hoeveel % v salaris verwoon je gemidd, gezin 2 kids

Een ton per jaar een bescheiden inkomen?  :shock: Volgens mij ligt het gemiddelde salaris rond de 70K

Lizzyhas: de vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Ik verdien leuk maar geef niet veel aan een woning uit omdat ik (veel) geld wil overhouden voor reizen
Andere mensen vinden een woning (incl. DE lokatie en mooie spullen) belangrijk en geven misschien wel 70% van hun salaris hieraan uit en vinden het prima om niet zoveel geld over te houden voor andere dingen

Erg subjectief dus

Ik zal proberen antwoord te geven zonder lullig te doen; maar het blijft persoonlijk, natuurlijk!

Waar je wilt wonen bepaald ook erg wat je gaat bepalen.
Als je in Sydney graag op the northern beaches wil wonen, betaal je een stuk meer, dan in andere wijken. Sydney is weer erg veel duurder dan andere steden.

Wij betaalden voor ons huis rond Melbourne 450 per week, zo'n 2000 per maand dus, en dat is vrij normaal met drie kinderen- bijna iedereen die ik ken betaald ongeveer dat.
Van 100.000 houdt je ca 5000 over per maand (Netto) maar we hebben nog geen belastingen gedaan, dus weet niet of terug krijgen of gaan bijbetalen. Omdat; hoe hoeger je verdiend-hoe meer belasting je betaald, weet ik niet heveel je overhoudt van 120.000
Ik geef erg veel aan boodschappen uit, vindt brood etc duur hier en daar gaan er wel 1,5 per dag doorheen. Maar wat je eet is persoonlijk, dus dar is weinig over te zeggen.
We betalen ca 60 dollar per maand aan water, ca 150 aan electriciteit. Geen gas.

wij rijden veel; ik ca 700 km per week, dus geef ik veel aan diesel uit. reken op zeker 100 dollar per week. Art rijdt ook veel, dus die geeft ongeveer hetzelfde uit. wij wonen wat verder van de stad, dus wij kunnen niets lopen/fietsen. Maar; we gaan niet veel de stad in, of weekeinden weg.
Verder doe je hier over het algemeen leukere dingen in je weekeind dan in NL, als je tenminste wil genieten van het in Ausralie zijn. Dat kost ook heel veel geld.

Geeft dit je een idee? (nee, ik heb het nog niet uitgerekend in percentages)

geeft dit je een idee???

Hoi Lizzyhas,
Ik hoop dat je het nog niet helemaal opgeeft vwb het forum :). De reacties zijn nogal divers, en ik denk dat een aantal ervan ook niet echt kloppen... Nog geen jaar geleden was het gemiddelde inkomen in Australie net boven de 50.000 per jaar, in WA een ietsje meer. Natuurlijk zullen er verschillen per staat zijn, maar ergens tussen de 50.000 en 60.000 zal zo'n beetje het gemiddelde zijn. Met een inkomen van 110.000 per jaar heb je het zeker niet slecht. Natuurlijk, heel veel hangt af van wat je levensstijl is... Heb je inderdaad kinderen die je naar een private school stuurt etc, dat hakt er natuurlijk redelijk in :).

Wanneer je op de site van de belasting dienst kijkt (bij individuals) kun je ondermeer de belasting schalen vinden. Uitgaande van een 110.000 dollar bruto per jaar inkomen houdt je zo.n 80.000 dollar netto over. Daar moet je nog wel je (eventuele) Medicare toeslag van betalen, zeg even nog zo'n 1000 a 1200 dollar. Te besteden inkomen is dan zo rond de 78000, wat per maand op zo'n 6500 dollar zou uitkomen.... kijk je dan naar een 30% per maand te besteden aan huur, dan zit je zo tegen de 500 dollar per week. Of je een paleisje kunt huren daarvoor durf ik zo niet te zeggen, maar je moet best iets leuks kunnen vinden daarvoor (NB: ik spreek over Perth, en niet de binnenstad dan :)).
Overigens is die 30% natuurlijk maar een bepaald norm. Naar mijn mening is het heel erg afhankelijk van je inkomen inderdaad. Met een 110k per jaar kun je het je best veroorloven om meer dan 30% aan huur uit te geven ...

Laatste opmerking ong effe: Als ik het goed begrijp gaan jullie op een 457 visa o.id. (gezien je referentie naar LAFHA en zo), dus ongetwijfeld zijn er nog allerlei andere factoren die (positief en negatief) invloed hebben op het bruto / netto verhaal.

Daarnaast heeft ook iedereen een eigen idee over een paleisje....Wil je inderdaad een zwembad, misschien liever een huis met kleinere kamers en een grotere tuin of juist anders om  :smile:

Hoi Lizzy,

Hier in Australië gaan ze ook standaard uit van 30% van je salaris en raden ze over het algemeen aan niet over deze grens te gaan. De levenskosten zijn hier vergelijkbaar met NL denk ik, behalve de elektriciteitskosten en benzine. Sommige levensmiddelen zijn dan wel weer wat duurder. Weet je al waar in Sydney je gaat wonen? Voor AUD 700 krijg je bijvoorbeeld een veel groter huis in de Western Suburbs dan in het noorden of zuiden van de stad. Ik denk als je de 30% aanhoudt, je goed rond kan komen maar ik vraag me af of je op een salaris van AUD 110,000 per jaar AUD 2200,00 per week overhoudt? Dat lijkt me toch wel iets minder na het aftrekken van de belastingen?

Cheers,

Will

Kijk, nu krijg ik toch wat nuttige informatie en doen jullie het forum eer aan.

dank jullie wel.

Denk dat je het beste een beetje kan gaan orienteren op de site van de real estate, www.realestate.com.au dan heb je een beeld van wat er te huur is en wat de huurprijzen zijn. Wij zijn $250,00 per week kwijt aan huur voor een 3 kamer appartement (in de country) zal in Sydney wel het dubbele zijn. Prijzen van dagelijkse boodschappen zijn vergelijkbaar met die van Nederland. Het fruit is goedkoper tenminste hier in de country en het brood is duur vooral als je een beetje lekker brood wil. Trouwens tandpasta vind ik ook duur hier en je heb geen paradontax hier.
Maar je zal vast in Sydney wel een Aldi hebben waar je voordelig je boodschappen kan halen.
groeten,
Moon
The Roosters

Oei oei, tijd voor definities:
Ik woon in Broome, pas nog uitgeroepen tot de duurste stad van WA maar mogelijk valt dat dan toch nog mee ;) Hier huur je voor 700 dollar een ruime 3 slpkm met 2 badkm en een zwembad. Maar ja, behalve de Homeswest huizen (staats huizen) zijn bijna alle huizen die verhuurd worden mooi. Als je van de Broome style houdt natuurlijk.
Ik betaal 425 per week voor een kleine maar voor ons goedgenoeg bungalow.

Centrelink is uitgelegd. Ik krijg geen uitkering van hen, niet nodig en de eerste 2 jaar sowieso geen recht op. Wel krijg ik kinderbijslag en belastingkorting op kinderopvang van hen. Moet zeggen dat het hier in Broome allemaal supermakkelijk gaat, je moet wel langs voor wijzigingen maar alles wordt geregeld, soms meer dan ik verwacht. Ook dingen verrekening die op schattingen gebaseerd waren gaat soepel.

Huursusbisidie krijg ik van mijn werkgever, grotere organisaties kunnen dat aanbieden in gebieden waar huizen en personeel schaars zijn. Boven de 300 dollar per week huur een percentage, wat stijgt naarmate de huur hoger is. Daarbij doet Centrelink dus ook nog een duit in het zakje, inderdaad inkomensafhankelijk en altijd en voor iedereen maximaal 110 dollar per twee weken. Dus als na de huursubsidie van de baas de huur naar hun maatstaven toch nog hoog is dan krijg je dat ook. Niet slecht, want zonder deze steun zou mijn leven er wel iets anders uit zien. Leuker natuurlijk om twee inkomens te hebben en zonder deze steun te kunnen, maar ala laat ik een gegeven paard niet in de bek kijken.
Oh, en vandaag kreeg ik een brief dat ik korting op schoolspullen krijg. Via Centrelink heb ik ook een zogenoemde consession card waarmee je ook nog allerlei reducties kan krijgen die ik nog niet ontdekt heb. En betere medicare dekking geloof ik. Al met al zorgt Australie erg goed voor alleenstaande oudergezinnen.

Let wel: ik heb het over mijn persoonlijke situatie, elders en bij anderen kan het heeeel anders zijn als ik goed door heb.

Succes en volgens mij kun je er gerust van uitgaan dat je gewoon lekker kunt leven hier als je dat in NL ook kan.

Fae

[quote author=Fae link=topic=9367.msg127145#msg127145 date=1224503676]
Succes en volgens mij kun je er gerust van uitgaan dat je gewoon lekker kunt leven hier als je dat in NL ook kan.
[/quote]

Fae, dat is een super korte maar zeer treffende uitspraak!! Geweldig, helemaal mee eens. Sterker: gezien het klimaat kun je hier nog beter leven .. :) :) ;-)

dat lijkt mij ook, dat de kwaliteit van leven beter is , gezien het heerlijke weer.

de weekeinden zullen daardoor ook wel leuker zijn. lekker erop uit en niet overvallen worden door herfst in hartje zomer.

Verkijk je niet op dat lekkere weer. Altijd zon gaat ook behoorlijk vervelen en 40 graden is echt niet lekker. En herfst in hartje zomer hebben we weliswaar niet, maar wel hoogzomer aan het begin van de lente. Ik kan soms enorm terugverlangen naar zo'n lekkere bolle najaarsstorm in Nederland. Het enige wat ik hier niet mis (wat betreft het weer dan) is de korte dagen in december. Echt korte dagen heb je hier niet en dat is wel lekker.

groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=9367.msg127189#msg127189 date=1224566313]
Verkijk je niet op dat lekkere weer. Altijd zon gaat ook behoorlijk vervelen en 40 graden is echt niet lekker. En herfst in hartje zomer hebben we weliswaar niet, maar wel hoogzomer aan het begin van de lente. Ik kan soms enorm terugverlangen naar zo'n lekkere bolle najaarsstorm in Nederland. Het enige wat ik hier niet mis (wat betreft het weer dan) is de korte dagen in december. Echt korte dagen heb je hier niet en dat is wel lekker.
groetjes,
Rixta
[/quote]

Ha, ha, mijn eerste reactie is: nee hoor, dat verveelt nooit!! Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn eigen gevoel daarbij .. :). Ik weet niet of het anders is in Maitlands, maar een paar daagjes boven de 40 graden vind ik best hoor ... Ik heb (wel, wij hebben) hier vanaf het begin van de winter al heel duidelijk ver,angen naar de zomer hoor!! Verlangen naar een Hollandse najaarsstorm?? Dat is nogal wat.. zijn er geen stormen in Maitlands :) :) ?

[quote author=Fae link=topic=9367.msg127145#msg127145 date=1224503676]

Oh, en vandaag kreeg ik een brief dat ik korting op schoolspullen krijg. Via Centrelink heb ik ook een zogenoemde consession card waarmee je ook nog allerlei reducties kan krijgen die ik nog niet ontdekt heb. En betere medicare dekking geloof ik. Al met al zorgt Australie erg goed voor alleenstaande oudergezinnen.
Fae
[/quote]

Hi Fae, lekker gesetteld als ik het zo lees.

wat ik nie tbegrijp is dat je al een concession card hebt. Ik dacht dat je daar ook twee jaar op moest wachten?

Mariette

[quote author=perthpete link=topic=9367.msg127192#msg127192 date=1224566717]
[quote author=Rixta link=topic=9367.msg127189#msg127189 date=1224566313]
groetjes,
Rixta
[/quote]

Ha, ha, mijn eerste reactie is: nee hoor, dat verveelt nooit!! Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn eigen gevoel daarbij .. :). Ik weet niet of het anders is in Maitlands, maar een paar daagjes boven de 40 graden vind ik best hoor ... Ik heb (wel, wij hebben) hier vanaf het begin van de winter al heel duidelijk ver,angen naar de zomer hoor!! Verlangen naar een Hollandse najaarsstorm?? Dat is nogal wat.. zijn er geen stormen in Maitlands :) :) ?
[/quote]

Mwah, als je maanden achter elkaar alleen maar zon ziet vind ik dat toch wel heel erg saai. En als het hartje winter zonnig en 20 graden is vind ik dat ook niet echt geslaagd. En die 40 graden kun je van me cadeau krijgen. Alles boven de 30 is mij eigenlijk al te warm. :smile:
En ja hoor, hier in Maitland kan het ook wel spoken (gisteravond nog noodweer gehad met gigantische hagelstenen), maar het klimaat is hier gewoon anders dan in Nederland. En flinke wind is bij lange na niet hetzelfde als een Hollandse najaarsstorm.

Groetjes,
Rixta

Hi!!

Nog even een voorbeeld uit Adelaide (de goedkoopste grote stad van Australie) :up:

Semi-detached woning (een soort 2 onder 1 kap) met 3 slaapkamers, 2 woonkamers, ruime keuken, lekkere tuin MET een inground spa  :lol:
een garage under main roof en lekkere tuin en patio op nog geen 300 m van zee en nog geen 5 minuten van het populaire Glenelg (en 15 min van CBD).......  $ 400 per week.

We betalen ca $ 400 per kwartaal aan electra (we hebben geen gas, dus koken ook op electra). Het grootste gedeelte van de kosten van electra is de ducted heater die we in juli, aug en een deel van sept 's avonds regelmatig aan gehad hebben.

Water is inbegrepen in de huurprijs, en onze boodschappen (2 volwassenen): $ 100 per week bij de Coles en de groente/fruit halen we voor een prikkie op de markt.
De benzine is momenteel gemiddeld $1.44 per liter (op maandag tm woensdagochtend), maar het lijkt weer goedkoper te worden.

Internet heb je voor $ 50 per maand voor 10 Gigabite en telefoon via Telstra $ 29,95 per maand.

Maar..... welke kosten wij ook maken..... ons leven is er hoe dan ook sterk op vooruit gegaan, niet alleen is het financieel voordeliger, maar met name de leefomgeving, het land en de natuur....
We zijn hier nu 4 maanden en het bevalt ONTZETTEND goed!

Succes!

Greetz from Adelaide, SA
Aussiegirl :up:

@ Aussiegirl, mag ik wat vragen ?
Bij die $100 is daar het vlees en brood bij inbegrepen ? Het is anders wel heel goedkoop
wonen in Adelaide  :smile:

Groetjes Jolanda ( Cairns, ook 2 volwassenen )

Inderdaad dan gaan we allemaal naar Adelaide  :lol: Wij zijn rond de $150,00 kwijt aan onze wekelijkse boodschappen met 4 personen.
Groetjes.
Moon

Dan is Broome inene toch wel weer duur, ik denk dat ik ruim boven de $ 100 zit met zijn tweeen per week. En dan ben ik niet bij de organic shop geweest want dat kan nu even niet, $ 9 voor een kilo appels etc - dan heb ik voor 70 dollar nog geen halve tas vol eten.

De concession card heb je in verschillende vormen, ik heb geloof ik de health card variant. Niet overal veel waard, bv geen korting op zwemlessen.

Als het hier echt te gortig wordt ook op naar Adelaide, vraag me wel af waarom al die Victorianen met busladingen in Broome komen wonen... een kacheltje en je bent er. Ha, maar niet heus, voor mij geldt, hoe heter hoe beter - hoewel dat hoor je me hier niet zeggen langs de kant van de weg met pech ;)

Fae

kijk nu begin ik een beeld te krijgen her en der, dat is zo leuk te lezen als je nog hier zit en je maar afvraagt hoe dat allemaal zal zijn , ga door ,ga door

Back