LaStaVaZa BobtheCactus

Nou, zijn we dan, 28 augustus... the beginning of the end?? alleen wel op een leuke manier dan!! We zien een stip op de horizon!

Onze officiële ITA (invitation to apply) is binnengekomen vannacht!!

Het was nog even spannend, door de zeer tegenvallende visa allocations dit jaar. Blijkt dus dan ze ± 70% minder visums uit gaan geven aankomend jaar. Ik zit op Facebook ook in wat Canberra / ACT gerelateerde visum groepen en zag de één na de ander de ITA krijgen.... Behalve die van ons. Vandaag maar eens gebeld en ja hoor, vannacht kwam hij dan ook bij ons binnen! Vanaf morgen gaan ze de visumaanvraag in werking zetten.

Ongelofelijk toch wel! ACT wil ons gewoon hebben, wow!! 2 van 600 plekken weten te bemachtigen.
Eerst zo lang geprobeerd, 1 x genegeerd (NSW), 2 x afgewezen (NT en TSA), toen een portie pech qua timing met Covid. Toen nog een jaartje 'pauze' en nu pas 4/5 maanden weer bezig, alles weer opnieuw moeten doen en dan bij de eerste poging gewoon raak!

Wij zijn DANKBAAR!! En wij drinken er een whiskey'tje momenteel 🤙 🥃

We zijn nog een beetje in shock hahaha!

🥳🥳🥳🥳🥳
 
Nou, zijn we dan, 28 augustus... the beginning of the end?? alleen wel op een leuke manier dan!! We zien een stip op de horizon!

Onze officiële ITA (invitation to apply) is binnengekomen vannacht!!

Het was nog even spannend, door de zeer tegenvallende visa allocations dit jaar. Blijkt dus dan ze ± 70% minder visums uit gaan geven aankomend jaar. Ik zit op Facebook ook in wat Canberra / ACT gerelateerde visum groepen en zag de één na de ander de ITA krijgen.... Behalve die van ons. Vandaag maar eens gebeld en ja hoor, vannacht kwam hij dan ook bij ons binnen! Vanaf morgen gaan ze de visumaanvraag in werking zetten.

Ongelofelijk toch wel! ACT wil ons gewoon hebben, wow!! 2 van 600 plekken weten te bemachtigen.
Eerst zo lang geprobeerd, 1 x genegeerd (NSW), 2 x afgewezen (NT en TSA), toen een portie pech qua timing met Covid. Toen nog een jaartje 'pauze' en nu pas 4/5 maanden weer bezig, alles weer opnieuw moeten doen en dan bij de eerste poging gewoon raak!

Wij zijn DANKBAAR!! En wij drinken er een whiskey'tje momenteel 🤙 🥃

We zijn nog een beetje in shock hahaha!

🥳🥳🥳🥳🥳
Gaaf! En zo herkenbaar! Bij ons was ACT ook de enige/laatste kans, en ja, dat maakt je erg dankbaar!

Nu kun je gaan bedenken of je North of the lake of South of the lake wilt wonen. Want eenmaal gekozen kun je niet meer ruilen 😉 (grapje. Maar het is bijna als Rotterdam vs. Amsterdam. Je moet kiezen 😉)
 
Nou, zijn we dan, 28 augustus... the beginning of the end?? alleen wel op een leuke manier dan!! We zien een stip op de horizon!

Onze officiële ITA (invitation to apply) is binnengekomen vannacht!!

Het was nog even spannend, door de zeer tegenvallende visa allocations dit jaar. Blijkt dus dan ze ± 70% minder visums uit gaan geven aankomend jaar. Ik zit op Facebook ook in wat Canberra / ACT gerelateerde visum groepen en zag de één na de ander de ITA krijgen.... Behalve die van ons. Vandaag maar eens gebeld en ja hoor, vannacht kwam hij dan ook bij ons binnen! Vanaf morgen gaan ze de visumaanvraag in werking zetten.

Ongelofelijk toch wel! ACT wil ons gewoon hebben, wow!! 2 van 600 plekken weten te bemachtigen.
Eerst zo lang geprobeerd, 1 x genegeerd (NSW), 2 x afgewezen (NT en TSA), toen een portie pech qua timing met Covid. Toen nog een jaartje 'pauze' en nu pas 4/5 maanden weer bezig, alles weer opnieuw moeten doen en dan bij de eerste poging gewoon raak!

Wij zijn DANKBAAR!! En wij drinken er een whiskey'tje momenteel 🤙 🥃

We zijn nog een beetje in shock hahaha!

🥳🥳🥳🥳🥳
De aanhouder wint! Jullie hebben wel een prijs verdient voor doorzettingsvermogen! En niks mis met Canberra, alleen een beetje koud :)
 
Gaaf! En zo herkenbaar! Bij ons was ACT ook de enige/laatste kans, en ja, dat maakt je erg dankbaar!

Nu kun je gaan bedenken of je North of the lake of South of the lake wilt wonen. Want eenmaal gekozen kun je niet meer ruilen 😉 (grapje. Maar het is bijna als Rotterdam vs. Amsterdam. Je moet kiezen 😉)
Oh dat wist ik nog niet eens haha, nou we gaan er in duiken de aankomende maanden, ik verwacht wel een keertje te gaan facetimen met je hierover haha. De voorbereidingen kunnen beginnen.
 
De aanhouder wint! Jullie hebben wel een prijs verdient voor doorzettingsvermogen! En niks mis met Canberra, alleen een beetje koud :)
Dit is gelijk tip 1: Een rental met wat meer verwarming en/of ramen op het noorden en/of wat nieuwer is wel aan te bevelen. Ons eerste huis lag fantastisch op een heuvel, uitzicht over de stad. Maar grote enkel glas ramen op het oosten en niets op het noorden, en west lag een grote heuvel, dus schaduw. Dan is het wel fris in huis in de winter. Dat was uiteindelijk de reden dat we gekocht hebben. Zodat we konden isoleren en verwarming aan leggen.

Maar wellicht leuk huiswerk: ons lange draadje eens door lezen. Bron van Canberra info ;)
 
Nou, zijn we dan, 28 augustus... the beginning of the end?? alleen wel op een leuke manier dan!! We zien een stip op de horizon!

Onze officiële ITA (invitation to apply) is binnengekomen vannacht!!

Het was nog even spannend, door de zeer tegenvallende visa allocations dit jaar. Blijkt dus dan ze ± 70% minder visums uit gaan geven aankomend jaar. Ik zit op Facebook ook in wat Canberra / ACT gerelateerde visum groepen en zag de één na de ander de ITA krijgen.... Behalve die van ons. Vandaag maar eens gebeld en ja hoor, vannacht kwam hij dan ook bij ons binnen! Vanaf morgen gaan ze de visumaanvraag in werking zetten.

Ongelofelijk toch wel! ACT wil ons gewoon hebben, wow!! 2 van 600 plekken weten te bemachtigen.
Eerst zo lang geprobeerd, 1 x genegeerd (NSW), 2 x afgewezen (NT en TSA), toen een portie pech qua timing met Covid. Toen nog een jaartje 'pauze' en nu pas 4/5 maanden weer bezig, alles weer opnieuw moeten doen en dan bij de eerste poging gewoon raak!

Wij zijn DANKBAAR!! En wij drinken er een whiskey'tje momenteel 🤙 🥃

We zijn nog een beetje in shock hahaha!

🥳🥳🥳🥳🥳
TAS ipv TSA fixed it for ya! 🤣🤣
Wow wat een gaaf nieuws! Nu komt het wel met hele grote sprongen dichterbij. Vooral van genieten na wat jullie hebben moeten doorstaan! 😉

🇦🇺🇦🇺✅✅🎉🎉🎉🎉🎉🥂🥂
 
Wat fijn nieuws voor jullie @BobtheCactus! Behave voor Bob zelf, die niet mee mag :(

Super dat er nu toch eindelijk mogelijkheden zijn! Zelf nog niet in ACT geweest, maar dankzij de foto's & verhalen van Afterbang lijkt het me een prima plek om te wonen.

Veel succes met de volgende stappen!
 
Wat fijn nieuws voor jullie @BobtheCactus! Behave voor Bob zelf, die niet mee mag :(

Super dat er nu toch eindelijk mogelijkheden zijn! Zelf nog niet in ACT geweest, maar dankzij de foto's & verhalen van Afterbang lijkt het me een prima plek om te wonen.

Veel succes met de volgende stappen!
Ik had nog niet aan Bob gedacht!! Maar die vindt vast een goed nieuw thuis 👍

Cactus heeft hier toch een negatieve klank ;)

Cactus:
  • (Australia, slang) Broken; ruined; no longer working, more recently especially related to a technical system. My computer is cactus!
 
Last edited:
Hee Bob! Hebben jullie veel werk gehad van een employment statement om jullie employability in de ACT aantoonbaar te maken?
 
Wij he
Hee Bob! Hebben jullie veel werk gehad van een employment statement om jullie employability in de ACT aantoonbaar te maken?
Wij hebben indertijd (2012) wat advertenties uit Seek en dergelijke ingeleverd (voor Management Consultant) Heb wellicht het origineel ook nog wel. Maar zit op een eiland met weinig ontvangst dus kan er nu even niet bij. Stuur me even een PM ter herinnering anders 👍
 
  • Like
Reactions: FRL
Hee Bob! Hebben jullie veel werk gehad van een employment statement om jullie employability in de ACT aantoonbaar te maken?
Viel wel mee op zich. Iets van vijf recente relevante advertenties en wat algemene cijfers opgezocht over de werkgelegenheid nu en de voorspellingen in de toekomst. En in mijn geval een rits bedrijven opgezocht waar ik met mijn skills aan de slag zou kunnen, ontwerpstudio’s en print/sign bedrijven.
 
Wij hebben indertijd (2012) wat advertenties uit Seek en dergelijke ingeleverd (voor Management Consultant) Heb wellicht het origineel ook nog wel. Maar zit op een eiland met weinig ontvangst dus kan er nu even niet bij. Stuur me even een PM ter herinnering anders 👍
Heb het even nagekeken:

1. Paragraaf relative work experience in NL.
2. Paragraaf ‘inleiding inzake job opportunities in <staat van keuze> ‘
3. Salarissen van de rol normaliter
4. Preparation die je doet om vloeiend in te stromen
5. Overzicht gevonden passende vacatures.
 
Gisteren weer een stap gezet:

De visumaanvraag is ingediend en betaald!

💸💸💸 🥲

Wat nu? Wachten op de grant!! En:

• De medicals/VOG gaan we ongeveer in december doen, aangezien de doorlooptijd 10-12 maanden is (geeft visumbureau aan), en je liever niet na een jaar dit opnieuw wil doen (maar 1 jaar geldig)

• Overzicht maken van en verkopen van spullen; we doelen er op alles zoveel mogelijk verkopen tenzij sentimentele waarde natuurlijk. We hebben te weinig (qua waarde) om dat tegen die kosten te verschepen. Bovendien geeft het daar ook wat meer bewegingsvrijheid. Tevens huren we, dus geen huis om te verkopen.

• voorbereiden cv en mogelijke werkgevers. Misschien hier en daar al een lijntje uitgooien, portfolio strooien.

• lijntjes uitgooien qua huren. Misschien wat real estate agents vragen om tips? Wat is nou handig voor straks, hoe piep je er tussen in een woningcrisis? Hoe is het daadwerkelijk in Canberra gesteld qua woningcrisis (wat is wellicht net anders dan hoe het in de media staat?

• daar op aansluitend: lekker inlezen op de stad en de wijkjes. Voorpret!

• tegelijkertijd toch even kijken hoe het zit met blijven werken voor mijn huidige werkgever. Desnoods voor een korte overbruggings periode. Ik heb dit gesprek nog niet gehad op werk, maar ze weten wel van het visum inmiddels. Ik zou het oprecht graag willen, maar ik weet niet hoe haalbaar het is voor de werkgever. TBC.

what else? Allerlei tips welkom!

Bovenstaande gaan we natuurlijk niet nu als een gek allemaal doen maar zo langzaamaan duiken we er in :)

😎✌🏼
 
Goed bezig!

Het is al even geleden, maar Medicals kun je volgens het beste afwachten tot je nog iets verder bent in het proces. Uit mijn blote hoofd heeft de datum invloed op de 5-jaar spanne van je eerste visum. Maar misschien haal ik nu dingen door elkaar….

Ik zou niet al teveel hulp verwachten van Real Estate agents. Maar een huur pakket klaar gaan maken/ bewijzen daar voor verzamelen is wel een goed idee. Qua wijken, laat me weten wat je zoekt qua huis/wijk/nabijheid van… en dan kan ik wel wat aan geven.

Werk behouden. De makkelijkste weg is waarschijnlijk om jezelf in AU op te zetten als sole trader (zzp-er) en ze te invoiced vanuit NL. Er is al redelijk wat geschreven over de hoe/wat/waarom. @FOL heeft hier courante ervaring denk ik. Maar er zijn er meer die het a af hier gedaan hebben. (Ik zelf heb een andere constructie die waarschijnlijk niet werkt voor je als je NL bedrijf niet een decent size en footprint heeft) De overbrugging is zeker fijn al is het maar voor even. Mijn betere helft heeft ook nog een jaar voor NL gewerkt en het is op die manier een zachte landing.
 
Hola!

Wat goed! Lekker stressen de komende tijd op een prettige manier. Niks mis met Canberra, smelten in de zomer en nog skien ook in de winter :). Qua musea kun je je totaal uitleven, NGA en NPG beat everything in the southern hemisphere (behalve de NGV in Melbourne uiteraard:) ).

Dingen om mogelijk te overwegen de komende tijd indien van toepassing (not comprehensive, and not in any particular order):

- Vaste lasten en verzekeringen, als je die hebt, kun je ruim vantevoren al opzeggen per de datum die je wilt. Dan heddet maor gehad.
- Uitschrijven uit de gemeente (verplicht op straffe van boete!) kan pas maximaal 5 dagen voor vertrek. Een afspraak daarvoor kun je nu al wel inplannen bij je gemeente. Als je eenmaal uitgeschreven bent, kun je je zowel in NL als in Oz meteen inschrijven bij de RNI, zodat je vindbaar blijft voor o.a. belastingdienst (belangrijk voor je M-formulier), pensioenverzekeraar en SVB.
- Goed uitzoeken wat er met je NL ziektekostenverzekering gebeurt! Verschilt enorm per visum en per verzekeraar. Medicare aanvragen als je daarvoor eligible bent, kan pas in Oz zelf. Als je in NL bij het vertrek uit de NL verzekering wordt gezet (sommige verzekeraars doen dat) zorg dan dat je NIET ALLEEN een reisverzekering afsluit, MAAR VOORAL OOK een expatverzekering. Bijvoorbeeld bij OOM, Allianz of JoHo. Anders zijn je ziektekosten niet gedekt onder je reisverzekering.
- Kijk eens naar de organisatie van je financien. Het is verstandig om je NL bankrekeningen nog even aan te houden zolang er nog dingen in NL betaald en ontvangen moeten worden. Maar open intussen alvast 2 soorten andere rekeningen. 1. Een online geldwisselrekening zoals Wise, OFX of Revolut (is gratis) om inkomsten en transacties uit en naar NL gratis of voordelig op te parkeren, te converteren en naar Oz te transferen. 2. Een Australische bankrekening (is ook gratis) kun je ook in NL al openen, als het geen online bank is moet je bij aankomst even je pasje valideren.
- Hoe lang zijn jullie paspoorten en rijbewijzen nog geldig? Moet bij vertrek minimaal 6 maanden zijn. Het is relatief duur om beide vanuit Oz te vervangen dus als ze nog kort geldig zijn, beter nog in NL vernieuwen.
- Ga lekker vliegtuigshoppen, ruim vantevoren en buiten het seizoen krijg je de beste prijzen. Je kunt max 6 maanden vantevoren boeken.
- Ga vast fysieke documenten en papieren verzamelen die absoluut mee moeten naar Oz (foto's, diploma's en bullen, geboorte- en huwelijksaktes etc.). Niet alles is vastgelegd in MijnOverheid.
- Zorg dat je DigiD app met mobile tweetrapscontrole werkt. Het is verdomd lastig om dat vanuit Oz te regelen (sprak zij uit ervaring). De oude toegang met gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet meer geldig in Oz.
- Nodig buren, familie en vrienden uit voor een rondloopborrel in jullie huurhuis. Laat ze uitzoeken wat voor hun sentimentele waarde heeft en wat ze van jullie graag zouden houden. Ik had mapjes met foto's gemaakt over 40 jaar, etsen van de buurt klaargelegd, de overburen wilden een antieke kast van mijn vader en een oeroud kerststalletje. Het zal je verbazen wat ze nog willen.
- Er zijn bedrijven die (de rest van) je huis ontruimen als je het allemaal niet compleet verkocht en uitgedeeld krijgt. Prijs gaat per kuub en aantal mankracht. Op dezelfde manier kun je een eindschoonmaakbedrijf regelen zodat je je huurborg terug krijgt.
- Het is verstandig om van alles aan belangrijke documenten (zorgverzekeringspas!!!, paspoort, visum, rijbewijs, bankafschriften (nodig als je een single trip boekt) en vliegtickets enz.) papieren kopietjes mee te nemen onderweg. Telefoon en wifi werken niet altijd als het urgent is (believe me, BTDT).
- Creeer een plek in je huis (met een police-line-do-not-cross lint eromheen) waar je alles neerzet/legt wat mee moet naar Oz. Als het te veel is voor in het vliegtuig, heb je meteen een overzicht hoeveel kratruimte je moet reserveren voor verscheping per container.
- Huisdieren die mee gaan? NU AL in gang zetten i.v.m. langdurige rabiesquarantaine.
- Tehuis zoeken voor Bob. Die mag helaas het land niet in 😢
- Een TFN en een ABN openen kan ook al in NL.

Nogmaals, niet compleet. Misschien helpt het bij het ordenen van gedachten.
 
Last edited:
Mooie lijst @Emulate !

Een heel kleine en niet zo belangrijke toevoeging/aanpassing voor de volledigheid:

Je kunt vliegtickets 12 maanden vooruit boeken bij Singapore Air. (Heb niet naar andere gekeken maar verwacht dat er meer maatschappijen zijn waar dat mogelijk is)
 
Back
Top