Kosten levensonderhoud

Nou ik wil best [glow=red,2,300]voorgoed[/glow] in Oz komen tanken en dan ook nog wel zo af en toe in weekeinden en zelfs met de feestdagen.
Geen probleem, maar dan wil ik wel eindelijk dat felbegeerde mailtje in mijn inbox.
:cool:
 
[quote author=bobbak link=topic=6719.msg84064#msg84064 date=1173737600]
Hallo Allemaal,

Leuk forum hier. Ik droom er al langer van om lekker te emigreren, heb dat ook al een keertje gedaan (Europese buitenland), maar zou over een aantal jaartjes wel verder willen naar Australie. Wat ik er hier van begrepen heb zijn de levenskosten in Australie zeker niet lager dan in Nederland, terwijl de salarissen dat wel zijn.
.......
Of vergis ik me hier. Hoe doen mensen dat die daar wonen. Zou wel leuk zijn als iemand eens openhartig de levensonderhoud kosten opsomt.
.......
Ik had eigenlijk verwacht dat de huizenprijzen ontzettend laag zouden zijn, maar nee dus. Als je er van uitgaat dat de huizenprijzen in Nederland vooral zo hoog zijn door ruimtegebrek is dat des te verbazingwekkender.
...
Vooral West-Australie, eindeloze wijdte, het moet heerlijk zijn! Is het echt waar dat je daar makkelijk een woning aan het strand kan krijgen in Perth? Nouja, ik moet eerst nog even een tijdje hier schrapen :), maar  het zou wel leuk zijn als er al wat mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden zodat ik de droom in stand kan houden. :) (of misschien wel doorgeprikt wordt)
[/quote]

Stap wat laat in, maar toch nog mijn reactie :)

Ja, je analyse klopt wel ongeveer. De gemiddelde koopkracht van een Australier is lager dan die van de gemiddelde NL-er (het gem. salaris is er lager, het prijspeil ongeveer gelijk). De belastingen in AUS zijn wel iets lager, maar het bedrag dat je uitspaart tov NL is vaak ongeveer hetzelfde bedrag dat je in NL aan AOW-premie betaalt, maar die bouw je in AUS helemaal niet op met je belasting, dus als je die AOW-premie buiten beschouwing laat zijn de belastingen gemiddeld niet echt lager. Uitzondering is natuurlijk de btw (AUS 10%, NL 19% hoog tarief), maar omdat het veel efficienter is om goederen naar NL te importeren dan naar AUS (schaalvoordelen), zie je dat bij de prijzen van met name geimporteerde goederen niet terug.

M.a.w. de gemiddelde Australier moet harder werken voor zijn bestaan, en leidt ook een simpeler bestaan met minder luxe - zeker geen paradijs. Een factor die meespeelt is natuurlijk de flink gestegen kosten van wonen (koop/huur). In een recente grafiek bleek bv dat het percentage van het inkomen dat wordt besteed aan wonen in 15 jaar was toegenomen van ruim 20% naar bijna 40%. Datzelfde percentage kan dus niet ergens anders aan uitgegeven worden. Tekenend is ook dat de gemiddelde leeftijd waarop de Australische vrouw haar eerste kind krijgt zelfs hoger is dan die van de NL vrouw - vaak door de economische druk om als stel langer met z'n tweeen door te werken voordat er financiele ruimte voor kinderen is. De hogere huizenprijzen zijn overigens het gevolg van een verslechterende vraag-aanbod verhouding - teveel nieuwe starters en te weinig nieuwe grond.

Heb je echt een goede baan met een prettig salaris, of werk je met z'n 2-en, of is je huis al afbetaald met eigen centen, dat is het financieel natuurlijk goed toeven hier, maar de 1,5 x modale familie heeft het momenteel behoorlijk zwaar.

Duurder in Australie
- wonen (zeker voor eensgezinswoningen nabij grote stad) - wij betalen zelf 2x zoveel aan huisvestingkosten als in NL
- boodschappen (zo'n 20/30% duurder)

Goedkoper in Australie
- energie
- geen dure verplichte ziektekostenverzekering (1,5% premie)
- brandstof en auto's
- kleding en schoenen (veel uit China, en je draagt ook minder)

Alles bij elkaar komt ons maandbudget in NL redelijk overeen met ons maandbudget hier in Australie, maar het nette salaris is hier gem. lager dan in NL, dus reken maar uit waar dat kan gaan knellen hier. (ik ben momenteel niet in loondienst) Om ons heen zien we voorbeelden van gewone gezinnen met een normaal inkomen die worstelen met hun financien. En de creditcard-cultuur helpt daarbij ook niet echt ...

Maar wat niet in geld is te meten is natuurlijk het levensgevoel wat je hier kunt ervaren - meer ruimte, meer primitieve natuur, een relaxtere en sociaal vriendelijke maatschappij en lekker weer. Het is maar wat een mens belangrijk vind. Het valt ons overigens op dat in NL mensen vaak stressen vanwege de drukte van werk, gezin, vrienden, sociale contacten, maar hier in Australie hebben mensen eerder stress vanwege de pogingen om te 'overleven' (hoe betaal ik mijn rekeningen, etc.).

Tot zover onze impressie ...
 
Ik wil reageren, maar weet eigenlijk niet wat, ben een beetje met stomheid geslagen over sommige reakties, soms zo negatief (correct me if I'm wrong), niet allemaal!!!

Ik heb al 9 maanden in Adelaide gewoond (toen ik wat jonger was) en nu zijn we bezig om naar Australie te emigreren. We hebben al veel uitgezocht, dus we weten al veel over de kosten van levensonderhoud. Als een ding duidelijk moet zijn voor iedereen, je moet werken om lekker te kunnen leven, maar wat is nou uiteindelijk het belangrijkste. Toen ik in Australia woonde, vond ik het zo heerlijk dat je huis niet je etalage van jezelf is, zoals dat in Nederland wel is. Het gaat om wie je bent, niet om wat je bezit. Natuurlijk willen we allemaal wat luxe, maar dat is zo onbelangrijk in Australia. De ruimte, het sociale leven, dat is toch uiteindelijk wat telt. Ik zit liever in de tuin op het gras met een wijntje met vrienden, dan dat ik op mijn dure bank aleen voor mijn dure tv hang.

Kan niet wachten om op het vliegtuig te stappen, ook al moet ik misschien veel luxe opgeven, dan nog zal ik in Australia gelukkiger zijn.
 
Spot on Bien! Ik zie het ook allemaal met lede ogen aan... Zoals zovelen hebben wij ook alles opgegeven en/maar zonder verwachting hiernaartoe gekomen. D.w.z.: wat voor werk/salaris we zouden krijgen. Ik heb het geluk dat ik hier een goede baan heb gevonden maar geen haar op m'n hoofd die erover denkt om daar luxe goederen (dure auto/TV, iPod etc) voor te kopen...!
Geld dat we over houden gaat op aan Oz ontdekken (woensdag naar Cairns om 4 dagen in Atherton Tablelands rond te trekken  :smile:) en in een potje om straks een huisje te kunnen kopen (voorwaarden: buiten de stad, rust, uitzicht)

Het is inderdaad maar hoeveel/wat je nodig hebt om te kunnen zeggen dat het leven goed is; voor een ieder verschillend

Daarom is dit onderwerp (kosten levensonderhoud) ook zo lekker subjectief  :wink:
 
Sommige reacties zijn meer realistisch dan negatief, vind ik. Australie is vooral de laatste vijf jaar behoorlijk duurder geworden (inflatie percentages van 2.5 - 4% vergeleken met de EU vrijwel constant onder de 2%). En... zo veel hoofden , zoveel zinnen. Inderdaad lekker subjectief onderwerp.

Een concrete aanvulling:
- geen dure verplichte ziektekostenverzekering (1,5% premie)
nee, maar wel grotere "eigen risico's" de zgn 'gap' . Als je naar een niet "bulk billing" GP gaat moet  je er al gauw $15 - $20 zelf bij leggen zonder aanvullende verzekering bijv. Nou zit er ook wel weer een 'cap' op de 'gap', maar dan ben je wel een flink eind out of pocket...
 
Klopt zeker dat Australie duurder is geworden. Maar je gaat hier toch niet wonen om rijk te worden, wij althans niet. Wij gingen ervan uit dat Jan minder zou verdienen dan in NL uiteindelijk is het nietzo.

Over die ziektekosten, 1,5 % is zeker een stuk minder dan in NL maar zoals Henk al schrijft er komen wel kosten bij. Als je gezond bent is het hier goedkoper. Maar als je vaak naar de dokter moet of medicijnen gebruikt (betaal je hier zelf) ben je uiteindelijk duurder uit.

Erna
 
[quote author=-+henk+- link=topic=6719.msg89510#msg89510 date=1178834084]
Sommige reacties zijn meer realistisch dan negatief, vind ik. Australie is vooral de laatste vijf jaar behoorlijk duurder geworden (inflatie percentages van 2.5 - 4% vergeleken met de EU vrijwel constant onder de 2%). En... zo veel hoofden , zoveel zinnen. Inderdaad lekker subjectief onderwerp.

Een concrete aanvulling:
- geen dure verplichte ziektekostenverzekering (1,5% premie)
nee, maar wel grotere "eigen risico's" de zgn 'gap' . Als je naar een niet "bulk billing" GP gaat moet  je er al gauw $15 - $20 zelf bij leggen zonder aanvullende verzekering bijv. Nou zit er ook wel weer een 'cap' op de 'gap', maar dan ben je wel een flink eind out of pocket...
[/quote]

Mee, eens, mijn posting was ook beslist niet als negatief bedoeld, maar het is wel nodig de wellicht 'roze' ballon van sommige aanstaande emigranten door te prikken dat je hier in Australie als een God in Frankrijk kunt leven - dat is niet zo, sterker nog; de meeste emigranten moeten welvaart inleveren (!) in termen van koopkracht. En het aantal Australische gezinnen met flinke financiele problemen is in % groter dan in NL - om het eea in persectief te zetten. Vooral het misverstand dan wonen hier zoveel goedkoper is dan in NL is hardnekkig, het is eerder andersom ..

Realistisch zijn, het vermijden van selectieve perceptie, is voor emigranten soms lastig - je gaat immers weg omdat je hoopt dat het in Australie beter is dan in NL. Maar dat 'beter' zit'm dus vooral in niet-materiele dingen - als je gehecht bent aan het luxe NL comfort en een hoge levensstandaard kun je beter niet hierheen emigreren.

Dat gezegd hebbend willen we zeker niet terug hoor :) Daarvoor waardeer ik de voordelen hier te veel, ik probeer slechts objectief te blijven. Vergeet niet dat de omstandigheden per persoon flink kunnen verschillen - heb je een stevig salaris, en heb je je huis afbetaald, dan kun je hier ook doen wat je wilt, maar voor de meeste australiers (en emigranten) is dat niet het geval ...
 
Ik moet toch ook even kwijt dat ik het niet eens ben met de negatieve meningen hier. Ja, huizen zijn duur in Australie, en ja ook hier moet je gewoon werken voor je geld. Maar (in ons geval) is het zo dat we hier ook allebei werken (net als in NL), allebei een ietsje meer verdienen dan in NL voor ongeveer hetzelfde werk. In NL zouden we er niet eens aan kunnen denken om ons huis af te betalen, hier zouden we dat in 5-10 jaar wel denken te kunnen doen.
Voor mij is de conclusie dus wel dat alles bij elkaar de balans hier een stuk beter is. En natuurlijk het gegeven dat je in dit land woont met dit klimaat etc .... ;-)
 
[quote author=perthpete link=topic=6719.msg89521#msg89521 date=1178848605]
Ik moet toch ook even kwijt dat ik het niet eens ben met de negatieve meningen hier. Ja, huizen zijn duur in Australie, en ja ook hier moet je gewoon werken voor je geld. Maar (in ons geval) is het zo dat we hier ook allebei werken (net als in NL), allebei een ietsje meer verdienen dan in NL voor ongeveer hetzelfde werk. In NL zouden we er niet eens aan kunnen denken om ons huis af te betalen, hier zouden we dat in 5-10 jaar wel denken te kunnen doen.
Voor mij is de conclusie dus wel dat alles bij elkaar de balans hier een stuk beter is. En natuurlijk het gegeven dat je in dit land woont met dit klimaat etc .... ;-)
[/quote]

Maar jij valt ook in de 2-verdieners categorie, waarvan al was aangegeven dat dat een stuk makkelijker is - ik vermoed dat jullie gezinsinkomen daarmee zeker 2x australisch modaal is. Hebben jullie nog kinderen die verzorging nodig hebben ?
 
Alles is relatief... Wij wonen in Adelaide met twee kleintjes, mijn vrouw is thuis en ik verdien een (boven-modaal) inkomen. We wonen in een huis dat we in NL nooit hadden kunnen betalen, zeker niet op 1 inkomen. Daarnaast blijft er geld over voor leuke dingen. Ligt er dus ook aan waar je woont, in Sydney ligt het heel anders.

Helemaal eens met Henk: realistisch is niet per definitie negatief!
 
Whale,
Jazeker, wij zijn tweeverdieners (DINKies: Double Income No Kids ;-) ). Maar dat waren we in NL dus ook. En de strekking van mijn verhaal was dat we in 'dezelfde situatie' hier meer blijken te kunnen doen.
 
[quote author=perthpete link=topic=6719.msg89536#msg89536 date=1178865983]
Whale,
Jazeker, wij zijn tweeverdieners (DINKies: Double Income No Kids ;-) ). Maar dat waren we in NL dus ook. En de strekking van mijn verhaal was dat we in 'dezelfde situatie' hier meer blijken te kunnen doen.
[/quote]

Ha ha :) Lucky you ... Voor jullie moet het inderdaad een vrijwel roze wolk zijn. Door de DINKY constructie heb je immers ruim voldoende middelen voor alle leuke dingen die er hier in Australie zijn. Het extra inkomen verschaft je dan vermogen om boven het 'overleef-niveau' tekomen waar zoveel australische gezinnen op hangen.

Geniet er maar van  ...
 
Hallo Allemaal,

Leuk forum hier. Ik droom er al langer van om lekker te emigreren, heb dat ook al een keertje gedaan (Europese buitenland), maar zou over een aantal jaartjes wel verder willen naar Australie. Wat ik er hier van begrepen heb zijn de levenskosten in Australie zeker niet lager dan in Nederland, terwijl de salarissen dat wel zijn. Ik lees hier over huren van tot 300 dollar per week, dat is dus iets van 1000 dollar per maand. Ik heb begrepen dat iemand die een trade heeft iets van 2500 - 3000 per maand verdient. Nou, dan vind ik die huurkosten dus vrij hoog! Vooral als je je realiseert dat je aan benzine natuurlijk ook veel geld kwijt bent omdat de afstanden veel groter zijn. En dan las ik hier nog iets van 200 dollar per week voor boodschappen. Dan zit je daarvoor ook al op iets van 800 per maand. Dan hou je niet veel over nadat huur en eten er af is.

Of vergis ik me hier. Hoe doen mensen dat die daar wonen. Zou wel leuk zijn als iemand eens openhartig de levensonderhoud kosten opsomt.

Ik had eigenlijk verwacht dat de huizenprijzen ontzettend laag zouden zijn, maar nee dus. Als je er van uitgaat dat de huizenprijzen in Nederland vooral zo hoog zijn door ruimtegebrek is dat des te verbazingwekkender.

Dit vond ik een leuke site: http://adelaidedownunder.blogspot.com/. Dat stel schijnt aardig te boeren, ze hebben een huis waar je in Nederland miljonair voor moet zijn, dicht bij het strand. Hoe doen die mensen dat?

Wat ik dus het waanzinnige vind aan Nederland is dat je je moet inschrijven op een wachtlijst om een woning te mogen kopen, die dan klein is, van gasbetonnen muurtjes en nog duur ook. Maar daar in Australie is het niet veel beter qua huizenprijzen als je het vergelijkt met de salarissen. Het is in ieder geval duurder als in vele Europese landen. Of zijn er ook echte koopjes te vinden? Nouja, het speelt nog niet. Is een caravanpark een optie voor goedkoop?

Hoe liggen de salarissen en kosten werkelijk?

En weet iemand wat er achter xpdite.net schuilgaat. Is dat een bedrijf die zo heel handig emailadressen verzameld ofzo? Er is eigenlijk geen informatie te vinden over wie er achter dit forum schuilgaat.

Ondertussen heb ik wat lopen surfen over het internet en de plaatjes van de eindeloze leegte zijn geweldig! Vooral West-Australie, eindeloze wijdte, het moet heerlijk zijn! Is het echt waar dat je daar makkelijk een woning aan het strand kan krijgen in Perth? Nouja, ik moet eerst nog even een tijdje hier schrapen :), maar het zou wel leuk zijn als er al wat mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden zodat ik de droom in stand kan houden. :) (of misschien wel doorgeprikt wordt)

Wij wonen al 18 jaar in Australie en hebben nog geen dag spijt gehad om hier te mogen wonen. Met een gewoon baantje, kome je gemiddeld met $4000/maand thuis, 40 uren werk. gemiddelde huur 300-350 voor en riante moderne woning( grote steden hoger. Geen verplichte ziekteostenverzekering. Medicare zorgt ervoor dat je naar de dokter/ziekenhuis kunt zonder kosten. Een 4 cil auto kost per jaar $1200.- aan registratie. Boodschappen zijn wel schrikbarend gestegen. $ 200.- $300.- week voor een gezin. Als je wilt roken of drinken ben je slecht uit. krat bier $ 50.- sigaretten $ 40.- pak. Eletriciteit gemiddeld $ 500.- per 3 maanden, met zonnepanelen slechts $100.- kwartaaal.
Door de bank genomen is het hier veel leefbaarder hebben wij gevonden. Je kunt wonen waar je wilt, geen wachtlijsten voor huur woningen en legio koophuizen tegen redelijke prijzen. Diesel/benzine is in 18jaar van $0.80 per liter gestegen naar $1.50. In queensland schijnt de zon 300 + dagen per jaar en de randvoorwaarden hier zijn duizend keer prettiger, uiteraard veel minder dicht bevolkt. Verwarming heb je hier niet nodig, dus geen gas, in het zuiden is het kouder. Wij hadden drie huizen, een verkocht en twee in de verhuur en trekken met een kamper door het land, wat wil je nog meer?? Nooit meer terug naar holland, alleen nog naar friesland zo nu en dan voor een feestje. Let wel ! Je komt er hier zomaar niet meer in als Europeaan. Je moet echt wel wat te bieden hebben om een verblijfsvergunning(permanent residency) te kunnen krijgen. Skilled Migration of Sponsored Migration zijn je enige Opties. Iedereen is praktisch tweeverdiener hier, wat betekent dat je zo'n $ 8000.- bruto per maand binnenbrengt. Heb je een hogere opleiding of je werkt in mining, dan kun je tussen de $ 100.000 en 200.000,- per jaar verdienen (alleenverdiener). De loonbelasting is ongeveer 33%, dus als je $1000 bruto per week verdient houdt je $ 800.- over. Hoe meer je verdient hoe meer belasting je uiteraard betaald. Werkloosheid is erg lag, dus altijd werk voorhanden.
 
Last edited:
Wij wonen al 18 jaar in Australie en hebben nog geen dag spijt gehad om hier te mogen wonen. Met een gewoon baantje, kome je gemiddeld met $4000/maand thuis, 40 uren werk. gemiddelde huur 300-350 voor en riante moderne woning( grote steden hoger. Geen verplichte ziekteostenverzekering. Medicare zorgt ervoor dat je naar de dokter/ziekenhuis kunt zonder kosten. Een 4 cil auto kost per jaar $1200.- aan registratie. Boodschappen zijn wel schrikbarend gestegen. $ 200.- $300.- week voor een gezin. Als je wilt roken of drinken ben je slecht uit. krat bier $ 50.- sigaretten $ 40.- pak. Eletriciteit gemiddeld $ 500.- per 3 maanden, met zonnepanelen slechts $100.- kwartaaal.
Door de bank genomen is het hier veel leefbaarder hebben wij gevonden. Je kunt wonen waar je wilt, geen wachtlijsten voor huur woningen en legio koophuizen tegen redelijke prijzen. Diesel/benzine is in 18jaar van $0.80 per liter gestegen naar $1.50. In queensland schijnt de zon 300 + dagen per jaar en de randvoorwaarden hier zijn duizend keer prettiger, uiteraard veel minder dicht bevolkt. Verwarming heb je hier niet nodig, dus geen gas, in het zuiden is het kouder. Wij hadden drie huizen, een verkocht en twee in de verhuur en trekken met een kamper door het land, wat wil je nog meer?? Nooit meer terug naar holland, alleen nog naar friesland zo nu en dan voor een feestje. Let wel ! Je komt er hier zomaar niet meer in als Europeaan. Je moet echt wel wat te bieden hebben om een verblijfsvergunning(permanent residency) te kunnen krijgen. Skilled Migration of Sponsored Migration zijn je enige Opties. Iedereen is praktisch tweeverdiener hier, wat betekent dat je zo'n $ 8000.- bruto per maand binnenbrengt. Heb je een hogere opleiding of je werkt in mining, dan kun je tussen de $ 100.000 en 200.000,- per jaar verdienen (alleenverdiener). De loonbelasting is ongeveer 33%, dus als je $1000 bruto per week verdient houdt je $ 800.- over. Hoe meer je verdient hoe meer belasting je uiteraard betaald. Werkloosheid is erg lag, dus altijd werk voorhanden.
Zou goed zijn om aan te geven waar "hier" is. Een aantal zaken zijn niet echt hetzelfde waar "hier" voor mij is (Central Coast).
 
Om een idee te geven, wij wonen in Parramatta (ten westen van Sydney) en geven ongeveer als koppel $5200 per maand uit aan vaste kosten. Dat is:
- $2600 aan huur (2 slpkmr unit)
- $140 aan nutsvoorzieningen (gas/elek)
- $64 aan internet (NBN 50 Mbit)
- $74 aan telefoonabonnementen (SIM only)
- $660 aan lopende kosten voor de auto (brandstof/verzekeringen/rego/tol/onderhoud)
- $280 aan health insurance (Top, no extras)
- $1120 aan eten
- $300 aan openbaar vervoer
- $40 aan inboedelverzekering
 
Last edited:
En opeens bedenk je je weer dat Sydney best wel duur is qua huur 😳

Voor dat geld heb je hier (Canberra) een hele nette 4 slaapkamer/2 badkamer woning op al gauw een 800m2 blok.

Niet zeggende dat hier dan beter is, gewoon ter vergelijking/info.
 
Mijn zwager en schoonzus zijn verhuisd van Sydney naar Ipswich, in Sydney hadden ze een krap 2 kamer appartement en in Ipswich hebben ze een groot huis met 4 slaapkamers, grote tuin en office en ze betalen 100 per week minder. Ik weet wel dat het meten met 2 maten is maar toch is het verschil groot.

Wij betalen 1000 per maand voor een ruim 2 kamer appartement op steenworp afstand van het strand (100m) in Cairns.
Ook kosten zoals tol (wat flink op kan lopen zag ik vd week op tv, en kosten voor openbaar vervoer hebben wij hier niet, er gaat wel een bus maar is flink goedkoper dan de bus in bijv Sydney).

Lonen liggen hier wel lager dan in de grote 3 steden, en ook de petrol prices zijn hier hoger maar toch denk ik dat alles bij elkaar opgeteld je hier veel meer bang voor buck hebt.

Op 1 salaris kunnen wij hier prima leven en elke week 2x uit eten. Straks met 2 salarissen zijn de vooruitzichten erg fijn. Voordeel is dat mijn partner voor de government werkt en ze net zoveel verdient als iemand in Sydney of Melb
 
Ja ik schrik ook van de huur! Wij zitten een half uur verder met de trein en wij betaalden gemiddeld 500 dollar per week voor 3 slk huis met tuin. Ook onze hypotheeklasten nu zijn lager dan Oberon’s huur. Heb jij een gezin Oberon? Want 1120 dollar aan eten is huge! Ik reis overigens altijd met openbaar vervoer naar het werk in Sydney en dat kost me 65 dollar per week en is goed te doen.
 
Welja m'n vriendin werkt ook nog niet, dus voorlopig moeten we het doen met 1 wedde. Maar gelukkig zijn de lonen in en rond Sydney ook hoger. 't Is dus ook niet dat we elke dag boterhammen met choco moeten eten - integendeel, we hebben elke maand nog iets van een $3000 'over'. Over tussen aanhalingstekens omdat we als pas gearriveerden nog vanalles moeten hebben (we hebben niets van meubilair mee) en er van sparen voorlopig niet veel van in huis komt :p En vanaf m'n vriendin werk heeft zitten we zeker goed qua inkomsten vs uitgaven. Veel beter dan in België in elk geval.

1120 dollar aan eten, is het dagelijks eten + 1x week uit gaan eten inclusief. Dat is een redelijk normaal bedrag voor een koppel hier.
 
Welja m'n vriendin werkt ook nog niet, dus voorlopig moeten we het doen met 1 wedde. Maar gelukkig zijn de lonen in en rond Sydney ook hoger. 't Is dus ook niet dat we elke dag boterhammen met choco moeten eten - integendeel, we hebben elke maand nog iets van een $3000 'over'. Over tussen aanhalingstekens omdat we als pas gearriveerden nog vanalles moeten hebben (we hebben niets van meubilair mee) en er van sparen voorlopig niet veel van in huis komt :p En vanaf m'n vriendin werk heeft zitten we zeker goed qua inkomsten vs uitgaven. Veel beter dan in België in elk geval.

1120 dollar aan eten, is het dagelijks eten + 1x week uit gaan eten inclusief. Dat is een redelijk normaal bedrag voor een koppel hier.

3000 over op 1 salaris met bovenstaande lasten?? Impressed :) Dan doen wij toch iets fout..

Moet zeggen dat ik de genoemde uitgaven voor eten niet schokkend vind hoor. Wij zijn ook met z'n tweeen en zitten nog wel hoger dan dit bedrag. We houden het niet exact bij maar ik denk dat 1500-1600 per maand voor ons eerder in de buurt komt. We gaan wel 2x per week uit eten en partner wil alleen bio organic etc dus wel fikse kostenpost.
 


OFX
Back
Top