Afgelopen week een overzicht gemaakt van alle fasen die we moeten doorlopen, alle booklets en andere gerei verzameld en in een pdf gezet en doorgenomen wat alle fasen kosten en welke documenten we nodig hebben, inclusief een planning.
We gaan het zonder bureau doen!
We maken ons echter het meeste "zorgen" over de assessment. Dat is heel persoonlijk en specifiek. De rest is relatief gestandaardiseerd. Dus zal veel lezen en wellicht veel vragen stellen worden
Mijn vriendin heeft weer 4 maanden werk, ingang vanaf 1 maart. Dus als het meezit en na die 4 maanden kan ze doorgaan, dan hebben we precies aan het einde van het jaar de werkervaring die we nodig hebben. Dan kunnen we een SS aanvragen en uiteindelijk 176 visum.
Maar nu eerst de assessment. Op haar diploma en cijferlijst staat duidelijk dat het om de vierjarige opleiding (240 ECTS) gaat, met vrijstelling voor 60 punten. Dat maakt mij een stuk geruster of dit voldoende is. Heeft iemand anders een versnelde opleiding laten goedkeuren door bijvoorbeeld de AASW? Die eisen namelijk een 4jarige opleiding.
In februari gaan we het volgende doen:
- Uitzoeken welke documenten we precies nodig hebben voor de Skill Assessment
- Uitzoeken welke stukken er officieel vertaald moeten worden en welke stukken een gecertificeerde kopie moeten zijn (dit hebben we al vrij duidelijk, maar nog niet helemaal).
- Uitzoeken wie dit kan doen of welke instantie.
- Verzamelen alle documenten die nodig zijn (we hebben al een boel zoals cijferlijsten, diploma's etc).
- Uitzoeken of iemand sinds kort een AASW keuring succesvol heeft doorlopen en of wij zijn/haar pakket zouden mogen inzien om te kijken of wij niks missen.
Mijn vriendin is ondertussen hard aan het oefenen met "Tell me more" Engels cursus. Het niveau (red. van de cursus ) is geloof ik niet heel erg denderend hoog. Het is drie delen (elk deel kost 75 euro..pfft). Ze doet nu beginner, dan nog intermediate en mogelijk expert daarna. Uiteindelijk afronden met een studieweek blts en examen doen.
Ook enkele financiele berekeningen geven aan dat we op zich met aardig wat centen die kant op moeten kunnen, zodat we ruimte hebben om op te starten en zelfs spaargeld over houden om naar 2 jaar iets te kopen (dat moet uiteraard wel in Oz aangevuld worden
)
Ons doel is om februari/maart volgend jaar het 176 visum aan te vragen en vervolgens volgend jaar rond november een WHV en daarop al vertrekken.