Oei oei, tijd voor definities:
Ik woon in Broome, pas nog uitgeroepen tot de duurste stad van WA maar mogelijk valt dat dan toch nog mee
Hier huur je voor 700 dollar een ruime 3 slpkm met 2 badkm en een zwembad. Maar ja, behalve de Homeswest huizen (staats huizen) zijn bijna alle huizen die verhuurd worden mooi. Als je van de Broome style houdt natuurlijk.
Ik betaal 425 per week voor een kleine maar voor ons goedgenoeg bungalow.
Centrelink is uitgelegd. Ik krijg geen uitkering van hen, niet nodig en de eerste 2 jaar sowieso geen recht op. Wel krijg ik kinderbijslag en belastingkorting op kinderopvang van hen. Moet zeggen dat het hier in Broome allemaal supermakkelijk gaat, je moet wel langs voor wijzigingen maar alles wordt geregeld, soms meer dan ik verwacht. Ook dingen verrekening die op schattingen gebaseerd waren gaat soepel.
Huursusbisidie krijg ik van mijn werkgever, grotere organisaties kunnen dat aanbieden in gebieden waar huizen en personeel schaars zijn. Boven de 300 dollar per week huur een percentage, wat stijgt naarmate de huur hoger is. Daarbij doet Centrelink dus ook nog een duit in het zakje, inderdaad inkomensafhankelijk en altijd en voor iedereen maximaal 110 dollar per twee weken. Dus als na de huursubsidie van de baas de huur naar hun maatstaven toch nog hoog is dan krijg je dat ook. Niet slecht, want zonder deze steun zou mijn leven er wel iets anders uit zien. Leuker natuurlijk om twee inkomens te hebben en zonder deze steun te kunnen, maar ala laat ik een gegeven paard niet in de bek kijken.
Oh, en vandaag kreeg ik een brief dat ik korting op schoolspullen krijg. Via Centrelink heb ik ook een zogenoemde consession card waarmee je ook nog allerlei reducties kan krijgen die ik nog niet ontdekt heb. En betere medicare dekking geloof ik. Al met al zorgt Australie erg goed voor alleenstaande oudergezinnen.
Let wel: ik heb het over mijn persoonlijke situatie, elders en bij anderen kan het heeeel anders zijn als ik goed door heb.
Succes en volgens mij kun je er gerust van uitgaan dat je gewoon lekker kunt leven hier als je dat in NL ook kan.
Fae