IELTS-blues...

Mountains

XPdite Sponsor
Mij betrap je niet zo makkelijk op panikeren, zit niet in mijn aard.
Maar,,,, vandaag toch wel gevoeld, bij het oefenen met schrijftest 1 voor academic, de statistiekjes!
Echt.... zo ontzettend out of my league... geef mij een bord overcooked spaghetti en ik punnik er nog een leuk pannenlapje van, maar dit.... ik weet niet wat ik ermee aanmoet. Merk dat ik dan blokkeer.
Tips graag!!! Lieve, lieve forumvrienden... hellup!!! Schrijftest 2 overigens ging dan weer prima, die vorm ligt me meer.
 
Heb je ook oefenenmateriaal met uitwerking? Er zijn legio boeken *kuch* gratis *kuch* te verkrijgen

Denk dat het gewoon oefenen oefenen oefenen is?
 
Heb je ook oefenenmateriaal met uitwerking? Er zijn legio boeken *kuch* gratis *kuch* te verkrijgen

Denk dat het gewoon oefenen oefenen oefenen is?

Hebben idd al veel /uche! / gratis /uch! materiaal ge-uche!-vonden... Naar hoestje is dat toch hè.
En ja, het zal vooral veel vlieguren maken zijn...
 
Ik vond vooral die eerste statistische oefening makkelijker dan de tweede. Mijn ervaring was dat als je er een paar serieus geoefend hebt, je dan wel een soort systeem te pakken hebt wat je op alle figuurtjes in meer of mindere mate kunt toepassen. Ik vond dat die eerste oefening echt iets is wat je bijna uit je hoofd kunt leren en dan is het bij het examen alleen een kwestie van kijken welke eerder toegepaste zinstructuren het beste passen.
 
Trouwens, op youtube heb ik goede tips gevonden om de statistische oefeningen te beschrijven.

Voor het tweede deel heb ik ook wat tips van youtube gehaald, met name overgangs- en verbindingszinnen. Ik vond het nog steeds lastig om in ongeveer 40 minuten met een consistent verhaal te komen. Mijn onderwerp ging over 'the impact of processed food', ik vond het nogal lastig daar wat over te verzinnen.
 
De IELTS test is inderdaad wel even lastig, maar er zit een bepaald systeem in die verhalen. Ik heb de test meer dan twee jaar geleden gedaan en toe kon je de boeken nog zonder kuchjes gewoon lenen bij de bibliotheek. Zijn wel oudere jaren, maar prima om te oefenen.
Als je dan vervolgens de mogelijke oplossingen leest, ga je op een gegeven ogenblik een methode zien. Ik had er in het begin ook moeite mee, maar uiteindelijk een mooi cijfer gehaald.
Succes.
 
Thanks everyone!
Ben nu veel aan het oefenen, elke avond writing 1, en het gaat nog niet helemaal fantastisch, maar de paniek is er uit.
Vlieguren maken dus.
 
Thanks everyone!
Ben nu veel aan het oefenen, elke avond writing 1, en het gaat nog niet helemaal fantastisch, maar de paniek is er uit.
Vlieguren maken dus.
tis idd ingewikkelder dan het op het eerste oog lijkt in de boekjes. De logica in structuur moet ik nog even ontdekken denk ik.....
 
Yes dear, we moeten even flink aan de bak! Time flies.
Inderdeed, inderdeed...
en zo zitten we alweer te after-IELTSen op de bank, de laatste sushi naar binnen geschoven, lovely...
Dus, hoewazzut? Snelkookpandagje. Slecht geslapen, bang niet op tijd wakker te worden, om 6 uur eruit, om kwart voor 7 in de trein. Mogge.
Om kwart voor negen op locatie, om daar in een aardige rij te gaan staan voor de melding. Veel nerveuze jonge mensen (natuurlijk nu belangrijk nu opleidingen weer gaan beginnen) die stil en bleekjes in de wachtruimte zaten. Duurde lang voor we startten, pas tegen tienen. En dan gaat het echt achter elkaar door: luisteren, lezen, schrijven. In die volgorde dus. Er zit echt geen plaspauze tussen hoor.
(Natuurlijk weten de meesten van jullie dit al, maar ik schrijft even uitgebreid voor maatje Graagweg, die gaat volgende week IELTSen.)
Luisteren ging prima, lezen ook best goed, maar schrijven... oei oei oei... thuis best geoefend hoor maar dan op een avond alleen de dubbele schrijftoets. Nu leek het wel of de accu niet genoeg op spanning was om ook hier strak georganiseerd te werk te gaan. Het werd dus wat heen en weer harken tussen task 1 en task 2. Uiteindelijk voor beide het aantal woorden gehaald, maar qua inhoud echt niet mijn beste schrijfsels...
Jan deed General, die lift mee en hoeft dus maar een 4.5 te halen op alle onderdelen. Ging wel goed hoor.
Dat was het ochtendgedeelte. In de middag vonden de speaking exams plaats. Degenen die het verst moeten reizen, worden het eerst ingepland etc. Maar de ochtendsessie was door de late start pas om 12.55 klaar. Mogen jullie raden wie er om 13.00 als eerste op gesprek mocht komen.

Jullie mogen nooit meer raden! Anyway, ik had een heel aardige mevrouw als examinator, en het topic was werkelijk koren op mijn molen (over werkende ouders, kinderen opvoeden, pubers). Dat kletste dus heel ontspannen weg. Nou zegt dat nog niks over mijn vocabulaire, maar ik maak me daar geen zorgen om.
In conclusion: heb me zojuist alweer aangemeld voor een examen op 28 september. Ik moet een 7 halen op alle onderdelen van academic, en mijn achilleshiel is dan toch wel het schrijven (structuur maken).
Ik kan niet wachten op de uitslag, omdat ik een deadline heb vanwege mijn leeftijd (ik was die bejaarde). Als de uitslag gunstig blijkt hoef ik niet te gaan, zijn we enkel het geld van het examen kwijt (ongeveer 6 keer sushi eten met hub). Maar ik kan het me niet veroorloven te laat te zijn met de visumaanvraag.
Tot zover, groet, Juut.:confused:
 
Wij hebben ook steeds een examen gepland als we het idee hadden dat we het uiteindelijk niet gehaald hadden. Uiteindelijk kostte dat eenmalig 200 euro meer, maar wel de deadline gehaald (die vervolgens dan niet nodig was maargoed)

P.s. op hrt forum zchrijf je wel lekker weg ;-)
 
Hey Mountains!
Wat een heerlijk levendig verslag van je IELTS-dag! Had me al voorbereid op een lange zit, maar dat het ook nog eens allemaal uit kan lopen met de aanwas van studenten heb ik even niet gerealiseerd... Moest ik maar een extra portie geduld meenemen.... :)
Inmiddels vandaag (want het blijft toch maar regenen...) een oefenochtend IELTS gedaan, getracht dit non-stop luisteren, lezen en schrijven te doen. Pfoei, zo gaar als een klontje o_O
Wat betreft die 'direct-weer-inschrijven-tactiek' ga ik ook maar eens in gedachten meenemen!
Nouw, nog even duimen voor een goed resultaat en dan verder met je aanvragen!
 
Had me al voorbereid op een lange zit, maar dat het ook nog eens allemaal uit kan lopen met de aanwas van studenten heb ik even niet gerealiseerd... Moest ik maar een extra portie geduld meenemen.... :)
Inmiddels vandaag (want het blijft toch maar regenen...) een oefenochtend IELTS gedaan, getracht dit non-stop luisteren, lezen en schrijven te doen. Pfoei, zo gaar als een klontje o_O
En neem dan ook maar druivensuiker mee. Schrijf met potlood, goei gummeke meenemen! 'Hoorbare' etenswaren mochten niet genuttigd worden (zou teveel afleiden, njomnjom), maar enkele uitgepakte dextrootjes op je desk waren dan wel weer toegestaan. Sabbelen, slokje water, en gaan maar weer. Ik had voor aanvang nog een krentenbol in mijn mik gepropt.
Bejaard als wij zijn, kwam er van het middagje Amsterdam mooi niks, als zombies door de stad gezwalkt, echt, exhausted...
Jij komt ook uit het verre Brabant (nog net boven de evenaar), dus hou rekening met een vroege speakingtest. Wel lekker om daarna in te storten. Laat je hub goed voor je zorgen! :cool:
 
Pfoei, heb de IELTS-blues nu aardig te pakken, zodanig dat de oefeningen die ik doe steeds slechter uit lijken te pakken Maar goed, de grootste en meest kostbare test moet nog komen als ik mijn pakketje opstuur naar de AASW.... Ach, het houd je van de straat.....
Enne; die druivensuiker staat alvast op mijn boodschappenlijstje :up:
 
Pfoei, heb de IELTS-blues nu aardig te pakken, zodanig dat de oefeningen die ik doe steeds slechter uit lijken te pakken Maar goed, de grootste en meest kostbare test moet nog komen als ik mijn pakketje opstuur naar de AASW.... Ach, het houd je van de straat.....
Enne; die druivensuiker staat alvast op mijn boodschappenlijstje :up:
Een slechte generale...
 
Graagweg: ik ga zoooo ontzettend hard aan je denken! Heel veel succes morgen! Kalm blijven, en uikijken met oversteken.:up:
 
Thanks! Heb zo het gevoel het nodig te hebben... Ik hoop strak van de koffie op dat vroege uur mijn ogen genoeg open te hebben bij het oversteken, haha. Nog even een dagje flink oefenen en dan hopelijk door naar de volgende stap....
....to be continued.....:)
 
nouw, het zit erop... en hoe.... Na zoals Mountains al voorspelde een vertraagde start van de testen door een flinke stroom studenten. Het tempo bij de luistertest was zo wisselend dat ik een enkele maal afdwaalde (hoezo aandachtstekortje :p) en op de valreep hoorde wat er als antwoord geformuleerd werd.
De onderwerpen in lezen vielen wel mee, grotendeels eenmaal te lezen en uit het hoofd een eerste antwoord te kiezen. Valt me wel op hoeveel (oefen)teksten er geschreven kunnen worden die gaan over insecten.....je leert wat bij tijdens de IELTS!
Inmiddels steeg de temperatuur in de ruimte gestaag samen met de stress rond 'heb ik wel genoeg tijd'.... vooral met schrijven had ik net genoeg tijd om nog ff snel door de spelfouten heen te racen. De tabel leek me wat weinig input te geven om echt 150 zinnige woorden te formuleren dus er maar een geneuzel conclusie aan vastgeplakt. De essay was daarentegen meer in mijn straatje; de al dan niet negatieve invloed van peer groups op de individu. Na lekker van wal te zijn gestoken, ff snel een pause en mocht ik al snel de speakingtest doen.
Knetters.... tref ik net een stugge iron-lady-waardige dame; geen glimlach eraf, rakke-tak haar vragen afvurend en voor mijn gevoel weinig bruggen te slaan van ene naar andere andere onderwerp, alles continu uitdrukkingsloos van over haar brilletje gadeslaand..... me daarmee redelijk van mijn stuk brengend....Uiteindelijk nog wat mogen bazelen over 'hoe je gezond kan leven en wiens verantwoordelijkheid dit is'. Heerlijk onderwerp om wat inkoppers erin te gooien :) Dat cijfer voor speaking zal me dus nog het meest gaan benieuwen....
Nou, 2 weken afwachten, en dan beslissen of ik samen met mijn hub (hij mag nog ff wachten tot ie 'mag' voor zijn general) meega voor een 2de ronde academic.... 2 weken relatieve rust, oftwel geen oefeningen doen maar wel gezellig verder met het uitzoeken voor AASW :D
 
WOEOEOEOEHOEOEOE!!!!!!
In da pocket!!!

Geen postbode gezien, maar via internet onze scores gevonden.

Juut academic: L 8.0, R 7.0, W 7.0, S 7.5 : overall 7.5
Jan general: L 8.0, R 9.0, W 6.5, S 8.0: overall 8.0

Ik kon het bijna niet geloven, was nog echt niet zeker van mijn writing, maar nu, zooooooooo blij!!!!
Vooral omdat wij ons amper vertraging kunnen veroorloven. Joepie!
Goed weekend allemaal!!!
 
Back
Top