Hoe vertel je zoiets tegen je moeder??

[quote author=robijntje link=topic=8368.msg120280#msg120280 date=1214663187]
Hallo! Ik wil nog even reageren op "het is hun probleem en niet het jouwe"....ik ben het daar niet mee eens. Natuurlijk is het ook jouw probleem als je ouders er heel veel moeite mee hebben als je zo ver weg gaat wonen, het zijn je ouders en hoe zij zich voelen en als zij er heel veel moeite mee hebben dan kan je dat toch niet gewoon wegwuiven? Ik kan dat in ieder geval niet! Ik probeer er goed mee om te gaan maar het doet toch pijn en ik vind het heel akelig voor ze!

Een mens is toch niet van steen en je ouders, daar heb je normaal gesproken toch een hechte band mee? Ze hebben altijd voor je klaar gestaan en mij doet het echt wel wat dat ze er zoveel moeite mee hebben en dat kan ik niet afdoen met het idee dat het gewoon HUN probleem is...
[/quote]

Hoi hoi,

(Ik quote even jouw tekst Robijntje, omdat je het zo duidelijk neerzet).

Nee, ik denk ook niet dat je het maar moet afdoen als hun probleem, want het zou fijn zijn als je er samen over kon praten, of samen lachen of samen huilen. Maar ik geloof óók dat we niet de verantwoordelijkheid hebben voor andermans gevoelens. En dat is waar het tussendoor naartoe lijkt te gaan.

We kunnen niet regelen hoe een ander zich voelt. Waar een aai over een bol het ene moment een troost is, is het een andere keer iets irritants. Waar je de ene keer positief op kan reageren, reageer je een andere keer misschien negatief op. We verwachten van anderen dat ze dat allemaal aanvoelen en navenant reageren, wat natuurlijk, als we er even naar kijken, vaak onmogelijk blijkt.

Het is niet per definitie slecht dat nablijvers verdrietig zijn. Ook de vertrekkers zijn vaak verdrietig. En dat mag, dat is okee, dat is normaal, en hoeft niet voorkomen te worden. Als mam verdrietig is dat je ver weg zit (en voor sommigen is een andere provincie al ver), dan mag dat toch? Ik kan dan zeggen 'Ja, ik snap dat je dat zo voelt'. Daar valt  niet over te touwtrekken.

Ook denk ik niet dat mensen 'maar moeten accepteren' als iemand emigreert. Ze moeten níets. We kunnen niet dicteren hoe iemand zich 'moet voelen'.

Nee hoor, laat maar allemaal leven, die gevoelens, maar vergeet niet dat een mens alleen verantwoording kan nemen voor zijn of haar eigen gevoelens, je kan niet een andermans brein zijn. Als we denken dat we kunnen controleren hoe een ander zich voelt, dan is er een gigantische kans dat we er later achter komen dat we het verkeerde scenario bedacht hebben.

Nikki, ik gooi maar een balletje op, maar hoe zou je je voelen als je zou denken dat het mág als je moeder verdrietig is of slapeloze nachten heeft. Sonja zei het ook al; je kán haar niet haar manier van verwerken ontnemen. Je kan het niet regelen voor haar en je kan niet al haar vragen beantwoorden en niet haar gevoelens wegnemen of oplossen. Maar je kan er wél zijn om naar haar te luisteren en haar te begrijpen. Dat zou goud waard zijn voor je moeder :)

Ik weet natuurlijk niet of mijn geschreven woorden overkomen zoals ik ze bedoel, maar ik kan niet méér dan m'n best doen. :)

Ireen
 
Ireen :up: echt geweldig hoe je dit verwoord hebt, en zo denk ik er ook over.
Ook al ben je weg, dan nog moet je je ouders (zeker als ze oud en afhankelijk zijn) het idee geven dat je er altijd voor ze zal zijn, al is het door de telefoon of in ernstige gevallen, door gewoon naar hun toe te komen. En natuurlijk moeten ze de mogelijkheid hebben om alles te verwerken en mogen ze verdriet hebben.

Ik denk ook dat het tijdstip dat je het gaat zeggen en de manier waarop, iets is wat jij alleen zelf kan beslissen en je moet doen wat je het beste lijkt, jij kent je ouders beter dan wie ook. De een zegt het voorzichtig, de ander in 2 delen (zoals ik) en weer anderen zeggen het recht voor zijn raap. Dat is iets wat je zelf moet beslissen en doe waar je je goed bij voelt.

Ik heb heel veel gehad aan dit forum op het moment dat ik het moest gaan vertellen ,maar er als een berg tegenop zag. Het is echt heerlijk als je met een probleem zit en je kan er even over kletsen voordat je daadwerkelijk de knoop doorhakt. Voor mij werd het wel iets makkelijker, ik hoop dat dat voor jullie ook zo is.

mijn ouders zijn er nog lang niet, hebben het heel erg moeilijk en dat hakt er bij dan ook weer in maar ik voel me nu niet schuldig meer en dat is goed.
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8368.msg120294#msg120294 date=1214673219]
[quote author=nikk1988 link=topic=8368.msg120275#msg120275 date=1214652864]
hoi, het is nooit makkelijk om zoiets te brengen, ik weet niet of er een 'juiste' manier is om te brengen, en een juiste timing.
alleen wil ik er eerst zeker van zijn dat hij die baan krijgt, en het dan pas vertellen!

Nikki
[/quote]

Ben even benieuwd: Wat gaan jullie doen als jouw vriend die baan niet krijgt? Gaan julie dan een andere sponsor zoeken, of kijken naar mogelijkheden voor een ander visa?
[/quote]


Dan wachten we nog een paar jaar, Maar me schoonvader heeft het in een stroomversnelling gezet, en gezged van, ik doe nu iets voor je, maar wiol ik wel dat jullie er iets mee doen dan. Dus als het niet lukt, gaan we het alsnog proberen, alleen waarschijnlijk wat later...
 
Om dan ook ons verhaal er nog maar aan toe te voegen bij de ervaringen van velen:

Ik ben zelf de oudste uit een klein gezin (heb nog een jonger zusje) en mijn ouders zijn gescheiden. Mijn man is de jongste uit een gezin van 4. De reacties lopen dan ook heel erg uiteen.

In 2002 kwamen wij terug van vakantie en raakten besmet met het virus. We waren zo enthousiast en hadden het er gewoon wel eens met onze familieleden over "stel dat/misschien/in de toekomst...". Dit werd erger na de 2e reis in 2005.
Inmiddels waren er al mensen die al zeiden dat ze er niet raar meer van zouden opkijken als we echt zouden gaan.

Er bleven echter steeds wat emotionele bezwaren. Mijn oma is inmiddels 89 en geniet zo ontzettend van haar achterkleinkinderen. Mijn moeder en ik hebben het wel eens over haar reden om door te ademen. Durf ik dit wel van haar af te nemen? Uiteindelijk hebben we het langzaam met haar besproken, steeds iets realistischer. Het antwoord verraste ons. Waarom zou je wachten tot ik er niet meer ben, jullie leven nu en moeten vooral zorgen dat de kleintjes (onze dochters) het goed hebben. Denk je dat zij daar gelukkiger worden dan hier? Dan was het antwoord duidelijk, we gaan ervoor!

Toen we dan ook definitief de knoop doorhakten van nu of nooit kwamen de andere leuke reacties: Mijn schoonmoeder heeft al 3 broers aan Melbourne verloren vond het een mooi excuus om dan haar broers weer eens op te zoeken wanneer ze bij ons langs kwam en heeft een computer van ons gekregen (74 jaar oud), mijn schoonvader van 80 heeft zich eerst nog even verbaasd (het is geen vakantie, je moet dan ook gaan werken...) maar is nu helemaal over. Ook hij heeft een computer en laatst voor zijn verjaardag een webcam gekregen. Inmiddels heeft hij het internet ontdekt.
En mijn moeder... die heeft het moelijk, maar heeft al aangegeven dat ze naar ons toekomt wanneer ze niet meer de zorg voor haar moeder (mijn oma) heeft. Met mijn zusje is de band ook niet zo sterk meer.

Wanneer je dus de kans krijgt, betrek de familie erin vanaf het moment dat het idee ontstaat, dan hebben ze de tijd om te wennen en komt de echte klap van de definitieve beslissing minder hard aan.

Nu kijken of ik zo rustig kan blijven wanneer ik op Schiphol sta....

Succes allemaal
 
wat een verhaal zeg! leuk dat je oma zo reageerde!
we zien wel hoe we het doen, je kan het in je hoofd hebben, maar meestal zeg ik het tog anders dan dat ik het in mijn gedachten had, haha.

Groetjes,

                                                Nikki
 
Hoi Sacha,

Het is wel een hele gave reactie van je oma om te zeggen dat je niet hoef te wachten tot ze er niet meer is en dergelijke. Dat mensen op zulke leeftijden, en dan heb ik het over je schoonouders, nog beginnen met internet en webcams.
Mijn moeder heeft zich onlangs ook een laptop aangeschaft en volgens haar zit er een ingebouwde webcam in en zoniet, zo'n ding is ook zo gekocht. Dan kan ze het contact met kinderen/kleinkinderen onderhouden, want ik denk dat ze, net zoals de meeste reacties hier op deze forum, het er best moeilijk mee zou hebben.
Tot nu toe hebben we nog niks verteld omdat ik zelf nog niet de knoop heb doorgehakt om te gaan. Er zitten bij mij toch nog te veel twijfels.
Ik heb nu een leuke hoekwoning aan een gemeenteplantsoen waar ik nog niet een twee drie wegwil, ik heb een leuke buurt dus eigenlijk heb ik geen reden om weg te willen maar toch lonkt het idee wel om te gaan,
Mijn eerdere ervaring speelt ook in mijn achterhoofd dus ik weet al een klein beetje wat ik kan verwachten dus denk ik eerst maar eens goed na over deze grote stap.

Mijn moeder heeft een tijd geleden een brief geschreven naar mijn schoonmoeder omdat mijn schoonmoeder had aangeboden om een tijdje op vakantie te komen naar australie(omdat het al een poosje niet zo botert tussen mijn ouders), maar mijn moeder wilde er niks van weten. Ze vertelde dat ze dat nooit zou doen, ten eerste omdat het geen reizigers zijn, 3 uur met de auto vinden ze al heel wat, en ten tweede hebben ze, behalve mijn schoonouders ook (nog) niks te zoeken dus ik heb eigenlijk geen idee wat haar reactie zal zijn als we toch daar heen gaat. Ik neem aan dat ze dan toch wel wil komen.

We wachten het wel af. Eerst zelf maar eens de puntjes op de I zetten

groetjes Heidi
 
Wij hebben met onze 2e vakantie mijn moeder meegenomen en dat heeft goed uitgepakt. Niet alleen snapt ze nu waarom wij zo verliefd zijn geworden op dit land en de mensen, maar begon ze zelf ook al over een leven in Australie. Haar verhuizing zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten, maar tot die tijd heeft ze in elk geval wel de berusting dat ze weet waar we terecht komen.

Hoe meer ik het nu aan mensen vertel dat we gaan emigreren, hoe spannender de verhalen worden die we moeten ontkrachten. Er komen nu echt mensen aan met verhalen over mensen die aangevallen zijn door roo's en koala's, de spinnen worden telkens aggressiever en groter, de slanger steeds dikker en dodelijker, maar mijn moeder heeft de rust van de waarheid omdat ze het zelf heeft gezien.

Deze oplossing is waarschijnlijk niet voor iedereen mogelijk, maar jouw moeder heeft een kans en die zou ik met beide handen aangrijpen! Bespreek je onzekerheid eens met haar, laat haar je verrassen!

Sacha
 
Hoi Sacha,

Heb je de hele vakantie met je moeder opgetrokken. Lijkt me toch wel ingrijpend. Ik heb onlangs 2 maanden mijn schoonouders uit australie over de vloer gehad. Het was druk maar we hebben het heel gezellig gehad. Het is dan misschien wel verassend dat ze zelf ook over een leven in australie begint. Ik zie mijn ouders dat niet doen.
Ik zou wel, als ik zelf gesetteld ben geld sturen of tickets om onze kant op te komen.
Misschien zou ze,als ze niet in haar eentje durfde te komen, met mijn tante kunnen komen. Mijn neef is 2 jaar geleden ook naar melbourne vertrokken en mijn tante, die weduwe is, heeft hem inmiddels al 2 keer bezocht.

Mijn vader is er ook nog dus ik denk dat hij dan ook meewil, als hij zo'n lange tijd zijn kleinkinderen niet heeft gezien.
We zien wel, we gaan niet bij voorbaat al speculeren over hoe het zal verlopen tzt. We zien het wel.

Groetjes Heidi
 
nou, ik heb het mijn moeder verteld!
Eerder vandaag is ze langsgekomen, en toen had ze het over dat ik weer bij haar moest komen..
Omg dacht ik, wat moet ik nu, ik keek mijn vriend aan, en sinds die opmerking, kon  ik t niet meer verdragen om het tegen haar te verzwijgen!

Toen ze weg ging, ging het pas echt aan me knagen, en heb r net, 5 minuten geleden gebeld en alles uitgelkegd, en haar gerust gesteld.
Ze klonk ongerust aan de tel, maar nam het goed op, al weet ik zeker dat ze zich vrolijker voordeed dan ze werkelijk was...

Maargoed, ze vond het eng dat als er wat met me opdeed ze niet naar me toe zou kunnen...

Er is een last van mijn schouders af gevallen, maar we zien wel hoe ze reageerd als ik haar woensdag in real life weer zie..

To be continued....

Groetjes Nikki
 
Dank je wel! ben ook blij dat ik dat achter de rug heb, heb r meteen een smsje na gestuurd dat ik trots ben dat ik op haar lijk en ik een dochter van haar ben om r gerust te stellen
, en kreeg een smsje terug I love you xxx, dus zit wel goed denk ik  :lol:

Groetjes Nikki
 
En of dat goed zit. Moeders moeten soms wat meer vertrouwen van ons krijgen, ze zijn echt sterker dan we denken.

Het loslaten is begonnen toen de navelstreng werd doorgeknipt, maar zoals mijn moeder zei: "Houden van is kunnen loslaten" en daar heeft ze gelijk in. Ik hoop alleen dat ik later ook zo sterk kan zijn als mijn kinderen met zo'n mededelingen komen :-(
 
Wat fijn Nikki! Zo zie je maar weer; onze voorstellingen zijn vaak erger dan de realiteit. :)

Een applaus voor jezelf, en voor je moeder  :clap2:
 
[quote author=Eerainuh link=topic=8368.msg120763#msg120763 date=1215382351]

Wat fijn Nikki! Zo zie je maar weer; onze voorstellingen zijn vaak erger dan de realiteit. :)

Een applaus voor jezelf, en voor je moeder  :clap2:


[/quote]

hhmmm ik ga dr zo een goedemorgen smsje sturen, om te kijken of ze gslapen heeft, en woensdag zal ik merken hoe ze er echt over denkt wat dan gaan we het er uitgebreid over hebben...

Groetjes Nikki
 
Hoi Nikki, nou lekker dat dat achter de rug is he? Nu woensdag nog, sterkte ermee. :up:
Weet je nu al iets meer wanneer jullie deze kant op komen?
 
uhm ala alles doorgaat dat sjoerd word aangenomen, over nu en een halfjaartje al waarschijnlijk!!  :lol: :smile:

Groetjes Nikki
 
Hoi Nikki,

Ik wil je bij deze even heel veel succes wensen tijdens het gesprek met je moeder.

Zelf speel ik ook met de gedachte om met een partnervisum(man is australier) naar australie te gaan maar dat heb je waarschijnlijk al wel ergens zien staan in een andere topic. Ik ben er nog niet helemaal over uit maar we zijn nu in ieder geval een australisch paspoort aan het aanvragen voor ons jongste zoontje van 16 maanden. Ik had het mijn moeder verteld en ze vroeg waarom het nodig was en toen zei ik dus voor een volgende vakantie naar australie. Dit was natuurlijk wel een mooie insteek geweest om een reactie te ontlokken van mijn moeder mochten we ooit echt gaan. Ik had het misschien beter gelijk kunnen zeggen.
Diep van binnen laat ik het ook een beetje van hun reactie afhangen. Dat is eigenlijk ook een beetje de reden dat ik nog steeds geen definitieve beslissing heb(durven) nemen.
Stel dat het een groot drama wordt dan ga je niet met een gerust gevoel weg.
Mochten ze het  hebben zien aankomen dan praat het toch al weer een stuk fijner.
Ze zei begin dit jaar tijdens een nieuwjaarsborrel met de familie dat ze gecremeerd wilde worden(ze gaat niet dood hoor, tenminste de eerste 30 jaar niet hoopt ze)want als wij naar australie gingen dan kon er niemand voor het graf zorgen. Mijn broer blijft dan als enige over en zal overal voor moeten zorgen.

Mijn moeders familie zit volgens mij met smart te wachten tot we gaan, dan hebben ze een vakantieadres al geboekt.

Nogmaals succes morgen of vanavond nog aan de telefoon.

Groetjes Heidi
 
hoi heidi. je meoder weet het diep van binnen, ze weet hoe jij over dingen denkt, en wat je doet enzo,ze kent je als geen ander, ze heeft je gebaart, je bent haar bloed en vlees. die weet het diep van binnen wel hoor! geloof mij nou maar daarin!
Maartoch is dr reactie onvoorspelbaar! ik zal het morgen wel merken, ik heb r net aan de tel gehad, geen woord over aussie, dat betekend meestal dat de volgende dag een discussie volgt, of in ieder geval een pittig gesprek!

Groetjes Nikki

Ps: ja had je verhaal al in andere topics gelezen!  :up:
 
Back
Top