Het grote Kampeer topic

Onze requirements waren: mogelijkheid tot off-road, off grid, minimum 2, liefst 3-4, outdoor kitchen slide en liefst local zodat we wat te kiezen hadden en ivm mogelijke reparaties/aanpassingen.
Tweedehands was voor ons eigenlijk niet meteen een optie. Omdat we er te weinig vanaf weten en de onzekerheid wat de meeste off road campers hebben meegemaakt.
De meeste brands off road waren out of budget net zoals de links hierboven. Maar toen zagen we in de buurt Savannah Campers (Cairns/Townsville/Darwin) en dat voldeed meteen aan zowat al onze wensen. Zij maken op bestelling, gebruiken top materiaal en slagen erin bij prijs te blijven.
Dus mijn investigation kwam al snel tot een halt, erg veel weet ik er ook niet van.
 
Ik ben zelf aan het kijken voor een equipment trailer. Geen uitgebreide tent setup maar Basic kitchen, water storage en ruimte voor extra diesel en gear en ruimte voor een tinnie bovenop. Als iemand daar leads op heeft voor een schappelijke prijs dan houdt ik mij aanbevolen.
 
Dat is toch aleen totaal niet een budgetrange waar wij naar zitten te kijken ;)

Rond de 8k-10k
Kijk vooral naar het opzet gemak. Wij hadden een trailer van Skamperkampers en het kostte ons toch echt minimaal een uur om die helemaal op te zetten inclusief awning. Na 2 jaar verkocht en we hebben nu sinds 2 jaar een daktent. Een trailer is leuk als je ergens een paar dagen wilt blijven staan. Maar als je, zoals wij, vaak na een dag of twee, weer verder wilt is dat echt te lang. Zeker als je laat aankomt of als het heet is.
 
Ha een kampeertopic. Pas ontdekt.
Wij zijn nu al voor 2e keer op pad met een camper trailer via Camplify. Leuke formule en wij hebben het geluk om een eigenaar te treffen die zijn trailer goed heeft uitgerust met lithiumbatterijen, redarc battery management system, zonnepanelen,... dus je kan lekker off grid. Ideale manier om te ontdekken of je dit leuk vindt en wat je zelf zou willen. Onze trailer is ondertussen besteld! De kinderen slapen in de kings rooftop tent. Op zich geen slechte tent, min of meer de standaard van de backpackers en heel wat locals hier op hun Ute. Maar was een aankoop uit noodzaak omdat de iKamper hardshell rooftop tent voorlopig niet meer te krijgen was in Australië. Als je de auto ook nodig hebt om onderweg op pad te gaan is een hardshell die net wat makkelijker inpakt wel zo fijn. Zowel rooftop tent als trailer komen aan in februari.
Eerste trip was van Cairns naar Gulf of Carpentaria (Burketown, Karumba) en een absolute aanrader: Lawn Hill national park (camping). Onderweg ook toppers: Cobbold Gorge en Undara.
Tweede trip: Whitsundays. Eerste stop vanuit Cairns: Rollingstone Beach, iets boven Townsville. Kamperen aan zee. Prachtig zwembad ook. Tweede stop: Hideway Beach net voor Airlie Beach. Als je rust zoekt: gevonden. Bij laag tij zie je koraal vanaf strand. Onze final destination was de Big4 tropical. Net naast de airstrip dus dat is ontbijten met enkele opstijgende sportvliegtuigjes....Voor de rest prima plek, zeker als je zoals ons de rest van de dag gewoon uitstapjes plant.
Wij hebben 2 jaar terug een Baroud hardshell rooftop tent gekocht en die bevalt super. Heb je daar naar gekeken? 4 klemmen los, scharnieren naar buiten drukken en je kunt slapen.
 
Kijk vooral naar het opzet gemak. Wij hadden een trailer van Skamperkampers en het kostte ons toch echt minimaal een uur om die helemaal op te zetten inclusief awning. Na 2 jaar verkocht en we hebben nu sinds 2 jaar een daktent. Een trailer is leuk als je ergens een paar dagen wilt blijven staan. Maar als je, zoals wij, vaak na een dag of twee, weer verder wilt is dat echt te lang. Zeker als je laat aankomt of als het heet is.

Mijn idee, ik heb ook geen zin om uren te staan rotzooien om een campertrailer op te zetten. een hardshell Rooftoptent op de 4wd en dan een trailer voor alle gear en water etc. Toch het gemak van extra storage maar niet het gedoe met het opzetten van een campertrailer wat mij teveel gedoe is omdat we toch nooit langer dan 2 nachten staan. Let wel wij zijn met z’n tweeen dus flexibel. Lig net zo lief in de swag.
 
Wij hebben 2 jaar terug een Baroud hardshell rooftop tent gekocht en die bevalt super. Heb je daar naar gekeken? 4 klemmen los, scharnieren naar buiten drukken en je kunt slapen.
Ja. Idd ook een fijn systeem. Uiteindelijk toch voor iKamper gekozen. Zelfde principe: 2 kleppen los en met gasveer gaat boel omhoog. IKamper ongeveer zelfde prijsklasse maar net iets ruimer omdat ie soort van voorwaarts uitklapt (en heeft een skylight).

Kijk vooral naar het opzet gemak..s.
Idd. Onze buren hadden zelfde probleem en willen een andere. De trailer die we besteld hebben is een forward fold en klapt in een minuut open (en dicht) met makkelijke katrol.
De voortent, mocht je die willen gebruiken als je ergens langer staat, is niet meer met tentstokken maar met opblaas systeem. Staat ook in no time op. Compressor is inbegrepen.
Wat me bevalt aan een trailer is dat je in no time aan het koken/eten bent door de uitschuifbare koelbox en fornuis. De auto zit meestal niet zo vol want alles zit in de trailer die je kan achterlaten op de kampplek. Als je rijdt heb je dan weer wel wat mee te sleuren en dat is al gauw 2.5 ton.
Nu we als 2e auto de Grand Cherokee hebben is het dan ook de bedoeling deze uit te rusten met second battery, lade voor koelkastje en daktent. Dat is dan voldoende om met 1 van de kinderen een weekendje weg te gaan en iets meer flexibel te zijn.
of samen met anderen auto en trailer zodat kinderen vriendjes kunnen meenemen. Mini dorpje.

best wel grappig dat onze Europese vrienden heel verbaasd zijn als ze foto’s van onze daktent zien. Een daktent is hier redelijk normaal, in Europa blijkbaar ongekend (?).
 
Kijk vooral naar het opzet gemak. Wij hadden een trailer van Skamperkampers en het kostte ons toch echt minimaal een uur om die helemaal op te zetten inclusief awning. Na 2 jaar verkocht en we hebben nu sinds 2 jaar een daktent. Een trailer is leuk als je ergens een paar dagen wilt blijven staan. Maar als je, zoals wij, vaak na een dag of twee, weer verder wilt is dat echt te lang. Zeker als je laat aankomt of als het heet is.

Thabks allen, goede tips. Ik heb niet naar een daktent gekeken. Vrienden van ons hebben er 1. Supersimpel ol te zetten, maar...

Vind het toch wel een nadeel dat die aan de auto vast zit. Levert weinig extra ruimte op, terwijl een trailer er juist voor moet zorgen dat er minder meuk in de auto zit en met 2 kinderen weet ik niet of dat zo praktisch is?
 
Vind het toch wel een nadeel dat die aan de auto vast zit. Levert weinig extra ruimte op, terwijl een trailer er juist voor moet zorgen dat er minder meuk in de auto zit en met 2 kinderen weet ik niet of dat zo praktisch is?
Wij hebben ook 2 kinderen (12, 16) en de daktent is voor hen. Geeft ons iets meer privacy in de trailer en de kinderen vinden het geweldig. Slaap spullen (lakens, hoofdkussen) kunnen erin blijven. Idd elke morgen en avond, als we de auto nodig hebben, moeten we de daktent dicht klappen. Is nu soort routine geworden en kost ons amper 5-10 minuten voor de kings.
De rest van onze spullen blijft dan achter in de trailer zodat autokoffer enkel voor de dag trips is.
Andere optie is een erg compacte trailer voor bagage, koelkast, kitchen(slide) waar je bovenop een daktent kan monteren.
 
Mijn idee, ik heb ook geen zin om uren te staan rotzooien om een campertrailer op te zetten. een hardshell Rooftoptent op de 4wd en dan een trailer voor alle gear en water etc. Toch het gemak van extra storage maar niet het gedoe met het opzetten van een campertrailer wat mij teveel gedoe is omdat we toch nooit langer dan 2 nachten staan. Let wel wij zijn met z’n tweeen dus flexibel. Lig net zo lief in de swag.
Wij hebben laden in de achterkant van onze Hilux gezet plus een fridge slide. De rest past achterin, inclusief gazebo, en de hond zit lekker op de achterbank met airco. Past allemaal precies, dus geen trailer voor extra spul nodig. Maar met kids zou dat niet lukken.
 
Wij hebben laden in de achterkant van onze Hilux gezet plus een fridge slide. De rest past achterin, inclusief gazebo, en de hond zit lekker op de achterbank met airco. Past allemaal precies, dus geen trailer voor extra spul nodig. Maar met kids zou dat niet lukken.

Ik heb nu de achterbank opgeklapt wat een bak ruimte geeft, alles past erin incl stoelen tafels tent en alle gear. Incl Waeco. Maar de auto zit Ramvol en kan geen passagiers meenemen. Ik heb maar plek voor 20 liter water en kan bijv geen extra diesel, Meer water en dat soort spul meenemen. Daarom lijkt een storage trailer voor de langere outback en cape York trip ideaal. Keuken erin, ruimte voor 2 gas bottles, ruimte voor hengels, 200 liter water,
60 liter diesel en een tinnie bovenop. En extra keukenspullen, wc papier en alles wat je op een wat langere trip nodig hebt. Hardshell tent willen we op het dak van de 4wd.
 
Ik denk dat wij iets anders zoeken dan nullie (wat uiteraard prima is). Wij blijven meestal langer op 1 plek. Een ruimte waar we zooi kunnen sumpen, waar we savonds in kunnen zitten ia ook niet verkeerd voor ons.

Snelheid van het opzetten is een goede. Had nu een trailer gezien die gezien de video toch wel in 15 min op te zetten is. Dacht dat dat vrij standaard was, maar niet dus. Onze tent (2 compartementen mer losse srokken), zet ik nu ook steeds sneller op (minder dan half uur).

Moet wel ff nog naar trekkracht auto kijken. En rijbewijs voor trailer 😄
 
Moet wel ff nog naar trekkracht auto kijken. En rijbewijs voor trailer 😄

Mocht je iets rijbewijs technisch moeten doen, wellicht goed om gelijk MR of HR te doen? Kost je een dag maar dan ben je voor de rest wel klaar. Dan mag je met heel wat ton op pad.
 
  • Like
Reactions: FOL
Mocht je iets rijbewijs technisch moeten doen, wellicht goed om gelijk MR of HR te doen? Kost je een dag maar dan ben je voor de rest wel klaar. Dan mag je met heel wat ton op pad.
Kan je met het standaard rijbewijs iets aan de trekhaak hangen zoals een kleine aanhangwagen met kampeerspullen?
 
Kan je met het standaard rijbewijs iets aan de trekhaak hangen zoals een kleine aanhangwagen met kampeerspullen?

Ja, mits... Zie hieronder.


Queensland noemt iig de trailer even apart:

Ik heb nu HR, de enige stap omhoog die ik nog enigzins de moeite waard zou vinden is HC, dan kun je als bijbaantje voor transport bedrijven werken die lange trailers gebruiken.
 
@SteveSW en hoe bevalt de campertrailer? Al wat gebruik van gemaakt?

Is jouw trailer Ozzie manufactured of made in China? Ik heb ondertussen toch wel aardig wat research gedaan op camper/equipment trailers en ik ben er zelf wel over uit dat ik niet voor een goedkopere chinese trailer ga zoals MDC of Kings. We hebben nog even de tijd om onderzoek te doen want binnen 2 jaar komt er nog geeneen vermoed ik.

Deze vind ik wel 1 om in de gaten te houden, nieuw merk:


Alles is ozzie made en gebouwd met ozzie equipment, helemaal naar eigen smaak op te bouwen en aan te passen. Een equipment trailer kost 25k en fully loaded met 7k rooftoptent en lithium battery zit je rond de 35k (incl drifta kitchen etc) Voor Ozzie made echt knap geprijsd. Ze gebruiken bijv ook Cruisemaster suspension en hitch wat echt wel the best of the best is.
 
Mocht je iets rijbewijs technisch moeten doen, wellicht goed om gelijk MR of HR te doen? Kost je een dag maar dan ben je voor de rest wel klaar. Dan mag je met heel wat ton op pad.

Ga dan meteen voor HR, maar iets duurder en je kan veel meer kanten op.

En nee, ik heb hem helaas nog steeds niet :(
 
@SteveSW en hoe bevalt de campertrailer? Al wat gebruik van gemaakt?

Is jouw trailer Ozzie manufactured of made in China? Ik heb ondertussen toch wel aardig wat research gedaan op camper/equipment trailers en ik ben er zelf wel over uit dat ik niet voor een goedkopere chinese trailer ga zoals MDC of Kings. We hebben nog even de tijd om onderzoek te doen want binnen 2 jaar komt er nog geeneen vermoed ik.

Deze vind ik wel 1 om in de gaten te houden, nieuw merk:


Alles is ozzie made en gebouwd met ozzie equipment, helemaal naar eigen smaak op te bouwen en aan te passen. Een equipment trailer kost 25k en fully loaded met 7k rooftoptent en lithium battery zit je rond de 35k (incl drifta kitchen etc) Voor Ozzie made echt knap geprijsd. Ze gebruiken bijv ook Cruisemaster suspension en hitch wat echt wel the best of the best is.
Dit Paasweekend vuurdoop in Undara. We kiezen voor eerste keer voor bekend terrein niet te ver weg. Ik ben al een tijdje bezig om alles in te richten, kopen van materiaal etcetera. Na de vuurdoop wordt wel duidelijk wat we missen en waar alles thuishoort. Zo is er plaats voor 2 jerry cans maar hebben we niet altijd diesel (korte trips) of water (Er zitten 2 tanks, totaal 180l). Ik heb nu 2 stalen jerrycans omgebouwd tot opbergboxen, eentje voor de hot water boiler). Fun.
Savannah campers zijn door henzelf ontwikkeld en worden gebouwd in Townsville als ik me niet vergis. In Cairns hebben ze ook een werkplaats dus pretty much Australia made. Ze weten wat nodig is in Australian off-road dus alles is erg stevig.
Die Exceed ziet er wel gaaf uit. Ook al redelijk ingericht en toch nog genoeg plaats voor eigen storage en tent of swags. Moet wel zeggen dat je voor die prijs zo goed als onze 6 persoons forward fold hebt. Savannah is goed bij prijs.
Ronny Dahl zijn trailer is ook best gaaf. Patriot. Maar dan spreek je denk ik over nog meer dollars. Zowieso zou ik gaan voor Australian build want het Australische landschap is toch redelijk specifiek en als er reparatie nodig is en je bent afhankelijk van oversea....
 
@Tim991 wsarom geen MDC? Daar kijken wij naar. Ons budget is wel een stukkie lager dan 35k
 
Back
Top