Koopkracht vergelijk Nederland - Australie

Hoi Jacob,
Ik had je al een keer een pm gestuurd omdat ik hem graag inziet maar heb niets ontvangen dus bij deze nog eens .
Groetjes Annemiek
 
Hallo Jacob,

Ook ik ben hard aan het nadenken over australie. Het financiele plaatje is voor mij ook erg belangrijk. Ik hoop dat jouw excel bestand mij wat hulp kan bieden. Zou jij mij dit aub kunnen mailen ?

Hoe bevalt het je/jullie in Australie ?

Groeten

Marco
 
Hi Jacob,

Zou je mij alsjeblieft het bestandje kunnen sturen? Vorige keer ben ik mijn mailadres vergeten, hierbij alsnog: chris-anne@planet.nl.

Hartelijk dank, Annemarie
 
Hi All,

Zoals jullie hebben kunnen lezen zitten onze eerste weken Australie erop. Net als iedereen waren wij ook benieuwd hoe het allemaal uit zou pakken. Hoe je het wend of keert het blijft toch een avontuur. Bij een emigratie zijn er veel factoren die success bepalen. De meesten van ons zullen zich goed voorbereiden en ook het financiele plaatje zo netjes mogelijk proberen te kleuren.

Bij ons was het niet anders, het betere klimaat was voor ons de belangrijkste reden om te verhuizen naar Australie. Desalnitettemin wilden we toch ook in financiele zin weten wat ons stond te wachten. Bovendien, een hand vol Aussie dollars is leuk maar als je in Nederland woont heb je weinig benul wat je daarmee kunt kopen.

Voor de aardigheid heb ik in Excel een rekenmodelletje in elkaar geknutseld wat een beejte inzicht geeft in koopkrachtverschillen tussen Australie en Nederland. Inmiddels heb ik dit rekenmodel ook kunnen toetsen en als indicatie blijkt het goed bruikbaar.
Het rekenmodel houdt rekening met de verschillen in belasting, modaal inkomen en kosten van levenonderhoud. Bij het laatste is er naast het verschil tussen Australie en Nederland ook gekeken naar onderlinge verschillen tussen de belangrijkste steden in Australie.

Het is ook goed bruikbaar om te bepalen wat je in Australie zou moeten gaan verdienen om ongeveer de zelfde levenstandaard te handhaven als in Nederland. Vooropgesteld dat je natuurlijk ook qua wonen en uitgaven niet ineens veel anders doet dan in Nederland.


Wil je hier ook eens mee stoeien, stuur mij even een e-mail en ik reply je het bestandje toe. (Excel).



Cheers,

Jacob

Hallo Jacob,
Wat een goed idee, wij willen ook graag naar jou schema kijken en alvast bedankt. Angie en Rick
email arwen01@planet.nl
 
Het draadje loopt al een tijdje, maar voor de volledigheid toch nog even mijn ervaring (gezin + 3 kids):

Het totale budget om hier in AU in leven te blijven is hier voor ons wel zo'n 50% hoger dan in NL. We zijn geen luxe paarden overigens, dus dat is nog een bescheiden budget.

Het verschil zit'm primair in de hoge kosten van huisvesting; wij huren voor AUD 500/week en dat is toch zo'n factor 2,5 duurder dan onze (gemiddelde) koopwoning in NL. De overige posten effenen zich uit (eten is zo'n 30% duurder in AU, maar verzekeren, energie, brandstof, kleding is weer goedkoper).

Zelf een huis kopen ipv huren is NOG een stuk duurder. Dat komt omdat de hypotheekrente (nu zo'n 7,75%) veel hoger is dan in NL en niet aftrekbaar. Het gemiddelde AU koophuis kost nu zo'n AUD 450k dus alleen de rentelasten (zonder aflossing) van zo'n hypotheek bedragen dan al AUD 2900/EUR 2000 per maand (netto). Het gemiddelde AU jaarsalaris is trouwens AUD 60k bruto = AUD 47k netto. Dat is netto AUD 3916 per maand; daar kun je zo'n hypotheek dus niet van betalen :)

Dat veel hogere kostenplaatje wordt deels gecompenseerd door lagere belasting en, als je kids hebt en geen mega salaris verdient, een relatief forse kinderbijslag (hier Family Tax Benefit geheten, die overigens inkomensafhankelijk is).

Als je woont in een (gefinancierd) vergelijkbaar huis qua kwaliteit ben je hier in AU een stuk duurder uit, als je cash hier je huis kunt betalen zonder hypotheek valt de vergelijking veel gunstiger uit voor AU.
 
Erg fijn topic! Nuttige informatie.

Whale: Bedankt voor de update.

Ik denk dat voor veel mensen koopkracht een onzekere factor is (zeker in deze tijden...of klinkt dat cliche?).
Samen met mijn vriendin zijn wij startende op de woningmarkt (22 en 26 jaar). Rentepercentage van 7,5% en niet aftrekbaar? ouch!

Toch maar even een tonnetje of 2 bij elkaar sparen voordat het financieel gezien überhaupt realistisch is. Zo fors had ik het van te voren niet ingeschat. Ik werk in een commerciele functie (marketing) maar mijn vriendin in de hulpverlening (social work). Ik weet nog niet in hoeverre dat laatste iets verdiend en of er uberhaupt werk is, maar dat valt in Nederland in ieder geval vies tegen.

Kan iemand mij dat Excel bestand mailen?
Ik zou het graag hebben, maar ik kan de initiatiefnemer niet mailen en hij is niet erg actief meer op het forum :)
 
Hallo Jacob, of wie ditleest,

Ik wil ook zo'n bestandje :rolleyes:

Of kan iemand het op google docs zetten en de link vermelden, dan kan iedereen zonder gemail erbij :grin:

Henk
 
Kan iemand iets nuttigs zeggen over koopkracht na aftrek hypotheek/huur?

In het allerallerslechtste geval (op werkloos zijn na) zouden wij op $1.200 per maand zitten (netto) na aftrek hypotheek (aflossing + 8% rente). Wij zijn met 2 personen en hebben minstens 1 auto nodig voor het werk (ambulant). Uitgaande van twee 4-daagse werkweken en een salaris (o.b.v. 5 dagen werken) van $44k en $38k .

Hoeveel hebben jullie nodig aan alle overige kosten om te leven, exclusief huur/hypotheek?

P.s. ik wil graag een worst-case scenario, vandaar dit redelijk lage getal :)
 
Voor boodschappen kan je uitgaan dat het bedrag dat je in Nederland aan Euro's betaalde, ben je hier kwijt in Dollars. Zo werkt het voor ons tenminste, gezin met 2 kinderen. Dan zijn wij gemiddeld 160 dollar per maand kwijt aan internet/mobiel(2x)/vaste lijn met een 12 GB internet verbruik en contracten voor de mobiele nummers. Ongeveer 60 dollar per maand aan electrisch, water was de laatste keer 200 dollar maar dat was ook gelijk voor 5 maanden. Verzekering van auto en motor 100 dollar per maand.

Verder natuurlijk altijd nog wat kosten die ik nu even snel vergeet, maar het grootste kostenvretertje zijn toch echt de booschappen.

Hoop dat je hier iets mee kan!
 
Leuk dat ik ook iets kan doen voor de mede-forummers ;)

(let wel ik heb de sheet niet gebouwd he, dus die credits gaan naar Jacob-Jan!)
 
Back
Top