vrienden van ons hebben een nwe tank onder hun Isuzu gezet (110 liter) en dat kostte rond de 1200 dollar. Als je remote road trips wil doen is dat overwegen waard.

Ik zou dan voor een 60l auxiliary tank gaan, 120l is te zwaar voor je standaard coils, en ik denk dat je zelfs met 60l stuggere suspension moet hebben.
 
Wow 20l in de stad!
Mij lijkt dat het omgekeerd is: je hebt al veel dure km gemaakt plus nu nog eens servicekosten. Je hebt een kleine auto aan diesel verbruikt.
De jeep GC verbruikt gemiddeld een kleine 13l als ie de 2.6 ton trailer trekt.

Tja, als je het voor de economy doet moet je geen 4wd kopen, dus eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit. Hogere onderhoudskosten heb je ook, dat is ook ingecalculeerd. Mijn onderhoudskosten zullen ook hoger zijn dan anderen omdat ik veel preventief vervang.

Wel blij dat het verbruik genormaliseerd is. maar die jeep GC is ook een veel kleinere auto toch? , dat is meer een SUV.
 
Tja, als je het voor de economy doet moet je geen 4wd kopen, dus eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit. Hogere onderhoudskosten heb je ook, dat is ook ingecalculeerd. Mijn onderhoudskosten zullen ook hoger zijn dan anderen omdat ik veel preventief vervang.

Wel blij dat het verbruik genormaliseerd is. maar die jeep GC is ook een veel kleinere auto toch? , dat is meer een SUV.
Weet niet wat definitie van SUV is maar er passen met gemak nog 2 kinderen in en bagage voor de hele familie. Trekt ook zonder problemen 3ton. En is 4WD.
Maar ik snap je punt. Als ik een tropie of defender zie en vooral hoor voorbijkomen denk ik: ik heb een grotere auto nodig 😀
 
Weet niet wat definitie van SUV is maar er passen met gemak nog 2 kinderen in en bagage voor de hele familie. Trekt ook zonder problemen 3ton. En is 4WD.
Maar ik snap je punt. Als ik een tropie of defender zie en vooral hoor voorbijkomen denk ik: ik heb een grotere auto nodig 😀

Ik bedoel het niet negatief, maar ik heb altijd het idee dat de GC een slag kleiner zijn dan de Prado en Pajero, wat je verbruik natuurlijk enorm ten goede komt. Mijn auto is een beetje lomp gevormd en dat is ook niet echt goed voor het verbruik, desalniettemin vind ik onder 10/l per 100 zeer netjes voor een auto van 2300kg en met mods zal het over de 2500 zijn. Ik stond laatst naast een gelifte Ford F-250 en ja dan voel ik mij ook klein hoor.
 
Je kunt overwegen om er een grotere brandstof tank onder te zetten. Vrienden van ons hebben een nwe tank onder hun Isuzu gezet (110 liter) en dat kostte rond de 1200 dollar. Als je remote road trips wil doen is dat overwegen waard.

Daar heb ik aan gedacht maar ik weet niet of het nu direkt noodzakelijk is en of het uberhaupt mogelijk is voor deze auto. Eerlijk gezegd zie ik mij niet direct met de Jeep richting Canning Stock Route of de Simpson Desert rijden. Daar is toch wel een ander soort auto voor nodig.
Er zijn veel leuke routes te doen met tankstations op 200-300 kilometer uit elkaar (inclusief bijvoorbeeld Nullabor). Dan is een extra tank niet strikt noodzakelijk, hooguit een jerrycan op het dak voor de zekerheid.
 
maar die jeep GC is ook een veel kleinere auto toch? , dat is meer een SUV.

@Tim911 Je hebt het filmpje van Andrew St Pierre White ook gezien toch? (By the way; Hij noemt het allemaal.... off-road SUV's :) )
JEEP GRAND CHEROKEE, DISCOVERY, PAJERO, PRADO. The best 4x4 off-road SUVs


En hier de maten voor je, de verschillen zijn vaak zo klein dat je het met het blote oog niet kunt zien.
Grand Cherokee:
Height: 1781mm
Width: 1954mm
Length: 4875mm
Wheelbase: 2915mm
Ground Clearance: 218mm

Pajero:
Height: 1900mm
Width: 1845mm
Length: 4900mm
Wheelbase: 2780mm
Ground Clearance: 225mm


Dit stukje in een andere video gaat over de Pajero vs Jeep GC:
 
Last edited:
Daar heb ik aan gedacht maar ik weet niet of het nu direkt noodzakelijk is en of het uberhaupt mogelijk is voor deze auto. Eerlijk gezegd zie ik mij niet direct met de Jeep richting Canning Stock Route of de Simpson Desert rijden. Daar is toch wel een ander soort auto voor nodig.
Er zijn veel leuke routes te doen met tankstations op 200-300 kilometer uit elkaar (inclusief bijvoorbeeld Nullabor). Dan is een extra tank niet strikt noodzakelijk, hooguit een jerrycan op het dak voor de zekerheid.
Met 60 liter zou je normaal gesproken best goed uit te voeten moeten kunnen. De Defender doet ook zo'n 600km op een tank op de highway. (70 liter tank) Tegen de tijd dat je een week gaat bivakkeren in de High Country is een jerry can, of even de High Country uit piepen naar een dorp altijd nog een mogelijkheid. (wij hebben wel een 2e tank trouwens maar die gebruik ik niet dagelijks of zo)

Als je het terrein in wilt en niet zeker bent van het weer, dan zijn de HT's een beetje tricky wellicht (grip in regen). Maar voor normale gravel roads in normale omstandigheden zouden ze OK moeten zijn.
Je kunt ze nu 'nieuw' verkopen en AT's er op gooien. Of ze op rijden (dat duurt wel 70.000km+ of zo)
 
Met 60 liter zou je normaal gesproken best goed uit te voeten moeten kunnen. De Defender doet ook zo'n 600km op een tank op de highway. (70 liter tank) Tegen de tijd dat je een week gaat bivakkeren in de High Country is een jerry can, of even de High Country uit piepen naar een dorp altijd nog een mogelijkheid. (wij hebben wel een 2e tank trouwens maar die gebruik ik niet dagelijks of zo)

60 liter tank is idd genoeg voor 90% van de bestemmingen, zelfs de cape kun je gerust doen want daar kun je ook overal gewoon tanken.
Ik vind een 60 liter tank voor een 6 cilinder benzine auto van die afmetingen wel erg magertjes trouwens. Als het iets ruiger wordt gaat je verbruik ver onder de 10l/100 en kom je niet ver, maar aangezien Frits dat niet van plan is moet het voldoende zijn, al zal je evengoed wel vaak aan de pomp staan. Pajero heeft 88 liter tank en daar kom ik met alleen highway zo'n 800-850 km ver mee. Gemengd gebruik zo rond de 650-700.
 
@Tim911 Je hebt het filmpje van Andrew St Pierre White ook gezien toch? (By the way; Hij noemt het allemaal.... off-road SUV's :) )
JEEP GRAND CHEROKEE, DISCOVERY, PAJERO, PRADO. The best 4x4 off-road SUVs


En hier de maten voor je, de verschillen zijn vaak zo klein dat je het met het blote oog niet kunt zien.
Grand Cherokee:
Height: 1781mm
Width: 1954mm
Length: 4875mm
Wheelbase: 2915mm
Ground Clearance: 218mm

Pajero:
Height: 1900mm
Width: 1845mm
Length: 4900mm
Wheelbase: 2780mm
Ground Clearance: 225mm


Dit stukje in een andere video gaat over de Pajero vs Jeep GC:

Als ik die afmetingen bekijk, dan is die auto groter dan ik had verwacht, zal waarschijnlijk door de optisch gedrongen bouw komen.

Ach ja APW, ik kijk veel van zijn video's en veel dingen heeft hij het zeker bij het rechte eind. Maar als ik dan zie dat hij in die video aangeeft dat hij het 4WD super select systeem van Mitsubishi niet waardeert, dan lijkt het mij op constant Mitsubishi bashing. Waar hij al vaker op betrapt is. Jammer want neemt een stukje geloofwaardigheid weg, aangezien 90% van de journalisten aangeven dat het Super Select briljant is, en zelfs de Toyota adepten aangeven dat dit systeem beter werkt dan die van Toyota zelf. Niet hoeven te stoppen en de auto in N zetten, en tot 100km per uur van 2WD naar 4WD en andersom. Perfect. Er is overigens wel een verschil in verbruik tussen 2WD en 4WD zij het miniem, dus ook daar praat hij onzin. Overigens begrijp ik dat Mitsubishi hem geen auto meer wil meegeven na die schrijnende review in de woestijn.

Amerikanen noemen het trucks of SUV's, ozzies wagons of fourbies. Ik vind een SUV meer een VW Touareg of Porsche Cayenne, ik schaarde daar de GC ook onder, maar heb me nooit in GC verdiept. Sommige auto's trekken je gewoon meer dan anderen. Ik vind bijvoorbeeld die Jeep Gladiator UTE heel gaaf, maar als je dan de ervaringen leest in de FB groep, dan ben je daar ook wel weer snel van genezen. Voor min of meer hetzelfde geld heb je een Ranger Raptor!!

Dit vind ik heeeeeeeel tof, met de 6.7 liter diesel. Helaas alleen niet te betalen.

 
Last edited:
Kwam dit tegen over Jeep trouwens:

Dat is kiezen tussen de subjectieve meningen dan van een ingenieur-comedian-with-an-opinion en ervaren-4WD-lecturer-with-an-opinion. Van FB zou ik wel wegblijven als je kijkt naar reviews. Zowieso kom je terecht bij hoofdzakelijk klagers met teveel tijd en vele van de leden van merken/types posten hun problemen en vragen om tips. Ik zit zelf in een Jeep FB en zie bijna enkel problemen voorbijkomen. Is het omdat er zoveel problemen met Jeep zijn of omdat er vooral gevraagd wordt om hulp of omdat al die anderen die blij zijn met hun auto gewoon niet posten?
En journalisten....weinigen rijden unbiased en lang genoeg om gewogen oordeel te geven.
Ik vind auto’s een van de moeilijkste en financieel risicovolle gokken die je kan maken. En dan is het ook nog eens erg persoonlijk. En zoals vele onderwerpen kan je altijd wel 10 argumenten voor en 10 tegen googelen. Maybe een oplossing: just ask your best mates (in real life dan)?
 
Uiteindelijk blijft de auto's die wij hier (voornamelijk) bespreken een 'hobby' ding en is de keuze niet altijd even rationeel.
Dat van die reviews op Internet herken ik wel. Als je in een groep duikt van welk merk of object dan ook, dan lijkt het vaak of er alleen maar issues zijn. Maar ja, de dingen die goed gaan post je niet op FB. Ik zelf post ook eigenlijk alleen maar in een groep als ik een vraag of issue heb.

Wat betreft APW, zijn 2e filmpje wat ik postte geeft aan dat je in goed gezelschap bent @Tim911 Zelfs de Mitsubishi dealer dacht hetzelfde als jij ;) En ik snap het ook wel. De Jeep lijkt wat kleiner, maar dat is dus vooral optisch, denk dat de angle van de voorruit en achteruit en het wat lagere dak daar vooral mee te maken hebben. Daarnaast maken meer mensen dezelfde 'fout' door de Jeep meer als een Amerikaanse X5 te zien. Dus het beeld versterkt zich zelf. Je ziet de Jeep GC meer in de Shopping Mall dan in de Simpson. (Al geld dat voor vele 4x4's ;) )

APW geeft ook aan dat je in de Jeep wat meer IN de auto zit dan met meeste SUV's/4x4's. (En APW kan een ongelofelijke zeiksnor zijn, maar hij is één van de weinige die een goede vergelijkingstest van de 'big four' doet zonder vast te zitten aan welk merk dan ook. Maar ben zeker geen disciple van hem.)

Terug naar de Cherokee van @FritsC, goed dat je dat weekend bij Vic Widman gedaan hebt, Vic kan ook bijzonder zijn, maar zijn course zit goed in elkaar, en de gasten die de course geven hebben veel geduld en weinig testosteron. Nog cooler dat je met een minder bekende auto hebt meegedaan! (Ik was met mijn Defender het hele weekend de 'pispaal' aangezien Vic nogal 'Toyota' is).
Geen krassen overgehouden van de laatste acties op dag 2?
 
Dat van die reviews op Internet herken ik wel. Als je in een groep duikt van welk merk of object dan ook, dan lijkt het vaak of er alleen maar issues zijn. Maar ja, de dingen die goed gaan post je niet op FB. Ik zelf post ook eigenlijk alleen maar in een groep als ik een vraag of issue heb.

Inderdaad zijn het vooral de mensen met problemen die je op de forums / FB leest. Mensen met goede ervaringen hebben niet de behoefte hun gram te halen.

Terug naar de Cherokee van @FritsC, goed dat je dat weekend bij Vic Widman gedaan hebt, Vic kan ook bijzonder zijn, maar zijn course zit goed in elkaar, en de gasten die de course geven hebben veel geduld en weinig testosteron. Nog cooler dat je met een minder bekende auto hebt meegedaan! (Ik was met mijn Defender het hele weekend de 'pispaal' aangezien Vic nogal 'Toyota' is).
Geen krassen overgehouden van de laatste acties op dag 2?

Geen krassen maar ik moet de auto nog even een wasbeurt geven. Dus dan weet ik het echt :)
Overigens zijn er inderdaad veel issues geweest met de betrouwbaarheid van het Jeep merk. Maar het is nu deel van een groter bedrijf en met 5 jaar garantie, capped service en road-side assist gaf dat toch wel wat meer vertrouwen.

Vic is vooral gecharmeerd van de FJ en was behoorlijk ontevreden met zijn Landcruiser.
 
Dat is kiezen tussen de subjectieve meningen dan van een ingenieur-comedian-with-an-opinion en ervaren-4WD-lecturer-with-an-opinion. Van FB zou ik wel wegblijven als je kijkt naar reviews. Zowieso kom je terecht bij hoofdzakelijk klagers met teveel tijd en vele van de leden van merken/types posten hun problemen en vragen om tips.
Klopt, het blijft subjectief maar je kunt niet om bijv de verkoop gegevens heen, en als je op onafhankelijke review sites kijkt komt Jeep er beroerder vanaf dan Mitsubishi en Toyota, dus ergens zal de waarheid in het midden liggen. Op Facebook ervaar ik het vaak juist andersom, vooral bij de Pajero clan, alles is hosanna en dan denk ik zelf: dat kan ook wel wat minder, want de auto heeft zeker gebreken. Bij Toyota 76 en Ranger Raptor ook niet veel negativiteit of problemen.


Wow 20l in de stad!
Mij lijkt dat het omgekeerd is: je hebt al veel dure km gemaakt plus nu nog eens servicekosten. Je hebt een kleine auto aan diesel verbruikt.
De jeep GC verbruikt gemiddeld een kleine 13l als ie de 2.6 ton trailer trekt.
Dit was iets van de laatste periode, vooral de laatste maanden, het is niet zo dat ik hier al 20.000 km mee rond rij natuurlijk :D

Uiteindelijk blijft de auto's die wij hier (voornamelijk) bespreken een 'hobby' ding en is de keuze niet altijd even rationeel.
Dat van die reviews op Internet herken ik wel. Als je in een groep duikt van welk merk of object dan ook, dan lijkt het vaak of er alleen maar issues zijn. Maar ja, de dingen die goed gaan post je niet op FB. Ik zelf post ook eigenlijk alleen maar in een groep als ik een vraag of issue heb.

Wat betreft APW, zijn 2e filmpje wat ik postte geeft aan dat je in goed gezelschap bent @Tim911 Zelfs de Mitsubishi dealer dacht hetzelfde als jij ;) En ik snap het ook wel. De Jeep lijkt wat kleiner, maar dat is dus vooral optisch, denk dat de angle van de voorruit en achteruit en het wat lagere dak daar vooral mee te maken hebben. Daarnaast maken meer mensen dezelfde 'fout' door de Jeep meer als een Amerikaanse X5 te zien. Dus het beeld versterkt zich zelf. Je ziet de Jeep GC meer in de Shopping Mall dan in de Simpson. (Al geld dat voor vele 4x4's ;) )

APW geeft ook aan dat je in de Jeep wat meer IN de auto zit dan met meeste SUV's/4x4's. (En APW kan een ongelofelijke zeiksnor zijn, maar hij is één van de weinige die een goede vergelijkingstest van de 'big four' doet zonder vast te zitten aan welk merk dan ook. Maar ben zeker geen disciple van hem.)

Terug naar de Cherokee van @FritsC, goed dat je dat weekend bij Vic Widman gedaan hebt, Vic kan ook bijzonder zijn, maar zijn course zit goed in elkaar, en de gasten die de course geven hebben veel geduld en weinig testosteron. Nog cooler dat je met een minder bekende auto hebt meegedaan! (Ik was met mijn Defender het hele weekend de 'pispaal' aangezien Vic nogal 'Toyota' is).
Geen krassen overgehouden van de laatste acties op dag 2?
Ik denk dat dit misschien ook komt doordat Jeep bijv de GC Trackhawk heeft, en dat is toch meer een soort on road SUV race machine ala BMW X5M.

Ik ben het zelf vaak eens met hem, heel vaak. En ik heb dat woestijn filmpje nog eens bekeken. En bepaalde dingen herken ik wel, maar andere dingen ook weer niet. Zoals dat ellenlange piepen. Mijn auto piept nooit maar wat hij ook zegt: ga voor de GXL ipv de Exceed/GLS. Ik heb zelf de GXL en die is wat meer rugged, less tupperware. Overigens vind ik het wel klasse van @FritsC dat het het aandurft om een gloednieuwe auto meteen offroad te nemen. Dat zou ik niet eens durven denk ik.
 


OFX
Back
Top