Het grote Kampeer topic

Ja ook geleerd tijdens 4WD cursus. Zonder moeite een Hilux uit het zand getrokken 😋.
En vooraan vonden we bij de jeep niet meteen een tow point toen ik vastzat op een helling en dan tree trunk protection vastgemaakt aan chassis point bij voorwiel (wishbone / arm Bush?; ik ben niet zo technisch) en met hand winch auto losgetrokken.
Denk dat ze een tree trunk protector gebruikt hebben om aan de linker en rechter draagarm (wishbone) vast te maken om zo de kracht te verdelen?

Voor vrijwel alle auto’s moet je aan de voorzijde recovery points monteren. Die kleine ogen die je aan de voorzijde ziet zijn tie-down points, niet recovery points.
 
Denk dat ze een tree trunk protector gebruikt hebben om aan de linker en rechter draagarm (wishbone) vast te maken om zo de kracht te verdelen?
Blijkbaar om schade te vermijden. kracht verdelen had gekund maar vermits de boom welke gebruikt werd voor de hand winch niet gecentered stond maar aan de kant gebruikten we maar 1 wishbone.
Trouwens tow point (idd) voor Jeep Grand Cherokee zit vooraan als een schroefdraad punt waarin je oog moet schroeven dat bij je reservewiel zit...Next on my Wishlist: Off-road animal recovery point.
Maar nu zijn we eigenlijk in autotopic beland.
Ik zal als boete straks verslag doen van onze maiden trailer trip naar undara 😎
 
Voor vrijwel alle auto’s moet je aan de voorzijde recovery points monteren. Die kleine ogen die je aan de voorzijde ziet zijn tie-down points, niet recovery points.

Behalve bij de Pajero, hierbij zijn de 2 tiedown points tevens rated recovery points. Zijn sterk genoeg door het monoqoque chassis.
 
Basic 6x4 box trailer kost nieuw zo’n 2500 dollar. Dat is de goedkoopste manier, zelf even wat watervaste wandjes (betonplex oid) knutselen en je hebt prima opslag trailer.

Jij bedoelt waarschijnlijk een equipment trailer waar je naast opslag ook ruimte voor gasflessen en watertank hebt. Is allemaal te bouwen vanuit een standaard box trailer, is denk ik de goedkoopste manier. Ik heb op mijn tripjes wel vaker een standaard box trailer voorbij zien komen met diesel jerry's en waterjerry's en tent etc volgeladen. Veel bedrijfjes doen zelf ook de mods aan de box trailer, dus als je dan bijvoorbeeld een watertank koopt lassen zijn hem erin voor je, en 2 ringen voor gasflessen voorop o.i.d. Dan zul je voor onder de 5k een gloednieuwe bagagekar hebben.
OK, dat is dan idd een idee. Ik denk dat we eerst voor een gewone box-trailer gaan, dan kunnen we later altijd nog allerlei dingen erop gaan (laten) lassen.
PS, ik kijk zelf ook naar een equipment trailer, maar dan een wat ruimer uitgerust exemplaar, en dus geen vouwtrailer.
Voorbeeldjes?

How long is a piece of string ;) Ik heb een tweedehands box trailer gekocht 8x5 dus een beetje groter dan standaard voor 1800 dollar. Volledig verzinkt, dat is wel handig in Queensland.
Heb je die hier gekocht of in de ACT?
 
OK, dat is dan idd een idee. Ik denk dat we eerst voor een gewone box-trailer gaan, dan kunnen we later altijd nog allerlei dingen erop gaan (laten) lassen.
De goedkoopste manier, en prima geschikt om gear mee rond te zeulen. Je merkt vanzelf wel wat je mist en wat je aangepast wilt hebben. Bijkomend voordeel is dat je een gloednieuwe trailer kunt kopen voor een redelijk bedrag.: goedkope box trailer in brisbane

Voorbeeldjes?
Niet echt, althans niet van de kale setup zoals jij bedoeld, want dat is echt letterlijk een bagagekar.

Maar wat voorbeelden van een Equipment/camper trailer zonder ingewikkelde uitklapbare constructies, prijs van laag naar hoog:

MDC MoDBox

Kings Trailer

Exceed camper trailer

Patriot trailers
 
Last edited:
Basic 6x4 box trailer kost nieuw zo’n 2500 dollar. Dat is de goedkoopste manier, zelf even wat watervaste wandjes (betonplex oid) knutselen en je hebt prima opslag trailer.

Jij bedoelt waarschijnlijk een equipment trailer waar je naast opslag ook ruimte voor gasflessen en watertank hebt. Is allemaal te bouwen vanuit een standaard box trailer, is denk ik de goedkoopste manier. Ik heb op mijn tripjes wel vaker een standaard box trailer voorbij zien komen met diesel jerry's en waterjerry's en tent etc volgeladen. Veel bedrijfjes doen zelf ook de mods aan de box trailer, dus als je dan bijvoorbeeld een watertank koopt lassen zijn hem erin voor je, en 2 ringen voor gasflessen voorop o.i.d. Dan zul je voor onder de 5k een gloednieuwe bagagekar hebben.

PS, ik kijk zelf ook naar een equipment trailer, maar dan een wat ruimer uitgerust exemplaar, en dus geen vouwtrailer.
En een beetje lassen en je kan er een RTT opzetten?
 
De goedkoopste manier, en prima geschikt om gear mee rond te zeulen. Je merkt vanzelf wel wat je mist en wat je aangepast wilt hebben. Bijkomend voordeel is dat je een gloednieuwe trailer kunt kopen voor een redelijk bedrag.: goedkope box trailer in brisbane


Niet echt, althans niet van de kale setup zoals jij bedoeld, want dat is echt letterlijk een bagagekar.

Maar wat voorbeelden van een Equipment/camper trailer zonder ingewikkelde uitklapbare constructies, prijs van laag naar hoog:

MDC MoDBox

Kings Trailer

Exceed camper trailer

Patriot trailers
Hmm, okay. Dat zit nog steeds op een prijsniveau wat ik op de langere termijn (de equipment trailers dan he) zou willen overwegen. De box-trailer zou ik bij wijze van spreke na de lock down zo ophalen.
 
Hmm, okay. Dat zit nog steeds op een prijsniveau wat ik op de langere termijn (de equipment trailers dan he) zou willen overwegen. De box-trailer zou ik bij wijze van spreke na de lock down zo ophalen.

Ja, de bovenste 2 zijn made in China en de onderste 2 made in OZ.

Ik vind de Exceed persoonlijk wel interrresant. En het fijne van deze equipment trailers is dat je naast je keuken, water (niet te onderschatten) en gasflessen ook nog steeds 1000 liter bagageruimte over houdt voor andere meuk. Vooral met kinderen lijkt me dat geen overbodige luxe.

Ook fijn dat je alle spullen incl pantry gewoon in de trailer laat, zodat je als je op pad wil alleen de kleding en vers eten en drinken in hoef te laden.
De awning is evengoed uit te rusten met een soort voortent voor een droog leefgedeelte.
 
Wij hebben 2 jaar een campertrailer gehad van SkamperCampers. Kwam uit China en kostte nogal wat tijd om op te zetten inclusief awning, maar ik geloof dat we daar maar rond de 7000 voor hebben betaald, spiksplinternieuw. Prima als je ergens een paar dagen blijft staan, niet als je vaak maar een nachtje of 2 ergens blijft, dan is opzet gemak erg belangrijk. Daarom zijn we ook op een Baroud rooftoptent uitgekomen plus een aparte gazebo. Alleen als het echt prut weer is heb je daar niet zoveel aan, maar gelukkig wonen we in Australia :)
 
Wij hebben 2 jaar een campertrailer gehad van SkamperCampers. Kwam uit China en kostte nogal wat tijd om op te zetten inclusief awning, maar ik geloof dat we daar maar rond de 7000 voor hebben betaald, spiksplinternieuw. Prima als je ergens een paar dagen blijft staan, niet als je vaak maar een nachtje of 2 ergens blijft, dan is opzet gemak erg belangrijk. Daarom zijn we ook op een Baroud rooftoptent uitgekomen plus een aparte gazebo. Alleen als het echt prut weer is heb je daar niet zoveel aan, maar gelukkig wonen we in Australia :)

Baroud is idd wel hele goede kwaliteit:

Deze zijn ook top: https://www.mwtoolboxqld.com.au/product/motop/ Ik denk de beste value for money rooftoptent available. Voordeel is dat ze constant geupgrade worden, ze zijn nu al toe aan GEN 4 en alle kinderziekten uit de vorige modellen zijn opgelost.
 
Niet 100% kampeer related, maar wel met onderweg zijn. (ik geloof dat hij jaren geleden wel eens eerder voorbij gekomen is, maar dan even voor de 'nieuwkomers'.)

De National Toilet Map

Web versie

Of de app:
 
Nog ff over die tow hitch. Hoe weet je welk gewicht die aankan bij een 2de hands?

En hoe weet je welke hoogte? Ik had in een filmpje gezien dat je eigenlijk hoogte van het "gat" waar die in moet wilt weten, hoogte van het aanhangpunt van de aanhanger als die vlak/horizontaal staat. En dan weet je of de tow hitch moet zakken, dezelfde hoogte moet hebben of hoger moet zijn. Maar als je ergens een aanhanger gaat kopen, dan ga je toch niet daarna pas op zoek naar een Tow hitch of ben ik nou gek? :D
 
Als je in (F(N))QLD bent: ga een paar dagen naar Undara en omstreken. We zijn net terug van een lang weekend en het was weer erg leuk.
eerste trip met de camper trailer (Savannah) En de nieuwe rooftop tent (ikamper 2.0). De Jeep Grand Cherokee trok alles zonder problemen.
In een kwartiertje staat het hele kamp op en heb je in theorie plek voor ongeveer 8, dus met ons vieren hadden we plek genoeg. Wat een gamechanger was: de voortent is zonder de verzameling tentstokken maar gaat met lucht! Aanrijden, compressortje aansluiten en enkele minuten later staat ie.
de ikamper is tamelijk zwaar (75kg) en heeft dus iets meer nodig dan de standaard Jeep roofrack. De Chief Products roofrack kan in principe 160 kg hebben en is speciaal voor WK2 model Jeep GC. De ikamper floept in een minuut open en sluit je in een minuut of 2. Matras is 2x2 meter! Enige nadeel is dat je er niets kan laten inliggen.
We hadden ook zo een ‘zonder schroeven in mekaar schuifbare’ stalen fire pit gekocht (CAOS). Erg van genoten!
Ander ‘onmisbaar’ item: hammock van Nakie. Ligt fantastisch, is superklein pakketje en je helpt er het milieu mee.
EE466593-8022-48DB-8E07-F987709B4755.jpeg648D6716-79A7-4034-B638-FD4170D818A5.jpeg6506CB55-B968-4462-919A-B38B64371B75.jpeg904A86D7-01FC-4E5A-B0A7-AA6CF765753B.jpegC301E77D-D2E8-49DA-8348-A93AF6C1FFFB.jpeg
 
ikamper is tamelijk zwaar (75kg)

Ik dacht dat de Grand Cherokee een maximale dynamisch daklast van 75 kilo had. Dat is inclusief het gewicht van een roof rack. Daar ben je dan flink overheen gegaan.
De maximaledaklast van je roof rack doet niet ter zake, de zwakste schakel telt en dat is het dak van de auto. Of is het toch anders?
 
Ik dacht dat de Grand Cherokee een maximale dynamisch daklast van 75 kilo had. Dat is inclusief het gewicht van een roof rack. Daar ben je dan flink overheen gegaan.
De maximaledaklast van je roof rack doet niet ter zake, de zwakste schakel telt en dat is het dak van de auto. Of is het toch anders?
Het is een vaag gebied. De daklast van de Jeep GJ is idd 75kg maar is wel gebaseerd op hun originele dakdragers. En deze zitten maar vast op 2 punten per kant. De Chief Roof racks zitten vast op 4 extra punten (die raar genoeg wel aanwezig zijn onder de originelen). Die Chiefs zijn specifiek gemaakt voor de Jeep en gaan uit van 150kg dynamic en 600kg statisch. Is dat dan enkel het rack of het totale plaatje? Het is eigenaardig als een rack dat op maat gemaakt is voor een type auto zich distantieert van de totale draagkracht van die auto. Maar het staat nergens zwart op wit, sterker nog er staat als waarschuwing: FOR MAXIMUM SAFETY DO NOT EXCEED MANUFACTURERS ROOF WEIGHT LIMITS.
Ik zit er nu in totaal 12% boven (gerekend vanuit de originele Jeep en inclusief gewicht rack). En exclusief off road toeslag.
Als het erop aankomt zullen zowel
Jeep als Chief zich niet thuis melden denk ik maar ik heb met deze combi (ook met de ikamper) nog geen foutmeldingen gevonden.
Als ik hier om me heen kijk zie ik standaard auto’s met standaard roofrack volgeladen met reservebanden, jerrycans, swags. De rooftop tent is tenminste gelijkmatig verdeeld en vastgemaakt over de volledige lengte van het dak, dus dat scheelt alvast.
 
Op de tow bar zit een plaatje gepopnageld met de max gewichten. Op de towball zelf staat ook een Max. gewicht.

Wil je eventueel de hoogte aanpassen, je hebt tow hitch tongues die een andere hoogte geven. https://www.repco.com.au/en/search/?text=Tow+hitch+

Hoe doen anderen dat dan? Jullie hebben toch ook meerdere aanhangers of daarna een keer een andere aanhanger gekocht? Heb je dan de hoogte van de tow ball door een andere tow hitch/tongue te kopen? Of heb je een verstelbare? Of geloof je het wel of die 5 cm "te hoog" of "te laag" is?
 
Back
Top