HET IS VRIJDAG EN WAT DOE JE DAN?????? (aka grote vrolijke noot topic)

‘Wat regenachtig in cairns ‘ is bijna een understatement 😔. Tussen de heuvels regent het blijkbaar wat meer in Redlynch maar het was zeker de natste juni/juli sinds wij hier in Australië zijn komen wonen. Goed dat je naar outback bent geweest, prachtige fotos! Wij hebben de vergissing begaan om 4 dagen naar Mission Beach te gaan en buiten 1 hike hebben we alle boardgames en boeken die we meehadden goed kunnen gebruiken. 4 dagen regen. Mission Beach bij regen is redelijk triest. Maar ook zon zou niet kunnen veranderen aan dat er geen deftige bakker te vinden is en het enige leuke restaurant bleek verdwenen door brand. Blijkbaar noemen ze het de curse van Mission Beach. Ik hou wel van een beetje rust en authenticiteit maar …….
Volgende keer dus trailer achter de auto en naar Chillagoe idd.

Heb je gelijk in, het was miserable de laatste maand! Ik hoor het nog zeggen tegen die vriend van me: "kom maar in juli want dan hebben we gegarandeerd mooi weer zonder regen" yeah right! En ja Redlynch en Brinsmead hebben erg veel regen.

We zijn een paar weken geleden naar een bruiloft in Sunny Coast hinterland geweest (Maleny) en daar hebben we prima weer gehad, een tikkie fris maar wel zonnig. Daarna gekampeerd in Princess Hills, en Undara en hier zijn we allebei weggeregend, niet ideaal als je awning het begeeft en je met je swags in de buitenlucht ligt. Paar dagen naar huis om alles te drogen en nauwlettend het weer in de gaten houden. Toch nog een paar nachten in Elim Beach gekampeerd (aanrader) met prima weer. Chillagoe schijnt de meest diverse geology ter wereld te hebben volgens wikipedia!

Weer regen in Cairns, en toen besloten om de outback in te gaan, en dat is toch altijd iets magisch. Prachtig weer en die natuur is echt mind blowing. Ik weet niet of je al een keer in Chillagoe bent geweest @SteveSW , zo niet: doen! Wat een gave plek en er is zoveel te zien en doen vlakbij het plaatsje. En de 2 pubs waar je prima kunt eten zijn ook niet verkeerd.

Ook de kans gehad om veel setups van andere mensen te bekijken, en je krijgt goede inzichten in wat je zelf wil, want kamperen in swags is fun, maar ik ben toch ook wel toe aan meer comfort. Het feit dat ik nu een grote lithium battery heb wat maakt dat ik 2 koelkasten! zonder problemen 5 dagen kan draaien zonder bij te laden maakt dat het allemaal wat draaglijker is. Tenminste koud bier :p

We hadden geen internet in Chillagoe dus we wisten niet wat het weer aan de kust deed, toen onze nieuwe buren aankwamen op de campsite vertelden zij dat ze uit Mission Beach kwamen en het weer ontvlucht waren, dus ons plan om naar MB te gaan gecancelled.

MB is miserable met regen, maar dat zijn eigenlijk alle plaatsen. Undara met regen was helemaal hel, en steenkoud. Achterin het afgebrande restaurant zit een klein afgebakend stukje waar je nog pizza kunt halen. Wij eten vaak bij de pub omdat deze eigendom is van de schoonvader van mijn cousin.

We zijn 1x in chillagoe geweest toen we nog geen camper trailer hadden en hebben toen in leuke Queenslander geslapen. Het is prachtig daar en ook de trip ernaar toe is fun. We willen zeker eens teruggaan.
De camper trailer van ARB gezien? Lijkt me gave set up met mooie ‘vondsten’. Rond de 75.000$ wel maar dat is nog steeds goedkoper dan de Patriots.

We zijn 1x in chillagoe geweest toen we nog geen camper trailer hadden en hebben toen in leuke Queenslander geslapen. Het is prachtig daar en ook de trip ernaar toe is fun. We willen zeker eens teruggaan.
De camper trailer van ARB gezien? Lijkt me gave set up met mooie ‘vondsten’. Rond de 75.000$ wel maar dat is nog steeds goedkoper dan de Patriots.

ARB camper trailer heb ik gezien, erg mooi, maar ook erg duur vind ik. Dat is ver boven wat wij willen uitgeven voor een camper trailer. Ik zou dan eerder denk ik voor een chinese pop top gaan met quality componenten zoals redarc systeem en lithium battery's en cruise master suspension. Of een 2e hands Jayco caravan ofzo.

Ik heb een troopy camper van dichtbij mogen aanschouwen en dat vind ik wel het tofst, maar van binnen erg krap en qua indeling toch niet super praktisch, enige voordeel is dat het een gesloten systeem is, je kunt binnendoor naar de camper en kunt ook een portaloo binnen hebben.

Wat ik wel een gave optie vond is een single cab 79 series met een grote full size canopy met complete keuken en stand up fridge aan 1 kant, dan een drawer fridge en giga storage capaciteit aan de andere kant. King Size elektrische Bundu Top rooftoptent bovenop de canopy en 200 liter water tanks onderop. Wel prijzig dus zeker iets voor later. Maar wel iets waar je aangevuld met een grote 270 awning met side walls best een leuke setup hebt.

Ziet er mooi uit @Tim911 Voegen we toe aan het FNQ lijstje.

Setups kijken blijft leuk. De perfecte is er niet. Dat wordt vast mijn excuus om een keer een camper trailer te kopen en achter de Discovery te hangen hahaha

Dan heeft elke auto zijn setup :D

Ziet er mooi uit @Tim911 Voegen we toe aan het FNQ lijstje.

Setups kijken blijft leuk. De perfecte is er niet. Dat wordt vast mijn excuus om een keer een camper trailer te kopen en achter de Discovery te hangen hahaha

Dan heeft elke auto zijn setup :D

Ja het is zeker een aanrader! Wat ook een aanrader is als je onderweg bent naar Chillagoe is The old mining trail van Herberton naar Petford. Je kunt gratis kamperen aan Emu creek en er zijn her en der wat hidden campsites aan de 70 km lange trail. Bij Petford draai je de Burke Dev Road weer op richting Chillagoe.

Opus op4 campertrailer ook gaaf! Dat is een campertrailer welke zichzelf opblaast, dus geen gedoe met stokken enzo. Stonden we ook naast.

Ja het is zeker een aanrader! Wat ook een aanrader is als je onderweg bent naar Chillagoe is The old mining trail van Herberton naar Petford. Je kunt gratis kamperen aan Emu creek en er zijn her en der wat hidden campsites aan de 70 km lange trail. Bij Petford draai je de Burke Dev Road weer op richting Chillagoe.

Opus op4 campertrailer ook gaaf! Dat is een campertrailer welke zichzelf opblaast, dus geen gedoe met stokken enzo. Stonden we ook naast.
Ja de Opus is wat Tyler gebruikt. Hij had een 4. Nu een 2.
Zag gisteren de US based Overkill SO 5.10. Mooi concept!

Wat? Is er een WK voetbal? Ik dacht dat we nog aan het cricketen waren tegen Engeland? 😂
OK, omdat er echt niemand geinteresseerd is in de WK Voetbal Vrouwen of in cricket en ik helemaal niet opdringerig ben: hier is alles dat je moet weten :cool:.

WK Women Soccer 2023, gehost door en in AU/NZ
- De Matildas (het Australisch vrouwenvoetbalteam) waren bijna in hun group stage (voorrondes) er al uit gemikt, maar hebben gisterenavond meesterlijk revanche genomen door Olympisch kampioen Canada met 4-0 te verpletteren. Matildas door naar de 'round of sixteen', in goed Nederlands de achtste finales, volgende week.
- De Dutch Lionesses voeren samen met de USA hun groep aan doordat we tegen elkaar gelijkspeelden. Belangrijk om te weten dat USA de regerend wereldkampioen is sinds 2019, en NL de vice-wereldkampioen. We zijn beiden in beginsel door naar de 'round of sixteen' achtste finales.
- Vandaag om 17.00 Australische tijd spelen de Leeuwinnen hun laatste groepswedstrijd tegen Vietnam. Mochten ze die verliezen, dan ligt NL er alsnog uit. Maar dat is niet aannemelijk, Vietnam heeft tot dusver alles verloren.
- Als je de wedstrijd vandaag wil volgen, hij is niet op free-to-air TV. Ik kijk hem op de NL NPO-Start met een VPN, maar hier in Melbourne kun je ook een bepaald aantal kroegen in om het te volgen.

The Ashes tournament cricket, dat is een 2-jaarlijkse serie van 5 test matches Australia v Engeland, dit jaar gehouden in Engeland
- Gezien de politieke troubles die bepaalde antics in met name de 2e test veroorzaakten (zelfs de Britse PM bemoeide zich ermee :) ) heeft de serie het beste eindresultaat gekregen waarop we konden hopen. Een draw van 2-2, dus nu kunnen beide partijen ophouden met zeiken. De Ashes trofee blijft in Australia, Engeland had de serie actief moeten winnen om hem van Australia over te nemen. Revanche over 2 jaar.

Xpditer Emulate, Emulate Sports News, Melbourne

Last edited:
OK, omdat er echt niemand geinteresseerd is in de WK Voetbal Vrouwen of in cricket en ik helemaal niet opdringerig ben: hier is alles dat je moet weten :cool:.

- De Matildas (het Australisch vrouwenvoetbalteam) waren bijna in hun group stage (voorrondes) er al uit gemikt, maar hebben gisterenavond meesterlijk revanche genomen door Olympisch kampioen Canada met 4-0 te verpletteren. Matildas door naar de 'round of sixteen', in goed Nederlands de achtste finales, volgende week.
- De Dutch Lionesses voeren samen met de USA hun groep aan doordat we tegen elkaar gelijkspeelden. Belangrijk om te weten dat USA de regerend wereldkampioen is sinds 2019, en NL de vice-wereldkampioen. We zijn beiden in beginsel door naar de 'round of sixteen' achtste finales.
- Vandaag om 17.00 Australische tijd spelen de Leeuwinnen hun laatste groepswedstrijd tegen Vietnam. Mochten ze die verliezen, dan ligt NL er alsnog uit. Maar dat is niet aannemelijk, Vietnam heeft tot dusver alles verloren.
- Als je de wedstrijd vandaag wil volgen, hij is niet op free-to-air TV. Ik kijk hem op de NL NPO-Start met een VPN, maar hier in Melbourne kun je ook een bepaald aantal kroegen in om het te volgen.
[...]
Ik moest gisteravond aan je denken, @Emulate, omdat ik wist dat jij ook zat te kijken :D
Ik ben normaalgesproken niet iemand die super geinteresseerd is in sport. Qua voetbal keek ik in NL hooguit het WK/EK als het NLse team de halve finales had weten te halen en ook daarbij had ik op een gegeven moment zoiets van: teveel ego's op het veld. Teveel 'drama queens'.

Maar ik heb genoten van de wedstrijd gisteravond. Had AUS-NIG grootendeels gezien en gisteravond de volledige wedstrijd en geen spijt gehad. Prachtige wedstrijd om te zien en een welverdiend resultaat.

The Ashes tournament cricket, dat is een 2-jaarlijkse serie van 5 test matches Australia v Engeland, dit jaar gehouden in Engeland
- Gezien de politieke troubles die bepaalde antics in met name de 2e test veroorzaakten (zelfs de Britse PM bemoeide zich ermee :) ) heeft de serie het beste eindresultaat gekregen waarop we konden hopen. Een draw van 2-2, dus nu kunnen beide partijen ophouden met zeiken. De Ashes trofee blijft in Australia, Engeland had de serie actief moeten winnen om hem van Australia over te nemen. Revanche over 2 jaar.

Voetbal vind ik fantastisch maar vrouwenvoetbal kan mij niet bekoren, het niveau verschil met de mannen is misschien te groot om het voor mij persoonlijk kijkbaar te maken. Vrouwentennis en min of meer alle andere vrouwensporten zijn prima te bekijken maar voetbal lukt gewoon niet.

Net als ik dat trouwens bij amateur mannen voetbal vind, dat is ook het aangluren niet waard.

Anyway, bedankt voor je report, juist genoeg info voor mij om nog een beetje op de hoogte te blijven.

Voetbal vind ik fantastisch maar vrouwenvoetbal kan mij niet bekoren, het niveau verschil met de mannen is misschien te groot om het voor mij persoonlijk kijkbaar te maken. Vrouwentennis en min of meer alle andere vrouwensporten zijn prima te bekijken maar voetbal lukt gewoon niet.

In Amerika en sinds kort ook Australia, in het nationaal team krijgen de vrouwen hetzelfde betaald als de mannen. Dit geldt voor een deel ook al in de betaalde competities wereldwijd. Ik vermoed dat dat niet komt door gelijkheid (alle cliches over dat mannen groter, harder, krachtiger, sneller en risiconemender zijn) maar door gelijkwaardigheid. Het vrouwenvoetbal trekt tegenwoordig net zulke volle zalen als de mannen. Het is voor jou misschien eens interessant om een wedstrijd (terug) te kijken van de USA vrouwen. Die hebben waarschijnlijk de agressie die jij verwacht en vindt bij de mannen (inclusief de vuile tackles, het geschreeuw en gedrama bij hun schwalbes en uitgelokte valpartijen). Voor mij is het vooral een stijlverschil. De Matildas hadden gisteravond eindelijk de mathematische precisie in hun opbouwen over de flanken die ze normaal onder Sam Kerr (captain, geblesseerd) vertonen en je niet veel onder mannenteams vindt. Ze mogen misschien frele en fragieler ogen, ze zijn net zo scherp en schoppen net zo hard als kerels. Bovendien, de NL Leeuwinnen zijn net zo groot en massief als hun mannelijke tegenhangers. Of ze het van een mannenteam zouden winnen is een academische kwestie. Als je bevooroordeeld bent dat mannenvoetbal aantrekkelijker is, is het onmogelijk om te genieten van een vrouwenwedstrijd. Je moet het op zijn eigen merites beoordelen
Net als ik dat trouwens bij amateur mannen voetbal vind, dat is ook het aangluren niet waard.

Maar het gaat hier over betaalde sport door professionals, niet over amateurs. Ze zijn allemaal in dienst van de betaalde competitie wereldwijd.
Anyway, bedankt voor je report, juist genoeg info voor mij om nog een beetje op de hoogte te blijven.
Het was bedoeld als een grapje :cool:.

Ik heb gelezen, dat de NLse dames team tegen jongens teams speelt om te trainen. Ze spelen zonder toeschouwers en er werd ook bewust niet gezegd waar en tegen welk team ze speelden. Om eventueel het gezeur van 'het Nederlandse prof dameselftal heeft verloren van een amateur jongens elftal'.

Ik heb al jaren geen voetbal gezien, maar gisteravond was een genot.

Hier iets van gelijke strekking, vooral het laatste stukje is interessant.
Serena Williams heeft laatst nog aangegeven dat ze geen schijn van kans maakt tegen top 200 male ranking.

In Amerika en sinds kort ook Australia, in het nationaal team krijgen de vrouwen hetzelfde betaald als de mannen. Dit geldt voor een deel ook al in de betaalde competities wereldwijd. Ik vermoed dat dat niet komt door gelijkheid (alle cliches over dat mannen groter, harder, krachtiger, sneller en risiconemender zijn) maar door gelijkwaardigheid. Het vrouwenvoetbal trekt tegenwoordig net zulke volle zalen als de mannen.
De premies voor nationale teams voor bepaalde landen zijn gelijk, wat te billijken valt aangezien je voor de bond uitkomt. Echter ook niet geheel logisch omdat de mannen WK veel meer revenue oplevert dan het vrouwen WK. En daarom klopt je stelling ook niet. Het komt zeer zeker door gelijkheid, want als het puur op inkomsten aankomt valt het niet te verantwoorden. HIER kun je lezen dat de vrouwenploeg van FC Barcelona een omzet heeft van EU 7.7 miljoen, en dit is de ploeg met de hoogste omzet in het vrouwenvoetbal. De club FC Barcelona met als grote inkomsten generator het mannenvoetbal heeft een totale omzet van 638 miljoen, waarvan zo'n 60% geinvesteerd mag worden in salaris. Dit zou betekenen dat de mannentak een salaris budget heeft van ruim 380 miljoen euro, terwijl als we dezelfde rekenmethode aanhouden voor de vrouwen het salarisbudget ruim 4.5 miljoen EU is, wat bij een selectie van 22 personen dus 210.000 per persoon per jaar is. Wat dus exact overeen komt met het gemiddelde salaris in de vrouwenvoetbal top competitites. Persoonlijke sponsorcontracten buiten beschouwing gelaten. Haaland of Messi genereren zoveel omzet voor de club, daar valt een Sam Kerr nog bij in het niet.

Als het inkomstenniveau niet op het niveau van de mannen is, kunnen de uitgaven (salarissen) niet hetzelfde zijn. Daar komt ook bij dat het stukje 'volle zalen' oftewel stadions maar een heel klein deel van de omzet op zich neemt, veruit het meeste wordt verdient met sponsorcontracten en TV rechten, en daar is voor het vrouwenvoetbal nog een enorme slag te slaan.

Het is voor jou misschien eens interessant om een wedstrijd (terug) te kijken van de USA vrouwen. Die hebben waarschijnlijk de agressie die jij verwacht en vindt bij de mannen (inclusief de vuile tackles, het geschreeuw en gedrama bij hun schwalbes en uitgelokte valpartijen). Voor mij is het vooral een stijlverschil. De Matildas hadden gisteravond eindelijk de mathematische precisie in hun opbouwen over de flanken die ze normaal onder Sam Kerr (captain, geblesseerd) vertonen en je niet veel onder mannenteams vindt. Ze mogen misschien frele en fragieler ogen, ze zijn net zo scherp en schoppen net zo hard als kerels. Bovendien, de NL Leeuwinnen zijn net zo groot en massief als hun mannelijke tegenhangers. Of ze het van een mannenteam zouden winnen is een academische kwestie. Als je bevooroordeeld bent dat mannenvoetbal aantrekkelijker is, is het onmogelijk om te genieten van een vrouwenwedstrijd. Je moet het op zijn eigen merites beoordelen

Of Team USA van een mannenteam zouden winnen is geen academische kwestie, ze verliezen zelfs van een team van jochies:

Ik heb zelf redelijk op niveau gevoetbald zo'n 40kg geleden (Hoofdklasse Zondag) en ik durf wel te beweren dat we elke vrouwenploeg op dit WK hadden kunnen verslaan.

Ik geniet er totaal niet van, maar dat hoeft ook niet. Het is prima een goed voor de sport dat andere mensen er wel van genieten, daar gaat het uiteindelijk om: brood en spelen. Maar je hebt gelijk, bij de vrouwen gaat het er een stuk sportiever aan toe, hier kan het mannenvoetbal zeer zeker een voorbeeld aan nemen.

Maar het gaat hier over betaalde sport door professionals, niet over amateurs. Ze zijn allemaal in dienst van de betaalde competitie wereldwijd.

Het was bedoeld als een grapje :cool:.

Weet ik, ik was zelf ook niet serieus ;)

Last edited:
Ik had dit eigenlijk alleen maar aangekaart als het vrijdagtopic omdat de WK Women Soccer toevallig plaats heeft in AU/NZ en zowel het nationale vrouwenteam van AU als van NL herbergt. Zo van: wat gaan we allemaal doen in het weekend? Nou, ik ga voetbal kijken want dat heeft zowel een AU als een NL tintje. (En misschien eindigen de Matildas en de Leeuwinnen in de finale wel tegen elkaar, als iemand tussendoor zo vriendelijk is om even de USA om de oren te timmeren). Tot dusver past dit onderwerp in de Kletsdoos. Zo ook het cricket, ook al geeft niemand anders dan ik daar een bal om :). Op dat punt gaan we dit jaar wel meer NL fans werven in Oz, hebben jullie gezien hoe goed NL het doet in de kortere vormen van cricket?

De andere discussie: heeft vrouwenvoetbal dezelfde waarde als mannenvoetbal (vertaald in revenuen en salarissen) en hoe 'boring' vrouwenvoetbal al dan niet is, hoort eigenlijk niet thuis op dit platform. Sorry, ik had niet het plan om die discussie uit te lokken, ik was in een melige klaagbui ("wahwahwah nobody likes women soccer and cricket"). But, here we are 🤷‍♀️.

Last edited:
Ik niet. Maar mijn Physio kon me vertellen dat die Dutchies op een goede dag met de top kunnen meekomen 😂
Not in my lifetime 🤣. Test Cricket (voor mij de enige echte vorm van cricket) is quite another level van 10 elite countries die al decades om elkaar heen cirkelen, en waar India, Engeland en Australia elkaar afwisselen als kampioen. De World Cup in oktober waar NL zich voor heeft gekwalificeerd is in het zogenaamde ODI format, One Day Internationals. Kort en hevig, weinig strategie en uithoudingsvermogen, min of meer "let's ram it out of the ballpark, mates" type cricket :). We zien wel hoever die Ollanders komen.

De andere discussie: heeft vrouwenvoetbal dezelfde waarde als mannenvoetbal (vertaald in revenuen en salarissen) en hoe 'boring' vrouwenvoetbal al dan niet is, hoort eigenlijk niet thuis op dit platform. Sorry, ik had niet het plan om die discussie uit te lokken, ik was in een melige klaagbui ("wahwahwah nobody likes women soccer and cricket"). But, here we are 🤷‍♀️.

Je begint zelf de discussie, komt daarna met halve onwaarheden en dat wordt dan even met feiten ontkracht, en dan hoort het opeens niet meer op het forum thuis. <snip>Doe maar niet</snip>

Last edited by a moderator:
Je begint zelf de discussie, komt daarna met halve onwaarheden en dat wordt dan even met feiten ontkracht, en dan hoort het opeens niet meer op het forum thuis. <snip>doe maar niet</snip>
Klopt, ik heb het zelf aangekaart en ik ken de feiten. Ik heb me daar al voor verontschuldigd, niet kies van me. Ik vond het geen goed idee om het nog verder te rekken want ik kan dan een ingreep van de moderatoren verwachten. Het is een interessant onderwerp, gelijkheid v gelijkwaardigheid, boring v interessant. We kunnen dit zoals gewoonlijk voortzetten via PM, als je wil.

Last edited by a moderator:
Back