Het grote Kampeer topic

Hoe doen anderen dat dan? Jullie hebben toch ook meerdere aanhangers of daarna een keer een andere aanhanger gekocht? Heb je dan de hoogte van de tow ball door een andere tow hitch/tongue te kopen? Of heb je een verstelbare? Of geloof je het wel of die 5 cm "te hoog" of "te laag" is?
Heb een verstelbare hoogte... maar heel eerlijk, die staat altijd op dezelfde hoogte. In NL is er niets te stellen en rijdt alles ook gewoon rond toch? Kogel druk is volgens mij veel belangrijker dan elke andere parameter.
 
Ik dacht dat de Grand Cherokee een maximale dynamisch daklast van 75 kilo had. Dat is inclusief het gewicht van een roof rack. Daar ben je dan flink overheen gegaan.
De maximaledaklast van je roof rack doet niet ter zake, de zwakste schakel telt en dat is het dak van de auto. Of is het toch anders?

Het hangt ervan af wat voor roofrack je gebruikt. Als je een flatrack gebruikt welke direct in de goot van de auto gaan dmv 3 of 4 aansluitpunten dan kun je een statische daklast van 250-300 kg makkelijk aan (tent met 2 personen), en een dynamische daklast van 75 kg is ook geen probleem. Het wordt tricky als je een flatrack plaatst op factory roofrails dmv crossbars, dat zou ik niet aanraden met een rooftoptent.

Ik kan er naast zitten maar volgens mij werkt het min of meer hetzelfde als drukpuntbelasting met bijvoorbeeld een betonvloer. de maximale drukpuntbelasting wordt berekend met cm3, dus 1 cm3 kan bijvoorbeeld 500 kg hebben, maar omdat je de druk verdeelt met grotere objecten wordt de belasting welke de vloer kan hebben veel hoger. Dus als je de last van een tent spreid met een roofrack met meerdere aansluitpunten naar de auto toe, wordt de kans dat je dit veilig kunt doen veel groter. Met crossbars op de factory roofrails wordt de puntdrukbelasting op de roofrails veel te groot, en dan zie je in de Ronny Dahl video wat er kan gebeuren.
 
@SteveSW mooie foto's! 2 bij 2 de afmeting van die tent? Dat is iets wat mij ook aanspreekt aangezien ik zelf ook vrij fors gebouwd ben en vrouwlief en ik niet in een queen size bed passen zonder elkaar in de weg te zitten, terwijl zij heel slank is.

Als je iets tof wil doen met je volgende kampeertrip, heb ik hier een gouden tip voor je: Eddie's camp at Elim Beach, niet heel ver van Cairns, alle voorzieningen zijn aanwezig maar je hebt toch het gevoel dat je in de middle of nowhere bent.
 
Heb een verstelbare hoogte... maar heel eerlijk, die staat altijd op dezelfde hoogte. In NL is er niets te stellen en rijdt alles ook gewoon rond toch? Kogel druk is volgens mij veel belangrijker dan elke andere parameter.
Ah tnx ok.

Zat naar deze te kijken. Komt van een toyota landcruiser, wij hebben een kluger. Volgens mij standaard 50mm.

Towball zegt 3.5t,maar die tow bar tongue zegt niks... probleem?

 
Vraagje :) omgeving rainbow beach, twee kids onder drie (okay, eentje net drie als we gaan), RAV4 AWD en een gehuurde box trailer (dus geen 4WD trailer) en tent. Zouden jullie vijf nachten op de national park (Inskip Peninsula) camp grounds gaan staan, of voor het gemak gaan en op een camping in Rainbow beach zelf? Helemaal omdat we met de RAV Fraser niet op gaan?
 
Ken de camping niet, national park camp site is flink uitgestrekt, dus goede kans dat je een rustig plekje vindt, als dat is wat je zoekt? Ben nooit op de campsite geweest hoor, er alleen langs gekomen.
 
Ken de camping niet, national park camp site is flink uitgestrekt, dus goede kans dat je een rustig plekje vindt, als dat is wat je zoekt? Ben nooit op de campsite geweest hoor, er alleen langs gekomen.
Haha. Geredeneerd vanuit iemand zonder kinderen :) een rustig plekje want dan storen we anderen niet :D

Nee- ik weet zo niet wat de omgeving is daar in het NP. Als we continu achter de kids aan moeten jagen omdat we bovenop het strand zitten met under currents en rips, dan ga ik liever op de commercial camping in RB zitten. Dan moeten we ze nog steeds in de gaten houden, maar de kans op ongelukken is wat minder zeg maar.
 
Haha. Geredeneerd vanuit iemand zonder kinderen :) een rustig plekje want dan storen we anderen niet :D

Nee- ik weet zo niet wat de omgeving is daar in het NP. Als we continu achter de kids aan moeten jagen omdat we bovenop het strand zitten met under currents en rips, dan ga ik liever op de commercial camping in RB zitten. Dan moeten we ze nog steeds in de gaten houden, maar de kans op ongelukken is wat minder zeg maar.
Wederom, heb het niet echt gezien. Maar ik gok(!) dat er veel strand/water is. Maar ook dat het shallow zal zijn. Met Fraser voor de deur is de zee relatief rustig in de area(?)
 
@SteveSW mooie foto's! 2 bij 2 de afmeting van die tent? Dat is iets wat mij ook aanspreekt aangezien ik zelf ook vrij fors gebouwd ben en vrouwlief en ik niet in een queen size bed passen zonder elkaar in de weg te zitten, terwijl zij heel slank is.

Als je iets tof wil doen met je volgende kampeertrip, heb ik hier een gouden tip voor je: Eddie's camp at Elim Beach, niet heel ver van Cairns, alle voorzieningen zijn aanwezig maar je hebt toch het gevoel dat je in de middle of nowhere bent.
2x2 matras idd. Hard Shell is ongeveer 1.4mx2.15m
We zijn ooit zonder camper eens op Eddie’s campground gereden. Idd best bijzonder. We moesten toen aan de elder toestemming gaan vragen om op het strand te rijden (bij de gekleurde rotsen). Goede tip om er nu eens te kamperen!
 
2x2 matras idd. Hard Shell is ongeveer 1.4mx2.15m
We zijn ooit zonder camper eens op Eddie’s campground gereden. Idd best bijzonder. We moesten toen aan de elder toestemming gaan vragen om op het strand te rijden (bij de gekleurde rotsen). Goede tip om er nu eens te kamperen!

Ja wij waren eigenlijk van plan hier dit weekend heen te gaan, na een week redelijk pijnvrij te hebben gezwommen en gewandeld. Echter bij het inladen van het eerste stuk bagage schoot het weer in mijn rug en zijn we weer redelijk terug bij af. Stom, stom en niet handig. Maar de outdoors blijft roepen, helemaal als je vakantie hebt.
 
Haha. Geredeneerd vanuit iemand zonder kinderen :) een rustig plekje want dan storen we anderen niet :D
Haha ja, dat is voor ons ook een reden om de campgrounds zoveel mogelijk te vermijden en ergens een rustig plekje op te zoeken, niks is erger dan in het geschreeuw van andermans kinderen te zitten.
 
Bummer... We zitten dus een beetje rond te kijken naar een campertrailer en volgens mij wordt de keuze wel voor ons gemaakt zo. Ons Ravje kan 1500km ATM doen, dus alle fancy in Oz geproduceerde trailercampers zijn te zwaar. Ik kan eigenlijk alleen maar een paar Camel superplites vinden. Zelfs de MDC modboxen zijn 1600KG...
 
Bummer... We zitten dus een beetje rond te kijken naar een campertrailer en volgens mij wordt de keuze wel voor ons gemaakt zo. Ons Ravje kan 1500km ATM doen, dus alle fancy in Oz geproduceerde trailercampers zijn te zwaar. Ik kan eigenlijk alleen maar een paar Camel superplites vinden. Zelfs de MDC modboxen zijn 1600KG...

Volgens mij is de exceed 950 kg en fully loaded rond de 1500, iets minder gear mee en moet toch kunnen?

Van de website: Tare Weight 920kg – ATM 1450kg – Ball Weight 95kg
 
Ja wij waren eigenlijk van plan hier dit weekend heen te gaan, na een week redelijk pijnvrij te hebben gezwommen en gewandeld. Echter bij het inladen van het eerste stuk bagage schoot het weer in mijn rug en zijn we weer redelijk terug bij af. Stom, stom en niet handig. Maar de outdoors blijft roepen, helemaal als je vakantie hebt.
Dat komt nog wel, young grasshopper. Althans, ik kan het wel waarderen, herriemakende kinderen als ze plezier hebben. Niet van die schreeuwers (wij hebben er ook 1 die dat soms doet :p)
 
Volgens mij is de exceed 950 kg en fully loaded rond de 1500, iets minder gear mee en moet toch kunnen?

Van de website: Tare Weight 920kg – ATM 1450kg – Ball Weight 95kg
Ja, die had ik even verdrongen. De prijs die zij rekenen voor de basistrailer kan ik echt niet verantwoorden aan mezelf.
Dat heeft ook te maken met dat de RAV4 in onze setup geen echte 4WD is (AWD) en voor dat geld zou ik elk weekend weg willen, wat met twee heel jonge kids niet gaat.

@SteveSW welke hadden jullie gekocht?
 
Last edited:
SUV Savannah
zijn wel off road trailers dus redelijk zwaar en niet meteen basic: batteries, slide out kitchen...
Ah, de ATM zitten bij hen ook allemaal >2K.

Wat zijn de regels nou exact? Mag je met een tow van 1500KG Max een trailer met ATM 2000kg trekken, zolang hij maar niet vol zit? Dus Max 1500kg?
 
Ah, de ATM zitten bij hen ook allemaal >2K.

Wat zijn de regels nou exact? Mag je met een tow van 1500KG Max een trailer met ATM 2000kg trekken, zolang hij maar niet vol zit? Dus Max 1500kg?
Misschien heb je hier wat aan (ik raak zelf ook continu verward)
-van erg droog:
- tot bijna komisch (tja mahal; alsof iedereen 3500kg trekt):
 
  • Like
Reactions: FOL
Ah, de ATM zitten bij hen ook allemaal >2K.

Wat zijn de regels nou exact? Mag je met een tow van 1500KG Max een trailer met ATM 2000kg trekken, zolang hij maar niet vol zit? Dus Max 1500kg?
Goeie vraag!

ik zat dit te lezen: https://www.racq.com.au/cars-and-driving/driving/towing/trailer-and-tow-vehicle-specifications Maar zegt het ook niet zwart op wit. Ik denk van wel.... maar dat is gebaseerd op logica... en we weten allemaal hoe logisch dingen vaak zijn...
 
Back
Top