Wow... van de ene slechte site naar de andere. Na 10 min browsen op deze site zie ik een artikel over het niet bewezen zijn van de werking van het griepvaccin tot het poneren van nadelen op basis van vermoedens en hypothese. Wat de overheid zegt moet dus tot den treure bewezen worden, wat deze site er tegen inbrengt kan op basis van onderbuikgevoelens. Kortom, ook geen gebalanceerde site.
Vwb de Mexicaanse griep, achteraf is gemakkelijk beoordelen/veroordelen. Als de overheid niets had gedaan en het was een grootschalige epidemie geworden, dan zou de overheid het ook verkeerd hebben gedaan en er van langs krijgen van diegenen die nu klagen over een overreaktie. Kortom, de overheid zal het nooit goed doen. We kunnen het ook anders benaderen: zou de mexicaanse griep wellicht beperkt zijn door de wereldwijde reaktie?
Ik ben op zich voorstander van een eigen keuze op basis van de juiste wetenschappelijke informatie, maar het probleem is dat de gemiddelde burger:
- beperkt onderscheid kan maken tussen wat echt is en wat volledig BS is; er is heel veel onzin op het web te vinden, de echte informatie is meestal alleen in medische tijdschriften te vinden waar jij en ik geen toegang toe hebben.
- geen goed begrip heeft van "risico"; een artikel over een negatief effect weegt veel zwaarder dan een empirisch/statistisch bewezen hoger risico tot dood of blijvend letsel bij niet vaccineren; we zijn nu eenmaal erg emotioneel betrokken, maar objectief gezien een volledig verkeerde interpretatie van de beschikbare informatie.
Ik denk daarom dat de overheid en de medische professionals hier wel degelijk een belangrijke rol in spelen. Theorien over wie er wel of niet beter van wordt zullen er altijd bestaan en gevormd worden door tegenstanders van wat voor beleid dan ook, dus daar laat ik me niet door beinvloeden.
Wat je je eigen kind aandoet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, maar naar mijn mening hebben we ook een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vaccinaties zijn nu eenmaal niet 100% effectief en dus hoe meer besmette mensen er rond lopen des te hoger is het risico voor iedereen. Met vaccinatie van de gehele bevolking kan dat risico dus flink worden teruggebracht. Polio zou nooit uit de wereld zijn geholpen als we allemaal de vrije keus zouden hebben gehad. Kinkhoest kwam ook niet veel meer voor na jaren van vaccineren met de DTPK. Zat dus inmiddels al jaren niet meer in het standaard DTP vaccin en het is nu weer in opkomst in zowel Nederland als Australie (recentelijk een paar kinderen in Australie overleden als gevolg van kinkhoest; ik heb nog niet gehoord over sterfgevallen als gevolg van de vaccinatie). Ik zeg niet dat het een bewezen cause-effect is, maar ik zie wel een correlatie. Ik vind dus ook dat als maatschappij we het recht hebben om diegenen die op basis van eigen keuze niet aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid deelnemen de toegang tot bepaalde publieke zaken te ontzeggen, ter bescherming van onze algehele gezondheid.