Koopkracht vergelijk Nederland - Australie

vignes

New Member
Hi All,

Zoals jullie hebben kunnen lezen zitten onze eerste weken Australie erop. Net als iedereen waren wij ook benieuwd hoe het allemaal uit zou pakken. Hoe je het wend of keert het blijft toch een avontuur. Bij een emigratie zijn er veel factoren die success bepalen. De meesten van ons zullen zich goed voorbereiden en ook het financiele plaatje zo netjes mogelijk proberen te kleuren.

Bij ons was het niet anders, het betere klimaat was voor ons de belangrijkste reden om te verhuizen naar Australie. Desalnitettemin wilden we toch ook in financiele zin weten wat ons stond te wachten. Bovendien, een hand vol Aussie dollars is leuk maar als je in Nederland woont heb je weinig benul wat je daarmee kunt kopen.

Voor de aardigheid heb ik in Excel een rekenmodelletje in elkaar geknutseld wat een beejte inzicht geeft in koopkrachtverschillen tussen Australie en Nederland. Inmiddels heb ik dit rekenmodel ook kunnen toetsen en als indicatie blijkt het goed bruikbaar.
Het rekenmodel houdt rekening met de verschillen in belasting, modaal inkomen en kosten van levenonderhoud. Bij het laatste is er naast het verschil tussen Australie en Nederland ook gekeken naar onderlinge verschillen tussen de belangrijkste steden in Australie.

Het is ook goed bruikbaar om te bepalen wat je in Australie zou moeten gaan verdienen om ongeveer de zelfde levenstandaard te handhaven als in Nederland. Vooropgesteld dat je natuurlijk ook qua wonen en uitgaven niet ineens veel anders doet dan in Nederland.


Wil je hier ook eens mee stoeien, stuur mij even een e-mail en ik reply je het bestandje toe. (Excel).



Cheers,

Jacob
 
Goed initiatief jacob! De vraag is vele malen langs geweest op het forum of het nu 'beter' of 'slechter' zou zijn hier ;-). Uit interesse (ik stoei graag met excel ;-)):Houd je rekening met zaken als de wisselkoers? Want zoals iedereen op dit moment uitgaat van de ongeveer 1 EUR = 2 AUD is momenteel dan wel terecht, maar vermoedelijk niet meer realistisch op de wat langere termijn....

Weet je wat, stuur me toch maar eens dat PM-metje met de sheet ...
 
Hi Jacob,

Wat een goed idee om dit zo aan te pakken. Ik ben ook bezig met de voorbereidingen voor Australie. Sinds maandag heb ik mijn visa in mijn paspoort ontvangen en ik vlieg met mijn familie op 11 oktober naar Sydney waar wij ons gaan vestigen en het grote avontuur tegemoet gaan.

Momenteel ben ik me aan het voorbereiden voor het grote avontuur en de big move.., dus is dit rekenmodel erg prettig.

Alvast bedankt.

Myles
 
Hallo Jacob,

Super initiatief  :up:  Ben bezig met alle voorbereidingen om in juni te vertrekken, dus meer inzicht in het financiele plaatje zou heel handig zijn.  Ik stuur je een PM.

Groetjes,
Susan
 
[quote author=TwitchMM link=topic=9920.msg135885#msg135885 date=1238661788]
Super! ik ben erg benieuwd! Volgens mij is dat iets wat iedereen zich afvraagt die er heen gaat.  :up: :up:
[/quote]

Ja, je kunt het je wel afvragen, maar wat doe je er mee?
Je kunt in OZ moeilijk naar je baas stappen met je sheetje en zeggen dat je opslag wilt :lol:

We hebben het er straks maar mee te doen.
Over 3 weken zitten we in OZ en als we een beetje luxe moeten inleveren, voor wat zonlicht, rust en ruimte, dan moet dat maar :wink:

Bart
 
Wisselkoers

Wisselkoers is alleen interessant voor het geval je financiele verplichtingnen hebt 'aan de andere kant'. Voorbeeld: wij woonden al in Australie maar moesten nog steeds de hypotheek in Nederland aflossen. In zo'n situatie is het van belang. Als de koers namelijk erg veranderd dan heeft dat effect op je situatie. Ook als je bijvoorbeeld geld wilt overhevelen van NL naar Aus kan het van belang zijn.

Als je deze verplichtingen niet hebt dan maakt de EUR/AUS koers geen verschil. Voorbeeld: Je leeft in Australie, je verdient hier je geld in AUS dollars en je koopt hier je boodschapjes. Ook als die koers van vandaag op morgen 100% verschilt zul je er dus hier in Australie helemaal niets van merken. Je betaalt gewoon voor je brood wat je een dag eerder ook betaalde. (Gaat niet helemaal op omdat producten uit Euroland natuurlijk wel duurder of goedkoper worden maar grosso modo maakt het weinig verschil)

Vandaar dat ik in mijn model de koers niet meeneem in de berekening van koopkracht.

Wel heb ik voor het gemaak een omrekening van AUS naar EUR toegevoegd omdat het interessant kan zijn om te kijken wat jou Australische dollars nou in Euro's omgerekend zijn. Leuk maar je hebt er niets aan. Tenzij je dus overzeese verplichtingen hebt.

Hoop dat ik e.e.a. heb kunnen verduidelijken.

Zal vanavond (Perth time) jullie het model toesturen.

Cheers,

Jacob
 
Hi Jacob,

Leuk initiatief! Ben erg benieuwd, kunnen we vast wat mee. Ik stuur je mijn e-mail adres  :up:

Alvast hartelijk dank,
Dijnnas
 
Ik als excel freak ben erg geinteresseerd in je sheetje (en wellicht handig omdat ik over 3 weken down under zit). Ik stuur je ook even een pm etje.
Miranda
 
en ook ik ben reuze benieuwd dus komt er nog een pm-tje aan  :smile:

groetjes, michelle
 
is er niet een mogelijkheid om dat ding ergens bij dit topic downloadbaar te maken of zo? scheelt veel werk
je krijgt iig ook van mij een pm! :)
 
[quote author=wenkah link=topic=9920.msg135941#msg135941 date=1238702231]
scheelt veel werk
je krijgt iig ook van mij een pm! :)
[/quote]

Dat zal zeker schelen want ik heb inmiddels ook al een pm-etje gestuurd. Je krijgt het druk denk ik :D    :lol:
 
Waar je wel rekening mee moet houden is dat hypotheek niet van de belasting aftrekbaar is, terwijl dat in NL wel het geval is.
Ik verdien hier (ook in euries) meer dan in NL, maar of ik ook naar verhouding net zo veel overhoud? DAt niet. Dit omdat de hypotheek rente hoger was/is en niet terug krijg van de belasting.

Maar zoals al gezegd is, wat doe je eraan.
Als je gaat emigreren vanwege het geld, dan ben je hier verkeerd. Dan kun je beter naar de Kayman Islands gaan.
 
Kom ik weer met mijn financiële nono-kennis....

Wat is in godsnaam koopkracht....het doet mij voorkomen dat dit de mogelijkheid die je hebt om bepaalde zaken aan te schaffen....als ik iets nodig heb en ik kan het betalen en ik heb het geld er voor over, dan schaf ik het aan...anders niet.....verder kijk ik gewoon wat ik aan salaris binnenkrijg. Ik controleer dan wat mijn vaste lasten zijn en houdt dat bedrag op mijn betaalrekening en de rest gaat over naar mijn spaarrekening. Wat heb ik dan aan koopkracht?

En verder....hoezo Excel freak? Vind je Open Office Calc (ook een spreadsheet programma) of Lotus 123 dan helemaal niks.....
 
Koopkracht vergelijking heeft wel nut als je zoiets kunt zeggen:

In een zelfde situatie als in NL (beide werken, geen kinderen, leuk eigen huis) zouden we ons huis in NL feitelijk nooit kunnen aflossen, hier zou dat dan in een jaartje of 5 a 10 vrij makkelijk moeten kunnen. Zegt dus niet zozeer iets over het vergelijk van bruto of netto inkomen, maar wel wat je kunt doen (oh ja, en hier ook wel wat aardigers autos erbij ook dan). En let op, ik ben me er terdege van bewust dat er ook anderezaken zijn zoals dat ziektenkosten hier heel wat hoger zijn (als in dat je veel meer zelf moet betalen), maar daar zitten ook wel weer andere voordelen aan....

Moraal: Het is vrijwel onmogelijk om eenduidig aan te geven hoe de koopkracht vergelijkt, het is erg afhankelijk van je persoonlijke (gezins-)situatie en wat je belangrijk vindt ..
 
klinkt een beetje knuddig wellicht, maar ik zat toevallig het magazine on line te bekijken van Bunnings, de aussie gamma.

ik wilde eens kijken wat daar zo een leuke outdoor BBQ kost , of het niet beter was deze hier al te kopen, maar nee, hij kost daar in dollars wat ie hier in euro's kost, dus eigenlijk daar ,in Aus. dus, de helft goedkoper.

verder,.... ik denk dat het weer voor mij onbetaalbaar veel goed maakt.

ik snak echt naar een beter klimaat, volgens mij kom ik dan wel aan mijn trekken :wink:

Ik heb al heel vaak in mijn leven gezegd als ik een kwart van mijn salaris moet inleveren in ruil voor een zonnig klimaat in Nederland doe ik het meteen, nou das niet gelukt, dan zoek ik het klimaat maar op. :lol:
 
Ohwja...ik weet dat je geen fan van de Aldi bent Lizzyhas, maar wij hebben vorig jaar een grote Aussie BBQ gekocht bij de Aldi voor $199,-

Gisteren voor de gein bij BBQ Galore geweest en daar waren dezelfde soort BBQ al minimaal $ 200,- à $ 300,- duurder....Stond overigens ook een BBQ van $ 17000,-
Daar moet wel heel speciaal lekker vlees vandaan komen wil je dat voor een BBQ betalen lijkt me....
 
[quote author=Maluka link=topic=9920.msg136338#msg136338 date=1239175473]
Ohwja...ik weet dat je geen fan van de Aldi bent Lizzyhas, maar wij hebben vorig jaar een grote Aussie BBQ gekocht bij de Aldi voor $199,-

Gisteren voor de gein bij BBQ Galore geweest en daar waren dezelfde soort BBQ al minimaal $ 200,- à $ 300,- duurder....Stond overigens ook een BBQ van $ 17000,-
Daar moet wel heel speciaal lekker vlees vandaan komen wil je dat voor een BBQ betalen lijkt me....
[/quote]

17000 dollar voor een bbq??? Had ie een goud randje en was de rest van marmer ofzo :lol:
 
Back
Top