Tim911
Account Inactief (eigen verzoek)
@Tim991 wsarom geen MDC? Daar kijken wij naar. Ons budget is wel een stukkie lager dan 35k
Allereerst, ons budget is ook lager dan 35k.
Ik vond de MDC niet verkeerd hoor ik heb zelf naar de MDC Modbox gekeken, en prijstechnisch ziet het er op het eerste gezicht prima uit. Maar ik vind bijvoorbeeld de Equipment trailers zeer karig in de standaard uitrusting en blijft het in China massa geproduceerd product en over het algemeen zal de (bouw)kwaliteit en/of materiaal gebruik minder zijn dan de Ozzie builds. Bijvoorbeeld het canvas wat gebruikt wordt is lichter en goedkoper dan de soortgelijke ozzie build trailers. Onderstel componenten zijn ook van mindere kwaliteit. You get what you pay for, de besparingen moeten toch ergens vandaan komen. Waar deze merken ook om bekend staan is dat het voorste gedeelte van het frame 50mm dik is, maar achter veel dunner (zie bijgevoegde foto's). De aftercare en garantie EN de mogelijkheid om zelf inspraak te hebben in het design vind ik zelf wel belangrijk. 35k is fors, maar je kunt ook voor basic gaan (25k) en dan langzamerhand zelf opbouwen, dan heb je wel de kwaliteit, maar ook de zekerheid van ozzie materialen en een werkplaats in de buurt. QLD made. Dus als je als voorbeeld de MDC modbox neemt: de specs van de modbox en de exceed trailer komen in basis trim aardig overeen. Exceed heeft echter een 12v systeem en battery standaard incl DCDC charger, beter kwaliteit frame, onderstel (MET airbags). Echter geen rooftoptent, maar wel weer een 270 degree awning. Exceed heeft standaard een warmwater (douche) voorziening. tare weight van Exceed is 200 zwaarder, dat zegt ook wel wat. Bij Exceed krijg je als je geen rooftoptent besteld evengoed een roofrack. In de Exceed zit een Drifta kitchen, wat 1 van de best aangeschreven off road kitchens in OZ is. Exeed heeft ruimte voor 2 gasflessen EN 2 jerrycans voor fuel. Modbox alleen ruimte voor 1 gasfles. O ja, Exceed heeft ook een Cruise master off road hitch standaard, wat erg fijn is als je met de trailer offroad gaat, en deze zijn ook aardig aan de prijs.
Nadeel van foldables vind ik dat je ze echt goed moet doorluchten en ze moeten in een goed geventileerde ruimte staan anders heb je in no time schimmel, vooral hier in de tropen. Daarom vind ik deze equipment trailers ook zo fijn.
Modbox: 14k
Exceed standaard trim: 25k
Ga je echter alles wegstrepen dan komt het toch dicht bij elkaar, en dan is ozzie build met ozzie materialen voor mij een no brainer. Als je de modbox in wil richten met 12v, battery etc dan loop je ook richting de 20k, en daarom is het ook vaak lastig vergelijken omdat het vaak appels met peren vergelijken is. Maar daarom vind ik deze Exceed ook zo scherp geprijsd, en wel iets om naar te kijken imo. En dit geldt ook voor de Kings trailer, om deze op het niveau te krijgen van de standaard Exceed dan scheelt dat maar 5000 dollar, dan is de keuze toch niet moeilijk, en daar komt dan nog bij dat de kitchen in de kings van veel mindere kwaliteit is.
Dan is misschien de belangrijkste vraag wel: wat wil je er uiteindelijk mee doen? Wil je ruimte voor een lage prijs, ga je niet offroad of misschien een gravel road en ben je niet van plan om watercrossings en ruig werk te doen, en kom je niet verder dan de standaard campsites, dan denk ik dat je met een chinese trailer een heel eind kom. Wil je echter remote touren, bijvoorbeeld Cape York met al zijn watercrossings en lastige entries dan zou ik persoonlijk liever voor een wat meer sturdy trailer gaan met meer water, gas en jerrrycan storage compleet met offroad hitch. Geen situatie is hetzelfde en er is voor iedereen wat wils. Dat is dan ook het voordeel van een relatief compacte trailer: de Exceed is kaal 900 kg en volgeladen 1450 kilo, dat is de helft van wat mijn auto mag trekken, dus je merkt niet eens dat er wat achter hangt. Wel iets om over na te denken.
Als je op de Exceed je eigen hardshell rooftoptent zet, een aanritsbare tent voor de awning en een 100 amp lithium battery upgrade en de 2e water tank en fixed solar panels aangesloten op je DCDC dan zit je voor onder 30k geramd en heb je een setup waarmee je gerust remote kunt reizen.
Voor de chinese budget merken is er een enorme markt hier in Oz, en veel mensen denken dat ozzie build per definitie veel te duur is, maar als je je er wat in gaat verdiepen zie je dat het in sommige gevallen best wel meevalt als je de kwaliteit en kostprijs van de componenten meeneemt.
Begrijp me niet verkeerd, maar als je toch al flink aan het uitgeven bent voor een trailer, geef je dan niet liever wat meer uit voor iets waarvan je weet dat het topkwaliteit is?
Dun frame van slechte kwaliteit, al weet je nooit wat hier mee uitgespookt is. Maar bepaalde merken staan er om bekend dat ze niet overal dezelfde maat frame gebruiken.
Last edited: