hoeveel % v salaris verwoon je gemidd, gezin 2 kids

[quote author=Eerainuh link=topic=9367.msg127305#msg127305 date=1224736409]

Wachttijden van een jaar is vaak nog optimistisch, Rixta :), of beter gezegd : :-(. Ik heb in 2000 een stent gekregen, maar omdat ik toen nog niet een jaar privé-verzekering had, heb ik daar mee moeten wachten tot dat jaar om was. Dat is niet leuk. Toch weet ik niet zeker of het in acute situaties niet gewoon gedaan wordt. Ik denk dat ze, net zoals met m'n ICD, niet iemand het ziekenhuis uitsturen met een coronary blockage van 90%. Daar durf ik overigens niet om te wedden, ik baseer dat nu maar even op de ervaring met de ICD.

[/quote]

Ik zou er zeker maar niet om wedden, want dikke kans dat je verliest. :grin: Ik weet niet of het overal in Australie hetzelfde is, maar de ziekenhuizen in NSW zijn rampzalig. Als je daar met een hartaanval op de EHBO komt moet je er echt niet zonder meer vanuit gaan dat ze dat herkennen, als urgent zien en je meteen opereren. Het is zelfs heel goed mogelijk dat ze je naar huis sturen zonder enige vorm van hulp. 90% wordt hier waarschijnlijk nauwelijks als urgent beschouwd en ik denk dat je gewoon op de wachtlijst komt. Als je dan per ongeluk doodgaat ben je niet de eerste en niet de laatste. Dat is hier al zo gewoon dat het zelfs de kranten niet meer haalt. Echt waar.

[quote author=Rixta link=topic=9367.msg127304#msg127304 date=1224734392]
Als je zoveel moet bijbetalen dat dat problemen oplevert heb je de verkeerde verzekering. Mijn man heeft is na z'n hartoperatie weer helemaal fit en het heeft ons precies $50 gekost. Je betaalt bij ons $50 per overnachting, met een maximum van 8 x $50 per jaar. Dat is echt nog wel te overzien.
[/quote]

Mmm... de verkeerde verzekering? Ik denk dat het er mee te maken heeft waar Medicare wel en niet meer aan bijdraagt, en het zou me niets verbazen als Medicare vrijwel alle kosten voor z'n rekening heeft genomen voor de angioplasty van je man, is dat mogelijk? Als je geen rekeningen hebt gezien, dan heeft Medicare het grootste deel en je private fund mogelijk een deel betaald. (Dan stuurt je insurer waarschijnlijk een overzicht).
Overigens loopt privé-verzekering met een gezin al gauw in de paar honderd per maand, en er zijn plenty mensen die dat níet kunnen betalen, laat staan de kosten die er bovenop komen als er iets aan de hand is.

[/quote]

Yep, niet elke priveverzekering is even goed. Wij hebben HCF, niet de goedkoopste, maar absoluut de beste. Medicare heeft geen dollar betaald voor de behandeling van m'n man. Dat was in een prive-kliniek. We hebben inderdaad geen rekening gezien, omdat alles direct naar HCF ging. Wel hebben we een afrekening gezien van ruim $10,000. Maar daar hebben wij dus maar $50 van betaald.

En ja, wij betalen voor twee volwassenen (ziekenhuis+ polis) ruim $70 per twee weken. Als je kinderen hebt is dat waarschijnlijk iets meer, maar niet veel. Kinderen zijn grotendeels gratis meeverzekerd (wat ik persoonlijk niet helemaal eerlijk vind). En als je dat kunt betalen van een enkel inkomen van een enrolled nurse (zeg maar ziekenverzorger), dan kunnen anderen dat ook wel betalen. Maar het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen. Je kunt je geld maar een keer uitgeven en wij kiezen voor een goede ziektekostenverzekering.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=9367.msg127308#msg127308 date=1224741808]
[quote author=Eerainuh link=topic=9367.msg127305#msg127305 date=1224736409]
[/quote]

Yep, niet elke priveverzekering is even goed. Wij hebben HCF, niet de goedkoopste, maar absoluut de beste. Medicare heeft geen dollar betaald voor de behandeling van m'n man. Dat was in een prive-kliniek. We hebben inderdaad geen rekening gezien, omdat alles direct naar HCF ging. Wel hebben we een afrekening gezien van ruim $10,000. Maar daar hebben wij dus maar $50 van betaald.

En ja, wij betalen voor twee volwassenen (ziekenhuis+ polis) ruim $70 per twee weken. Als je kinderen hebt is dat waarschijnlijk iets meer, maar niet veel. Kinderen zijn grotendeels gratis meeverzekerd (wat ik persoonlijk niet helemaal eerlijk vind). En als je dat kunt betalen van een enkel inkomen van een enrolled nurse (zeg maar ziekenverzorger), dan kunnen anderen dat ook wel betalen. Maar het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen. Je kunt je geld maar een keer uitgeven en wij kiezen voor een goede ziektekostenverzekering.

[/quote]

$70 per twee weken voor een aanvullende verzekering is helemaal niet te veel maar ik vraag me af of dat dan ook wel een echte aanvullende verzerkering betreft. Op andere draadjes ben ik toch veel hogere bedragen tegengekomen.

Indien je geen aanv verz neemt betaal je niet 1,5% maar 2,5% aan medicare. Op een mediaan inkomen van 50000 is dat ook al $500 bruto per jaar.

Gr,
Loek
ps interessant topic dit!

:) Hm, misschien moet ik dan maar 's bij HCF kijken. Alhoewel, met een bestaande hartconditie krijg je nergens een goedkope verzekering. Overigens is het niet waar dat Medicare niets betaalt als je in een privé-ziekenhuis ligt; ze betalen hetzelfde als wanneer je in een publiek ziekenhuis ligt, maar er is een 'gap' wat voor de rekening van de patiënt komt. En daar komt je verzekering kijken.
Afijn, ik wilde maar aangeven dat medische kosten hier een verdomd zure appel kunnen zijn, en het stukken duurder is dan in Nederland. En een gewaarschuwd mens telt voor twee :)

[quote author=loecky link=topic=9367.msg127309#msg127309 date=1224743240]

$70 per twee weken voor een aanvullende verzekering is helemaal niet te veel maar ik vraag me af of dat dan ook wel een echte aanvullende verzerkering betreft. Op andere draadjes ben ik toch veel hogere bedragen tegengekomen.

Indien je geen aanv verz neemt betaal je niet 1,5% maar 2,5% aan medicare. Op een mediaan inkomen van 50000 is dat ook al $500 bruto per jaar.

[/quote]

Je praat niet over een aanvullende verzekering, maar over een prive-verzekering. Dat is iets heel anders dan de Nederlandse aanvullende verzekering. En hoeveel je betaalt hangt af van je polis en van de maatschappij. Wij zijn verzekerd voor ziekenhuis + een aantal andere dingen, zoals tandarts, medicijnen en eh, ik weet eigenlijk niet precies voor wat meer, maar het is een flinke lijst. :grin:
En die extra medicare levy betaal je alleen als je geen prive-verzekering hebt en een inkomen boven de $75000 per jaar. Dat was 50, maar is net verhoogd. Wij zouden die extra levy dus niet betalen, maar kiezen gewoon voor prive-verzekering omdat we niet afhankelijke willen zijn van het publieke systeem met eindeloze wachtlijsten en slechte kwaliteit.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Eerainuh link=topic=9367.msg127310#msg127310 date=1224744173]
:) Hm, misschien moet ik dan maar 's bij HCF kijken. Alhoewel, met een bestaande hartconditie krijg je nergens een goedkope verzekering. Overigens is het niet waar dat Medicare niets betaalt als je in een privé-ziekenhuis ligt; ze betalen hetzelfde als wanneer je in een publiek ziekenhuis ligt, maar er is een 'gap' wat voor de rekening van de patiënt komt. En daar komt je verzekering kijken.
Afijn, ik wilde maar aangeven dat medische kosten hier een verdomd zure appel kunnen zijn, en het stukken duurder is dan in Nederland. En een gewaarschuwd mens telt voor twee :)

[/quote]

OK, als jij het zegt zal het wel zo zijn, maar het eindresultaat is hetzelfde. :grin: De afrekening gaf ruim $10,000 aan, die wij dus niet hoeven te betalen. Wie weet had m'n man het zonder die verzekering niet eens overleefd, maar dat is speculeren.

Valt mee met die bestaande kwalen. Wij moesten bij HCF opgeven wat voor medische problemen we al hadden en die zijn voor het eerste jaar uitgesloten, maar daarna is alles gedekt. Dus dat is helemaal niet zo onaantrekkelijk. Bij dingen als een arbeidsongeschiktheids- of invaliditeitsverzekering worden bestaande aandoeningen zonder meer uitgesloten.

En ik denk dat als je veel ziek bent Australie duurder is, maar als je weinig ziek bent betaal je je in Nederland blauw aan de premie. Ik vind het Australische systeem op zich helemaal niet zo gek en in elk geval overzichtelijker dan wat ze nu in Nederland hebben verzonnen.

Groetjes,
Rixta

Rixta, kun je mij vertellen waar HCF voor staat , dan kan ik het googlen.

topic neemt interessante vormen aan,!!!!!! :up:

[quote author=lizzyhas link=topic=9367.msg127313#msg127313 date=1224745477]
Rixta, kun je mij vertellen waar HCF voor staat , dan kan ik het googlen.

topic neemt interessante vormen aan,!!!!!! :up:

[/quote]

Geen flauw idee, maar kijk maar op www.hcf.com.au.
H voor health(care)
C voor ?
F voor fund
misschien?

Groetjes,
Rixta

Hi!!

Nog even een korte reactie van mijn kant:

Wij betalen $ 112 per persoon per maand voor private bij Medibank Private (naast de basis voor private hebben we fysio, uitgebreid tandarts en nog een paar dingen extra)
Wachttijd van 2 maanden bij de meeste behandelingen, maar die zijn inmiddels al verstreken.
We hebben geen recht op Medicare gezien ons visum (SIR 495). Dat kan pas als er ons PR hebben.

Nog een paar andere kosten:
Inboedel: $ 35 per maand voor een inboedelwaarde van $ 60.000.
Huisverzekering per maand (opstal): $ 50 voor een woning waarde van ca $ 500.000
Sportcentrum (Fitness First, onbeperkt trainen): $ 33 per fortnight (2 weken).... duur maar goede apparatuur en classes
Gemeentelijke lasten (sterk afhankelijk van suburb): wij betalen $ 1200 per jaar.
Water weet ik nog niet.

Misschien nog interessant om te weten:
Rente voor hypotheken is omlaag gegaan en men verwacht dat het nog meer zal dalen... maar ook de spaarrente op de spaarekeningen is daarmee omlaag gegaan helaas. Bij onze bank was het 7,05% en nu nog "maar" 5,85%
Geld opnemen bij je eigen bank is gratis, bij een ATM van een andere bank kost het geld. Het makkelijkst is een cash out (extra geld opnemen) als je je boodschappen doet. Kost niets!

Groetjes maar weer!!!
Aussiegirl :up:

Echt heel interessant topic.
Ik zit ook hier in Nederland van alles uit te zoeken en dat valt niet mee. Daarom is dit forum erg handig.
Ik krijg toch een beter beeld van de evt. kosten daar.
De ziektekostenverzekeringen in Nederland zijn ook allesbehalve goedkoop, wij zitten met 2 volw. en 2 kinderen riant boven de 250 euro per maand! Geen kattenpis..
Huur is hier ongeveer een kwart van het inkomen. Maar gas en elektra zitten wij al op 220 euro per maand!!
En dan moet het water nog betaald. En de inboedelverzekering etc. Dus vaste lasten genoeg.
Het is allemaal nog een hele uitzoekerij, bijna topsport.
Ik blijf dit nog even volgen!

dank je wel Rixta, ik heb de site gebookmarked in mijn Aussie map, super handig.

mijn topic is toch nog leuk geworden zo, blijf komen met wetenswaardigheden over uitgaves, boeiend!!!!!!  en bedankt!!!!

[quote author=lizzyhas link=topic=9367.msg127332#msg127332 date=1224767333]
dank je wel Rixta, ik heb de site gebookmarked in mijn Aussie map, super handig.

mijn topic is toch nog leuk geworden zo, blijf komen met wetenswaardigheden over uitgaves, boeiend!!!!!!  en bedankt!!!!
[/quote]

En we kunnen vast nog wel even doorgaan, want er valt heel veel over deze dingen te zeggen. En het hangt er natuurlijk vanaf waar je woont en wat je levensstijl is hoeveel je kwijt bent aan bepaalde dingen. Wij betalen maar $370 per twee weken aan hypotheekaflossing, maar dat is omdat we maar een heel klein huis hebben met een tuin van Nederlandse afmetingen. Wij betalen aan electriciteit maar zo'n $180 per kwartaal en water hetzelfde per vier maanden. En de electriciteitsrekening zou omlaag moeten gaan, want we hebben een solar heetwatersysteem laten installeren. :smile:

En ja, de rente is hier flink aan het dalen (YIPPEE!), dus dat gaat ons flink schelen in de hypotheekkosten. De rente op ons spaargeld gaat dan ook wel omlaag, maar dat zullen we nauwelijks merken gezien onze zeer beperkte rijkdom. :grin:

Ook de kosten van een auto zijn niet te vergelijken, omdat het ligt aan het soort auto en hoeveel en waar je er mee rijdt. Als je in de grote stad woont kun je je afvragen of je wel een auto nodig hebt. Vaak kun je overal wel komen met openbaar vervoer. Overigens is OV behoorlijk prijzig hier, dus dat kan de balans toch weer doen omslaan naar de auto.

En zoals ik al eerder ergens aangaf: als je veel ziek bent is Australie duur, maar als je weinig ziek bent is Nederland heel erg prijzig. En omdat je een percentage van je loon betaalt voor Medicare hangt het van je inkomen af hoeveel je betaalt. Dat vind ik een erg eerlijk systeem. En je kunt het met bepaalde dingen oneens zijn: in het algemeen is het wel heel duidelijk wat Medicare wel en niet vergoedt. En dat is in Nederland ook wel anders.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=9367.msg127345#msg127345 date=1224794380]
Ook de kosten van een auto zijn niet te vergelijken, omdat het ligt aan het soort auto en hoeveel en waar je er mee rijdt. Als je in de grote stad woont kun je je afvragen of je wel een auto nodig hebt. Vaak kun je overal wel komen met openbaar vervoer. Overigens is OV behoorlijk prijzig hier, dus dat kan de balans toch weer doen omslaan naar de auto.
[/quote]

Goh...das dan wel weer grappig.

Ik vind openbaar vervoer dus spotgoedkoop hier (Brisbane). Als ik een weekkaart kocht om van mijn huis naar mijn voormalige werkgever te gaan, en afstand van +/- 50 a 60 km dan kostte me dat voor een hele week: $34,40
Dan mag je zo vaak als je wilt heen en weer (niet dat ik dat nu voor de lol doe), maar je betaald dus, uitgaande van 5 werkdagen heen en terug $3,44 per enkele reis...over 50 a 60 km is dat een scheintje natuurlijk. Dat is in Nederland veel duurder. En met deze weekkaart mag je  ook nog eens gebruik maken van de bus, ferry.....zolang je maar in de gekochte zone's blijft.
Ik had toen zone 6 naar zone 2. Maar koop je dus zone 6 naar zone 1 dan mag je ook nog doorreizen naar zone 4 de andere kant op.
Kan me voorstellen dat de zone's lastig zijn te snappen met mijn uitleg, maar hoe dichter bij het CBD, hoe lager de zone (zone 1 is over het algemeen het CBD). Ik heb ook een tijdje gehad dat ik met de trein eerst van zone 6 naar zone 1 reisde om vervolgens door het CBD naar zone 4 te gaan. Zonder enige bijbetaling.

En wij wonen nu aan de rand van het Brisbane district en daar heb je dus echt wel een auto nodig, want de dichtsbijzijnde trein is 20 a 25 km verderop. En de bussen vertrekken 's morgens niet vroeg genoeg om mij op tijd bij de trein te brengen zodat je nog op tijd op je werk kan zijn.

Van Adelaide heb ik begrepen dat de tram in de buurt van het CBD (Adelaide - Glenelg lijn) niets kost, maar als je daarbuiten komt, dat je dan pas moet betalen. En Adelaide heeft meen ik ook gratis busvervoer in het CBD.

[quote author=Rixta link=topic=9367.msg127345#msg127345 date=1224794380]
En ja, de rente is hier flink aan het dalen (YIPPEE!), dus dat gaat ons flink schelen in de hypotheekkosten. De rente op ons spaargeld gaat dan ook wel omlaag, maar dat zullen we nauwelijks merken gezien onze zeer beperkte rijkdom. :grin:
[/quote]
Wacht effe: Als je een variable rente hebt (dat klinkt zo gezien het feit dat je voordeel hebt van de zakkende rente) dan heb je vermoedelijk ook een variabele (of flexibele) hypotheek? flexibel in de zin dat je extra kunt aflossen wanneer je wilt en eventueel eruit opnemen wanneer je wilt? Als dat zo is... dan moet je m.i. vooral geen spaargeld apart hebben. Al het geld wat je 'over' hebt kun je dan beter zsm in de hypotheek stoppen ...

Niet helemaal waar, :lol
Je kunt een offset account tegenover je hypotheek laten lopen.
Dit betekend dat de rente van je spaargeld hetzelfde is als de
rente van je hypotheek, wat wil zeggen, vb je hebt een lening van
zeg 200.000 en spaargeld 10.000 dan betaal je maar rente over
190.000 en je kan altijd aan je geld. Komt dus beetje op hetzelfde
neer als je die 10.000 zou aflossen. Alleen in noodgeval heb je
alles zelf in de hand en heb je je geld meteen.
Groetjes

[quote author=Maluka link=topic=9367.msg127349#msg127349 date=1224805646]

Ik vind openbaar vervoer dus spotgoedkoop hier (Brisbane). Als ik een weekkaart kocht om van mijn huis naar mijn voormalige werkgever te gaan, en afstand van +/- 50 a 60 km dan kostte me dat voor een hele week: $34,40
Dan mag je zo vaak als je wilt heen en weer (niet dat ik dat nu voor de lol doe), maar je betaald dus, uitgaande van 5 werkdagen heen en terug $3,44 per enkele reis...over 50 a 60 km is dat een scheintje natuurlijk.

[/quote]

Dat is inderdaad spotgoedkoop. Ik meen dat we vier jaar geleden in Sydney bijna $20 betaalden voor een tienrittenkaart naar m'n man z'n werk, een ritje van pakweg tien minuten.
En hier buiten de grote stad is het helemaal bar en boos. Ik meen dat het bijna $5 kost om de 10km van East Maitland naar Maitland te reizen. Enkele reis.
Snap je waarom wij zo blij zijn dat m'n man nu op loopafstand van z'n werk woont? Dat scheelt een hoop geld.

Groetjes,
Rixta

[quote author=perthpete link=topic=9367.msg127351#msg127351 date=1224806842]

Wacht effe: Als je een variable rente hebt (dat klinkt zo gezien het feit dat je voordeel hebt van de zakkende rente) dan heb je vermoedelijk ook een variabele (of flexibele) hypotheek? flexibel in de zin dat je extra kunt aflossen wanneer je wilt en eventueel eruit opnemen wanneer je wilt? Als dat zo is... dan moet je m.i. vooral geen spaargeld apart hebben. Al het geld wat je 'over' hebt kun je dan beter zsm in de hypotheek stoppen ...
[/quote]

We kunnen inderdaad zoveel aflossen als we willen, maar als we dan dat geld terug willen betalen we een flinke boete. Dus wij betalen onze hypotheek wel versneld af, maar houden toch ook ruimschoots voldoende op onze spaarrekening om onvoorziene uitgaven te kunnen dekken. Een hypotheek zoals jij die omschrijft kan ook wel, maar dan betaal je weer een stuk meer rente. Wij hebben gewoon voor de goedkoopste optie gekozen.

Groetjes,
Rixta

Van Adelaide heb ik begrepen dat de tram in de buurt van het CBD (Adelaide - Glenelg lijn) niets kost, maar als je daarbuiten komt, dat je dan pas moet betalen. En Adelaide heeft meen ik ook gratis busvervoer in het CBD.
[/quote]

Hi Maluka
Niet helemaal waar...
De tram gaat inderdaad van Glenelg naar het CBD (North Tce) maar is alleen gratis van Mosely Sq. (beginpunt) in Glenelg tot en met de eerste 2 haltes (Glenelg East). Daarna kost het niet heel veel (paar dollar) om naar het CBD te gaan (ca 8 km). Maar in het CBD is het ook weer gratis (van South Tce tot en met de eindhalte op North Tce).

Het klopt inderdaad dat de kosten heel erg afhangen van waar je woont in Oz.

En vwb het offset account voor de variabele hypotheek... die hebben wij ook! Erg gemakkelijk en je kunt nog steeds bij je geld. (En inderdaad... met het dalen van die variabele rente% hoor je ons niet klagen hoor!)

Greetz from sunny and hot Adelaide (37gr morgen)

Aussiegirl :up:

Inderdaad.. leuk topic

als jullie nog leuke websites hebben van winkels etc, please, das leuk !!!!!!!!!
van de Aussie Gamma enzo en de aussie xenos etc.

[quote author=lizzyhas link=topic=9367.msg127414#msg127414 date=1224862596]
als jullie nog leuke websites hebben van winkels etc, please, das leuk !!!!!!!!!
van de Aussie Gamma enzo en de aussie xenos etc.

[/quote]

Oei, dan kun je heel lang doorgaan:
www.bunnings.com.au (das een grote Gamma)
www.rejectshop.com.au
www.golo.com.au
www.kmart.com.au
www.woolworths.com.au
www.coles.com.au

enz.

Back