Alleen doen zij dus niet aan RAV4's met hun DIY-kits...Bij de jeep heb ik het laten doen maar kwam er later achter dat het vrij simpel zelf te doen is via hier. DIY pakket online besteld en enkele dagen later was het er. Dus bij de Outlander was het op uurtje uiteindelijk zelf gefikst.
Oh duh... alleen even kijken of ik er nog een dcdc tussen moet knallen dan.Je kan gewoon deze nemen, universeel.
Aussiedrifter heeft ook sets met dcdc....Oh duh... alleen even kijken of ik er nog een dcdc tussen moet knallen dan.
En die set heeft geen solenoid isolator erbij zitten. In jouw ervaring, hoe nodig is dat? Of hang jij altijd direct je solar op en trek je de Anderson uit de auto.
Neuh... dat is wel gekheid qua bedragen. Ik ga vrijdag wel even goed kijken wat er nou bij de trailer zit, want het mannetje van MDC zei dat de solar zo op de Anderson van de trailer kan... Dat gaan we dus even goed uitzoeken. In principe zou de trailer alleen tijdelijk aangesloten staan op de auto, bijvoorbeeld als we even een korte break hebben qua reistijd. Daarna gaat ie van de auto af, op de solar of 240V.Aussiedrifter heeft ook sets met dcdc....
Ik heb geen isolator in de auto Anderson set. Deze Anderson is enkel voor de trailer en deze heeft een wel een dcdc gekoppeld voor de batterijen. De solar panels koppel ik dan ook rechtstreeks aan de Anderson van de trailer.
Als je het simpel wil houden (maar best prijzig; en je hebt wat plaats) voor een second battery in de auto heeft Andrew st Pierre White een mooie hub ontwikkeld waar je je home battery, solar, dcdc, second battery, compressor, fridge,...gewoon in plugt. Spaart je tijd en je hebt geen uitgebreide kennis nodig van fuses, solderen, verbindingen,...en in the long end spaar je dus ook geld uit.
Neuh... dat is wel gekheid qua bedragen. Ik ga vrijdag wel even goed kijken wat er nou bij de trailer zit, want het mannetje van MDC zei dat de solar zo op de Anderson van de trailer kan... Dat gaan we dus even goed uitzoeken. In principe zou de trailer alleen tijdelijk aangesloten staan op de auto, bijvoorbeeld als we even een korte break hebben qua reistijd. Daarna gaat ie van de auto af, op de solar of 240V.
By the way: kijk toch uit met goedkope lithium batterijen. Vaak hebben ze ook een goedkoop Battery Managment System (weer nieuw jargon ; ik heb het ook maar van horen zeggen van een 4WD specialist) en geven ze je niet de power en lifecycle als vermeld.
Dat lijkt me idd een goede deal.Ik heb een paar tests op youtube gezien waar de goedkopere lithium battery deze, er toch wel erg goed uitkomt, charge en discharge en capaciteit doet het exact wat het beloofd. Levensduur is nog even afwachten maar dat is sowieso veel beter dan een AGM.
Weet je zeker dat het laad probleem komt doordat je geen dcdc hebt? Want dit klinkt meer als een smart alternator issue? Tenzij je kabels zo lang en dun zijn, maar een 80 amp accu zou normaliter in een paar uurtjes rijden wel opgeladen moeten zijn?Het hangt van meerdere zaken af, met name van je battery capaciteit. Ik heb het relais tussen mijn starter battery en deepcycle, zodat de alternator van de auto de deepcycle bijlaadt tijdens het rijden, echter werkt dit niet (snel) en effectief genoeg waardoor er of energie verloren gaat, of de AGM deepcycle kan niet zoveel energie effectief bijladen waardoor je na 12 uur rijden nog steeds met een maar half volle accu zit. En daar komt dan je capaciteit om de hoek kijken. Ik heb bijvoorbeeld maar een 82amp deepcycle, omdat er voor een grotere accu helaas geen plaats was in het vooronder. Wat inhoudt dat ik effectief maar 40 amp bruikbare capaciteit heb, en als je nagaat dat een koelkast zo'n 5 amp per uur trekt, dan heb ik dus maar voor een uur of 8-10 prik als ik de zaak niet bijlaadt met mijn solar blanket. Wat je normaal gesproken wel doet, deze gaat via een regulator op de Anderson plug en laadt zeer snel en efficient bij. Maar als je een campsite zonder zon hebt en je kabels niet lang genoeg zijn om de zon te bereiken is het een heel geeikel om die accu toch nog op niveau te krijgen, wij hebben al een paar keer een weigerende koelkast gehad. Een DC-DC zorgt ervoor dat je accu altijd de juiste hoeveelheid stroom krijgt zodat hij altijd maximaal opgeladen bijft, waardoor je dus minder wear and tear of je accu hebt waardoor deze ook langer intact blijft. Je solar kan er direct op, en is een ideal systeem, al zijn ze niet goedkoop.
Voor ons werkt de 82 amp accu in ieder geval niet, ik wil als ik onderweg ben of ergens ga kamperen geen stress over mijn accu hebben. 's avonds naar bed gaan en 's ochtends met een weigerende koelkast.. Daarom ben ik aan het bekijken om 1x 100amp of 1x 200 amp lithium in de ruimte van de 3e zitrij te monteren, incl DCDC charger. Zodat je met 1x volladen makkelijk een dag of 4, 5 stroom hebt, incl verlichting en opladen van telefoons etc. Dan wil ik een solar panel hardwired op het roofrack zodat hij altijd bijlaadt, zelfs tijdens het rijden.
Kortom, als je moet kiezen waar je geld aan gaat besteden, dan zou ik zelf voor een grotere capaciteit accu gaan, liefst lithium. En dan niet voor een DCDC lader.
Weet je zeker dat het laad probleem komt doordat je geen dcdc hebt? Want dit klinkt meer als een smart alternator issue? Tenzij je kabels zo lang en dun zijn, maar een 80 amp accu zou normaliter in een paar uurtjes rijden wel opgeladen moeten zijn?
Meten is weten Even meten wat er achter aan amperage en voltage overblijft.Ja wie weet, auto gaat dinsdag naar de garage voor onderhoud dus zal het even na laten lopen, aan mijn kabels zal het niet liggen, deze zijn lang maar ook heel dik.
Meten is weten Even meten wat er achter aan amperage en voltage overblijft.
Je had een DCDC toch?Toen ik de battery liet installeren hebben ze de contactpunten gereinigd en alles doorgemeten, en het was allemaal in orde. Maar wie weet ik laat het wel even checken.
Aargh... Frustratie. Gaan we voor de AusRV Superlite of gaan we voor wat MDC ons nu heeft laten bekijken; de MDC Explorer FF....
De tweede is een slag groter, zelfde prijs en om de een of andere reden heb ik meer vertrouwen in het merk MDC dan AusRV (ondanks dat MDC eigenaar van beide merken is). Om het gewicht van de explorer iets naar beneden te krijgen, raden ze bij MDC aan om het boat rack er niet op te laten zetten, want dat scheelt een paar honderd kg en dan... Is dat ding dus qua gewicht ongeveer gelijk aan de Superlite. En dat voor praktisch gezien hetzelfde geld...
True. Uiteindelijk is het de MDC geworden (vandaag aanbetaald), een 74L fridge erbij, electric break controller, een tweede AGM, VSR, DC/DC charger en dat allemaal voor in een battery pack. Nu nog even een solar blanket ophalen en dan zijn we klaar.Als je een (veel) beter gevoel bij 1 merk hebt en je er ook meer ruimte voor terug krijgt dan is de keuze toch niet zo heel moeilijk? Wat moet je überhaupt met een boatrack.