LaStaVaZa Christoffel en Annemarie

Alweer even geleden sinds de vorige update.....

Gisteravond hebben we de vlucht naar Perth geboekt! Vandaag heb ik de plaats voor de katten bij het quarantaine station definitief vastgelegd. Het gaat nu opschieten, nog ruim 2,5 maand. De afgelopen weken vooral bezig geweest met het uitzoeken van lijfrentes en pensioen, komt ook nog best wat bij kijken. Maar goed, we hebben nog even de tijd.

Ons huis in Oz schiet niet op maar uiteindelijk komt het er vast wel, we hopen dat begin februari de fundering gestort wordt (maar hebben nog steeds niets gehoord van de planning....). We hebben wel een leuk appartement gevonden aan de kust in Rockingham, redelijk dicht bij de bouw, dan kunnen we dat een beetje in de gaten houden. En lekker aan het strand, daar kunnen we geen huis betalen maar een paar maanden huren, lukt wel.... :wink: Daar gaan we dus maar van genieten!

Christoffel zal begin mei en begin juni nog voor een week teruggaan om trainingen af te maken, wel raar. We emigreren wel maar vooral hij zal nog met 1 been even in NL zijn. Ach, dan kan de familie er wat langzamer aan wennen (straks zijn ze hem zat, zo vaak zien ze hem normaal gesproken nooit...... :wink: )

Groet,
Annemarie
 
Nog maar 3 maandjes wachten en dan kan je zeggen dat je hier echt woont, ipv op vakantie te zijn!!! Tegen die tijd zal eindelijk je slab wel liggen en kan je alles goed zelf in de gaten houden. Dat is dan wel weer fijn. We komen zeker een keertje langs waaien als we naar het zuiden afzakken om jullie tijdelijk huisvestiging te bekijken :)

Tot snel,
Sas
 
Gezellig Sacha, we spreken zeker af. En dan kunnen we ook eens komen kijken naar jullie huis in aanbouw... Zo lekker om niet meer weg te hoeven en gewoon echt tijd te hebben om dingen te doen in plaats van ze in 2 weken te proppen.....

Groet,
Annemarie
 
Oooohhhhh, me so jaloers!!!

Maar gun jullie het wel hoor, wil ook zo graag ons leventje Down Under gaan beginnen!
P.S: Nog bedankt voor je steun wat betreft het wel of niet met een buro in zee gaan!
Was er nog lang niet over uit gesproken maar denk dat het beste is gewoon bij jezelf te blijveñ!
Heb het ermaar bij gelaten, heeft niet veel zin om hier uitgebreid je gevoel bloot te geven.

Anyways, thanks en geniet van jullie laatste loodjes hier in Hollandia!

Liefs, Betty
 
Goed bezig luitjes!!
afro.gif

Geniet nog maar van de laatste maandjes hier!

Groeten Steven
 
We hebben de paspoorten met de stickers!!!! :grin: :grin: :grin: Ik kan niet ophouden met grijnzen, wat zijn ze mooi zeg! Op Christoffels visum staat dat hij alleen na mij binnen mag komen, geeft me wel wat macht nu... :wink: :wink:

En volgende week kunnen we ze al gaan gebruiken, super idee toch?! Nu kan ik weer wat rustiger slapen.... :up:

Groet,
Annemarie

haha, er is vooral 1 woord wat erop staat wat erg leuk is ...

INDEFINITELY
 
Weer even een update: onze slab is gelegd! Eindelijk gaat de bouw dan toch echt starten. We hopen dit weekend wat foto's te ontvangen, dan kunnen we ook zien hoe het eruit ziet...... Wel raar hoor, om nog zo ver weg te zijn. Maar goed, dat is nog 6 weken doorbijten.....;-)

Verder zijn we ook even bij de emigratiebeurs geweest. Daar hebben we een interessant gesprek gehad met de belastingdienst over pensioenen etc. want we kwamen eigenlijk nergens aan het juiste antwoord, iedereen vertelde ons wat anders. Even voor anderen een overzichtje.
Pensioen: de belastingdienst in NL heeft geen enkel pensioenfonds in Australië goedgekeurd. Ergo: pensioenoverdracht gaat niet zonder belastingheffing (dit in tegenstelling tot de info die we in Australië ontvingen, Engelsen nemen hun pensioen namelijk wel mee!). Afkoop zonder belastingheffing gaat dus niet. Daarnaast kan uitkering ook alleen in NL plaatsvinden, het is niet mogelijk het pensioen in plaats daarvan in Oz te laten belasten tegen die tijd.

Lijfrente: via een formulier (LBB20) kan dit vanuit Australië (met bewijs ingezetene etc.) wel onbelast richting Australië gestuurd worden. Zo'n formulier is op te vragen bij de belastingdienst in Heerlen. Deze bedragen worden dan formeel gesproken belast in Australië i.p.v. in Nederland.

Mocht iemand vragen hebben, stuur me dan even een PM.

Fijn weekend!
Annemarie
 
Spannend hoor zo dichtbij en dan jullie huisje die al vorm krijgt! :up:

Bedankt voor de pensioen info, dat vroeg ik me inderdaad nog af.
Iemand van de belastingdienst had tegen Fokko gezegd dat vrijwillig verzekeren voor AOW ed niet handig was.
Er blijft namelijk minder van over dan dat je erin stopt, je kan het beter op een spaarrekening storten.
Aldus de man van de belasting. :wink:
 
Verder zijn we ook even bij de emigratiebeurs geweest. Daar hebben we een interessant gesprek gehad met de belastingdienst over pensioenen etc. want we kwamen eigenlijk nergens aan het juiste antwoord, iedereen vertelde ons wat anders. Even voor anderen een overzichtje.
Pensioen: de belastingdienst in NL heeft geen enkel pensioenfonds in Australië goedgekeurd. Ergo: pensioenoverdracht gaat niet zonder belastingheffing (dit in tegenstelling tot de info die we in Australië ontvingen, Engelsen nemen hun pensioen namelijk wel mee!). Afkoop zonder belastingheffing gaat dus niet. Daarnaast kan uitkering ook alleen in NL plaatsvinden, het is niet mogelijk het pensioen in plaats daarvan in Oz te laten belasten tegen die tijd.

Dat is slechts nieuws voor velen denk ik. Met mijn 3 jaar pensioensopbouw is het vervelend, maar ik lig er niet wakker van.

Wij willen z.s.m. piccies :cool:
 
Ja, klopt. Initiële idee was dat het ongeveer af zou zijn als we zouden aankomen, maar we hebben buiten het systeem in Oz gerekend....;-). En we hebben onze vertrekdatum vervoegd, wilden niet meer langer wachten..... Afijn, is wel erg leuk moet ik zeggen, gelukkig kennen we intussen een hoop mensen daar en rijdt er vaak iemand even langs ons huis (vanmorgen onverwachts nog een foto via onze building inspector ontvangen!), heel fijn als je zo ver weg woont!

Spannend is het zeker, over een kleine 6 weken kunnen we zelf gaan kijken!

Groet,
Annemarie
 
Kan me voorstellen dat dat fijn is om wat informatie en/of foto's te krijgen! Maar hebben jullie alles gestart vanaf NL? Of zijn jullie daar naartoe geweest om een mooie plek uit te zoeken, hypotheek te regelen (als dat nodig was), enz? Ik word vaak als risicovol ingeschat, maar denk dat ik voor zo'n plan hier thuis niet zoveel medestanders ga krijgen :) Hoewel, we hebben al wel wat mooie dingen gezien, dus wie weet ;)
 
We zijn afgelopen jaar een paar keer heen en weer geweest. De eerste keer in maart, gewoon voor vakantie en alvast wat rondkijken. Toen zijn we van het een in het ander gerold en uiteindelijk hebben we het tweede deel (we zijn 2,5 week geweest) besteed aan huizen kijken, grond zoeken etc. Daarna een hoop vanuit NL gedaan en in juni 'even' teruggeweest (ruim een week).

Hypotheek hebben we vanuit hier geregeld, na wat goede contacten in Perth te hebben opgedaan. Onze ervaring tot nu toe is dat het eerste contact wel fijn is 'in person' en dat men daarna heel graag mee wil helpen om het via mail en telefoon te regelen.

Ach, risico's, die nemen we allemaal wel (in ieder geval iedereen hier op het forum...;-)). Inderdaad, het blijft 'een sprong in het diepe' maar het ergste wat ons kan gebeuren is dat we straks niet daar willen wonen, het huis moeten verkopen en ergens anders weer starten..... het is natuurlijk nooit weggegooid geld. Maar goed, stress geeft het ook wel hoor, vooral als je lange tijd niets hoort.... Nu zit de vaart erin en zijn ze echt gestart, een fijn gevoel!

Groet,
Annemarie
 
Ah, zo :) Ja, dat klinkt nog wel als een verhaal hoe het bij ons ook zou kunnen lopen, daar we eerst 3 maanden vakantie gaan vieren in Australië en hopelijk na een paar maanden terug in NL gaan verhuizen. Maar door die state sponsorship vraag ik me af wat het meest verstandig is. Misschien bevalt Sydney wel zo goed, bijvoorbeeld Scotland Island, dat we daar iets gaan kopen. En anders maar eerst 1 tot 2 jaartjes wat huren. We'll see! :)
 
Back
Top