LaStaVaZa Christoffel en Annemarie

Weer eens een update, is alweer even geleden....

Intussen natuurlijk al weer lang terug in NL, verder met alle voorbereidingen om hier voorgoed weg te gaan. Ons stuk grond in Oz is definitief gekocht, settlement op 26 augustus. Het huis schiet ook op, contracten bijna getekend, ik verwacht dat we eind augustus alle details vast hebben leggen (WA kennende moet ik daar half september van maken..... :wink: ).

Afgelopen donderdag de katten meegenomen voor de rabiës inenting, nu weten we zeker dat we ergens tussen 2 februari en 2 augustus die kant opgaan. Katten waren tijdens die 5 minuten autorit alleen maar aan het miauwen, wat staat ze straks te wachten zeg! Vind het toch wel spannend, dat deel, omdat je het ze niet uit kan leggen. Maar goed, wie dan leeft..... En eigenlijk is dat ook wel lekker. Als ik me ergens zenuwachtig over maakt, moet ik altijd denken aan een oud spreekwoord: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Kortom: straks is vroeg genoeg om je druk te maken.

Ons huis zal binnen een paar weken te koop aangeboden worden. De foto's etc. liggen al even klaar maar midden in de zomervakantie leek ons niet zo handig, nog even een paar weekjes geduld en dan begint voor ons ook het duimen dat het een beetje gaat lopen.

Intussen hebben we toch weer 2 weken Perth geboekt, half tot eind november. Dat zal echt de laatste 'tussenstop' zijn, daarna gaan we voorgoed. We willen voor het huis nog een hoop dingen doen (vloeren binnen en buiten uitzoeken, airco etc.) en wat verdere zakelijke contacten leggen. Dat soort zaken kunnen toch een stuk makkelijker ter plekke gedaan worden. Het is wel erg veel heen en weer (om maar niet te spreken over alle extra kosten) maar dat is nu eenmaal het resultaat als je dit soort keuzes maakt, zoals een huis op afstand laten bouwen. We zijn er vooralsnog nog steeds heel blij om, ondanks alle extra sores..... :up:

Last but not least: intussen heb ik examens gedaan in verschillende vakken aan de Australische universiteit en tot nu toe gaat dat heel voortvarend, wel lekker. Dat scheelt hopelijk straks wat in mijn werkkansen daar....

Groet,
Annemarie
 
Jullie zijn goed bezig Annemarie!!
En alles op zo'n korte tijd, petje af hoor!

Heel veel succes met de verkoop van jullie huis straks:up:

Ga je in Australie trouwens iets voor jezelf opstarten of bij een werkgever aan de slag?
 
Dank Steven en beide, denk ik. Nu zijn we zelfstandig (al 5 jaar). Ik denk dat ik misschien toch in loondienst start om Australische werkervaring op te doen maar dat kan nog zomaar veranderen. Verder gaan we wel door met ons huidige bedrijfje (management en verkooptrainingen), misschien sluiten we ons bij een andere partij aan.

Gelukkig hebben we nog even om dat verder uit te zoeken....

Groet,
Annemarie
 
Klink goed Annemarie!

Is een goed idee om eerst voor een werkgever aan de slag te gaan, zal toch wel anders zijn dan in NL.
Gaat vast en zeker goedkomen bij julie :up:

Groeten Steven
 
Even een update inzake ons onderzoekje naar verhuizers voor onze verhuizing naar Perth over ongeveer een half jaar. Op basis van verschillende ervaringen hier op het forum hebben we de volgende 4 uitgenodigd: De Haan, Topmovers, Crown en Hazeleger. Wij nemen ongeveer onze hele huisraad mee en schrokken ons wild van het aantal m3: ongeveer 45. Afijn, dat betekent dus een 40ft container.....

De totale kosten liepen nogal uiteen, vond ik. Hazeleger is in ons geval de 'goedkoopste', vooral ook omdat zij een verzekeringspercentage van 1,25% hanteren tegenover minimaal 2% bij alle andere verhuizers. Als je een verzekerde waarde hebt van zo'n EUR 150k scheelt dat nogal. Zij verzekeren gewoon bij ASR en de ervaringen op dit forum met Hazeleger zijn goed dus ik denk dat we met hen in zee gaan. Totale kosten inclusief verzekering en quarantaine (standaard): ruim EUR 10k! De duurste in het rijtje rekent voor exact dezelfde verhuizing EUR 12,5k dus shoppen heeft zeker zin!
Sommige verhuizers geven aan dat de prijs geldt voor 'maximaal x-aantal m3'. Dan krijg je een soort open eind constructie waar ik zeker niet blij van wordt, ik wil nu graag weten wat ik straks kwijt ben, dan kunnen we zorgen dat we tegen die tijd dat geld beschikbaar hebben. Verder hebben we ook gevraagd wat het scheelt als we alle standaard zaken zelf inpakken. Twee verhuisbedrijven geven aan dat dit niet kan (Hazeleger en Crown), bij de andere 2 geeft dat, als je alle dozen zelf pakt, een korting van maximaal zo'n EUR 300, heel weinig dus in verhouding tot de totale kosten van deze verhuizing.

Overigens geven ze aan dat je toch echt op zo'n 2 maanden moet rekenen van huis tot huis, ook handig om vooraf te weten.

Groet,
Annemarie
 
Wow Annemarie,

Gaat nu echt opschieten he? Wat een hoop geld dat je kwijt bent om je spullen mee te nemen!
Wist niet dat het zoveel moest kosten. Maar als je mooie spullen hebt snap ik dat je het er zeker voor over hebt.
Wij nemen niet meer mee dan onszelf en een paar koffers. Betekent wel dat we alles in Oz weer opnieuw moeten aanschaffen, gelukkig zijn we erg handig in oude spullentjes opknappen dus hopelijk sparen we zo wat centjes.

Anyways, erg spannend allemaal, steeds weer een stapje dichterbij, hebben jullie al interesse voor je huis gehad?

Groetjes, Betty
 
Hi Betty,

Dank en alles gaat nu inderdaad snel. Het is een hoop geld maar wij zijn nu ruim 8 jaar bij elkaar en eigenlijk hebben we alles in die jaren aangeschaft, het is dus ook best nieuw nog. Dus ja, voor ons is het nu verreweg de meest economische manier om alles mee te nemen i.p.v. daar aan te schaffen (en wij hebben beiden 2 linkerhanden dus zelf oude spulletjes opknappen is er niet bij.... :wink: ). Het lijkt me trouwens ook wel lekker om alleen met wat koffers die kant op te gaan, echt een vrij gevoel, veel meer nog dan bij ons. Dat komt ook wel omdat we katten hebben dus de zorg en we kunnen ze niet uitleggen wat er gebeurt....

We hebben tot nu toe 3 kijkers gehad, moeten even zien hoe dat gaat. Voorlopig maken we ons nog niet druk, we hebben nog wel even de tijd.

Ons werk daar komt gelukkig ook steeds dichterbij: Chris gaat in oktober en december een week naar Melbourne om daar training te geven! Dat is geregeld via een vorige werkgever waarvoor we waarschijnlijk franchisenemer worden in Australië. Het ziet er steeds concreter uit wat ook weer lekker is.

Kortom: we kunnen eigenlijk niet wachten om permanent die kant op te gaan maar moeten nog even geduld hebben....

Hoe gaat het nu bij jullie? Het ziet er de laatste tijd wat beter uit wat betreft het visum toch?

Groet,
Annemarie
 
Dag Annemarie,

Ik heb jullie lastavaza van voor tot achter doorgelezen en denk dat ik nog steeds niet gelezen heb (overheen gelezen misschien:)) waar jullie nu precies je grond/huis aan het laten bouwen zijn. Heb ik dat nu gemist?

Alles zo lezend hebben jullie alles goed gepland en alle 'risicootjes' zijn goed afgelopen (zoals de tickets boeken voor je je paspoorten terug had.. :-0.

Alvast welkom in Perth natuurlijk (ook al is het nu nog niet de definitieve keer).

Oh ja, heb je die First Home Buyers Grant eigenlijk al aan kunnen vragen? Hoef je daarvoor nog geen adres in AU te hebben? Of is je visum al genoeg?

groetjes,
Peter (nog maar af en toe op forum aanwezige Perth promoter:) :))
 
Hi Peter,

Geen idee of ik ergens de exacte plaats heb genoemd. We hebben in ieder geval een stuk van 2.000 m2 in Wellard gekocht en daar bouwen we een huis op van Ventura. In maart, toen we in Perth waren, liepen we er min of meer tegenaan en hebben de knoop maar doorgehakt. Inderdaad best een risico maar we hebben ons goed laten voorlichten door onze familie daar en we zien straks wel. Voorlopig zijn we er erg blij mee alhoewel het wel een eeuwigheid duurt voordat er een stap wordt gezet door zo'n bouwer.....

We zijn straks waarschijnlijk toch een tijdje 'dakloos' dus zullen we de eerste maand(en) gemeubileerd moeten huren, we wachten wel even af. Maar we willen zo graag definitief die kant op, dat is dan maar even zo. Nu lukt dat nog niet omdat we nog vol met werk zitten en graag wat sparen voor als we eenmaal daar zijn. Dan hebben we niet direct stress als we niet direct werk hebben.

Wat betreft de First Home Buyers Grant: er is onduidelijkheid over alhoewel nu de geluiden zijn dat we die wel kunnen krijgen. Misschien pas aanvragen als we de overstap over een half jaar hebben gemaakt, het wordt uitgezocht. Bijna nog belangrijker is het dat we in dat geval ook de stamp duty op de grond terug kunnen krijgen en daar hadden we wel op gerekend.

Jullie zijn al een tijdje in Perth, nog steeds gelukkig daar? Zien we jullie ook de 21e in Floreat Beach (forum uitje Perth)? Waar wonen jullie?

Groet,
Annemarie
 
Dag Annemarie,

Ah ok, 40 km ten zuiden van CBD zie ik:). Half uur rijden aldus whereis.com. Dat is buiten de spits in ieder geval, in of rond de spits zal het wel meer naar 50 minuten of zo gaan:). Maar nog steeds niet slecht en dan een leuk stukje grond alvast!

Wij wonen ten Noorden van de stad (13km hemelsbreed), in Darch (echt suburbia zeg maar). Leuk huisje (grond stukkie kleiner dan die van jullie:), 625m2).

Het bevalt ons overiger absoluut helemaal totaal prima hier in Perth, vanaf de eerste seconde al het gevoel dat we hier helemal thuis zijn. Nooit ook maar enig moment twijfel gehad!

Of we op het uitje zijn weet ik niet, kans is niet heel erg groot, we zijn nogal fanatiek met dansen bezig en de vrije tijd gaat daar grotendeels naartoe. op zaterdag hebben we altijd onze priveles (in de middag)waarna we op de dansschool blijven voor wat oefenen en dan vanaf 8 uur de social night (nog meer oefenen).

Ook (ouders even niet lezen nu graag! :) :)) zijn we niet erg op uitjes met kinderen gericht, maar dat even terzijde ....

Gr,
Peter
 
Hi Peter,

O ja, jullie zijn dat zeer fanatieke danspaar, leuk. En super dat het jullie vanaf dag 1 zo bevalt zeg!

Wellard is inderdaad ongeveer half uur rijden en we wonen daar vlakbij het station, een half uur met de trein dus ook. Dat hebben we expres zo uitgezocht omdat we al hoorden dat het wat betreft verkeer ook steeds drukker wordt. We hebben dan in ieder geval ook een andere keus. Onze familie woont in Mandurah dus vonden we het wel zo leuk om die richting op te wonen, nu wonen we straks eigenlijk tussen Perth en Mandurah in.

Overigens ter info: ook wij hebben geen kids mee, die blijven in NL dus zullen zeker niet in Floreat Beach zijn.... :wink: Maar goed, jullie hebben het druk zat, zie ik zo. Overigens is de afspraak voor het uitje op zondag volgens mij, niet op zaterdag... Wel leuk om jullie een keer te ontmoeten als we eenmaal daar wonen maar daar hebben we straks tijd genoeg voor, waarschijnlijk.....

Groet,
Annemarie
 
@Peter: Deze ouder voelt zich niet aangesproken. We leven gelukkig in een vrij land waar iedereen zelf de keuze mag maken of hij/zij zijn eigen herrieschoppers wil en/of wil genieten van andermans herrieschoppers!
 
@Peter: Deze ouder voelt zich niet aangesproken. We leven gelukkig in een vrij land waar iedereen zelf de keuze mag maken of hij/zij zijn eigen herrieschoppers wil en/of wil genieten van andermans herrieschoppers!
Weet je het zeker, je reageert wel ... :evil: :evil:

Maar je hebt helemaal gelijk, dat is hier nog een ietsje beter dan in NL :)
 
Overigens is de afspraak voor het uitje op zondag volgens mij, niet op zaterdag...

Lol, de zondagen zijn helemaal al een probleem, alle schoonmaakwerzaamheden, afspraken niet gerelateerd aan dansen (oh ja, of pokeren wat mijn betreft dan :)) of gewoon eens een dagje film huren .. EN 1 keer per maand een danswedstrijd ... hmmmmm, you'll get the picture:).

Wel leuk om jullie een keer te ontmoeten als we eenmaal daar wonen maar daar hebben we straks tijd genoeg voor, waarschijnlijk.....

Gaan we doen!!
 
Even een update inzake ons onderzoekje naar verhuizers voor onze verhuizing naar Perth over ongeveer een half jaar. Op basis van verschillende ervaringen hier op het forum hebben we de volgende 4 uitgenodigd: De Haan, Topmovers, Crown en Hazeleger. Wij nemen ongeveer onze hele huisraad mee en schrokken ons wild van het aantal m3: ongeveer 45. Afijn, dat betekent dus een 40ft container.....

Hoi

als ik lees dat jullie bijna je hele huisraad meenemen, neem ik aan dat daar ook wel wat houten kasten ed tussen zitten. Heeft eigenlijk iemand van die verhuizers gesproken over problemen met houten meubels? Ik weet dat naakt hout problemen geeft, maar kasten die geverfd of gebeitst zijn, is dat ook een probleem? Wij zijn nog niet aan het zoeken naar verhuizers want we weten nog niet precies wat we allemaal willen meenemen, bovendien vertrekken wij uit België en is dat mss ook weer helemaal anders. Maar dat van die houten meubels zou ik toch wel willen weten.... :mellow:
 
Hi, wij hebben inderdaad ook houten kasten (soort schragen) en ik heb het wel gevraagd. Maar ze gaven allemaal aan dat het geen probleem is. Als het maar geen zeer oud hout is waar mogelijk houtworm inzit o.i.d. Zelfs rieten manden mogen mee, ze zijn wel een soort van gelakt. We hebben een antieke houten spiegel en ook daarvoor voorzag niemand problemen.

We zijn natuurlijk nog niet verhuist, maar ze lijken allemaal wel redelijk veel ervaring te hebben met Australië dus ik heb wel vertrouwen in wat zij zeggen.

Groet,
Annemarie
 
Ook wij hebben een houten kast mee in de container. Ook houten fotolijstjes. Volgens Crown is dit geen probleem, zolang het maar behandeld hout is. Rieten manden mochten volgens hun niet mee, dus die hebben we voor de zekerheid maar thuis gelaten.
 
Wow, we hebben ons huis verkocht! :lol: :lol: :lol:
Vandaag kwam een stel zeer onverwachts voor de 2e keer kijken en...... binnen een half uur erna boden ze de VRAAGPRIJS!!! We moeten er wel voor half december uit maar dat is een luxeprobleem..... :wink: Gezien het verhaal van Wim (family van 6) even nog wachten tot het helemaal rond is maar voorlopig zijn we super blij!!!

Vanavond uit eten en champagne!!! :D

Groet,
Annemarie
 
Back
Top