Het grote Kampeer topic

Koelbox kan daar zeker gewoon op draaien. Wij hebben (uit NL meegenomen) een CampingGaz elektrische koelbox. Ding is stokoud maar werkt wel, we lenen hem wel eens uit want zelf hebben we een fridge .

Dometic doet ook coolers daar zou ik als eerste even kijken.
 
Wij hebben bij BCF een vrij goedkope tjm fridge gekocht die we ook aansluiten op stekker achter. Als auto uitgaat gaat stekker er ook uit (zolang we geen second battery systeem hebben). Ik leg wel een koelelement onder zodat het iig iets kouder blijft als de electra niet koelt. En dat werkt prima voor weekend/dag trips.
 
Woohoo, we hebben eindelijk zicht op een slide-on camper. We hebben heel veel rondgekeken en het bleek lastig om een goede slide-on te vinden die voldeed aan onze (mijn :) ) criteria: zitruimte binnen maar buiten koken en niet teveel canvas (zoals de Trayon heeft). Ook nog even nagedacht over een VW camper maar gelukkig heeft @afterbang dat manlief uit het hoofd kunnen praten (thanks buddy). Of er was geen binnenruimte of het is ons een tikje te luxe en lijkt meer op een caravan met binnen koken. Na een jaar op de wachtlijst bij Tong Metal zonder enig uitzicht op een einddatum, nu maar geswitcht naar een Tommy Camper. Erg vergelijkbaar, tikje duurder en ik denk iets meer binnenruimte. Nu is het wachten begonnen, vermoedelijke leverdatum is april. Nu nog een auto kopen die eronder past: een extra cab met tray. Ik zal daarover posten in de auto topic.
 
Woohoo, we hebben eindelijk zicht op een slide-on camper. We hebben heel veel rondgekeken en het bleek lastig om een goede slide-on te vinden die voldeed aan onze (mijn :) ) criteria: zitruimte binnen maar buiten koken en niet teveel canvas (zoals de Trayon heeft). Ook nog even nagedacht over een VW camper maar gelukkig heeft @afterbang dat manlief uit het hoofd kunnen praten (thanks buddy). Of er was geen binnenruimte of het is ons een tikje te luxe en lijkt meer op een caravan met binnen koken. Na een jaar op de wachtlijst bij Tong Metal zonder enig uitzicht op een einddatum, nu maar geswitcht naar een Tommy Camper. Erg vergelijkbaar, tikje duurder en ik denk iets meer binnenruimte. Nu is het wachten begonnen, vermoedelijke leverdatum is april. Nu nog een auto kopen die eronder past: een extra cab met tray. Ik zal daarover posten in de auto topic.

Mijn chef heeft een d max half cab gekocht met zo'n tommy camper. en die is er erg te spreken over. Maar die schaalt terug van een 3500kg caravan naar dit, en als je tourt of soft offroad is zo'n slide on camper natuurlijk top.
 
Last edited:
Wij zijn zelf al maanden aan het orienteren en zoeken voor een geschikte off road trailer/ pop top. En dat is toch eigenljik wel lastiger dan verwacht.

De Pajero mag maar 2500KG braked trekken, en op zich geen probleem maar je wordt je wel extra bewust van het gewicht. We hebben van alles bekeken, van gumtree tot dealership en caravan expo, en alles heeft voor en nadelen, we hebben DE campervan nog niet kunnen vinden, al denk ik dat er misschien een kandidaat is nu.

Je begint je zoektocht met vouwwagens, en we eindigen altijd bij de pop top en dat is denk ik wel waar we uiteindelijk terecht gaan komen. Misso wil graag een douche en wc aan boord, en mimimaal een queen size bed. Ook moet er airco, diesel heater en dust surpression aan boord zijn, en moet de van voorzien kunnen worden van fixed solar panels. Ikzelf zie het concept ook wel zitten, bed uitklappen en dak omhoog, en binnen 3 minuten kun je slapen, geen gekloot met stokken en (nat) canvas etc. Het is ook wat makkelijker te realiseren omdat het maar voor 2 personen en de hond is, maar evt kun je later altijd nog bunks toevoegen. Wat ook een voordeel is is dat als je remote kampeert je veiliger ligt in een pop top en je de deur op slot kunt doen.

2e hands is eigenlijk geen optie vanwege de imo te hoge prijzen, en je hebt geen garantie als je 2e hands koopt, zelfs als de van maar een jaar oud is.

Iridium 13S dit is een van welke aan bijna alle voorwaarden voldoet, en eigenlijk de enige overgebleven contender op dit moment. Voorzien van de upgraded suspension. Jammer dat ze geen dealership in FNQ hebben om er een te kunnen bezichtigen, we moeten nu helemaal naar Caboolture reizen.
 
Wij zijn zelf al maanden aan het orienteren en zoeken voor een geschikte off road trailer/ pop top. En dat is toch eigenljik wel lastiger dan verwacht.

De Pajero mag maar 2500KG braked trekken, en op zich geen probleem maar je wordt je wel extra bewust van het gewicht. We hebben van alles bekeken, van gumtree tot dealership en caravan expo, en alles heeft voor en nadelen, we hebben DE campervan nog niet kunnen vinden, al denk ik dat er misschien een kandidaat is nu.

Je begint je zoektocht met vouwwagens, en we eindigen altijd bij de pop top en dat is denk ik wel waar we uiteindelijk terecht gaan komen. Misso wil graag een douche en wc aan boord, en mimimaal een queen size bed. Ook moet er airco, diesel heater en dust surpression aan boord zijn, en moet de van voorzien kunnen worden van fixed solar panels. Ikzelf zie het concept ook wel zitten, bed uitklappen en dak omhoog, en binnen 3 minuten kun je slapen, geen gekloot met stokken en (nat) canvas etc. Het is ook wat makkelijker te realiseren omdat het maar voor 2 personen en de hond is, maar evt kun je later altijd nog bunks toevoegen. Wat ook een voordeel is is dat als je remote kampeert je veiliger ligt in een pop top en je de deur op slot kunt doen.

2e hands is eigenlijk geen optie vanwege de imo te hoge prijzen, en je hebt geen garantie als je 2e hands koopt, zelfs als de van maar een jaar oud is.

Iridium 13S dit is een van welke aan bijna alle voorwaarden voldoet, en eigenlijk de enige overgebleven contender op dit moment. Voorzien van de upgraded suspension. Jammer dat ze geen dealership in FNQ hebben om er een te kunnen bezichtigen, we moeten nu helemaal naar Caboolture reizen.
Grappig he, als je echt iets voor jezelf moet kiezen is het best lastig, er is van alles gelukkig, dus met wat graven en wellicht een klein beetje flexibel zijn in je requirements vindt je uiteindelijk wel wat.

Ik heb het idee dat ik deze Iridium wel eens op een beurs bekeken heb (in Brisbane)
Caboolture is hier dichtbij, maar ja, daar heb jij niets aan.
@Red dust haar Tommy Campers zit in Coolum dat is echt om de hoek van ons. Was me al opgevallen toen ik dingen aan het onderzoeken was voor de Unimog build, vreselijk veel zit rond Brisbane (Gold Coast of Sunshine Coast).

Mooie unit hoor, die Iridium 13!
 
Grappig he, als je echt iets voor jezelf moet kiezen is het best lastig, er is van alles gelukkig, dus met wat graven en wellicht een klein beetje flexibel zijn in je requirements vindt je uiteindelijk wel wat.

Ik heb het idee dat ik deze Iridium wel eens op een beurs bekeken heb (in Brisbane)
Caboolture is hier dichtbij, maar ja, daar heb jij niets aan.
@Red dust haar Tommy Campers zit in Coolum dat is echt om de hoek van ons. Was me al opgevallen toen ik dingen aan het onderzoeken was voor de Unimog build, vreselijk veel zit rond Brisbane (Gold Coast of Sunshine Coast).

Mooie unit hoor, die Iridium 13!

Je begint met: simpel is prima, en laten we niet teveel geld uitgeven. Dan zie je nadelen en ga je steeds hoger in de boom zitten. Maar de belangrijkste voorwaarde voor mij zijn: afmetingen en gewicht. een 13ft met een uitklapbaar bed zodat je eigenlijk een 15ft caravan hebt is natuurlijk briljant. en met een leeggewicht van ruim 1900 kg een een ATM van 2500kg is dit perfect voor wat wij zoeken.

We hebben ook naar een Jayco Crosstrack 16ft gekeken en die heeft als voordelen een erg mooie buitenkeuken en een toilet aan boord, alsmede iets minder breed dus past exact achter de auto wat wel een groot voordeel is. Alleen het bed is maar een double met een kastenwand ernaast dus voelt erg claustrofobisch. Er schijnt een nieuw model te komen met een queen size bed en een andere keuken setup dus we wachten nog even tot die beschikbaar komt, want ook dat vond ik wel een erg mooi afgewerkte Van.

We zochten eerst naar een Lifestyle Iconn, deze zijn 1450 kg maar hebben geen toilet en douche aan boord (wel enorme storage) iemand uit Townsville had er een te koop en die heeft uitgebreid verslag gedaan via video call en foto's, maar deze Van is heel australia door geweest en had iets teveel gebruikssporen, en wat ze er dan uiteindelijk voor vragen dan kun je net zo goed even doorsparen en gewoon voor een nieuwe gaan.

Die Iridium 13S vind ik echt mooi, en heeft ook Redarc aan boord en Split system Webasto aircon, en kwaliteits suspension als upgrade. Zeker een hele mooie optie. We willen in 2024 een grote roadtrip gaan doen van minimaal 3 maanden en in FNQ kun je sowieso elk weekend kamperen als je dat wil, jaarrond (met aircon)

Over de Tommy campers, had onze vriend ASPW er niet een op zijn 79? Hij vond ze te zwaar meen ik mij te herinneren maar ik vond het een erg mooie setup, genoeg ruimte om droog te zitten en genoeg slaapplek.

Off topic: maar ik ga in Juni 2023 Cape York doen met 3 vrienden en dan gaan we gewoon lekker in de swag, persoonlijk vind ik dat nog steeds het leukste, maar je moet oppassen met al die beestjes hier in FNQ.
 
Last edited:
Cape York! Enjoy!

ASPW had ook een Tommy ja. Zijn 79 was obese! Heb het niet in detail gevolgd maar volgens mij had tie wel heel shit op en aan die auto hangen naast de camper body zelf. Maar heb de build niet gevolgd.
 
Onze (ex) buren hebben net hun suv camper trailer forward fold ingeruild voor een Icon Lifestyle camper en zijn erg tevreden.
Ik ben natuurlijk biased maar de suv hybrid campers lijken me een goede keus als je zo een opklap camper wil. Maar ik denk idd waarschijnlijk te zwaar voor je Pajero.
 
Onze (ex) buren hebben net hun suv camper trailer forward fold ingeruild voor een Icon Lifestyle camper en zijn erg tevreden.
Ik ben natuurlijk biased maar de suv hybrid campers lijken me een goede keus als je zo een opklap camper wil. Maar ik denk idd waarschijnlijk te zwaar voor je Pajero.

Ik ben lid van de Lifestyle FB groep en lees wel dat de bouwkwaliteit van de laatste 2 bouwjaren erg te wensen over laat, en dat de garantie opvolging ook niet je van het is. Maarrrrr, het zijn erg mooie trailers, als de misso niet per se een toilet en douche aan boord wilde dan was dat zeker een kanshebber.

De SUV Navigator vinden we niet mooi, doet me een beetje denken aan een hybrid van een generatie geleden. Maar smaak is persoonlijk natuurlijk. En je hebt gelijk, hij is ook te zwaar voor de Pajero. die 2500kg towing capacity is best ruk :(
 
Cape York! Enjoy!
Jij gaat een poging wagen met de Mog zag ik? Wanneer ben jij van plan om te gaan?

ASPW had ook een Tommy ja. Zijn 79 was obese! Heb het niet in detail gevolgd maar volgens mij had tie wel heel shit op en aan die auto hangen naast de camper body zelf. Maar heb de build niet gevolgd.
Ja ik meen mij te herinneren dat de hele setup ruim over de 4 ton ging, en enorm top heavy.
 
Yep. Zelf zou ik misschien ook iets compacter gaan genre patriot of zo. Annelies kan fysiek niet zonder een erg goede matras dus is het een goede forward fold geworden met op maat gemaakte matras. Belangrijk is uiteindelijk om er samen op uit te kunnen trekken in deze fantastische omgevingen.
 
Yep. Zelf zou ik misschien ook iets compacter gaan genre patriot of zo. Annelies kan fysiek niet zonder een erg goede matras dus is het een goede forward fold geworden met op maat gemaakte matras. Belangrijk is uiteindelijk om er samen op uit te kunnen trekken in deze fantastische omgevingen.
Patriot maakt mooie spullen maar helaas boven budget..

Ik kan zelf ook niet zonder een heel goed matras en bepaald kussen dus voor mij is het ook altijd wat lastiger, in een swag slapen vind ik heerlijk maar wordt altijd wel gebroken wakker, je moet er wat voor over hebben. Het is voor mij 1 van de hoofdredenen om voor een eigen setup te gaan, net iets teveel slechte bedden in hotels en motels meegemaakt.

Hoe bevalt de forward fold? Is het een gedoe met opzetten of valt het allemaal wel mee als je er handigheid in hebt? Ik neem aan dat je als je alleen wil overnachten je het vrij snel kunt opzetten? Heb je een porta loo aan boord?

En inderdaad, het is zoeken naar een compromis waarbij het voor beiden werkbaar is om er op uit te kunnen trekken.
 
Het is voor mij 1 van de hoofdredenen om voor een eigen setup te gaan, net iets teveel slechte bedden in hotels en motels meegemaakt.

Hoe bevalt de forward fold? Is het een gedoe met opzetten of valt het allemaal wel mee als je er handigheid in hebt? Ik neem aan dat je als je alleen wil overnachten je het vrij snel kunt opzetten? Heb je een porta loo aan boord?
Je eigen set up hebben is idd ook voor ons sterke driver.
Het zet relatief snel op en af. Maar een top up gaat denk ik net dat tikje sneller en met minder handelingen. Dat was voor onze buren ook dé reden om over te stappen van forward gold naar top up. In NL hadden we een caravan maar ik vind het ‘tent’ gevoel fijner en het rijden zeker. Misschien is een top up wel de goede combi? Of is de top up geen tent idee?
We hebben een porta loo voor als we meer off grid zijn en die kan dan in de ensuite die ook als douche kan dienen. Ensuite staat zo op want is inflatable en hangt dan achter aan trailer. Misschien is dat ook nog wel een idee: zo een fold out shower tent aan je roof rack?
 
Ja ik meen mij te herinneren dat de hele setup ruim over de 4 ton ging, en enorm top heavy.
Nog geen vastomlijnde plannen. Ik denk dat het iets langer duurt. Will volgend jaar naar de Finke Desert Race, dat is in Juni, dus de winter van 2023 al redelijk volgeboekt met een Simpson desert trip, en als je dan toch in die hoek bent, dan maar door naar Uluru, en dergelijke? Dus dan zijn de vrije dagen/financien wel op voor 2023 gok ik. Dus ik denk 2024 of heeeeeel misschien laat in 2023?

Ja ik meen mij te herinneren dat de hele setup ruim over de 4 ton ging, en enorm top heavy.
Ja, dat laatste stuk over zijn GVM heb ik nog meegekregen en dat was eigenlijk het einde voor mij van APSW. Hij weet het allemaal zo goed en dan bouwt tie een auto die veel te zwaar is, en met GVM upgrade nog niet gebruik kan maken van de water en dieseltanks want dan ging die nog over GVM. En dat praatte die dan recht door te zeggen dat je nooit lang met volle tanks rijdt.... Als iemand anders iets kroms zo recht zou praatten zou die ze tot de grond toe af branden.

De camper zelf lijkt het probleem niet te zijn met een gewicht van onder de 400kg.
Screen Shot 2022-07-11 at 07.57.46.png


Een Hi-Lux is ongeveer 2000kg leeg en heeft een GVM van 3100kg. Dus 1100kg om mee te werken:
Zeg even voor het gemak op en aan de camper: 150kg (beddengoed, storage boxes, lampjes, bestek, borden, pannen, koelkast, gas en stove enz.)
Kampeer stoelen en tafel: 20kg
Kleding 2 personen incl. schoenen: 20kg
Water: 50-100kg (afhankelijk van je tank)
Diesel: 75kg (volle tank)
Awning of gazebo: 20kg
Boodschappen: 50kg
2 personen en hond: 200kg
Ditjes en datjes: 10kg

Dus camper plus camping spullen en volle tanks zit je zo maar rond de 1000kg.

Gewichten zijn een grove inschatting hoor, maar dat betekent dat je richting je GVM kruipt met volle tanks. Ik zou alles voor jezelf even goed 'wegen' en dan besluiten of een af fabriek GVM upgrade wellicht een idee is @Red dust ?
 
Last edited:
Je eigen set up hebben is idd ook voor ons sterke driver.
Het zet relatief snel op en af. Maar een top up gaat denk ik net dat tikje sneller en met minder handelingen. Dat was voor onze buren ook dé reden om over te stappen van forward gold naar top up. In NL hadden we een caravan maar ik vind het ‘tent’ gevoel fijner en het rijden zeker. Misschien is een top up wel de goede combi? Of is de top up geen tent idee?
We hebben een porta loo voor als we meer off grid zijn en die kan dan in de ensuite die ook als douche kan dienen. Ensuite staat zo op want is inflatable en hangt dan achter aan trailer. Misschien is dat ook nog wel een idee: zo een fold out shower tent aan je roof rack?

Goede beredering. De beleving "slapen onder canvas" heeft voor mij persoonlijk ook de voorkeur boven een full fledged caravan, en dan lijkt een pop top een juiste tussenweg. Maar het verschil in prijs is grofweg 50% dus enorm. Ik heb 2 demo's gezien van verschillende forward folds, en ik zie dat het kwa opzetten relatief nog meevalt, vooral als je een makkelijk bereikbare PVC pijp hebt waar al je stokken inzitten. Maar je moet het toch weer elke keer weer opzetten en afbreken, en ik hoor en zie veel mensen die juist overstappen van een forward of rear fold naar een pop top, voor het gebruiksgemak maar ook het relatief lage gewicht en hoogte achter de auto.

Is het zonde om een forward fold te kopen als je binnen een paar jaar upgrade naar een pop top, of ga je meteen voor een nieuwe pop top waar je een x aantal jaren plezier van hebt. Lastige hoor. Wat ik wel een enorm voordeel vind van de forward fold zijn de boat en canoo racks, en tinny kun je dan gewoon meenemen. En zo'n shower tent zou evt ook gewoon aan het roofrack van de auto kunnen.
 
Nog geen vastomlijnde plannen. Ik denk dat het iets langer duurt. Will volgend jaar naar de Finke Desert Race, dat is in Juni, dus de winter van 2023 al redelijk volgeboekt met een Simpson desert trip, en als je dan toch in die hoek bent, dan maar door naar Uluru, en dergelijke? Dus dan zijn de vrije dagen/financien wel op voor 2023 gok ik. Dus ik denk 2024 of heeeeeel misschien laat in 2023?

Hopelijk kunnen we juni '24 naar Finke, wat dat staat echt heeeeeul hoog op mijn lijstje, en idd dan ook meteen door naar Uluru en terug via Darwin - Mount Isa. Cape staat nog hoger, maar die gaan we volgend jaar 100% zeker doen, ik ben nu al voorbereidingen aan het treffen. Leuk om iets te hebben om naar toe te plannen.
 
Mijn chef heeft een d max half cab gekocht met zo'n tommy camper. en die is er erg te spreken over. Maar die schaalt terug van een 3500kg caravan naar dit, en als je tourt of soft offroad is zo'n slide on camper natuurlijk top.
Nog geen vastomlijnde plannen. Ik denk dat het iets langer duurt. Will volgend jaar naar de Finke Desert Race, dat is in Juni, dus de winter van 2023 al redelijk volgeboekt met een Simpson desert trip, en als je dan toch in die hoek bent, dan maar door naar Uluru, en dergelijke? Dus dan zijn de vrije dagen/financien wel op voor 2023 gok ik. Dus ik denk 2024 of heeeeeel misschien laat in 2023?


Ja, dat laatste stuk over zijn GVM heb ik nog meegekregen en dat was eigenlijk het einde voor mij van APSW. Hij weet het allemaal zo goed en dan bouwt tie een auto die veel te zwaar is, en met GVM upgrade nog niet gebruik kan maken van de water en dieseltanks want dan ging die nog over GVM. En dat praatte die dan recht door te zeggen dat je nooit lang met volle tanks rijdt.... Als iemand anders iets kroms zo recht zou praatten zou die ze tot de grond toe af branden.

De camper zelf lijkt het probleem niet te zijn met een gewicht van onder de 400kg.
View attachment 1793


Een Hi-Lux is ongeveer 2000kg leeg en heeft een GVM van 3100kg. Dus 1100kg om mee te werken:
Zeg even voor het gemak op en aan de camper: 150kg (beddengoed, storage boxes, lampjes, bestek, borden, pannen, koelkast, gas en stove enz.)
Kampeer stoelen en tafel: 20kg
Kleding 2 personen incl. schoenen: 20kg
Water: 50-100kg (afhankelijk van je tank)
Diesel: 75kg (volle tank)
Awning of gazebo: 20kg
Boodschappen: 50kg
2 personen en hond: 200kg
Ditjes en datjes: 10kg

Dus camper plus camping spullen en volle tanks zit je zo maar rond de 1000kg.

Gewichten zijn een grove inschatting hoor, maar dat betekent dat je richting je GVM kruipt met volle tanks. Ik zou alles voor jezelf even goed 'wegen' en dan besluiten of een af fabriek GVM upgrade wellicht een idee is @Red dust ?
Klopt, de Tommy zelf is niet zo zwaar, zeker vergeleken bij bv. een Palomino ouzo. We bouwen een extra watertank in dus dat is 150 liter water. Ik verwacht ook dat we op termijn er een extra grote brandstof tank onder plaatsen, dus ja, een GVM upgrade doen we waarschijnlijk direct. Het advies is om dat via de dealer te regelen voordat de auto geregistreerd wordt zodat die in alle staten geldt. En ik zie dat de hond (of ik?) nog 20 kg mag groeien :) Ik hoor iedereen over Padders voor de GVM upgrade. Iemand ervaring?
 
Mijn chef heeft een d max half cab gekocht met zo'n tommy camper. en die is er erg te spreken over. Maar die schaalt terug van een 3500kg caravan naar dit, en als je tourt of soft offroad is zo'n slide on camper natuurlijk top.
Ik denk dat het voor iedereen wel een beetje een zoektocht is naar wat het beste bevalt. In NL hadden we een tent. Manlief wil niet meer op de grond slapen (vindt hij zichzelf te oud voor), dus in Australia een campertrailer gekocht. Was handig met twee honden (waaronder een bloedhond) maar teveel gedoe met opzetten, vooral omdat we vaak na een dag, of twee, weer verder trekken. En met een trailer ben je wel erg onhandig lang in bochtige offroad weggetjes of drukken plekken. Dus trailer weg en rooftop hardshell gekocht. Nog steeds erg blij mee, maar we missen bij slecht weer toch wel plekje om uit de kou/nattigheid te kunnen zitten. Daarom na lang zoeken uitgekomen bij een sobere slide-on.
 
En ik zie dat de hond (of ik?) nog 20 kg mag groeien :)
Koekje erbij?

Pedders bedoel je denk ik :) Is een grote in die wereld maar weet er verder niet veel vanaf. GVM upgrade is niet iets wat je veel ziet voor een Defender ute of Unimog :D @SteveSW heeft het bij de dealer laten doen voor aflevering voor de Prado.
 


OFX
Back
Top