Bloemetjes
Member
Hoi allemaal,
Lijkt mij (zie profiel) toch ook leuk om een eigen LaStaVaZa te hebben. Dus:
We speelden al langer (zo'n anderhalf jaar) met het idee te emigreren naar Nieuw-Zeeland of Australië. Na lang dubben voorkeur voor Australië met NZ als goede tweede keus. En NL als derde...
Tijdens een week in Normandië met oud & nieuw 2008/09 besloten dat we het echt gingen proberen (ik dacht eerst: 'dat is zoiets wat je toch nooit durft'). Informatie had ik al voor een groot deel ingewonnen en heb ik daarna nog fanatieker gedaan. Ik zou met mijn IT hoofdaanvrager worden, het doel is Skilled Independent 175. Helaas konden we pas in mei IELTS doen. Voor de punten moest ik overal minimaal een 7 voor halen en dat lukte. Ook Karla had genoeg gescoord om niet bij te betalen voor cursus.
Tijdens een week in Normandië met oud & nieuw 2008/09 besloten dat we het echt gingen proberen (ik dacht eerst: 'dat is zoiets wat je toch nooit durft'). Informatie had ik al voor een groot deel ingewonnen en heb ik daarna nog fanatieker gedaan. Ik zou met mijn IT hoofdaanvrager worden, het doel is Skilled Independent 175. Helaas konden we pas in mei IELTS doen. Voor de punten moest ik overal minimaal een 7 voor halen en dat lukte. Ook Karla had genoeg gescoord om niet bij te betalen voor cursus.
Ondertussen was ik al begonnen met schrijven aan mijn Recognition of Prior Learning (RPL), een eis die de ACS stelt om IT-vaardigheden erkend te krijgen als je wel ervaring hebt maar geen formele opleiding in IT, zoals bij mij het geval is.
In juni was die klaar en kon die op de bus, met referenties etc. Een kleine twee maanden later had ik het resultaat en dat was naar later bleek helemaal geweldig. Ik had namelijk zelf een nominated occupation opgegeven die niet op de CSL stond, en zij hebben die gewijzigd in eentje die er wel op staat! Je snapt dat ik met de ontwikkelingen sinds 23 september 2009 elke dag weer blij ben dat ze dat voor me gedaan hebben! Bovendien had ik nu punten genoeg zonder de opleiding van mijn vrouw te laten erkennen (5 punten) en te bewijzen dat mijn opleiding in het Nederlands was (een minderheidstaal, 5 punten). Dus dat scheelde weer werk.
Twee weken na die geweldige uitslag hebben we de aanvraag bij het DIAC electronisch ingediend, en er een week later alle documenten aan gehangen (niet alles was al vertaald). Daarvoor moesten we naar mijn werk, want we hadden geen internet na de verhuizing. Ja, we zijn serieus: het huis is al verkocht en we huren nu (deed wel even zeer, we hadden alles helemaal opgeknapt). We hebben de medicals en VOG nog niet gefrontload, dat willen we in januari doen. Als ik naar Skippie kijk (en www.aussietimeline.com), verwacht ik een CO zo rond februari/maart.
Omdat de procedure lang duurt en we er niet op durven te rekenen dat Australië ons wil (de hekken gaan langzaam dicht hebben we het gevoel), loopt er een vergelijkbaar traject voor Nieuw-Zeeland, zodat je na 'nee' niet helemaal vooraan hoeft te beginnen. Ook die aanvraag ligt ter beoordeling bij de immigration (ook te wachten op een CO). Wie daar meer over wil weten: lees HighWay To The Sun (zie signature) of stuur een pm, het is tenslotte een Oz forum. Maar als beide 'ja' zeggen wordt het Australië!
Aan Skippie heb ik gezien dat het veel sneller ging dan gedacht, ik hoop dat wij de FSL (veranderingen rond SOL/MODL/CSL) ook nog voor kunnen zijn. Dan zouden we eind 2010 willen gaan met bestemming Adelaide.
Door wachten op CO zal er even weinig te doen zijn, behalve natuurlijk over 0 tot 4 weken mailen naar immigration dat er een extra dependant op het visum moet: ons nieuwe zoontje dat zich dan aandient! Benieuwd hoe dat zal gaan in de papiermolen...
Tot later!