Het grote Kampeer topic

@Tim991 wsarom geen MDC? Daar kijken wij naar. Ons budget is wel een stukkie lager dan 35k

Allereerst, ons budget is ook lager dan 35k.

Ik vond de MDC niet verkeerd hoor ik heb zelf naar de MDC Modbox gekeken, en prijstechnisch ziet het er op het eerste gezicht prima uit. Maar ik vind bijvoorbeeld de Equipment trailers zeer karig in de standaard uitrusting en blijft het in China massa geproduceerd product en over het algemeen zal de (bouw)kwaliteit en/of materiaal gebruik minder zijn dan de Ozzie builds. Bijvoorbeeld het canvas wat gebruikt wordt is lichter en goedkoper dan de soortgelijke ozzie build trailers. Onderstel componenten zijn ook van mindere kwaliteit. You get what you pay for, de besparingen moeten toch ergens vandaan komen. Waar deze merken ook om bekend staan is dat het voorste gedeelte van het frame 50mm dik is, maar achter veel dunner (zie bijgevoegde foto's). De aftercare en garantie EN de mogelijkheid om zelf inspraak te hebben in het design vind ik zelf wel belangrijk. 35k is fors, maar je kunt ook voor basic gaan (25k) en dan langzamerhand zelf opbouwen, dan heb je wel de kwaliteit, maar ook de zekerheid van ozzie materialen en een werkplaats in de buurt. QLD made. Dus als je als voorbeeld de MDC modbox neemt: de specs van de modbox en de exceed trailer komen in basis trim aardig overeen. Exceed heeft echter een 12v systeem en battery standaard incl DCDC charger, beter kwaliteit frame, onderstel (MET airbags). Echter geen rooftoptent, maar wel weer een 270 degree awning. Exceed heeft standaard een warmwater (douche) voorziening. tare weight van Exceed is 200 zwaarder, dat zegt ook wel wat. Bij Exceed krijg je als je geen rooftoptent besteld evengoed een roofrack. In de Exceed zit een Drifta kitchen, wat 1 van de best aangeschreven off road kitchens in OZ is. Exeed heeft ruimte voor 2 gasflessen EN 2 jerrycans voor fuel. Modbox alleen ruimte voor 1 gasfles. O ja, Exceed heeft ook een Cruise master off road hitch standaard, wat erg fijn is als je met de trailer offroad gaat, en deze zijn ook aardig aan de prijs.

Nadeel van foldables vind ik dat je ze echt goed moet doorluchten en ze moeten in een goed geventileerde ruimte staan anders heb je in no time schimmel, vooral hier in de tropen. Daarom vind ik deze equipment trailers ook zo fijn.

Modbox: 14k
Exceed standaard trim: 25k

Ga je echter alles wegstrepen dan komt het toch dicht bij elkaar, en dan is ozzie build met ozzie materialen voor mij een no brainer. Als je de modbox in wil richten met 12v, battery etc dan loop je ook richting de 20k, en daarom is het ook vaak lastig vergelijken omdat het vaak appels met peren vergelijken is. Maar daarom vind ik deze Exceed ook zo scherp geprijsd, en wel iets om naar te kijken imo. En dit geldt ook voor de Kings trailer, om deze op het niveau te krijgen van de standaard Exceed dan scheelt dat maar 5000 dollar, dan is de keuze toch niet moeilijk, en daar komt dan nog bij dat de kitchen in de kings van veel mindere kwaliteit is.

Dan is misschien de belangrijkste vraag wel: wat wil je er uiteindelijk mee doen? Wil je ruimte voor een lage prijs, ga je niet offroad of misschien een gravel road en ben je niet van plan om watercrossings en ruig werk te doen, en kom je niet verder dan de standaard campsites, dan denk ik dat je met een chinese trailer een heel eind kom. Wil je echter remote touren, bijvoorbeeld Cape York met al zijn watercrossings en lastige entries dan zou ik persoonlijk liever voor een wat meer sturdy trailer gaan met meer water, gas en jerrrycan storage compleet met offroad hitch. Geen situatie is hetzelfde en er is voor iedereen wat wils. Dat is dan ook het voordeel van een relatief compacte trailer: de Exceed is kaal 900 kg en volgeladen 1450 kilo, dat is de helft van wat mijn auto mag trekken, dus je merkt niet eens dat er wat achter hangt. Wel iets om over na te denken.

Als je op de Exceed je eigen hardshell rooftoptent zet, een aanritsbare tent voor de awning en een 100 amp lithium battery upgrade en de 2e water tank en fixed solar panels aangesloten op je DCDC dan zit je voor onder 30k geramd en heb je een setup waarmee je gerust remote kunt reizen.

Voor de chinese budget merken is er een enorme markt hier in Oz, en veel mensen denken dat ozzie build per definitie veel te duur is, maar als je je er wat in gaat verdiepen zie je dat het in sommige gevallen best wel meevalt als je de kwaliteit en kostprijs van de componenten meeneemt.

Begrijp me niet verkeerd, maar als je toch al flink aan het uitgeven bent voor een trailer, geef je dan niet liever wat meer uit voor iets waarvan je weet dat het topkwaliteit is?

Dun frame van slechte kwaliteit, al weet je nooit wat hier mee uitgespookt is. Maar bepaalde merken staan er om bekend dat ze niet overal dezelfde maat frame gebruiken.

151709642_273282700874178_1856995359774543748_n.jpg152429858_273282757540839_679534442607427980_n.jpg153409871_273282694207512_1208240519145415384_n.jpg
 
Last edited:
@SteveSW naar mijn beperkte kennis worden de SUV campertrailers ontwikkeld in OZ maar geproduceerd in China?

Hoor het graag of ik er naast zit.
 
@SteveSW naar mijn beperkte kennis worden de SUV campertrailers ontwikkeld in OZ maar geproduceerd in China?

Hoor het graag of ik er naast zit.
Ik weet dat onze trailer uit de workshop in Townsville komt. En alle onderdelen zijn oversized en lijkt me meer dan degelijk voor offroad. Er zat wel nog een Chinees stickertje op de gas struts zag ik 😋.
Ben ook niet zo hard core Aussie Made maar let wel op degelijkheid en hear say en de lokale service. En dat zit wel snor bij deze.
Uiteindelijk rijdt iedereen hier ook Toyota en Mitsubishi, toch 😉
 
Ik weet dat onze trailer uit de workshop in Townsville komt. En alle onderdelen zijn oversized en lijkt me meer dan degelijk voor offroad. Er zat wel nog een Chinees stickertje op de gas struts zag ik 😋.
Ben ook niet zo hard core Aussie Made maar let wel op degelijkheid en hear say en de lokale service. En dat zit wel snor bij deze.
Uiteindelijk rijdt iedereen hier ook Toyota en Mitsubishi, toch 😉

Het is fijn dat er een lokale workshop is welke repairs en onderhoud kan uitvoeren, dat is wel lekker in deze regio. Dus zeker goed punt om voor dit merk te kiezen. Ik sluit dit merk ook zeker niet uit, juist om bovenstaande reden, service en garantie werk naast de deur.

Ik hoop in ieder geval dat je er veel plezier van hebt en veel mooie trips mag maken, want daar gaat het uiteindelijk om.

Ik ben zelf wel sucker voor ozzie made, als het betaalbaar is dan. Want je zei het zelf al: Patriot is veeeeel te duur. Al gebruiken die wel echt goede materialen, en dat is dan ook vaak de crux, ga je alle gebruikte onderdelen ontleden dan zul je zien dat het eigenlijk wel meevalt met de prijs. Redarc bijv is duur, maar wel best of the best.

Toyota en Mitsubishi zijn gebouwd in Japan, dus kwaliteit zal goed zitten. Veel automerken doen aan R&D in Europa hebben fabrieken in China. Zal de kwaliteit er minder om zijn? Ik denk het zelf niet. Maar toch zou ik liever de in Duitsland gebouwde auto rijden. Waar wel een wezenlijk verschil zit is dat de materialen van de Duits gebouwde auto waarschijnlijk uit China komen, en de materialen van de Ozzie campertrailers is lokaal geproduceerd ozzie steel.

Off topic maar ik heb zelf een kings swag, vrij goedkoop maar na 4 nachten begonnen de 2 ringen waar de hoofdstok doorheen moet zeg maar al af te breken en nu is de swag min of meer onbruikbaar. Had ik niet zo'n krent moeten zijn en een Chrashpad moeten kopen welke dubbel zo duur was? Achteraf had ik dat zeker gedaan als ik dit wist.

Maxtrax: ozzie made. Ga je voor deze of voor die van BCF welke de helft kosten, de video van onze vriend Ronny zal je het antwoord geven.
 
Last edited:
Maxtrax: ozzie made. Ga je voor deze of voor die van BCF welke de helft kosten, de video van onze vriend Ronny zal je het antwoord geven.
Wel net die video heeft me toch een beetje doen twijfelen aan Ronny. Wie rijdt er nu over een verticaal in de grond stekende matrax en gaat dan vergelijken? Dat soort recovery operaties heb ik nog nooit gezien. Zonder twijfel is Matrax de beste maar onzinnige tests.
Wat ik aardig vind aan Cairns en wie weet is dat dan Australisch (?): er zitten hier echte lokale fabriekjes waar nog echt dingen ‘gemaakt’ worden. Ik zie het natuurlijk via mijn werk: lokaal bedrijft last geweldige structuren in zijn ‘shed’, de baas (‘CEO’) komt ze zelf van de truck laden on site, het wordt profi gelakt in de shed iets verderop. Iedereen kent mekaar zo een beetje. Zo pasten de brackets van onze rooftop tent iKamper (we hebben ook een King maar zoals je zegt moet je al snel zelf wat ‘reparaties’ uitvoeren) niet op mijn roofrack. TJM Cairns gecontacteerd (zij hadden tent geleverd) en nu hebben ze hun mannetje gevraagd om stainless steel threaded rods te maken met aangelaste kop. Lokaal. Erg Ozzie.
Onze buurman heeft net bij Savannah een tray voor zijn nieuwe hilux op maat en naar wens laten maken en richt deze nu helemaal in voor oa hun vakantie op Fraser Island. Ik ben haast zeker als je hen Kings model kamper toont zij hetzelfde beter kunnen bouwen en kan je zelf verder afwerken zoals je wil of zij doen het voor je.
Je kan ook aankloppen bij Nordweld. Beetje duurder maar trays met een wereldreputatie hier in Cairns!
 
Wel net die video heeft me toch een beetje doen twijfelen aan Ronny. Wie rijdt er nu over een verticaal in de grond stekende matrax en gaat dan vergelijken? Dat soort recovery operaties heb ik nog nooit gezien. Zonder twijfel is Matrax de beste maar onzinnige tests.
Wat ik aardig vind aan Cairns en wie weet is dat dan Australisch (?): er zitten hier echte lokale fabriekjes waar nog echt dingen ‘gemaakt’ worden. Ik zie het natuurlijk via mijn werk: lokaal bedrijft last geweldige structuren in zijn ‘shed’, de baas (‘CEO’) komt ze zelf van de truck laden on site, het wordt profi gelakt in de shed iets verderop. Iedereen kent mekaar zo een beetje. Zo pasten de brackets van onze rooftop tent iKamper (we hebben ook een King maar zoals je zegt moet je al snel zelf wat ‘reparaties’ uitvoeren) niet op mijn roofrack. TJM Cairns gecontacteerd (zij hadden tent geleverd) en nu hebben ze hun mannetje gevraagd om stainless steel threaded rods te maken met aangelaste kop. Lokaal. Erg Ozzie.
Onze buurman heeft net bij Savannah een tray voor zijn nieuwe hilux op maat en naar wens laten maken en richt deze nu helemaal in voor oa hun vakantie op Fraser Island. Ik ben haast zeker als je hen Kings model kamper toont zij hetzelfde beter kunnen bouwen en kan je zelf verder afwerken zoals je wil of zij doen het voor je.
Je kan ook aankloppen bij Nordweld. Beetje duurder maar trays met een wereldreputatie hier in Cairns!

Die test was onzinnig, maar gaf wel aan hoe sterk de maxtrax zijn, en het is natuurlijk ook gewoon top kwaliteit spul.

Ja Norweld is de nummer 1 tray canopy bouwer, maar ik denk dat je aardig af mag tikken wil je daar een trailer laten bouwen. Ik heb daar trouwens gesolliciteerd zo'n 3 jaar geleden en ook een rondleiding gehad. Gaaf bedrijfje! Ik werd toen niet aangenomen omdat ik nog geen forklift ticket had, balen want had er graag gewerkt.

Custom made zijn ze erg goed in hier in Oz, niet voor niets staat de customisation van 4WD op een eenzaam niveau in dit land, mijlenver voor op de rest. Gechopte 200 series, 6x6 79's je kan het zo gek niet verzinnen. Ik vind het gaaf en boeiend, en daarom betaal ik ook graag meer voor ozzie made spul. Ik kijk weleens een youtube van een paar britten in het midden oosten met een 76 en troopies, en die praten er ook altijd over wat voor gave dingen er in Oz bedacht worden.

Ik denk dat we sowieso in het 4WD mekka zitten hier in Cairns. alle grote jongens zijn vertegenwoordigd en over het algemeen is de service en bereidwilligheid vrij hoog. (Behalve bij ARB als je geen 200 series hebt).

Over CHRASHPAD gesproken, wat een gave dingen maken die!!
 
Last edited:
Allereerst, ons budget is ook lager dan 35k.

Ik vond de MDC niet verkeerd hoor ik heb zelf naar de MDC Modbox gekeken, en prijstechnisch ziet het er op het eerste gezicht prima uit. Maar ik vind bijvoorbeeld de Equipment trailers zeer karig in de standaard uitrusting en blijft het in China massa geproduceerd product en over het algemeen zal de (bouw)kwaliteit en/of materiaal gebruik minder zijn dan de Ozzie builds. Bijvoorbeeld het canvas wat gebruikt wordt is lichter en goedkoper dan de soortgelijke ozzie build trailers. Onderstel componenten zijn ook van mindere kwaliteit. You get what you pay for, de besparingen moeten toch ergens vandaan komen. Waar deze merken ook om bekend staan is dat het voorste gedeelte van het frame 50mm dik is, maar achter veel dunner (zie bijgevoegde foto's). De aftercare en garantie EN de mogelijkheid om zelf inspraak te hebben in het design vind ik zelf wel belangrijk. 35k is fors, maar je kunt ook voor basic gaan (25k) en dan langzamerhand zelf opbouwen, dan heb je wel de kwaliteit, maar ook de zekerheid van ozzie materialen en een werkplaats in de buurt. QLD made. Dus als je als voorbeeld de MDC modbox neemt: de specs van de modbox en de exceed trailer komen in basis trim aardig overeen. Exceed heeft echter een 12v systeem en battery standaard incl DCDC charger, beter kwaliteit frame, onderstel (MET airbags). Echter geen rooftoptent, maar wel weer een 270 degree awning. Exceed heeft standaard een warmwater (douche) voorziening. tare weight van Exceed is 200 zwaarder, dat zegt ook wel wat. Bij Exceed krijg je als je geen rooftoptent besteld evengoed een roofrack. In de Exceed zit een Drifta kitchen, wat 1 van de best aangeschreven off road kitchens in OZ is. Exeed heeft ruimte voor 2 gasflessen EN 2 jerrycans voor fuel. Modbox alleen ruimte voor 1 gasfles. O ja, Exceed heeft ook een Cruise master off road hitch standaard, wat erg fijn is als je met de trailer offroad gaat, en deze zijn ook aardig aan de prijs.

Nadeel van foldables vind ik dat je ze echt goed moet doorluchten en ze moeten in een goed geventileerde ruimte staan anders heb je in no time schimmel, vooral hier in de tropen. Daarom vind ik deze equipment trailers ook zo fijn.

Modbox: 14k
Exceed standaard trim: 25k

Ga je echter alles wegstrepen dan komt het toch dicht bij elkaar, en dan is ozzie build met ozzie materialen voor mij een no brainer. Als je de modbox in wil richten met 12v, battery etc dan loop je ook richting de 20k, en daarom is het ook vaak lastig vergelijken omdat het vaak appels met peren vergelijken is. Maar daarom vind ik deze Exceed ook zo scherp geprijsd, en wel iets om naar te kijken imo. En dit geldt ook voor de Kings trailer, om deze op het niveau te krijgen van de standaard Exceed dan scheelt dat maar 5000 dollar, dan is de keuze toch niet moeilijk, en daar komt dan nog bij dat de kitchen in de kings van veel mindere kwaliteit is.

Dan is misschien de belangrijkste vraag wel: wat wil je er uiteindelijk mee doen? Wil je ruimte voor een lage prijs, ga je niet offroad of misschien een gravel road en ben je niet van plan om watercrossings en ruig werk te doen, en kom je niet verder dan de standaard campsites, dan denk ik dat je met een chinese trailer een heel eind kom. Wil je echter remote touren, bijvoorbeeld Cape York met al zijn watercrossings en lastige entries dan zou ik persoonlijk liever voor een wat meer sturdy trailer gaan met meer water, gas en jerrrycan storage compleet met offroad hitch. Geen situatie is hetzelfde en er is voor iedereen wat wils. Dat is dan ook het voordeel van een relatief compacte trailer: de Exceed is kaal 900 kg en volgeladen 1450 kilo, dat is de helft van wat mijn auto mag trekken, dus je merkt niet eens dat er wat achter hangt. Wel iets om over na te denken.

Als je op de Exceed je eigen hardshell rooftoptent zet, een aanritsbare tent voor de awning en een 100 amp lithium battery upgrade en de 2e water tank en fixed solar panels aangesloten op je DCDC dan zit je voor onder 30k geramd en heb je een setup waarmee je gerust remote kunt reizen.

Voor de chinese budget merken is er een enorme markt hier in Oz, en veel mensen denken dat ozzie build per definitie veel te duur is, maar als je je er wat in gaat verdiepen zie je dat het in sommige gevallen best wel meevalt als je de kwaliteit en kostprijs van de componenten meeneemt.

Begrijp me niet verkeerd, maar als je toch al flink aan het uitgeven bent voor een trailer, geef je dan niet liever wat meer uit voor iets waarvan je weet dat het topkwaliteit is?

Dun frame van slechte kwaliteit, al weet je nooit wat hier mee uitgespookt is. Maar bepaalde merken staan er om bekend dat ze niet overal dezelfde maat frame gebruiken.

View attachment 1398View attachment 1399View attachment 1400

Thanks voor de toelichting, erg helder. Wij zijn van die "4x per jaar op pad, hooguit een gravelroadje" vakantiegangers 😬

En wij zitten sub 10k te kijken.

Onze kluger kan 2000kg trekken. Ik zag inline eerst 1500kg atsan, dus ik werd al ff bang. Had overigens meer verwacht. Ding heeft best wat power.
 
Thanks voor de toelichting, erg helder. Wij zijn van die "4x per jaar op pad, hooguit een gravelroadje" vakantiegangers 😬

En wij zitten sub 10k te kijken.

Onze kluger kan 2000kg trekken. Ik zag inline eerst 1500kg atsan, dus ik werd al ff bang. Had overigens meer verwacht. Ding heeft best wat power.

Ja dan kom je een heel eind met een een chinese campertrailer hoor.

maar sub 10k new? die heb ik nog niet gezien. Welke kijk je dan naar?

Kluger is een best zware auto, maar heeft geen diesel dus geen torque onderin, echt zwaar offroad zul je dus niet willen trekken. Onroad denk ik dat het allemaal wel los loopt.
Pajero heeft 3000kg tow capacity, maar dat wil je er echt niet aan hangen hoor, denk dat 2000-2500kg de max is wil je nog enigzins goed vooruit komen.
Wat ik overigens wel denk (is hypothese want heb nooit met een Kluger gereden) is dat jij wel redelijk veilig richting de 2000 kg limiet kan gaan met je trailer. Je hebt 6 cilinders wat wel een boel scheelt.
 
Last edited:
Ja dan kom je een heel eind met een een chinese campertrailer hoor.

maar sub 10k new? die heb ik nog niet gezien. Welke kijk je dan naar?

Kluger is een best zware auto, maar heeft geen diesel dus geen torque onderin, echt zwaar offroad zul je dus niet willen trekken. Onroad denk ik dat het allemaal wel los loopt.
Pajero heeft 3000kg tow capacity, maar dat wil je er echt niet aan hangen hoor, denk dat 2000-2500kg de max is wil je nog enigzins goed vooruit komen.
Wat ik overigens wel denk (is hypothese want heb nooit met een Kluger gereden) is dat jij wel redelijk veilig richting de 2000 kg limiet kan gaan met je trailer. Je hebt 6 cilinders wat wel een boel scheelt.
Ah nee, een 2de hansje voor ons. Eerst maar kijken hoe vaak we um gebruiken en of we tevreden zijn met een campertrailer.
 
Thanks voor de toelichting, erg helder. Wij zijn van die "4x per jaar op pad, hooguit een gravelroadje" vakantiegangers 😬

En wij zitten sub 10k te kijken.

Onze kluger kan 2000kg trekken. Ik zag inline eerst 1500kg atsan, dus ik werd al ff bang. Had overigens meer verwacht. Ding heeft best wat power.
Ons RAV'je kan 1500kg (braked) trekken, dus die 2000k zal wel kloppen volgens mij... Alleen de vraag of de tow bar dat ook aan kan aangezien jij ook zo'n slide in hebt toch?
 
Ons RAV'je kan 1500kg (braked) trekken, dus die 2000k zal wel kloppen volgens mij... Alleen de vraag of de tow bar dat ook aan kan aangezien jij ook zo'n slide in hebt toch?
Zijn niet alle tow bar's met een separate 'tongue and tow ball' ? Dat kan gewoon veel hebben. Die heb je ook in 3500kg naar mijn weten.
 
Zijn niet alle tow bar's met een separate 'tongue and tow ball' ? Dat kan gewoon veel hebben. Die heb je ook in 3500kg naar mijn weten.

Ja en volgens mij zijn ze ook allemaal ‘slide in’ waar slide in min of meer betekend dat je ze in moet spuiten met WD40 en dan los moet rammen met een moker als ze wat ouder zijn 🤣

Ik wissel als ik ga toeren mijn towbar uit voor een recovery point. Als ik terug kom wissel ik weer terug als soort van rear end protection, heeft de vorige keer ook geholpen...
 
Last edited:
Zijn niet alle tow bar's met een separate 'tongue and tow ball' ? Dat kan gewoon veel hebben. Die heb je ook in 3500kg naar mijn weten.
Kijk dat wist ik niet :) Weer wat geleerd vandaag.

Het gaat mij voornamelijk om dat chromen deel op bijvoorbeeld de onderstaande foto. En dus niet de towball :)Screen Shot 2021-03-30 at 12.07.57 pm.png
 
Kijk dat wist ik niet :) Weer wat geleerd vandaag.

Het gaat mij voornamelijk om dat chromen deel op bijvoorbeeld de onderstaande foto. En dus niet de towball :)View attachment 1401
Die pen is rated (op zijn minst) to the same specs als de towball. En voor de gein, de towball zit ook maar vast met een 16mm (of zo) stuk schroefdraad. Je ziet in de levensgevaarlijke snatch recovery vanaf de towball ook de towball afbreken. Nooit die pen.

Als je de hele unit er uit trekt kun je gewoon een snatch recovery doen vanaf die pen (die stop je door de lus van je snatch strap) Oftewel: die pen is sterk 💪
 
Last edited:
Die pen is rated (op zijn minst) to the same specs als de towball. En voor de gein, de towball zit ook maar vast met een 16mm (of zo) stuk schroefdraad. Je ziet in de levensgevaarlijke snatch recovery vanaf de towball ook de towball afbreken. Nooit die pen.

Als je de hele unit er uit trekt kun je gewoon een snatch recovery doen vanaf die pen (die stop je door de lus van je snatch strap) Oftewel: die pen is sterk 💪
Hmm.... interesting :)

Vraagje voor de aanhangwagenliefhebbers hier ;)

Wat mag een 2e hands bagagetrailer kosten? Dus niet een vouwwagen zoals jullie allemaal lopen te bekijken, maar gewoon een bagagekar? Want we hebben echt de financiële ruimte nu niet om voor een campertrailer te gaan, mede omdat dan ook de auto geüpgrade moet worden, maar we willen wel iets meer ruimte hebben als we op vakantie gaan.
 
Hmm.... interesting :)

Vraagje voor de aanhangwagenliefhebbers hier ;)

Wat mag een 2e hands bagagetrailer kosten? Dus niet een vouwwagen zoals jullie allemaal lopen te bekijken, maar gewoon een bagagekar? Want we hebben echt de financiële ruimte nu niet om voor een campertrailer te gaan, mede omdat dan ook de auto geüpgrade moet worden, maar we willen wel iets meer ruimte hebben als we op vakantie gaan.

Basic 6x4 box trailer kost nieuw zo’n 2500 dollar. Dat is de goedkoopste manier, zelf even wat watervaste wandjes (betonplex oid) knutselen en je hebt prima opslag trailer.

Jij bedoelt waarschijnlijk een equipment trailer waar je naast opslag ook ruimte voor gasflessen en watertank hebt. Is allemaal te bouwen vanuit een standaard box trailer, is denk ik de goedkoopste manier. Ik heb op mijn tripjes wel vaker een standaard box trailer voorbij zien komen met diesel jerry's en waterjerry's en tent etc volgeladen. Veel bedrijfjes doen zelf ook de mods aan de box trailer, dus als je dan bijvoorbeeld een watertank koopt lassen zijn hem erin voor je, en 2 ringen voor gasflessen voorop o.i.d. Dan zul je voor onder de 5k een gloednieuwe bagagekar hebben.

PS, ik kijk zelf ook naar een equipment trailer, maar dan een wat ruimer uitgerust exemplaar, en dus geen vouwtrailer.
 
Last edited:
Die pen is rated (op zijn minst) to the same specs als de towball. En voor de gein, de towball zit ook maar vast met een 16mm (of zo) stuk schroefdraad. Je ziet in de levensgevaarlijke snatch recovery vanaf de towball ook de towball afbreken. Nooit die pen.

Als je de hele unit er uit trekt kun je gewoon een snatch recovery doen vanaf die pen (die stop je door de lus van je snatch strap) Oftewel: die pen is sterk 💪

ja recoveren vanaf je towball is echt levensgevaarlijk. Ik stond er in het begin ook wel van te kijken hoe sterk die pin wel niet moet zijn. Maar een 200 series heeft dezelfde setup en die sleurt met gemak een caravan van 3500 kg, dus het zal wel sterk genoeg zijn.

Die manier recoveren heb ik nooit aan gedacht, is wel een goeie trouwens!

ik gebruik zo'n ding:

SCA_542764_hi-res.jpg
 
Hmm.... interesting :)

Vraagje voor de aanhangwagenliefhebbers hier ;)

Wat mag een 2e hands bagagetrailer kosten? Dus niet een vouwwagen zoals jullie allemaal lopen te bekijken, maar gewoon een bagagekar? Want we hebben echt de financiële ruimte nu niet om voor een campertrailer te gaan, mede omdat dan ook de auto geüpgrade moet worden, maar we willen wel iets meer ruimte hebben als we op vakantie gaan.
How long is a piece of string ;) Ik heb een tweedehands box trailer gekocht 8x5 dus een beetje groter dan standaard voor 1800 dollar. Volledig verzinkt, dat is wel handig in Queensland.
.

Die manier recoveren heb ik nooit aan gedacht, is wel een goeie trouwens!

ik gebruik zo'n ding:

View attachment 1402
you’re welcome ;)
In principe heb je die niet nodig ;) Maar je hebt wel wat meer werk/bewegingsvrijheid met een shackle. Maar ik heb het niet, ik doe het vanaf de pen.
 
Die manier recoveren heb ik nooit aan gedacht, is wel een goeie trouwens!
Ja ook geleerd tijdens 4WD cursus. Zonder moeite een Hilux uit het zand getrokken 😋.
En vooraan vonden we bij de jeep niet meteen een tow point toen ik vastzat op een helling en dan tree trunk protection vastgemaakt aan chassis point bij voorwiel (wishbone / arm Bush?; ik ben niet zo technisch) en met hand winch auto losgetrokken.
 
Back
Top